به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نگاه دیگر نوشت:

همه چیز کنترل شده است!

صبح امروز حزب الله لبنان از حمله گسترده به اهدافی در اسرائیل در «واکنش اولیه» به ترور فواد شکر فرمانده نظامی خود خبر داد. اما در مقابل، دولت نتانیاهو هم از حمله پیشدستانه برای خنثی سازی این حمله حزب الله می‌گوید.

در همین حال نیز هر دو طرف به نوعی پایان این دور از حملات دو سویه را اعلام کردند.

فارغ از روایات متناقض دو طرف، اما آنچه واضح و مبرهن است، تاکیدی بر این گزاره است که فعلا با وجود افزایش قابل توجه تنش همه چیز کنترل شده پیش می‌رود و هیچ طرفی به دنبال گسترش جنگ نیست.

البته اینجا منظور وقوع جنگی همه جانبه و گسترده است، والا آنچه هم اکنون روزانه از حدود ۱۱ ماه قبل در جریان است خود یک جنگ است؛ اما جنگی محدود و در دامنه آتش مشخص و کنترل شده.

البته ناگفته نماند تاکنون از سال ۱۹۴۸ سابقه نداشته است که اسرائیل با وجود وضعیت جنگی با طرفی در راه‌اندازی یک جنگ تمام عیار علیه تا این اندازه جانب احتیاط را رعایت و از آن اجتناب کند.

به هر حال، هر دو طرف تا این لحظه حساب شده از حرکت به سمت جنگ تمام عیار پرهیز می‌کنند.

نه حزب الله از بیم تبعات ویرانگر این جنگ همه جانبه ناظر به ویرانی گسترده لبنان و خسارت‌های سهمگین جانی و مالی آن در سایه جبهه داخلی متشتت این کشور تمایل دارد از سقف مشخصی فراتر رود و نه اسرائیل همچون جنگ‌های قبلی دستان خود را برای راه اندازی جنگ گسترده و بی‌قاعده باز می‌بیند. از این رو، در حالی که حزب الله آغازگر این جنگ یا درگیری محدود به عنوان «جبهه پشتیبانی» از غزه بوده، اگر اسرائیل چون گذشته خود را فعال ما یشاء می‌پنداشت، در همان روزهای نخست ورود حزب الله به این درگیری جنگی همچون جنگ غزه یا جنگ‌های پیشین در جبهه لبنان به راه می‌انداخت.

اما در عین این که دو طرف تاکنون نهایت خویشتنداری را در کنش واکنش‌های دو سویه در پرهیز از ورود به جنگی گسترده نشان داده‌اند، تحولات میدانی غیر منتظره‌ای ممکن است این قاعده را بر هم زند.

هر دو طرف در همین سطح آتش جنگ محدود و حساب شده نهایت تلاش خود را برای ثبت دستاورد و شکل گیری معادله نظامی امنیتی جدید انجام می‌دهند. در این راستا نیز، به ویژه اسرائیل با ترور فرمانده عالی رتبه حزب الله در بیروت در چارچوب همان جنگ محدود تا حدودی از قواعد درگیری معمول در این ۱۱ ماه فراتر رفت، اما حزب الله در پاسخ امروز خود به نظر می‌رسد که بر اساس قاعده "شهر تل آویو در مقابل شهر بیروت" عمل نکرده است؛ هر چند از حمله به هدفی راهبردی در منطقه تل آویو خبر داده است که هنوز ماهیت آن روشن نیست و در بیانیه خود گفته است که آن را اعلام خواهد کرد.

فعلا این دور از درگیری محدود نیز در جبهه شمالی میان حزب الله و اسرائیل به پایان رسید، باید دید اولا سرنوشت مذاکرات آتش بس در قاهره چه می‌شود و ثانیا در صورت شکست این مذاکرات، تحولات در این جبهه در روزها و هفته‌های پیش‌رو چه سمت و سویی پیدا می‌کند؛ تداوم همین وضعیت کنترل شده و قاعده‌مند یا خروج تدریجی و تصاعدی از آن در نتیجه افزایش تصاعدی دامنه آتش جنگ محدود و به تبع آن شروع یک جنگ تمام عیار و بی‌قاعده که البته دومی «تا این لحظه» همچنان بعید به نظر می‌رسد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس