به گزارش مشرق، کانال تلگرامی «یک حرف از هزاران» بخشی از یادداشت لوموند دیپلماتیک پیرامون مسئله فلسطین را منتشر کرد:

جامعهٔ اسرائیل میان نِخوَت و نومیدی

در اسرائیل شکافی بزرگ میان یهودیان سکولار و یهودیان موعود گرای آخرالزمانی بروز یافته و اغلبِ یهودیان سکولار بخاطرِ تضعیفِ اصول دموکراسی، تداوم ناامنی در اسرائیل و مسلط شدن یهودیان موعود گرای آخرالزمانی بر مقدرات کشور، حس می کنند اسرائیل در حال نابود شدن است.

⏹ نکات مهم:

۱. هر چند جامعهٔ اسرائیل مشتاقِ انتقامجویی شده ولی همه می دانند نابودیِ حماس هدفی غیر قابل دسترس است. طبق یک نظرسنجی فقط ۲۸% از مردم اسرائیل هدف نابودیِ حماس را قابل دسترسی می دانند. سخنگوی ارتش اسرائیل ماهها پس از جنگ گفت: «حماس یک ایدئولوژی است و نمی‌توان یک ایدئولوژی را نابود کرد». یاگیل لِوی افسر ارتش اسرائیل می گوید: «بدون هدفی واقع‌گرایانه و بدون داشتن برنامه ای برای پس از جنگ، اسرائیل گرفتار جنگی فرسایشی خواهد شد؛ جنگی که نمی تواند در آن پیروز شود».

۲. جامعهٔ اسرائیل بطرز بُهت آوری با انواع و اقسام ناامنی ها از جمله جنگ غزه خو کرده است.

۳. دیوید شولمن استاد شناخته شدهٔ جهانی در رشتهٔ زبان سانسکریت در دانشگاه های اسرائیل می گوید:

«افکار عمومی در اسرائیل به بن بست رسیده چون واقعیت اسرائیل این است که در بن بست گیر افتاده است»!

او اضافه می کند: «به جایی رسیده ایم که هانا آرنت سالها پیش یعنی در سال ۱۹۴۸ آن را پیش بینی کرده بود! صهیونیسم و دولت اسرائیل به بدترین وضعیت قابل تصور رسیده‌اند»!

آبراهام بورگ رییس پیشین کنست می گوید: «برای سالهای طولانی در اسرائیل وانمود می کردند که دیگر مسأله فلسطینیان تمام شده است ولی دوباره همین مسأله با شدت و خشونت به صحنهٔ اسرائیل بازگشته است!..... اسرائیل تبدیل به خطرناکترین مکان برای یهودیان شده است و ما هم بدون آمریکا نمی توانیم روی پای خودمان بایستیم»!

۴. در اسرائیل بصورتی گسترده از پایان کار اسرائیل سخن می گویند! این گستردگی حتی یهودیان سکولار غیر چپگرا را هم در بر می گیرد! از نظر بسیاری در اسرائیل، هیچگاه مملکت تا این حد در معرضِ فروپاشی نبوده است! نگرانی بابت نابودیِ اسرائیل پس از هفت اکتبر شدتی بی سابقه پیدا کرده است. یکی از نشانه‌های چنین نگرانی سرمقالهٔ آلوف بن (سردبیر هاآرتص) با عنوان «خود نابودیِ اسرائیل» در فوریه سالجاری است.

یک پزشک یهودی با اطمینان خاطر می گفت: «این کشور قطعاً تا ۳۰ سال دیگر وجود نخواهد داشت»!

شاخص‌های ترس و نگرانی، فروپاشی اقتصادی و گسترش جنگ است. بسیاری از سرمایه‌گذاری های خارجی در اسرائیل متوقف شده اند؛ دو اقتصاددان برجستهٔ اسرائیلی نگران این فاجعه هستند که اگر ۱۰% از ۲۰۰ هزار نفر اسرائیلی که چرخ دنده‌های اساسی کشور را می چرخانند از اسرائیل خارج شوند دیگر در بلند مدت امکان حفظِ کشور وجود نخواهد داشت. یکی از روشنفکران اسرائیلی می گفت: «برخی صبح ها با این فکر از خواب بیدار می شوم که یک جنبش ضد اشغالگری در حال جوانه زدن در اسرائیل است..... اما روز بعد با کابوس خودکشیِ دسته جمعی اسرائیلی ها از خواب بر می خیزم»!

۵. ترس اصلیِ یهودیان سکولار، تقویت جریانات موعود گرای آخرالزمانی در اسرائیل است! در اسرائیل آنچه بیش از هر چیز دیگری سبب وحشت سکولارها مخصوصاً نیروهای چپ شده عبارت است از تقویت جریانات موعود گرای آخرالزمانی! طبق دیدگاه یهودیان موعود گرای آخرالزمانی، جنگ در غزه یک نعمت الهی و یک معجزه در راستای تسلط یافتن یهودیان بر تمامی سرزمین کنعان است. از نظر یهودیان موعودگرا، ساکنین غزه بلکه تمامی فلسطینیان، عمالیق هستند! عمالیق یعنی موجوداتی انسان نما که فاقد شؤون انسانیت هستند و نباید به صغیر و کبیر آنها رحم کرد! بدون شک احیای بنای هیکل سلیمان در محل مسجد الاقصی برنامه و هدف اصلی جریانات موعود گرای آخرالزمانی در اسرائیل است. جریانات وابسته به یهودیتِ موعود گرای آخرالزمانی، اقدام به راه‌اندازی شبکه‌ها و تشکیلاتی قدرتمند در عرصه‌های حکومتی و غیر حکومتی کرده اند؛ برآورد می‌شود ۵۴% از دانش آموزان اول ابتدایی از وابستگان به این جریان هستند، چون نرخ زاد و ولد در میان یهودیان موعود گرای آخرالزمانی بسیار بالا است! در چنین شرایطی شکی نیست که در آینده رودررویی و تقابل میان سکولارها و یهودیان موعود گرای آخرالزمانی اجتناب ناپذیر خواهد بود. تعداد زیادی از یهودیان سکولار در پرتو قدرت گرفتن یهودیان موعود گرای آخرالزمانی هیچ چشم اندازی برای امنیت در اسرائیل حتی در بلند مدت قائل نیستند! یک استاد تاریخ در دانشگاه می گفت که نمی خواهد ۱۰ سال بعد فرزندانش در چارچوب منویات یهودیان موعود گرای آخرالزمانی همچنان مشغول جنگ در غزه باشند! واقعیت آن است که مشابه این نگرانی گسترهٔ وسیعی از یهودیان سکولار را در بر گرفته است!

۶. خانم مژگان نوی توجه ما را به قوانین و لوایحی جلب کرد که کنست طی ماههای جنگ در غزه به تصویب رسانیده یا اینکه در نوبت تصویب قرار گرفته است. طبق یکی از لوایحی که به تصویب رسیده است ارتش و شین بت (سرویس امنیت ملی) بدون کسب مجوز از مراجع قضایی می توانند از رایانه‌ها و حساب های شخصی افراد در فضای مجازی جاسوسی کرده و حتی مُجازند در فضاهای مَجازی و وبگاه ها دستکاری نمایند! طبق یک لایحهٔ دیگر، عمل لایک کردن می تواند مصداق تشویق به تروریسم تلقی شود! تمامی این موارد یعنی اینکه دموکراسی در اسرائیل در معرض خطر قرار گرفته است! بسیاری از سکولارها نگران فروغلتیدن اسرائیل به فاشیسم هستند!

۷. در اسرائیل جریانات چپ بشدت در انزوا و اقلیت قرار گرفته اند! در اسرائیل علنا از چپ ها به عنوان ستون پنجم، یهودیان خائن و «احمق هایی که به درد حماس می خورند» یاد می شود. در بزرگراه ایالون در تل آویو در اشاره به چپ ها روی بَنِرِ بزرگی نوشته شده است: «خائن ها را بیرون بیاندازید»! یکی از چپ‌های مخالف اشغالگری حدس می زند که یهودیان مخالف اشغالگری بیشتر از ۱% از جمعیت اسرائیل نیستند!

۸. دگرش در مواضعِ جریان چپ در حزب دموکرات آمریکا در محکومیت نسل کشی اسرائیل در غزه برای نیروها و جریانات سکولار اسرائیلی موضوعی بسیار مهم تلقی شده است! وزارت خارجه اسرائیل از شهروندان اسرائیلی خواسته است از عبری صحبت کردن یا داشتن هر نشانه ای دال بر یهودی بودن در اروپا پرهیز نمایند! چنین حس ناامنی برای اتباع اسرائیلی در غرب بی سابقه است! ناتان ثرال (نویسندهٔ آمریکایی - اسرائیلی ساکن قدس) می گفت کار به جایی رسیده است که حتی برخی شرکت‌های اسرائیلی در خارج از کشور ناچار به مخفی کردن هویت خود شده اند!

۹. آمار خروج از اسرائیل محرمانه و جزو اسرار امنیتی شده است!

این مقاله محصول سفر اخیر نویسنده آن به سرزمینهای اشغالی است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    1 0
    انشاالله بزودی در بیت المقدس نماز خواهیم خواند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس