به گزارش مشرق، کانال تلگرامی «تحلیل رویدادهای عراق» نوشت:

رضایت فلسطینی ها از ایران ۱۹ درصد بیشتر شده است؛ نه ماه پس از جنگ علیه غزه، مردم فلسطین چگونه به دنیای خود نگاه می کنند؟

مرکز پژوهش های سیاسی و نظرسنجی فلسطین PSR مدتی قبل جدیدترین نظرسنجی خود در خصوص تحولات این کشور را منتشر کرد. پی اس آر یک مرکز شناخته شده مطالعاتی مستقل فلسطینی است که در سال ۲۰۰۰ در رام الله تأسیس شد. نظرسنجی های مستمر PSR با همکاری مؤسسه آلمانی کونراد آدناوئر در کرانه باختری و نوار غزه و اردوگاه های آوارگان انجام میشود.

برای رعایت اختصار به برخی از نتایج این نظرسنجی اشاره میشود. اعداد این نظرسنجی به تفکیک کرانه باختری، نوار غزه و تجمیعی منتشر میشود که در اینجا، نتایج تجمیعی دو منطقه ذکر می شود.

۶۷٪ فلسطینی ها عقیده دارند تصمیم حماس در انجام عملیات ۷ اکتبر درست بوده است. این عدد نسبت به شش ماه قبل تر، ۵ درصد کاهش نشان می دهد.

۶۱٪ اهالی غزه می‌گویند حداقل یکی از افراد خانواده خود را در جنگ اخیر از دست داده اند.

۶۳٪ اسراییل، ۲۲٪ آمریکا و تنها ۸٪ حماس را مقصر شرایط ناگوار انسانی غزه می دانند.

۹۱٪ می‌گویند حماس هیچ اقدام جنایت کارانه ای در عملیات روز ۷ اکتبر در قتل شهروندان صهیونیست و زنان و کودکان مرتکب نشده است.

۶۸٪ میگویند با تصمیم حماس مبنی بر موافقت با آتش بس اعلام شده در ماه می موافق هستند.

۶۷٪ معتقدند حماس پیروز جنگ خواهد بود. این نسبت در نوار غزه پایین تر است.

۶۱٪ فلسطینی ها می گویند ترجیح می دهند بعد از جنگ، حماس کنترل غزه را در دست بگیرد.

۷۶٪ مخالف این جمله محمود عباس در نشست سران عرب در منامه هستند که گفته بود: حمله حماس در ۷ اکتبر بهانه ساز حمله اسراییل به غزه شد.

در خصوص عملکرد حماس در جنگ، ۷۵٪ از آن اعلام رضایت کرده اند.‌ این عدد برای یحیی السنوار ۶۵٪ است. رضایت از فتح ۲۴٪ و از محمود عباس فقط ۱۰٪ است.

در خصوص کشورها و طرف های خارجی، ۸۰٪ از عملکرد یمن ابراز رضایت کرده اند.

پس از آن حزب الله با ۵۷٪، قطر ۵۵٪ و ایران ۴۹٪ قرار دارند. بعد از ایران، اردن با ۲۵٪ و مصر با ۱۸٪ و سعودی با ۱۲٪ قرار دارند. نکته قابل توجه اینکه از میان چهار طرف خارجی نخست، سه تای آنها شیعه و در چارچوب محور مقاومت تعریف می شوند.

میزان رضایتمندی از روسیه ۲۶٪ و سازمان ملل ۱۲٪ و آمریکا تنها ۳٪ است.

۳۶٪ می‌گویند غذای کافی برای یک یا دو روز را در اختیار ندارند. تین اعداد شامل منطقه تحت محاصره و قحطی زده شمال غزه را شامل نمیشود. ۷۲٪ هم می گویند وقتی احتیاج به غذا و آب پیدا می کنند به سختی و با خطرات فراوان آن را به دست می آورند.

درخصوص اعتراضات ضد اسراییلی دانشگاه های آمریکا، ۶۹٪ عقیده دارند که اعتراضات می تواند مفید و منجر به تغییر در سیاست آمریکا برای تأیید بیشتر فلسطینی ها یا کمتر شدن تأیید اسراییلی ها شود.

اما درباره برگزاری انتخابات احتمالی در سرزمین های فلسطینی گفته اند ۴۲٪ به مروان برغوثی، ۲۷٪ به اسماعیل هنیه و ۵٪ به محمود عباس رأی می دهند. ۸۹٪ هم خواهان استعفای عباس شده اند. این عدد از دسامبر گذشته تا یک ماه قبل ۱۰ درصد افزایش بافته است.

درباره گروه های سیاسی که مردم آنها را تأیید می کنند هم حماس با ۴۰٪ و فتح با ۲۰٪ مورد موافقت و تأیید مردم بوده اند. ۲۶٪ هیچ گروهی سیاسی را تأیید نمی کنند.

در پرسش به اینکه در انتخابات بعدی به چه گروهی رأی می دهید ۳۲٪ حماس و ۱۷٪ فتح را انتخاب کرده اند. ۳۰٪ هم گفته اند شرکت نمی کنند.

درخصوص مناسبات فلسطین واسراییل ۶۵٪ با راه حل دو دولتی مخالفت کرده اند. ۶۳٪ گفته اند راه حل دو دولتی اساسا به دلیل سیاست های گسترش شهرک سازی عملی نیست.

۶۳٪ موافق بازگشت به انتفاضه مسلحانه علیه اسراییل هستند. ۶۲٪ هم معتقد به ضرورت انحلال تشکیلات خوگردان هستند.

۵۴٪ باور دارند عمل مسلح و مقاومت در پایان اشغالگری بیشترین تأثیر را دارد. ۲۵٪ مذاکرات را راه حل می دانند. ۱۶ ٪ مقاومت مسالمت آمیز مردم را مؤثرترین راه بیان کرده اند.

سه چهارم پاسخ دهندگان مخالفت خود را با سازش میان سعودی و اسراییل حتی اگر مشروط به قبول دولت مستقل فلسطینی توسط اسراییل شود اعلام کردند.

۴۵٪ معتقدند راه حل پاسخ به تجاوزات شهرک نشینان، تشکیل مجموعه های مسلح برای پاسخ دادن است.

اما مهم ترین اولویت های اساسی فلسطینی ها چیست؟

۴۷٪ معتقدند اولویت باید عقب نشینی اسراییل از مرزهای ۱۹۶۷ و تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس باشد. ۳۱٪ اولویت را با بازگشت آوارگان ۱۹۴۸ به روستاها و شهرهایشان می دانند. ۱۲٪ اولویت را ساختن فرد و جامعه سالم و معتقد به تعالیم اسلامی می دانند. ۹٪ هم تأسیس یک نظام دمکراتیک که به آزادی فلسطینی ها و حقوقشان احترام بگذارد.

۵۰٪ پاسخ دهندگان جدی ترین مشکل کنونی فلسطینیان را ادامه جنگ غزه، ۲۸٪ اشغالگری اسراییل، ۸٪ فساد، ۸ درصد بیکاری و ۵٪ جدایی و اختلاف کرانه باختری و نوار غزه می دانند.

در خصوص مراجع خبری، ۶۸٪ الجزیره را مرجع خبری خود معرفی کرده اند. العربیه و المیادین هم هر یک ۲٪ بیننده دارند. ۱۲٪ نیز تلویزیون نمی بینند.

پیرامون احتیاجات اولیه، ۳۸٪ به پتو، ۴۲٪ به لباس، ۳۵٪ به مراقبت بهداشتی و ۴۲٪ به توالت دسترسی ندارند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    12 14
    فقط 49 درصد؟!!! البته حضور فلسطيني ها در ارتش صدام براي كشتن ايراني ها هنوز از يادها نرفته.
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      3 8
      باید بیشتر خدمت بشه تا رضایتشون بیاد بالای 50%
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      4 8
      بابا دست بردار حالا گیریم چند تا هم تو جنگ بودند که از همه کشورها بودند.
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      5 1
      توقع زیادی نداشته باش.
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      8 8
      رضایت اینها مهم نیست . رضایت خدا مهم هست . اینقدر ایران برای فلسطین هزینه کرده هیچ کشوری در جهان هزینه نداده.
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      9 5
      ما با خدا معامله می کنیم نه با خلق خدا
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      4 7
      با توجه به تلاش روز مره اعراب و غیر اعراب برای دشمن نشان دادن ایران در ذهن اعراب خوب این طبیعی است و بنطر میرسد تلاش انها تا اندازه ای خنثی شده است. حالا شما این را با مردم شیعه آذربایجان شوروی مقایسه کنید که در اثر تبلیغات علی اف درصد بالای طرفدار اسرائل در جنگ با ایرانند. عزیزان رسانه را دست کم نگیرید از دوست بی‌طرف و از بی‌طرف دشمنی قهار میسازد
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      1 6
      ما جنگ با اسرائیل برامون مهمه، نه فلسطینی ها!!!
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    1 5
    49درصد ؟؟
  • حسین IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    4 0
    ببخشید دیگه شرمنده ...توان ما در همین اندازه است
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      2 2
      عزیز دلم شما ناراحت و نگران نباش چون وظیفه ما دفاع از مظلوم است و بس، مگر ما برای رضایت غیرخدا کار میکنیم که خوشحال یا ناراحت شویم از چیزی چون مهم رضایت خداست. تازه تلاش رسانه های دشمن در دشمن نشان دادن ایرانیان را برای اعراب ببین بعد میبینی ۴۹ درصد خیلی هم بالاست در این اوضاع، پس تلاشت را هزار برابر کن تا شر اسرائیل از سر فلسطین و جهان کم شود و بدان عاقبت جهان با شیعیان است بخوبی میبینم دیری نیست که فوج فوج مردم جهان به جمع شیعیان می‌پینوندند و اشهد بر محمد و علی می‌خوانند ان‌شاالله.
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    3 1
    امیدوارم مسئولین محترم این در صدها را ببینند 49درصد ایران؟
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    9 2
    با 19% افزایش تازه رضایت فلسطینی ها از ما 49 % شده لطفا کمی به خودتان بیایید.
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      3 2
      یعنی به شما گوش دهیم و مطلوم را در برابر ظالم رها کنیم همان کار کوفیان را دوباره تکرار کنیم حاشا و کلا که چنین شود.
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    5 0
    ظاهرا فلسطینی ها از منظر اهمیت به سنجش افکار عمومی از ما جلوتر هستند
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      7 0
      وقتی افکار عمومی در جهت چیزی است که به آن علاقه داریم هرجای دنیا باشد مهم میشود!
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    10 0
    ما برای رضای خدا به فلسطین کمک می کنیم
  • majid IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 8
    این افزایش رضایت خیلی خوشحال کنندس.
  • DK ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    3 5
    مهم اینه که در درگاه خدا سربلند باشیم
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    3 8
    این تحلیلهای تفرقه افکنانه چیست که منتشر میکنید؟! جبهه مقاومت همیشه یک جبهه متحد بوده و خواهد بود. این قبیل نظرسنجی‌ها از جوامع آماری گرفته می‌شوند که ابدا نمونه خروار نیستند و اعتباری ندارند.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      1 3
      درسته که ارزش نتیجه نظرسنجی از پراکندگی جامعه آماری اون مشخص میشه، اما سوال اینه که شما از کجا فهمیدی که این نتیجه ابدا نمونه کل جامعه فلسطین نیست!!! اطلاعاتی که در این نظرسنجی وجود داره صرفا نشون میده نتیجه از آنچه ما تصور میکنیم متفاوت است اما ممکن است با واقعیت جامعه فلسطین همخوان باشد. در این صورت بهتر است به جای پاک کردن صورت مسئله دنبال این باشیم که علل آن را پیدا کنیم.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    9 2
    احساس می کنم و البته طبق آمار فلسطینی ها میانه خوبی با ایرانیها ندارن
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    3 0
    قطر کنار حزبالله و ایران !!!!! خیلی جالبه !!! قطر کلا یه گوله هم شلیک نکرده شاید نبود اینترنت تبلیغات اسرایل باعث شده اینطور فکر کنن
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      1 6
      این به خاطر کرانه باختری یه عدهشون کلا زیر نظر اسرایل نظر میدن ولی با این اوصاف بازم به نفع مقاومت نظر دادن
    • DE ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      1 1
      لطفا فراموش نکنید خیلی از فلسطینی های اخراج شده از وطن شون توسط اسقاطیلی ها تو قطر تونستند به ادامه تحصیلات تا مراتب دانشگاهی و تکمیل شغلی ادامه داده و صاحب شغل و کسب و کار بشن. یعنی قطر به این مهاجران مظلوم حق ادامه زندگی داده. این کار کمی از سوی قطر نیست!
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    1 6
    ۴۹ درصد مربوط به کرانه باختری است که تخت کنترل تشکیلات خودگردان است.
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    2 0
    49%؟
  • ناشناس IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    7 1
    %۴۹ !!! واقعا جالبه
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    6 0
    یعنی رضایت فلسطینی ةا از قطر بیش از ایران است؟
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    7 1
    میخام هزاران سال رضایت نداشته باشن
  • FR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    1 2
    چون یمینی ها واقعا پای کار هستند و بدون جار و جنجال در حدی که توانستن برای اسراییل مشکل درست کردن اما ایران و حزب الله فقط تبلیغات و تهدید و موشک پرانی بی ثمر داشتن که انجام دادن یا ندادنش تأثیری به حال مردم غزه نداشته
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      2 0
      ممکن است فلسطینی ها هم کمابیش مثل شما فکر کنند البته همین آمار نشان میدهد حداکثر نیمی از آنها اینطور هستند. اما فهمیدن اینکه سهم ایران در این مقابله بسیار جدی تر از شلیک چند موشک است زیاد مشکل نیست. همینطور سهم حزب الله. البته معمولا تحلیلهای سطحی توان درک عوامل بنیادی را ندارد! این هم خیلی عجیب نیست. یک نمونه بسیار کوچک از سهم حزب الله در عملیات دیروز قابل مشاهده بود، البته نه در آنچه شلیک شد، بلکه در جنگ روایت واقعه! سید حسن به تنهایی یک رسانه بی نظیر است که طرف اسرائیلی هم روایت دسته اول را از دهان او دنبال میکند. و سید نماد شیعه است! پس این به قول شما موشکپرانی ها برای فلسطینیها در نهایت بهصورت پایدار سودمند است و آنچه قطر انجام میدهد ممکن است منافع کوتاه مدتی برایشان به همراه آورده باشد که طبیعتا هر دو لازم است.
  • US ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    1 0
    هدف ما جلب رضایت فلسطینی ها نیست ما دنبال نابودی صهیونیسم هستیم و آماده شدن برای ظهور منجی
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    4 1
    طبیعی است که برای فلسطینیها فقط مقابله نظامی ملاک نباشه. قطر علاوه بر اینکه نقش میانجیگر (بین اسرائیل و فلسطین) رو بازی میکنه درحالی که اسرائیل رو هم به رسمیت نمیشناسه، کمکهای مالی فراوانی انجتام میده که برای مردم ملموس هستند. مثلا مساجد فراوانی در کرانه باختری با سبک قطری ساخته شده و در برنامه های اعزام فلسطینیها به خارج از فلسطین برای انواع آموزشها، از مذهبی گرفته تا علوم طبیعی، قطر سهم جدی بازی میکنه و به اندازه کافی هم تبلیغات انجام میده.
  • علی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 0
    باز خوبه فلسطینی ها 49 درصد رضایت دارند
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 0
    نتیجه آمار بسیار جالب و قابل تامل
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    1 1
    به جای عصبانیت از این عدد و کنایه زدن به فلسطینیها، باید دقت کنیم که در این نظرسنجی آنچه مهم است تغییر فاحش الگوی نظر آنهاست. فرض کنید فرزند شما بعد از کلی زحمت طاقت فرسای شما در بزرگ کردنش به شما انتقاداتی میکند که نشان میدهد چندان هم از شما راضی نیست!! از طرفی هم شما میدانید که او به خاطر فهم و اطلاعات محدودش منافع هنوز توان تشخیص منافع بلندمدت و پایدار خودش ندارد! این ۴۹درصد خیلی شبیه به همین مثال است! شما به عنوان پدر و مادر دلسوز بهترینی که میتوانید را برایش انجام میدهید و در نهایت امیدوار هستید که او بعد از رشد کافی خواهد فهمید دلیل جهتگیریها و اقدامات شما را!
  • مهدی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    1 0
    وقتی ایران توی قدرت رسانه ای ضعیف هستش معلومه که خیلی ها از کارهای ما خبر ندارن باید فکری برای رسانه کرد
  • DE ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    1 0
    مهم اینه مردم مسلمان اردن ،مصر و عربستان یاور پشتیبان مسلمانان مظلوم فلسطین باشندو باهاشون همدلی کنند.
  • رضا IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    با این صدا و سیمای بی خاصیتی که ما داریم معلومه نتیجه نظرسنجی ها رو ببازیم ! برای جبلی و جلیلی ها قالیباف و پزشکیان مهم تر و دشمن ترند تا اسرائیل و امریکا !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس