کاخ سفید: آمریکا و چین برای گفتگوی بایدن و شی برنامه ریزی می کنند

کاخ سفید پس از دیدار جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن با شی جین پینگ رئیس جمهور اعلام کرد که دو طرف در حال برنامه ریزی برای گفتگو و تماس جو بایدن با همتای چینی هستند.

به گزارش مشرق، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه در پکن با شی جین پینگ رئیس جمهور چین دیدار کرد و مذاکرات سه روزه را با هدف کاهش اختلافات بین دو قدرت جهانی پیش از انتخابات نوامبر آمریکا به پایان رساند.

هنگامی که این دو مقام در تالار بزرگ موسوم به مردم در پکن نشسته بودند، شی به سالیوان گفت که متعهد به یک رابطه پایدار با واشنگتن است.

رئیس جمهور چین گفت: «در این دنیای متحول و درحال تغییر، کشورها به همبستگی و هماهنگی نیاز دارند... نه انزوا یا پسرفت.»

سالیوان نیز به شی جین پینگ گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا متعهد به مدیریت روابط میان دو کشور برای جلوگیری از جنگ است و "امیدوار تعامل با شما در هفته‌های آینده است".

کاخ سفید پس از این دیدار اعلام کرد که دو طرف در حال برنامه‌ریزی برای تماسی میان شی و بایدن هستند.

سالیوان گفت در ۱۴ ساعت بحث و گفتگو، طیفی از مسائل شامل تنش ها بر سر تایوان، دریای جنوب چین و روسیه و درخواست آمریکا برای کمک بیشتر چینی ها برای مقابله با جریان مواد تشکیل دهنده فنتانیل، بود.

اما اختلافات قابل‌توجهی در برخی موضوعات باقی مانده است، به طوری که سالیوان گفت دو طرف به هیچ توافق جدیدی در مورد دریای جنوب چین نرسیده‌اند و در مورد مسائل امنیتی اقتصادی و تجاری «بحث شدید» داشته‌اند.

وی افزود: «ما در مورد انتخابات آمریکا بحث نکردیم.»

با این حال، در روابط نظامی پیشرفت بیشتری حاصل شد.

سالیوان با مشاور نظامی برجسته شی دیدار کرد و دو طرف توافق کردند که مقامات ارشد نظامی آمریکا در منطقه هند و اقیانوسیه به زودی با همتایان خود در فرماندهی بخش جنوبی ارتش چین که آب های جنوبی این کشور را پوشش می دهد تلفنی گفتگو کنند.

مقامات نظامی آمریکا مدتهاست که مشتاق تعامل عمیق تر در سطح کاری با مقامات نظامی چین در میان مناقشات منطقه ای و افزایش استقرار در سراسر شرق آسیا بوده اند.

یکی از مقامات ارشد آمریکا گفت که اختلافات با چین بر سر مناطقی که با فیلیپین، متحد پیمان واشنگتن، در دریای جنوب چین در آنها رقابت می کند، احتمالا به جای حل «برای آینده قابل پیش بینی» تنها مدیریت خواهد شد.

این مقام گفت: "اگر اختلاف در این آب ها کم عمق نباشد، در یک منطقه دیگر اختلاف خواهد بود."

سالیوان قبل از دیدار با شی، گفتگویی با یک فرمانده نظامی چین داشت که از نظر دیپلمات‌ها مشاور نظامی کلیدی رئیس‌جمهور چین است. این فرد ژانگ یوکسیا، معاون کمیسیون نظامی مرکزی چین است. او همچنین در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین گفتگوهای گسترده‌ای داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس