کد خبر 1636222
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نگاه دیگر نوشت:

برجام مدت‌هاست که فاقد حیات است و احیای آن نیز چنان که قبلا بارها تاکید شد، امکان پذیر نیست. اما بیان رسمی این مساله برای نخستین بار از زبان وزیر خارجه جدید ایران نشانگر واقع‌یینی ایشان و جسارت در بیان آن است.

عراقچی دیپلماتی عملگراست و لازمه عملگرایی نیز درک واقعیت‌ها و چشم فرو نبستن بر آن‌ها و عدم تزریق امید و خوشبینی کاذب به جامعه است.

وی همچنین تاکید کرده است که نه تنها احیای برجام امکان‌پذیر نیست، بلکه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای جدید با هدف رفع تحریم‌ها نظر به شرایط منطقه‌ای ناشی از جنگ غزه و اوضاع جهانی در پی جنگ اوکراین ساده نیست.

در حالی رسما پایان برجام از جانب ایران اعلام می‌شود که جایگزین احتمالی آن نظر به همان شرایط دور دسترس‌تر از هر زمانی به نظر می‌رسد.

درک واقع‌بینانه از مسائل و شفافیت و صراحت رسمی در بیان آن‌ها پیش شرط اولیه در مواجهه با چالش‌ها و بحران‌هاست. تاکید عراقچی بر اولویت خنثی کردن تحریم‌ها نیز معطوف به این رهیافت درباره وضعیت برجام و نبود چشم‌اندازی روشن برای توافقی دیگر برای رفع تحریم‌هاست. به نظر می‌رسد که با توجه به دشواری از سرگیری مذاکرات هسته‌ای جدید و حتی بعید بودن نتیجه‌بخشی آن حداقل در یکی دو سال آینده، ایران چاره‌ای جز برطرف کردن خلاهای داخلی اقتصاد و ادامه سیاست دور زدن تحریم‌ها علی رغم هزینه بالای آن ندارد.

اما مواجهه با ریشه‌های داخلی بحران اقتصادی چه بسا جراحی نسبتا بی‌سابقه‌ای در اقتصاد ایران را بطلبد که انجام این کار در سایه کمبود منابع مالی بدون پشتوانه ملی اصولی و مبنایی و توافق‌سازی داخلی بسی دشوار است.

خلاصه این که کمربندها را باید محکم بست!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    15 1
    نگو ظریف سکته رومیزنه حالا سکه ها به کی میرسه
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    8 11
    من نمی دانم چرا شما اینقدر از تحریم ها حمایت می کنید؟؟
    • IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۴
      6 3
      حرف بیخود نزن حمایت نکرد
  • مهدی IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    3 2
    اگه از همون اول درست و اصولی قواعد علم اقتصاد رو رعایت می کردید و این همه سال بودجه ها رو با کسری نمی بستید ، اگه این همه بانک و موسسه مالی اعتباری درست نمی کردید ، اگه حواستون به صندوق های بازنشستگی و بیمه ها میبود اگه مسئله یارانه ها و قیمت گزاری های دستوری رو حل می کردید و .... الان وضع کشور این نبود که بگید کمربندها رو باید محکم بست! البته اگه واقعا بخواید درست و اصولی مشکل اقتصاد رو حل کنید مردم باهاتون همکاری میکنن اما اگه قرار باشه واقعا جراحی اتفاق بیوفته نه صرفا چنتا پانسمان سطحی ، اونم برای عوام فریبی
  • امیر IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    3 2
    برجام همچون نوزاد نارس بود... چراکه در این قرارداد اختلافات ایدئولوژیک، سیاست اقتصادی حاکم قرن جهانی و .... که خود منشا تمامی مشکلات بوده اند دیده نمی شد...
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    4 0
    برجامچی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    1 6
    واااای باز هم دور زدن تحریمها؟؟؟؟ خدایا ....... دور زدن تحریمها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس