کد خبر 1638513
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
موشک ایرانی

جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن طیف گسترده‌ای از موشک‌ها قادر است در صورت ارتکاب هرگونه خطای احتمالی از سوی صهیونیست‌ها، مراکز حساس و راهبردی آن‌ها را هدف قرار دهد.

به گزارش مشرق، پس از اقدام تروریستی صهیونیست‌ها در ترور شهید اسماعیل هنیه رهبر انقلاب اسلامی در پیامی تأکید کردند: «رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.»

در حمله جنگنده‌های صهیونیستی به کنسولگری ایران در کشور سوریه و شهادت تعدادی از مستشاران نظامی کشورمان، رهبر انقلاب فرمان انتقام را صادر کردند. به دنبال این فرمان در عملیات وعده صادق اهداف مشخصی از سرزمین‌های اشغالی آماج حملات موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز و پهپادهای انتحاری از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

در این عملیات پهپادهای شاهد ۱۳۱، شاهد ۱۳۶، موشک‌های بالستیک خیبرشکن و عماد و موشک‌های کروز پاوه مورد استفاده قرار گرفت البته توان تسلیحاتی نیروهای مسلح کشورمان بیش از این بوده و در وعده صادق تنها از بخشی تجهیزات استفاده شد.

رژیم صهیونیستی پس از به شهادت رساندن شهید زاهدی و همراهان در حمله به کنسولگری ایران در دمشق با پاسخ جمهوری اسلامی ایران در عملیات وعده صادق روبه‌رو شد. این رژیم پس از ارتکاب یک جنایت دیگر با به شهادت رساندن شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس طبق اعلام مقامات جمهوری اسلامی ایران باید منتظر پاسخ این جنایت باشد.

حال پس از اعلام خونخواهی شهید هنیه از سوی جمهوری اسلامی و قطعی بودن پاسخ قصد داریم در این گزارش به برخی از توانمندی‌های تسلیحاتی کشورمان در حوزه موشکی اشاره کنیم که برد آن به‌گونه‌ای است که می‌تواند اهدافی از رژیم را با خاک یکسان کند.

موشک «خرمشهر-۴»

خرمشهر-۴ از موشک‌های بالستیک برد بلند با ۲۰۰۰ کیلومتر برد است. این موشک دارای طول ۱۳ متر، قطر ۱/۵ متر و وزن ۳۰ تن است. همچنین وزن سرجنگی این موشک ۱۵۰۰ کیلوگرم و سرعت آن در داخل جو ۸ ماخ و در خارج از جو ۱۶ ماخ است.

توان نقطه‌زنی بالا، برخورداری از رادار گریزی، توان اصلاح مسیر و بی‌اثربودن سامانه‌های جنگ الکترونیک بر عملکرد موشک نیز از ویژگی‌های خرمشهر-۴ است.

تهران تا تل‌آویو؛ فقط یک چشم بر هم زدن+ عکس

موشک «شهید حاج قاسم»

«حاج قاسم» از موشک‌های بالستیک میان‌برد با ۱۴۰۰ کیلومتر برد است. این موشک دارای طول ۱۱ متر، قطر ۸۵ تا ۹۵ سانتی‌متر و وزن ۷ تن است. همچنین وزن سرجنگی این موشک ۵۰۰ کیلوگرم و سرعت آن ۵ ماخ است.

از ویژگی‌های موشک حاج قاسم می‌توان به سوخت جامد مایل پرتاب، سرعت بالای آماده‌سازی و دقت بالا در اصابت به اهداف اشاره کرد.

تهران تا تل‌آویو؛ فقط یک چشم بر هم زدن+ عکس

موشک «خیبرشکن»

«خیبرشکن» از موشک‌های بالستیک میان‌برد با ۱۴۵۰ کیلومتر برد است. این موشک طول ۱۰/۵ متری، قطر ۸۰۰ میلی‌متری و وزن ۴۵۰۰ کیلوگرمی دارا است، همچنین وزن سرجنگی این موشک ۵۰۰ کیلوگرم و سرعت آن بیش از ۵ هزار کیلومتر در ساعت است.

امکان اجرای مانورهای پیچیده، عبور مؤثر از سد پدافندهای ضد موشکی درون جوی و سرعت فوق‌العاده در اصابت به اهداف از ویژگی‌های این موشک است.

کلاهک و سرجنگی موشک خیبرشکن از نوع جداشونده است که تا لحظه اصابت به هدف قابلیت هدایت را دارد و همچنین می‌تواند با اجرای مانور سامانه‌های پدافندی و ضد موشکی دشمن را فریب دهد.

در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در آبان‌ماه سال گذشته، نمونه دیگری از موشک خیبرشکن به نمایش گذاشته شد که سرجنگی آن متفاوت از نسخه اولیه بود و برد آن نیز به ۱۸۰۰ کیلومتر افزایش‌یافته است.

همچنین در بهمن‌ماه سال گذشته، در قالب رزمایش پیامبر اعظم ۱۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شبیه‌ساز پایگاه هوایی نواتیم رژیم صهیونیستی که در عملیات وعده صادق مورد هدف قرار گرفت، مورد اصابت موشک‌های خیبرشکن قرار گرفت.

موشک‌های «فتاح ۱ و ۲»

موشک «فتاح-۱» در ۱۶ خردادماه رونمایی شده است که در فاز نهایی به سرعتی در حدود ۱۳ تا ۱۵ برابر سرعت صوت دست می‌یابد که سرعت بسیار بالایی برای یک موشک در فاز نهایی است و به این ترتیب موشک فتاح در رده موشک‌های هایپرسونیک دسته بندی می‌شود.

به این صورت که با این موشک می‌توان سامانه‌های پدافندی دشمن در فاصله ۱۴۰۰ کیلومتری را منهدم کرده و به این ترتیب راه برای سایر موشک‌ها جهت هدف قرار دادن اهداف راهبردی دشمن باز می‌شود.

موشک هایپرسونیک «فتاح-۱» از دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانورپذیری فوق‌العاده و همچنین از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری برخوردار است.

این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.

«فتاح-۲» از موشک‌های بالستیک هایپرسونیک با برد بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر است. این موشک دارای طول ۱۲ متر، قطر ۸۰ سانتیمتر در بخش اول ۵۰ سانتیمتر در بخش دوم و وزن حدود ۴۰۰۰ کیلوگرم است، همچنین وزن سرجنگی این موشک ۵۰۰ کیلوگرم و سرعت آن ۵ ماخ است.

از ویژگی‌های موشک «فتاح-۲» می‌توان به‌سرعت هایپرسونیک، مانوردهی بالا و برخورداری از قابلیت پرتاب از زمین، دریا و هوا اشاره کرد.

«فتاح-۲» موشک هایپرسونیکی از انواع موشک‌های بالستیک ایرانی است که مجهز به سرجنگی با قابلیت گلاید و کروز است و در تسلیحات HGV و HCM دسته‌بندی می‌شود. ایران با موشک هایپرسونیک فتاح ۲ به پنجمین کشور دارنده این فناوری بدل شد.

موشک‌های «قدر» در سه نسل

«قدر سه‌گانه» از موشک‌های بالستیک میان‌برد با ۱۹۵۰ کیلومتر برد است. این موشک دارای طول ۱۶/۵ متر، قطر ۱/۲۵ ‌متر و وزن ۱۵ تا ۵/۱۷ تن است. همچنین وزن سرجنگی این موشک ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم و سرعت آن حدود ۹ ماخ است.

سرعت بالای آمادگی برای شلیک، هدایت‌پذیری مناسب و قدرت تخریب بالای سرجنگی از ویژگی‌های این موشک است.

تهران تا تل‌آویو؛ فقط یک چشم بر هم زدن+ عکس

موشک «عماد»

عماد نخستین موشک بالستیک سوخت مایع و دوربرد ایران است که به سرجنگی با هدایت‌شونده مجهز شد که این موضوع به‌وسیله نصب بالک‌ها بر روی سرجنگی عماد رخ داد. نصب بالک بر روی سرجنگی قابلیت هدایت و کنترل موشک تا لحظه اصابت را فراهم می‌کند.

عماد از جمله موشک‌های دوربرد جمهوری اسلامی ایران با برد ۱۷۰۰ کیلومتر است که تا ۷۵۰ کیلوگرم سرجنگی را می‌تواند حمل کند. طول این موشک ۱۵.۵ متر است و وزن آن هم بیش از ۱۷ تن است.

عماد همچنین قابلیت نصب بر روی سیستم پرتاب خشابی موشک‌ها از شهرهای موشکی زیرزمینی را که تحت عنوان «رگبار موشکی» شناخته می‌شود، دارد.

موشک کروز «پاوه»

پاوه یکی از آخرین دستاوردهای موشکی کشورمان در حوزه کروز است که سال گذشته در خلال یک برنامه تلویزیونی تصاویر آن برای نخستین‌بار پخش شد و کمی بعد نیز در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه با حضور رهبر معظم انقلاب به طور رسمی از آن رونمایی شد.

این موشک برد ۱۶۵۰ کیلومتری دارد و به دلیل قابلیت تعریف نقطه‌راه برای آن می‌تواند از سمت‌های مختلف به هدف خود حمله کند.

برخورداری از این قابلیت باعث می‌شود تا این موشک از سمتی غیر از آن سمتی که دشمن انتظار حمله را دارد به هدف خود نزدیک شود و به این ترتیب باعث فریب و سردرگمی پدافند هوایی دشمن شود.

سرعت این موشک به دلیل برخورداری از موتورهای توربوجت و یا توربوفن بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع پروازی کمتر از ۵۰ متر است.

از ویژگی‌های موشک کروز پاوه می‌توان به اصابت به اهداف از مسیرهای پیچیده‌تر، اندازه کوچک پرتابگر، تحرک بالا و سهولت در آماده‌سازی و شلیک اشاره کرد.

تهران تا تل‌آویو؛ فقط یک چشم بر هم زدن+ عکس

موشک کروز «سومار»

«سومار» نوعی موشک در حوزه کروز است که برد بیش از ۲ هزار کیلومتری دارد. این موشک دارای وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی و طول ۶ متری است. وزت سرجنگی این موشک حدود ۴۱۰ کیلوگرم و سرعت آن نیز حدود ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

قابلیت رادارگریزی، حرکت در ارتفاع پایین، استفاده از پرتابگرهای کوچک و تاکتیک‌پذیری بالا از ویژگی‌های سومار است.

تهران تا تل‌آویو؛ فقط یک چشم بر هم زدن+ عکس

موشک کروز «هویزه»

«هویزه» نیز از دستاوردهای موشکی ما در حوزه کروز است که در گروه موشک‌های برد بلند قرار دارد به‌گونه‌ای که ۱۳۵۰ کیلومتر برد دارد. وزن این موشک بیش از ۱۵۰۰ کیلوگرم، طول آن ۶۰۰ سانتیمتر است.

وزن سرجنگی موشک هویزه حدود ۴۰۰ کیلوگرم و سرعت آن نیز ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت است. آماده‌سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری و قدرت تخریب زیاد از ویژگی‌های موشک هویزه است.

تهران تا تل‌آویو؛ فقط یک چشم بر هم زدن+ عکس

موشک کروز «ابومهدی»

ابومهدی نیز در گروه موشک‌های کروز قرار گرفته که دارای برد بلند سطح به سطح و ضد کشتی است. برد این موشک بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر و وزن آن ۱۶۵۰ کیلوگرم است.

طول موشک ابومهدی ۶۰۰ سانتی‌متر، وزن سرجنگی ۴۱۰ کیلوگرم و سرعت آن نیز حدود ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

از ویژگی‌های موشک کروز ابومهدی می‌توان به استفاده علیه اهداف دریایی و زمینی، کلاهک نفوذکننده با شدت انفجار بالا و برخورداری از سامانه‌های هدایت پیشرفته اشاره کرد.

تهران تا تل‌آویو؛ فقط یک چشم بر هم زدن+ عکس

با توجه به عزم جدی مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی برای خونخواهی، بسیاری از کارشناسان معتقدند پاسخ ایران به صهیونیست‌ها این بار بسیار سنگین‌تر و کوبنده‌تر خواهد بود.

در همین راستا، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مقاومت در برابر اشغالگران را در امت اسلامی احیاء کرده است، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قطعاً پاسخ جنایت رژیم صهیونیستی را حساب شده خواهد داد.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‎‌الملل نیز درباره نحوه پاسخ ایران به صهیونیست‌ها گفته بود: انتقام شهید هنیه با تاکتیک غافلگیری صورت خواهد گرفت لذا خونخواهی غافلگیرانه رژیم صهیونیستی را وادار به آماده‌باش در همه زمینه‌ها می‌کند که این وضعیت برای آن‌ها هزینه زیادی در بر خواهد داشت و هراس کاملی در ارکان صهیونیست‌ها ایجاد می‌کند.

ما در این گزارش تنها به بخش موشکی تجهیزات دفاعی نیروهای مسلح کشورمان اشاره کردیم اما قدرت دفاعی ما تنها به موشک ختم نمی‌شود و وجود تسلیحاتی همچون پهپادها نیز نشان از توان ما در پاسخ به هرگونه تهدید است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    4 6
    اسراییل را دست کم نگیرید کافیست هرفرمانده ایرانی یک موبایل در دست داشته باشد تا اورا ترور کند بعلاوه هیدروکسید گرافن موجود در واکسن ها خودش باعث ردیابی است
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    12 2
    بعد از نابودی تل آویو ، لطفا تورم را در ایران مهار کنید
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
      12 6
      اون بعد از نابودی اصلاحات-کارگزاران خود به خود مهار میشه
  • لعنتی DE ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    4 1
    ایضا FATF
  • آرش چویل IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    2 1
    ماشاالله این موشکها خیلیا نمی‌دونن راهبردی هستند و هنوز به طور صحیح در جای خودشون ازشون استفاده نشده و پرتابهای قبلی همگی نشان دادن قدرت بود ه اند ... یک موشک برای یک برج مسکونی برای یک پالایشگاه برای یک سایت انرژی یا نیروگاه هسته ای کافیه و اونجا قدرت تخریبش رو می‌تونه نشون بده .
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    1 0
    این موشکها خیلیا نمی‌دونن راهبردی هستند و هنوز در جای خودشون ازشون استفاده نشده و پرتابهای قبلی همگی نمادین ونشان دادن قدرت بود ه اند ... یک موشک برای یک برج مسکونی، برای یک پالایشگاه برای یک مخزن انرژی یا مخازن حساس یا نیروگاه هسته ای کافیه حتی برخی هاشون سنگر شکن و برا دسترسی به پناهگاه توسعه پیدا کردن و اونجا قدرت تخریبش رو می‌تونه نشون بده .
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    3 8
    اونها بی موشک نیستند علاوه بر اینکه جنگنده اف ۱۶ و اف ۳۵ و بمبهای بروز دارند بمب اتم هم دارند و کله خر هم هستند
  • مهدی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    3 2
    ما می توانیم
  • مهدی IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    6 4
    با سلام،بازم بلوف،دوستان متوجه نشدید توسط عده ای خاص سرکار رفتیم و پشت پرده از قرار معلوم سر امنیت ملی و اقتدار ایران معامله شده،نگران آینده باشید که اتفاقات بدتری در راه است،موشکهارا ذخیره کنید برای آینده شاید از نظر آقایان هنوز اتفاق خاصی نیفتاده در قلب تهران،شاید خط قرمز بازم تغییر کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس