همتی: جامعه تحمل شوک درمانی ندارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هماهنگی تیم اقتصادی در ستاد اقتصادی دولت، انجام می‌شود، گفت: جامعه تحمل شوک‌درمانی ندارد و در خصوص قیمت بنزین هنوز صحبتی در دولت نداشتیم.

به گزارش مشرق، عبدالناصر همتی امشب (جمعه ۹ شهریور) در گفت‌وگوی تلویزیونی وزیر اقتصاد اظهار داشت: ۱۴ تا چالش مهم اقتصادی داریم که چندتای آن خیلی مهم است. نتیجه تمام عملیات دولت در ۴ محور تورم، رشد اقتصادی، کاهش فاصله درآمدی و کاهش بیکاری باید نمایان شود که اگر در این چهار مورد به نتیجه نرسیم، تلاش ها ابتر می‌ماند.

وی ادامه داد: برخی می گویند اسب زین شده تحویل دولت چهاردهم شده است، اما رشد اقتصادی ما هنوز تا ۸ درصد فاصله زیادی دارد، تورم هنوز نزدیک به ۴۰ درصد است.

همتی افزود: نرخ بیکاری را اگر با نرخ مشارکت سال ۹۸ حساب کنیم الان به ۱۳ درصد می‌رسد، یعنی بیکاران ما بیشتر شده‌اند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ۳۰۰ هزار نفر معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان در صف وام ازدواج هستند، تاکید کرد: نگفتم بخشی از وام ازدواج به صورت غیرنقدی پرداخت شود، فقط گفتم ممکن است کسانی بخواهند از وام ازدواج برای خرید وسایل خانگی استفاده کنند، بنابراین بانک ها می توانند برنامه ای آماده کنند که این وام را به صورت غیرنقدی و خارج از نوبت و حتی تا مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه از ۸ درصد رشد اقتصادی که طبق قانون است، باید ۲.۴ درصد از آن از طریق افزایش بهره‌وری در اقتصاد باشد، بیان کرد: ما برای رشد اقتصادی، باید شروع کار را تسهیل کنیم، آینده برای فعال اقتصادی باید پیش‌بینی‌پذیر باشد و قوانین دولتی گاه و بیگاه تغییر نکند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: برای ایجاد ثبات در اقتصاد کشور، باید مداخلات و قیمت‌گذاری‌های دولت کمتر شود.

همتی گفت: ما نباید ریسک کسانی که می‌خواهند در بورس سرمایه‌گذاری کنند را بالا ببریم. امروز میانگین سود شرکت‌های بورسی نصف شده و از ۲۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه مسئول تورم بانک مرکزی است، گفت: ما از طریق کنترل کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها به بانک مرکزی کمک می‌کنیم. تا این دو مشکل حل نشود، تورم کنترل نمی‌شود.

وزیر اقتصاد بیان کرد: کفایت سرمایه بخشی از بانک‌های بزرگ ما منفی است، در حالی که در دنیا اصلا پذیرفته نیست کفایت سرمایه بانک‌ها زیر ۸ درصد باشد.

همتی تاکید کرد: برای کنترل کسری بودجه باید درآمدها زیاد و هزینه‌ها کنترل شود. در خصوصی سازی و دریافت مالیات عقبیم. از طریق سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی که تقریبا کامل شده است، می‌توانیم درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم.

وزیر اقتصاد گفت: البته سعی کردیم مالیات تولیدی‌ها را ۵ درصد کم کنیم و از این محل ۵ همت به تولیدکنندگان برگردانده می‌شود.

وی با طرح این سوال که چه کسی می‌گوید تحریم بر کشور اثر نگذاشته است؟، تصریح کرد: تحریم روند رشد و توسعه کشور را کند کرده و روابط بانکی ما را دچار مشکل کرده است. برای رفع مشکلات بانکی باید مسائلمان با fatf را حل کنیم.


وزیر اقتصاد گفت: حتما ارز را با همکاری بانک مرکزی تک نرخی می‌کنیم. بخشی از کسری ارزی ما به دلیل همین اختلاف ارز ترجیحی و آزاد بوده است؛ البته اصلاح ارز ترجیحی به معنای بالا رفتن قیمت دلار نیست، وقتی نرخ نیما را به نرخ بازار نزدیک کنیم، دلار بازار آزاد ارزانتر می‌شود.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه جامعه تحمل شوک‌درمانی ندارد. بیان داشت: در خصوص قیمت بنزین هنوز صحبتی در دولت نداشتیم. البته برخی کارشناسان نکاتی را اشاره کردند که آیا قیمت خودروهای ما مانند خودروهای خارجی است، آیا ماشین‌های ما کم مصرفند؟؛ بنابراین اصلاح قیمت بنزین هم یک پکیج کامل است.

همتی با بیان اینکه اعتماد رو باید به بورس برگردانیم، گفت: ناامیدی در بورس ایجاد کردیم. اگر تصمیماتی گرفته شود که در بورس تاثیر منفی ایجاد کند، حتما مخالفت خواهم کرد. وقتی نرخ بهره را شبانه با یک تصمیم بالا می‌برید، بورس این چنین می‌شود. نباید تصمیم خلق‌الساعه بگیریم تا افراد حاضر در بورس ضرر کنند.

وی تاکید کرد: بخشی از کسری بودجه ناشی از عدم فروش نفت و بخشی هم به دلیل اینکه در خصوصی سازی عقب هستیم.

همتی در ادامه گفت: از روزی که آمده ایم تمرکز خود را بر کاهش کسری بودجه گذاشته ایم. بودجه سال آینده را با دقت و تراز بیشتر هزینه و درآمد تدوین خواهیم کرد و کاهش کسری بودجه به کاهش تورم می انجامد.

وی تاکید کرد: در تنظیم سیاست ها و برنامه های اقتصادی باید وزارت اقتصاد نقش کلیدی داشته باشد، چرا که از بین بانک مرکزی و سازمان برنامه و وزارت اقتصاد، تنها وزارت اقتصاد است که پاسخگوی مجلس خواهد بود، لذا این هماهنگی در دولت انجام خواهد شد.

همتی با بیان اینکه افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق تکمیل سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی دنبال خواهد شد، گفت: عدالت مالیاتی را همزمان با شناسایی فراریان مالیاتی دنبال می کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: در ستاد اقتصادی دولت ماموریت ارائه برنامه تامین مالی بدون تورم تولید به وزارت اقتصاد سپرده شد که در حال تدوین ان هستیم، البته نباید برای تامین مالی صرفا فشار را به بانک ها وارد کنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    13 9
    هیچ برنامه خاصی که کشور را از این وضعیت خارج کند ندارید.
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      18 4
      مگر مملکت مشکلی از نظر اقتصادی دارد؟ تا دو هفته پیش اسب زین شده تیتر می زدید که!
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      6 15
      برنامه رو خاندوزی داشت و باید به جلیلی رای میدادین.
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      3 0
      چرا پول بی پشتوانه چاپ میکنیم ارزش پول ملی از این هم بیاد پایین تر داد مردم که در اومد نظام تحت فشار قرار گرفت وارد شد بعد میگیم ما نمی تونیم باید بریم مذاکره سر برجام منطقه ای و موشکی تا وضع آب خوردن ملت درست بشه
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      2 0
      این ناله شماها با آن اسب زین شده که می گفتید همخوانی ندارد!
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      6 6
      جلیلی و امثال جلیلی خودشون اصل مشکل هستند . چه تخصصی به جز بی ربط گویی و از خود تعريف کردن دارند .
    • US ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      0 2
      مرحوم ریسی داشت!
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    7 3
    کار بلد
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      2 3
      کار بلد نما
    • علی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      4 4
      حراف بی‌خاصیت
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      3 1
      بجاش پزشکیان تا دلت بخواد حرف باربط می زد بخصوص اونجاکه گفت حوصله ندارم ادامه مطلب بگم
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      2 1
      منظورت سلطان خلق تورمه
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    14 4
    چقدر شما جماعت وقیح و پررو هستید؟...
    • US ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      1 3
      منظورت تیم رئیسی و جلیلی است دیگه؟؟
    • DE ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      2 0
      دیگه یک سری هستن که به رحم اجاره ای کلا علاقه دارن و با کنسرت و ربنای شجریان شکمشون سیر می شه.
  • ناشناس IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    7 0
    علاوه بر خودرو ... لوازم خانگی و پوشاک و خواربار و لوازم یدکی و لاستیک و باطری خودرو و دارو و ... همین وضع را دارند .. یعنی اگر از فردا واردات اقلامی که در بالا ذکر شده .. با ارز خود مردم ... بدون گمرکی ازاد بشه ... با همین نرخ دلار 60 هزار تومن ... قیمت ها یک سوم میشه ... یک سوم .. یک سوم ... مملکت افتاده دست باندهای مافیایی که به بهانه تولید دارند ملت را چپاول میکنند ..
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    4 4
    بنزین سهمیه رو گرون نکنین ولی مازاد بر سهمیه بشه آزاد و لیتری ۴۰ تومن.واردات بنزین ممنوع
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    8 10
    به ایشان می گویند وزیر اقتصاد با سواد ، کاربلد و صادق نه خاندوزی بی سواد و بی کفایت و دروغگو که اقتصاد مملکت و بورس را نابود کرد.
    • US ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      7 3
      بسیاری از وزرای دولت سیزدهم باید محاکمه شوند. به خصوص وزیر کشور که دستور ورود افاغنه را به کشور داد.
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      2 1
      منظورت زمان افزایش درصدی دلار چاپ پول و خلق تورم در زمان تصدی بانک مرکزی
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    7 3
    شما منفیش نکن نمی‌خواد رشد هشت درصدیش بدی
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    9 3
    جناب شماها استاد شوک و نارضایتی هستید
  • رضا IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    6 0
    ببینیم و تعریف کنیم!!
  • غلام IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    1 0
    اگه بزارند آب خوش از گلوی مردم پایین بره
  • سرباز ولایت IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    0 0
    آنی و بسیار حساس و مهم
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    3 0
    بسم الله عمل کنید حرف زدن رو همه بلدن بورس رو خودتون به این روز انداختین😤
  • رضایی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    1 1
    سلام، میزان بهره وری در کشور ما قبل از کرونا ۲۲ دقیقه بوده حالا خدا می داند که کمتر از ۱۵ دقیقه هم باشد ، دز کشور کی کار می کند و کسانی هم که کار می کنند اکثرا یا دلالی است یا شغل کاذب ، اکثر ما مصرف کننده هستیم کشوری که متکی و وابسته به درآمد تک محصولی نفت باشد هرگز رشد و توسعه پیدا نمی کند
  • غیرازاینه ؟!! IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    8 0
    مسنولان وام و حقوق نجومی و مزایای ویژه دارند وگرنه جلوی ویژه خواریها گرفته میشد !! .... غیر از این فکر کنی ساده ای !!
  • حقیقت تلخ !! IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    12 0
    سوخت مجانی = نابودی اقتصاد !!
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    5 0
    فردی که بیشترین تهمت رو به رئیسی زده حالا شده وزیر اقتصاد!! آزموده را دوباره آزمودن خطاست آقای پزشکیان این به اصطلاح کارشناس شما که گذاشتید برای وزیر اقتصاد خیلی کارنامه قابل قبولی نداره البته چاره‌ای هم نداشتی چون از نظر شما اساسا قدرت باید دست این خواص ثابت باشد. عاقبت خوشی نخواهید داشت.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    5 1
    امیدی به این دولت چهاردهم نداریم چون ۸ سال دولت روحانی رو دیدیم و اینها همون افراد با همون افکار هستند
  • م.ب.رو... IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    1 0
    آقای همتی، خودتون بهتر می دانید: که دیگه شما خواسته، و ناخواسته! درست یا غلط، وزیر اقتصاد شده اید. و سخنان و جملات تکراری مانند اینکه: باید فلان بشود! و باید بهمان بشود. و ادانه رویه گلایه از دولت قبلی در شان شما نبوده، و این توجیهات هیچ فایده ای برای ما مردم منتظر اقدام عملی ازسوی مدعیان کار بلد و متخصص امور اقتصادی ندارد. ۱- اگه با علم به مسائل ده و دوازده گانه و یا ۴ گانه کشور، وزارت خطیر اقتصاد را قبول کرده اید.که خیلی خوبه. پس سرتان را بیندازید. پایین و از گلایه و ارائه آمار از وضعیت خوب و بد دولت ۱۳ دست بردارید. این گوی و این میدان و همه اختیاراتی که دارید. و یا علی بگوئید. و از مصاحبه و حرف های تکراری و بی فایده برای ما مردم جدا پرهیز کنید.‌ فکر وذکرتان باشد:فقط کار و فقط کار و فقط کار...، تا حد‌جان دادن برای این کشور و‌ مردم. ۲- اگه واقعا از‌ وضع اقتصادی و رفاهی ...‌ کشور و‌ ما‌ مردم‌ مطلع نبوده اید،! و این وزارت را قبول کرده اید.!!! (هر چند این فرض غلطه. چون از قول شما نوشتند، و خواندیم: که شما تا همین اواخر عمر رئیسی اصرار به استعفای ایشان و... داشتید.!و راه حل می داده اید!!!) این کارتان غیر از دردسر و اذیت دنیایی و پاسخگویی در آخرت نتیجه ای برای شما در بر نخواهد داشت. پس فقط بچسبید، به کار و از توجیهات شفاهی و رسانه ای ... تا می توانید. فرار کنید./ علی برکت ا... به مدیران میدان عمل و..../
  • امیر خان IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    3 0
    کلی حرف زدن یعنی اشراف نداشتن بر وضعیت موجود کشور. بورس هم که در دستان مبارک خودتان بوده است و چینشهای صورت گرفته در بورس تعیین کننده روند آینده بورس هستند. بنابراین، شما حداقل برای چندین ماه نیازمند کنترل بورس و رشد رو به جلو هستید و در زمان و مکان مقتضی بورس آلت دست شماست و سرنوشت دیگری خواهد داشت. بعبارتی هر چند ماه یکبار باید بورس درآمد زدایی کند تا مردم بین خوف و رجا باقی بمانند. اگر توانستید بورس را طی 4 سال ریاستی تان روند رو به جلو داشته باشد معلوم میشود قدرت مدیریت شما تاثیرگذارب وده است. و ال نه.
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      1 0
      خیلی خوب نوشتی: کلی حرف زدن یعنی اشراف نداشتن بر وضعیت موجود کشور. بورس هم که در دستان مبارک خودتان بوده است و چینشهای صورت گرفته در بورس تعیین کننده روند آینده بورس هستند. بنابراین، شما حداقل برای چندین ماه نیازمند کنترل بورس و رشد رو به جلو هستید و در زمان و مکان مقتضی بورس آلت دست شماست و سرنوشت دیگری خواهد داشت
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    1 0
    ایهاالناس مراقب خود و سرمایه اتان باشید
  • ه حسینی IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    1 0
    معنی این سخن این است که هیچکاری لازم نیست انجام بدیم همینقدر که ما سر کار آمده ایم کافیه .
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    1 0
    آقای همتی، خودتون بهتر می دانید: که دیگه شما خواسته، و ناخواسته! درست یا غلط، وزیر اقتصاد شده اید. و سخنان و جملات تکراری مانند اینکه: باید فلان بشود! و بهمان بشود. و گلایه از دولت قبلی ... در شان شما نبوده، و هیچ فایده ای هم برای مردم منتظر اثبات ادعاهای شما ندارد.۱- اگه با علم به مسائل ده و دوازده گانه و ۴ گانه کشور، وزارت خطیر اقتصاد را قبول کرده اید. که خیلی خوبه. پس سرتان را بیندازید. پایین و از گلایه وارائه آمار وضعیت خوب و بد دولت ۱۳دست بردارید. و این گوی و این میدان و همه اختیاراتی که دارید. یا علی بگوئید. و از مصاحبه و حرف های تکراری و بی فایده برای ما مردم جدا پرهیز کنید.‌ فقط کار و فقط کار و فقط کار کنید، تا حد‌جان دادن برای این کشور و‌مردم و ...۲- اگه از‌ وضع اقتصادی و رفاهی ...‌کشور و‌ ما‌ مردم‌ مطلع نبوده اید،! و این وزارت را قبول کزده اید.!!! (هر چند این فرض غلطه. چون شما تا همین اواخر عمر رئیسی اصرار به استعفای ایشان و... داشتید.!و راه حل می داید.) این کارتان غیر از دردسر و اذیت دنیایی و پاسخگویی در آخرت نتیجه ای برای شما در بر نخواهد داشت. پس فقط بچسبید، به کار و از توجیهات شفاهی و رسانه ای تا می توانید. فرار کنید./ علی برکت ا... به مدیران میدان عمل و..../
  • مهدی IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    0 0
    کاری نداره آقای وزیر شما که همه آمارهات رو از خودت خارج می کنی دو هفته دیگه بگو تورم در دولت جدید شده ۲ درصد نرخ بیکاری هم منفی ۳۰ درصد ...
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    1 0
    بزرگترین شوک انتخاب همتی برای وزارت بود
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    1 0
    با وجود امثال تو اصلا رشد اقتصادی بی معناست چه برسه به رشد ۸ در صد
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    1 0
    جامعه تحمل وزارت جنابعالی را هم ندارد ولی می بینی که تحمل می کند
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    1 0
    به فریاد مردم برسید اين بورس اعصاب و روان و جسم و سلامت همه رو داغون کرده شاخص سازی دردی از مردم دوا نمی کنه کاش اینو بفهمید
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    مبل اتاق رو عوض کردی
  • بهترین اقدام !! IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    4 0
    عدالت مالیاتی را همزمان با شناسایی فراریان مالیاتی دنبال می کنیم.
  • خورشیدبادآب) IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    2 0
    باد و خورشید سریعتر از هر منبع برق دیگری در تاریخ رشد کرده اند. فقط 8 سال طول کشید تا انرژی خورشیدی از 100 تراوات ساعت به 1000 تراوات ساعت برسد. . . امسال سهم تجدیدپذیرها (خورشید، باد و آب) از برق جهانی از 35% میگذرد. با سرعتی که بویژه خورشید و باد دارند در ۸ سال آینده این سهم به نزدیک 60% برق جهانی می رسد .تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    2 0
    آقای همتی هم بالا خانه ات را دیدیم هم پائین خانه ات را. قبلا امتحان دادی و رفوزه شده ای آینده ات هم معلوم است. سه سال خون به دل رئیسی کردی بس نبود تا خداوند آنرا از ما گرفت تا شما دوباره به میدان آزمایش برگردید و ملت یکبار دیگر امتحان خود را پس بدهند. کشور میدان فوتبال نیست که هر روز بخواهی مسابقه بدهی و ببازی و هزینه اش را دیگران بدهند. فعلا که شما آمدید ببینیم چه گلی بر سر این ملت می زنید یا چه گلی بر سر این ملت می مالید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس