به گزارش مشرق، مصطفی نجفی، فعال فضای مجازی در تلگرام نوشت:

«حمله غافلگیرانه» حزب الله یا «حمله پیش‌دستانه» اسرائیل؟

حزب الله لبنان حملات گسترده موشکی و پهپادی به عمق سرزمین های اشغالی انجام داد که از ابتدای جنگ در ۱۱ ماه گذشته تاکنون بی سابقه بوده است. به گفته حزب الله این حملات مرحله نخست حملات علیه اسرائیل بوده است.

در مقابل، اسرائیل مدعی شد که پیش از آغاز حملات، نقاطی که حزب الله قصد تدارک حملات خود را داشته است را با حمله ای پیش‌دستانه مورد هدف قرار داده است.

به نظر می رسد، روایت ارتش اسرائیل درباره حمله پیش‌دستانه علیه حزب الله، با تناقض قابل توجهی مواجه است.

در ادبیات نظامی، حمله پیش‌دستانه (preemptive strike ) حمله ای است که بتواند منبع تهدید را پیش از اجرای عملیات نظامی از بین ببرد تا مانع از حملات آن شود.

اما آنچه از تصاویر و فیلم های منتشر شده در آسمان سرزمین های اشغالی نمایان است این است که پهپادها و موشک های حزب الله(فارغ از میزان و نقاط اصابت به هدف یا عدم اصابت) پیش از حملات جنگنده های اسرائیل شلیک شدند و موفق به ورود به آسمان اسرائیل شدند.

بنابراین، سوال این است که اگر حمله پیش‌دستانه اسراییل موفقیت آمیز بوده چگونه و از کجا حدود ۳۰۰ پهپاد و موشک حزب الله توانستند وارد عمق سرزمین های اشغالی شوند و به اهدافی نیز اصابت کنند؟

به‌ همین جهت، ادعای حمله پیش‌دستانه از سوی ارتش اسرائیل پیش از حملات حزب الله چندان با واقعیت همخوانی ندارد یا در حالت خوشبینانه موفقیت آمیز نبوده است.

به نظر می رسد، ارتش اسرائیل نه حمله پیش‌دستانه بلکه حملاتی همزمان پس از حمله غافلگیرانه حزب الله انجام داد. حملاتی که تلفاتی نیز به نیروهای حزب الله وارد نکرد. این بدان معناست که اپراتورهای لانچر پرتاپ موشک و پهپاد حزب الله با حمله پیش‌دستانه مواجه نشدند و پس از شلیک، مواضع خود را ترک کردند.

باید توجه داشت که نتانیاهو اعضای کابینه را از هرگونه اظهار نظر پیرامون عملیات امروز حزب‌الله منع کرده است. اما سید حسن نصرالله در سخنرانی امروز خود احتمالا جزییات بیشتری از عملیات حزب الله و نتایج آن ارایه خواهد داد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس