کد خبر 1637257
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
تماس تلفنی بایدن با نخست وزیر هند

بایدن در تماسی تلفنی با نخست وزیر هند در مورد ابعاد سفر وی به اوکراین و مسئله بنگلادش رایزنی کرد.

به گزارش مشرق، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان یک تماس تلفنی با نارندرا مودی، نخست وزیر هند در باب موضوعات مختلفی از جمله ابعاد سفر وی به کشور اوکراین گفتگو کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، تماس تلفنی بایدن همزمان با آن انجام گرفت که نخست‌وزیر هند با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) عنوان کرد با بایدن در مورد حمایت کامل هند در رابطه با برقراری صلح و ثبات زودهنگام در اوکراین صحبت کرده است.

مودی همچنین در پست منتشر شده‌ی خود بر این موضوع تاکید که با بایدن در مورد نگرانی‌های هند از امنیت هندوها و سایر اقلیت‌های مذهبی در کشور همسایه هند، بنگلادش پس از برکناری نخست وزیر این کشور نیز صحبت کرده است.

در مقابل کاخ سفید هم در بیانیه‌ای عنوان کرد که دولت بایدن از تعامل مودی با اوکراین و همچنین سفر هفته گذشته وی به لهستان به عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان اوکراین در اروپای شرقی قدردانی کرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرد: از هر کشور دیگری که بخواهد به رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی کمک کند تا موجب رسیدن به صلح عادلانه‌ای در اوکراین شود و یا اینکه آماده شنیدن صحبت‌های او در مورد برقراری صلح است، استقبال می‌کنیم.

وزارت خارجه هند عنوان کرده است که زلنسکی و مودی هفته گذشته به طور مفصل در مورد راهکارهای برقراری صلح در اوکراین که تمامیت ارضی این کشور را به رسمیت شناخته و خروج روسیه را از سرزمین‌های اوکراین در اولویت قرار می‌دهد، گفتگو کرده‌اند.

مودی در این دیدار عنوان کرد: با صراحت اعلام می‌کنیم که از احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها حمایت کرده و این بالاترین اولویت ماست.

سفر مودی به اوکراین پس از سفر اخیرش به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین انجام گرفته است. سفری که در جریان آن، زلنسکی از مودی به خاطر دیدارش با پوتین انتقاد کرده بود. به خصوص آنکه پس از انجام این سفر، عکسی از مودی منتشر شد که به گرمی پوتین را در آغوش گرفته بود.

هند که روابط بسیار طولانی با مسکو دارد، تا حد زیادی از دخالت در جریان حملات روسیه به اوکراین اجتناب کرده است. با این حال، از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین و به خصوص از زمانی که آمریکا تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع کرده است، این کشور به خریدار اصلی نفت روسیه تبدیل شده است.

طبق گفته تحلیلگران، هند اکنون بیش از ۴۰ درصد از واردات نفت خود را از روسیه دریافت می‌کند.

کاخ سفید همواره در تلاش بوده تا اختلافات میان بایدن و مودی بر سر جنگ روسیه و اوکراین را کم‌اهمیت جلوه دهد. این در حالی است که در ابتدای جنگ روسیه و اوکراین، بایدن موضع متزلزل هند در قبال این جنگ را مورد انتقاد قرار داده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس