به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین مطلبی با عنوان افراد کلیدی کابینه و رویکرد سیاست خارجی دوره دوم ترامپ منتشر کرد:

اصلی‌ترین رویکرد ترامپ در انتخاب گزینه‌های موردنظر برای تصدی جایگاه‌های کلیدی در صورت پیروزی، وفاداری به ایده‌های او در سیاست خارجی شامل نگاه او به جنگ اوکراین و مسئله ایران است. دوره نخست ریاست‌جمهوری، درس‌های فراوانی برای ترامپ داشت اعم از این که نباید وقت خود را صرف استعفاءها و برکناری‌های ناشی از عدم هماهنگی با خود نماید. هماهنگی با ایده‌های ترامپ اصلی‌ترین غربال گزینه‌های احتمالی است.

تاکنون گزینه‌های مختلفی برای تیم سیاست خارجه ترامپ مطرح شده است. سه گزینه اصلی برای وزارت امور خارجه، مارک روبیو، سناتور ایالت فلوریدا، بیل هاگرتی، سناتور ایالت تنسی و ریچارد گرنل، مسئول امنیت ملی دورۀ نخست ریاست‌جمهوری ترامپ از سال ۲۰۲۰ هستند. در میان گزینه‌های مطرح شده -مخصوصاً روبیو و هارگتی- اتفاق‌نظر کاملی راجع به مواجهه با ایران دیده می‌شود.

افراد کلیدی کابینه و رویکرد سیاست خارجی دوره دوم ترامپ

برای تصدی وزارت دفاع تاکنون سه نام مطرح شده است. از همه مهم‌تر، کریستوفر میلر، وزیر دفاع در دو ماه پایانی دورۀ نخست ترامپ است. البریج کولبی و همچنین رابرت اوبرایان گزینه‌های دیگری هستند که برای ورود به پنتاگون مطرح شده‌اند. در این میان، اوبرایان شانس پایین‌تری دارد، چرا که موافق حمایت مالی-نظامی از اوکراین است و شیوۀ مواجهه بایدن با حمله روسیه را ستایش کرده است.

در مورد تصدی ریاست آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) تاکنون دو نام مطرح شده‌ است: جان رتکلیف و کاش پتل. ازآنجاکه هر دو از وفاداران به ترامپ هستند، انتخاب آن‌ها به ریاست سیا، قدرت ترامپ برای کنترل و هدایت این سازمان به‌مراتب افزایش خواهد یافت و استقلال عمل سیا کاهش پیدا می‌کند.

تاکنون چهار نام اصلی برای وزارت خزانه‌داری مطرح شده است: جیمی دیمن، رابرت لایتزیر، استیو منوچین و جِی کلایتون. دو گزینۀ منوچین و لایتزیر می‌توانند نقش مؤثری در بازگشت فشار تحریمی حداکثری علیه ایران داشته باشند.

نکتۀ مهم در مورد گزینه‌های احتمالی وزرا و اعضای کابینه، یکدستی آنها در مسائل اصلی داخلی و خارجی و وفاداری آنها به ترامپ و ایده‌هایش است. چنین یکدستی باعث می‌شود آنها نه فقط جمهوری‌خواه، بلکه ترامپیست باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس