کد خبر 1637402
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲
هریس به دنبال یک توافق هسته‌ای جدید با ایران است

یکی از مشاوران پیشین رئیس‌جمهور اسبق آمریکا باراک اوباما گفته است، کامالا هریس در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، به دنبال یک توافق هسته‌ای جدید با ایران است.

به گزارش مشرق، «جوئل رابین» کارشناس مسائل مربوط به سیاست غرب آسیا که در مذاکرات برجام نیز ایفای نقش کرده بود، مدعی شده است که در صورتیکه «کامالا هریس» بعنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا برگزیده شود، به دنبال یک توافق جدید هسته‌ای با ایران خواهد بود زیرا او یک رئیس‌جمهور «واقع‌بین» در مسائل مربوط به سیاست خارجی است.

روبین که در دولت باراک اوباما، بعنوان معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور قانونگذاری فعالیت داشت در مصاحبه با «فاکس نیوز» تصریح کرد « دوران این ایده که توافق هسته‌ای قدیمی را می‌توان از سر گرفت، گذشته است. پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران از محدودیت‌های پیشین عبور کرده است و هدف باید یک توافق هسته‌ای محکم و قابل راستی‌آزمایی باشد که مانع هرگونه توانمندی تسریع (تولید) سلاح هسته‌ای شود».

وی ادامه داد «بهترین شیوه، یک توافق هسته‌ای قاطعانه و قابل راستی‌آزمایی است....هر رئیس‌جمهور واقع بینی به دنبال چنین چیزی است و کاملا هریس یک رئیس‌جمهور واقع‌بین برای انجام چنین کاری است».

سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه در جریان مصاحبه روز دوم شهریور خود با گفت‌وگوی ویژه خبری درباره مذاکرات احیای برجام، با بیان اینکه احیای مذاکرات به آسانی گذشته نیست، گفت: برجام به شکل فعلی قابل احیا نیست و حتما این سند باید دوباره باز شود و قسمت‌هایی از آن مورد تغییر قرار بگیرد و این کار آسانی نیست.

وی تصریح کرد « مذاکرات جدیدی باید شکل بگیرد و شرایط در اروپا سخت است و در آمریکا گرفتار انتخابات هستند کار آسانی نخواهد بود، ولی آن را برای خود تکلیف می‌دانیم».

پس از آن‌که «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۵ بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا روی کار آمد، بدون توجه به درخواست امضاکنندگان برجام (انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین، بعلاوه آلمان) و پایبندی ایران به تعهدات برجامی، این توافق هسته‌ای را پاره کرد و «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفت و جمهوری اسلامی نیز پس از یکسال و با بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان، فعالیت‌های هسته‌ای را از سرگرفت و یکسری از تعهداتش در قبال این توافق را کاهش داد. با این‌حال جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده که برنامه هسته‌ای این کشور با اهداف صلح‌آمیز است.

دولت بایدن نیز علی‌رغم آن‌که وعده داه بود مذاکرات برجام ازسرگرفته می‌شود و دوباره برای ازسرگیری این توافق تلاش خواهد کرد، نه تنها اقدام ملموسی در این زمینه صورت نداد بلکه با وضع تحریم‌هایی در مسیر این مذاکرات مانع‌تراشی کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • اورانیوم بدون نقض IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    12 3
    برجام باید طبق منویات جمهوری اسلامی بابت حقوق از دست رفته خود نگاشته و حتی باید سرعت و غنای غنی سازی اورانیوم فعلی به صورت کامل در آن قید گردد تمامی تحریم ها به نشانه حسن نیت آنی باید قبل از نگارش آن برداشته شود تا دیگر شاهد چنین گستاخی های وقیحانه از طرف غربی ها نباشیم
  • انتقام IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    4 2
    پای برجام قبلی می مانیم و به غنی سازی ادامه می دهیم
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
      1 3
      انقدر غنی سازی کنید تا جونتون دربیاد هیچ تحریمی لغو نخواهد شد
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    5 1
    هریس به دنبال یک توافق هسته‌ای جدید با ایران است// آخه این گاو (کاملا هریس) که بین هویج با رآکتور فرق نمیذاره حالا می خواد توافق هسته ای ببنده!!!! صهیونیست های پشت پرده طراحی کردن این گاگول هم مجریه. همه رئیس جمهورای آمریکا اینطورن. از خودشون فهم و شعوری ندارن. یه مشت مترسک تو دست آدمای پشت پرده. البته وظیفه پروپاگاندا اینه که بگن مثلا "دکترین هریس"!!!! البته خر و گاو ماهواره باور می کنه.
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
      1 4
      نه پس تو فرقشونو میدونی.خوبه امریکاییا سانتریفیوژو ساختن و غنی سازی رو کشف کردن.خیلی باید توهم خود بزرگ بینی داشته باشی که بیای برای رئیس جمهور کشوری که انرژی هسته ای رو کشف کرده و علمشو به بقیه داده اظهار فضل کنی
  • نام اشنا IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    27 0
    با توجه به اظهارات جناب عراقچی, این سند برجام دوباره بایستی باز نویسی شود و تغییراتی در ان داده شود . مثلا بایستی برای اینکه خیال یانکی ها راحت باشد "مکانیسم ماشه 2" را در برجام جدید جاسازی کنیم برای اینکار هم نیاز به وجود فرد زبان بلدی مثل جواد ظریف داریم تا برود و با یانکی ها گفتمان سازی کند و یک کلاهی گشادتر از برجام قبلی به سر ما بگذارد و دولت هم به پاس این اقدامات 100 سکه دیگر به این اقا جواد نیویورکی حق دلالی بدهد.
  • سید IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    10 1
    با روی کارآمدن اصلاح طلبان تهوع آور و انتصاب برجامچی برای وزارت امورخارجه یانکی ها بر سر ذوق آمده و به یاد دوران حسنک وزیر و ظریف الممالکش افتاده اند !!!!
  • ایرانی IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    16 0
    هریس اگر فکر کردی مثل زمان اوباما می توانی ایران را فریب بدهی کور خواندی .اما اگر می خواهی با ایران هسته ای کنار بیایی و ما را به عنوان یک قدرت هسته ای به رسمیت بشناسی شما را برای یک گفتگوی سازنده به شهر هرسین دعوت می کنم .
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    1 0
    در تپافق قبلی همه چیز را دادیم و هیچ نگرفتیم حلا این خانم از نو می خواهد کلاه گشاد دیگری بر سرمان گذارد باید به او گفت توافق جدید لازم نیسست ابله خودتی تعهدات قبلی خود را اجرا کن ما طلبکاریم نه تو
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    0 0
    با سلام " هریس بدنبال توافق جدید هسته ای با ایران است ". بررسی خبر نشان می دهد که این ایده برساخته اتاق های فکر است. با این خط خبری داده محور بازی انتخاباتی آمریکا و رقابت های دو حزبی و همچنین تقابل دو قطبی نظام سلطه و محور مقاومت تحت تاثیر قرارداده می شوند. علاوه بر این ، این یک پالس خبری برای دولت جدید ایران است‌. این خبر تا تحقق حد نصاب یک دستور کار راه طولانی و همچنین ماتریس وار در پیش رو دارد. اجمالا خبر معناداری است ، لیکن این خبر خارج از معادلات حاکم در میدان است. بنظر می رسد نظام تصمیم سازی در آمریکا مبتنی به آلزایمر شده است و قصد دارد واقعیت های تلخ غزه را با پروپاگاندای غربی هضم کند.
  • هادی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    0 1
    چرا فقط هسته ای؟ شما با این دولت ایران میتونید ۱۰ تا برجام امضا کنید.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    1 1
    باز رفت تا چهار سال دیگه مذاکرات بی حاصل ومسخره بازی
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    2 0
    برای اینکه دندان های دولت پزشکیان رو شمرده و مطمئن هست با امثال عراقچی دل نازک با کمترین هزینه و بیشترین نفع برای آمریکا به توافق می‌رسه
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    0 1
    دوباره مذاکره برای امتیاز دادن بیشتر به آمریکا
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
      1 0
      مذاکره میکنید که یه امتیازی از امریکا بگیرید و از این ورشکستگی نجات پیدا کنید.اونایی که ساندیستو میدن خوب میدونن چقدر اوضاع خرابه.بقیه کشورای نفتخیز اونجوری شما هم اینجوری.خسته نشدید انقدر نفت مفت دادید به چین؟
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    1 0
    قشنگ مشغول رصد هستند و از همین حالا دارن دانه میپاشند. خدا شاهده تا اسراییل منحوس در این متطقه حضور دارد هیچ رابطه حسنه یا بی دسیسه ای با جمهوری اسلامی برقرار نمیکنند، مگر آنکه انقلاب بدست نااهلان اقتصادی و سیاسی افتاده باشد.
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    0 0
    برجام کهنه.دنپایی کهنه.پلاستیک کهنه...خریداریم. برجام پلاس تورم زاست و با افزایش فشار خون و کاهش گلبول های پولی موجب افزایش مرگ و میر و اپیدمی خطرناک در کشور میشود.لطفا جیب خود را محکم بدوزید و از ماسک های دولایه استفاده کنید.
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    0 0
    خیانت دوباره به ایران توسط کاسه لیسان غرب را در مورد صنعت هسته ای ایران را برنمی تابیم
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    1 0
    برجام مرد بوی گندیده گیش بلند شده
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    1 1
    مزدوران و جاسوسان روسیه مانع برقراری رابطه ایران و آمریکا هستند نظام بگردد ببینه در سایه کیا هستن
  • BE ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    1 0
    کامالا هریس دیگه کیه ؟! یک دولت پنهان هست که او تصمیم میگیرد ربطی به هریس و مو زرده نداره....
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    0 1
    شاید ما از دو سوراخ گزیده شویم اما از سه سوراخ نه خیلی سفت سخت درس عبرت گرفته ایم
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    1 1
    باید دید بین کمال هریس و ترامپ کدام گزینه برتری برای ایران هستند. هردو در پی شکست اتحاد ایران با روسیه و چین میباشند و پوئن هایی ب ایران و یا روسیه برای جدایی می‌دهند. چنانچه این سناریو اتفاق بیافتد حذف ایران یا روسیه در دستور کار بعدی قرار می‌گیرد. هریس اختیاری از خود نخواهد داشت و تابع سوروز بوده و ترامپ هم از ایلان ماسک فرمان می‌گیرد. تنها نقطه مثبت ترامپ استفاده از ار اف کی است، چنانچه او وزیر خارجه شود متوازن تر از وزیر خارجه هریس خواهد بود. ترامپ ب جنگ اوکراین در صورت کشاندن پوتین ب رویارویی با چین خاتمه می‌دهد و هریس هم ب تحریک مودی برضد چین و خاور میانه می پردازد.
  • ادرین DE ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    0 1
    نهایت خریت و حماقت دولتمردان یک کشور در قرن بیست و یک که قرن قدرت های اتمی و جهان چند قطبیه، اینه که بره به قدرتهای اتمی تعهد بده که بمب اتم نمیسازه تا امنیت دارندگام بمب اتم تهدید نشه و خودش همیشه در سایه تهدید اتمی باشه. اگر این کار را دوباره تکرار کنن نظام ما هیچ تفاوتی با شاهان بی کفایت و نوکر قاجار نمیکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس