به گزارش مشرق، کانال تلگرامی شامات نوشت:

اسراییل از درون؛ یک روایت رسانه‌ای

پوشش رسانه‌های رژیم اسرائیل از جنگ غزه مبتنی بر منظومه ای از سوگیری ها بنا شده است :

تمرکز نامتناسب بر تلفات اسرائیل

رسانه‌های اسرائیلی اغلب بر تلفات و رنج اسرائیل تأکید می‌کنند و از زبانی احساسی برای توصیف این رویدادها استفاده می‌کنند و در عین حال میزان تلفات فلسطینی‌ها را کم اهمیت جلوه می‌دهند یا نادیده می‌گیرند. گزارش ها نشان می دهد که عباراتی مانند "قتل عام" و "کشتار" عمدتاً در مورد قربانیان اسرائیلی به کار می رود، در حالی که زبان مشابه برای قربانیان فلسطینی نادر است، با وجود اینکه میان فلسطینی ها تلفات بسیار بیشتر می باشد.

چارچوب بندی درگیری

چارچوب مناقشه اغلب آن را به عنوان "جنگ اسرائیل و حماس" نشان می دهد، که زمینه گسترده تر درگیری اسرائیل و فلسطین را پنهان می کند و بازنمایی صدای فلسطین را به حداقل می رساند. مطالعات نشان می دهد که اکثریت قابل توجهی از آنچه منتشر شده ، مناقشه را به گونه ای تنظیم می کنند که دیدگاه های اسرائیل را برجسته می کند و اغلب بر حقوق و روایت های فلسطینی ها سایه می اندازد..

همسویی روایی با مواضع دولت

پوشش رسانه‌های اسرائیلی با روایت‌های رسمی دولت همسو می باشد و اقدامات نظامی را به عنوان دفاع از خود ضرورتی در برابر تروریسم نشان می‌دهد. این همسویی می‌تواند منجر به عدم بررسی انتقادی سیاست‌ها و اقدامات اسرائیل شود و به تصویری یک‌جانبه از مناقشه کمک کند که روایت‌های اسرائیل را بر روایت‌های فلسطینی ترجیح می‌دهد.

عدم بازنمایی از دیدگاه فلسطین

صداها و تجربه فلسطینی‌ها اغلب در رسانه‌های اسرائیلی به حاشیه می‌روند یا نادرست معرفی می‌شوند. گزارش ها حاکی از آن است که دیدگاه های اسرائیل به طور قابل توجهی بیشتر از دیدگاه های فلسطینی ها ارجاع می شود که منجر به درک نادرستی از درگیری می شود. این عدم بازنمایی به کلیشه هایی مخرب تبدیل شده و به عدم همدلی با رنج فلسطین می انجامد.

احساس گرایی و جذابیت عاطفی

استفاده از زبان و تصاویر هیجان‌انگیز در گزارش‌دهی می‌تواند واکنش‌های احساسی قوی را برانگیزد که یک طرف را بر طرف دیگر ترجیح می‌دهد. این رویکرد می‌تواند درک عمومی از پیچیدگی‌های درگیری را مخدوش کند و تعصبات علیه فلسطینی‌ها را به‌ویژه در زمینه خشونت‌های مداوم و بحران‌های بشردوستانه تداوم بخشد..

پ. ن :

سوگیری ها در پوشش رسانه ای اسرائیل از جنگ غزه منعکس کننده مسائل گسترده تری در زمینه نمایندگی، چارچوب روایت و همسویی با مواضع دولتی است. این سوگیری‌ها نه تنها بر ادراک عمومی در داخل اسرائیل تأثیر می‌گذارد، بلکه بر دیدگاه‌های بین‌المللی از مناقشه نیز تأثیر گذار خواهد بود

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس