.

ستاد کل نیروهای مسلح، گزارش نهایی هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور را منتشر کرد.

به گزارش مشرق، پیرو دو گزارش قبلی مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور شهید آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان بدینوسیله گزارش نهایی هیأت عالی ستادکل نیروهای مسلح برای استحضار ملت شریف ایران اعلام می گردد:

با تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت که نتایج آن به شرح زیر اعلام می‌گردد:

کلیه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه، شامل تعمیرات اساسی، تعویض قطعات اصلی و مهم مورد بررسی قرار گرفت که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریف شده صورت گرفته است.

اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴ سال اخیر بالگرد یاد شده که در شرکت پنها (شرکت پشتیبانی و نوسازی هواپیمایی ایران) موجود می باشد نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نگردید.

گزارش اسناد و مکاتبات مربوط به انجام مأموریت از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری از آشیانه جمهوری اسلامی ایران، واگذاری بالگرد، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزام بالگرد از تهران به تبریز، استقرار در فرودگاه تبریز، سوخت‌‎گیری، مراقبت از بالگردها، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل های تعیین شده دریافت گردید که با دستورالعمل ها، ابلاغیه ها و آیین‌نامه‌ها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است.

نقشه‌های پروازی از تبریز به پل آغبند، سد قیزقلعه‌سی و از آنجا به سمت پالایشگاه تبریز مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص گردید که بالگرد در مسیر پیش‌بینی‌شده بوده و از مسیر تعیین شده خارج نشده است.

رایانه دستی همراه خلبان بالگرد سانحه دیده (آی ـ پد) از طریق کارشناسان متخصص و خبره احیاء گردید که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازی بالگرد از ابتدای شروع پرواز از تبریز به مقصد سد قیزقلعه‌سی و از آن نقطه به هنگام برگشت تا زمان وقوع سانحه منطبق با مسیر از قبل تعیین شده بوده است.

قطعات و سامانه‌های باقیمانده از بالگرد سانحه دیده (موتورها، سامانه‌های انتقال قدرت و سوخت‌رسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترواویونیکی) توسط کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آزمایشگاه‌های تخصصی مورد آزمایش قرار گرفته و هیچ گونه عیوبی مبنی بر دخالت در سقوط بالگرد وجود نداشته است.

گزارش های سازمان هواشناسی (هوای حاضر، پیش‌بینی و اخطارهای وضعیت های جوی ناپایدار) از روز قبل و روز حادثه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.

اطلاعات سامانه ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگرد همراه دسته پروازی (میل۱۷۱) پیاده‌سازی و مورد بررسی قرار گرفته که در سامانه یاد شده هیچ‌گونه پیام و اعلام وضعیت اضطراری از سوی خلبان بالگرد سانحه دیده اعلام نگردیده است.

برابر گزارش بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی در نتایج آزمایشات سم‌شناسی و آسیب شناسی روی پیکر مطهر شهدا، هیچ مورد مشکوکی اعلام نگردیده است.

قطعات و سامانه های بالگرد مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته که علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانه‌ها وجود نداشته است.

احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانه های آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر مورد بررسی کارشناسی و تخصصی قرار گرفته که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام می‌گردد.

نتیجه نهایی:

با عنایت به موارد ۱۱ گانه پیش‌گفته و بررسی‌های دقیق کارشناسی و تخصصی و آزمایشات متعدد و نتایج حاصله از آن، نظر نهایی هیأت عالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر بیان می گردد:

علت اصلی سقوط بالگرد، شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در بوجود آمدن ناگهانی توده غلیظ مه و متراکم بالارونده به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 4
  • شبیه راز IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    82 7
    میشه بفرمایید چرا دو تا هلیکوپتر توانستند از این شرایط سالم بیرون بیایند و یکی نتونست ؟
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
      5 0
      بگید نفهمیدیم خیلی بهتره تا ابن چرندیات رو تحویل ملت بدید
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
      6 0
      تو کجای دنیا میذارن هزار نفر آدمی که معلوم نیست کی هستن و نصفشون اهل کشور آذربایجان هستن تا درب هلیکوپتر رییس جمهورشون برن؟ الان بمب الکترومغناطیسی ساخته شده اندازه قوطی نوشابه که کل مدارات الکتریکی رو از بین میبره. به نظر میاد خیلی پروتکل های امنیتی رو سر سری گرفتیم.
    • عباسعلی IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
      7 0
      خسته نباشید.آخرین کلمات خلبان هنگام سقوط هیچ سرنخی نداشت؟؟یعنی هلیکوپتر داشته در مسیر میرفته یک هو خورده به کوه ؟دادی و یا فریادی و یا ....هیچی به هیچی؟؟
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
      3 0
      بله کاملا سهیحه این گذارش همونغدر که این نوشته قلت نداش
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
      0 3
      چه چیزی را دوست دارید بیان کنند ؟ مدارک در دسترس مورد بررسی قرار گرفت و اعلام شد . ممکن است موارد دیگری هم دخیل بوده باشد ولی به دلیل سقوط امکان بررسی آنها وجود نداشته باشد پس نمیتوان در مورد آنها نظری داد . روح شهدای عزیز شاد .
    • پدی از پیج همسایه🙂 IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
      6 0
      دوتا هلیکوپتر روسی که پِخ میکنی خودبخود دراکراین❤️و... سقوط میکنن کوهو رد کردن.بعد هیولای امریکایی که مخصوص شخصیت خاص وبیشترین رسیدگی و احتمالا سنسورها وبهترین خلبانهارو داره کوهو ندیده؟ منطقیه؟
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
      4 0
      2 تا از دو طرف کوه رد شدن. این هم که وسط بوده و به قله خورده اگه فقط چند متر بالاتر پرواز می کرد دچار حادثه نمیشد. تنها نکته عجیب این سانحه نوع بالگرد هست که از نظر امکانات و تجهیزات کاملا معمولی بوده در حالیکه این بالگرد برای حمل اشخاص بسیار مهم استفاده شده.
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
      0 3
      شما با استاد همه چیز دان(رائفی پور اعظم) نسبتی دارید!؟ این همه آدم روزانه دارن با هواپیما جابجا میشن یکی از اون هواپیماها سقوط میکنه و شما سؤال می کنید چرا اینهمه هواپیما تونستن برسن به مقصد اما اون هواپیما نتونست!؟ یا چرا همه رو برق نمی گیره!؟ یا چرا از این همه خودرو خودروی سید علی اکبر ابوترابی فرد تصادف میکنه!؟ یا چرا از این همه آدم که تو استخر شنا می کنن آقای هاشمی تو استخر فوت می کنه!؟ کمتر به سخنرانی های زرد امثال رائفی پور گوش کنید و از عقل خود بهره گیرید
  • FR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    31 15
    روانشان شاد جان رییس جمهور رییسی و امیر عبداللهیان علنا و در روز روسن فدای کشور و انقلاب شد
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    43 7
    چه اصرار دارید باور کنیم !!!!! این گونه ترورها هوشمند هستند ، طرف مقابل عملیات را به گونه ای طراحی می کند که اثری از خود به جای نماند ، البته با کمک نفوذی هایی که داخل دارد. ترور شهید فخری زاده چگونه بود ؟؟ شما یک قدم عقب تر هستید ، مگر دوست و شریکتان روس نگفته برای پیدا کردن علت سقوط بالگرد همکاری میکند.. خدا رحمت کند شهید آل هاشم بزرگوار را که همانند یک ارتشی با اقتدار ، مهربان بود.
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    5 0
    باکو و اسراییل ترورش کردن
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    35 3
    اگر اطلاعات سامانه ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در دسترس است، آخرین کلمات خلبان و کمک خلبان قبل از برخورد با کوه چه بوده است؟ یعنی هیچ احساس خطر یا اعلام وضعیت غیر عادی در کابین خلبان صورت نگرفته است؟ از این قرار نابودی هلیکوپتر در کسری از ثانیه صورت گرفته است.
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    53 7
    یا از یافتن علل اصلی عاجزند یا به دلایلی ترجیح میدهند دروغ بگویند تا علل اصلی بیان نشود. چرا دو بالگرد همراه سقوط نکردند؟
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
      9 0
      پزشکیان هم اگر جلوی اسراییل واسه به همین دلیل ذکر شده سقوط خواهد کرد.
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    58 5
    کاش یه روز تمامی سناریوها فاش بشه و دلیل اصلی این همه حوادث و اتفاقات عجیب و مشکوک در ایران برای همه گفته بشه
    • US ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
      1 0
      خخخخخخخخخخ چقدر ساده ای
    • حیدر صالح IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
      2 0
      همه چیز روشنه
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    2 0
    احتمالا درست باشه که نزدیکیهای زمین شهید ال هاشم یا بیرون پریده یا پرت شده
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    1 0
    حد اقل مشخص شد که هلی کوپتر با کوه برخورد داشته است . برک الله
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    7 2
    علت حادثه شاید این بوده ما لیاقت ریاست جمهوری کسی مثل شهید رئیسی رو نداشتیم لیاقتمون در حد همین پزشکیان و دولت کج و کوله و پیر و حامی فتنه و برجام بازش هست
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    1 4
    پس شهادتی در کار نبوده.
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    5 0
    به گونه ای دروغ می گویید ، که چند صباح دیگر خود باور می کنید دروغتان را!!!!!!!
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    5 0
    یعنی از چند هلی کوپتر فقط همین یکی در هوای نامناسب و در معرض شرایط پیچیده اقلیمی بود؟
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    2 9
    این حادثه مشیت الهی بود تا از دست این دولت رها شویم، معیشت مردم 10 سال به عقب برگشته بود صد رحمت به دولت احمدی نژاد و روحانی
  • مهدی US ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    5 0
    برید از علی اف و اسرائیل بپرسید چه جوری رئیس جمهور و‌اقای هنیه را ترور کردند. در ضمن پهبادی که از آذربایجان پرواز کرده بود و در بالای نطنز سرگون شدمالی کی بود.
  • امیرعلی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    6 0
    سلام عمرا خرابکاریی در کار نباشدمن نمیدونم مصلحت اندیشی هاتان چیه ک باعث میشه راستش و نگید و مثل خیلی از پرونده های از این دست ب فراموشی سپرده بشه و محرمانه باقی بمونه شهادت شهید رجایی، شهید بهشتی، جهان آرا و هیئت همراه، شهیدبابایی، شهیدکاظمی، شهیدفخری زاده، شهدای هسته ایی همه این پرونده ها مختومه شد و هیچوقت جزئیات و نحوه شهادت و راستش ب ملت گفته نشدچرااااا؟
  • بنده خدا IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    1 0
    خدا مزد خدماتش را داد
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    1 0
    تحلیل دانشجوی ترم ۱۸ کارشناسی که باید پروژه را دفاع کنه والا ...
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    6 0
    پروتکل پروتکل پروتوکل. هلیکوپتر رییس جمهور مفنگی امریکا رو دیدین؟ وسط چمن های کاخ سفید میشینه و تا چند صد متریش غیر از آجودان نظامی هیچ موجودی نیست. مال ما لب مرز نشسته و چوپون و رهگذر و ترک و خارجی و داخلی و هر کی که فکر کنین تا پای رکاب رییس جمهور وایسادن .
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    1 0
    دیگه اجلشون رسیده بوده. بگذرید دیگه
  • اکبر DE ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    7 0
    سوال اصلی اینه : مسئول حفاظت از جان ریس جمهور کدوم ارگان بوده و بعد از این فاجعه چه برخوردی صورت گرفته
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    6 0
    جواب این سوال داده نشده چرا خلبان گفته برویم بالای ابر ولی خودش نرفته همه آنچه گفتید از اول هم همان ها گفته بودید ما می دانستیم اول و آخر می گویید هوا بد بود خلبان دید نداشت خورد به کوه شاید خوشتان نیامده باشد همراه وفادار آقای رییسی که رییس دفترش بوده به ما مردم گفت که خلبان گفته برویم بالای ابر بعد دو هلی کوپتر رفتند ولی خود اون هلی کوپتر که فرمانده پرواز بود نیامده اما خدا خواست او این را بفهمد و بگوید قبل آنکه دهانش را ببندید حالا چند ماه هست جواب یک سوال را می خواهیم بدانیم چرا خلبان که گفت برویم بالای ابر خودش نرفته مدام جملات را جابجا می کنید گزارش تکراری تحویل ما مردم می دهید روز قیامت خدا پرده از حقایق برمی دارد ما بالاخره می فهمیم سر آقای رییسی مظلوم چه بلایی اومد چرا خلبان نرفته بالا اون خلبان از ماهرترین خلبان ها بوده چرا نرفته بالا ؟ اونها نفهمیدند چی شده گزارش کلی دادند نفهمیدند اما اینقدر مغرور هستند نمی گویند نمی دانیم چه شده هست اول و آخر انداختند گردن هوا آقای رییسی حامیان قدرتمند ندارد که نگذارند خونش پایمال شود حامیان او ما بخشی از ما مردم ضعیف
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    10 0
    آی پد همراه خلبان بوده؟! لابد جی پی اس اش هم روشن بوده! بابا چقدر اینا ریلکس برای حساس ترین افراد از تلفن هوشمند و تبلت استفاده می کنن، تو معمولی ترین جای نظامی بری بلافاصله باید همه وسایل هوشمند رو تحویل بدی چون ردگیری با وجود این وسایل مثل آب خوردنه!
  • aa IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    9 0
    توده ی هوا که مقصر نبوده؟!!! یحتمل خلبان
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 1
    من نیز گزارش را نهایی را قبول میکنم و به نیروهای مسلح کشورم اعتماد دارم لیکن سوال من اینه از اول انقلاب تا کنون آیا اسرائیل و آمریکا اجازه دادند یک رئیس جمهور انقلابی در مدت هشت سال بر کشور حاکم شود؟؟؟ جواب منفی هست. ترور رجایی باهنر بهشتی. حسن آیت لاجوردی و... را به خاطر داشته باشیم. البته مقام معظم رهبری هشت سال رئیس جمهور بودند ولی در آن زمان رئیس کابینه نخست وزیر بود و رئیس جمهور طبق قانون قدرت تعیین وزیران را نداشت. البته مقام معظم رهبری را هم ترور کردند ولی ایشان زنده ماندند. البته امروز ترور و اسقاط بالگرد و هواپیما با سلاح لیزری امکان پذیر هست و کسی هم متوجه نمیشه. چون خیلی پیچیده هست.
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    3 0
    حالا باید باور کنیم ؟؟؟
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    10 1
    از داخل بود طوری چیدند که در شب ولادت امام هشتم دراستان آذربایجان باشد و همزمان نزدیک جمهوری باکو که عموم شک کنند کار اسرائیل است و به ولادت امام رضا (ع) ربط بدهند و احساسی کنند
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    2 0
    عجب !!!!!! مثل مسموم کردن دانش آموزها و حادثه دوم شاهچراغ و... نشه یا اون فیلم مضحک با کیفیت ۴ کی از محل متهمین حادثه کرمان در شهر کرمان
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    6 0
    گزارش قانع کننده نیست، صحبتهای خلبان در جعبه سیاه رو منتشر کنید، مردم حق دارن حقیقت رو بدونن.
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    4 0
    دنیا به ما میخنده! دروغ! مصلحت! گزارش چرت!
  • صفر اتین IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 5
    واقعا کارشناسیتون درست و عالیه و هیچ گونه نقصی نداره
  • مهدی IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    2 0
    مردم رو چی فرض کردید!!!!؟؟؟؟
  • بلال خان IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    3 0
    بنام خدا ما هم باور کردیم...
  • محمد IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    4 0
    قانع کننده نیست
  • محمد IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    3 0
    قانع کننده نیست
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    4 0
    اصلا اینطور نبوده مردم آگاهند دیگه دروغ های شما رو نمی پذیرند
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    2 0
    باز هم مصلحت. روحشان شاد
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    7 0
    با توجه به این گزارش، که هیچ گونه مدرکی دال بر هدف قرار گرفتن و نبودن هیچ مدرک و پاک بودن تمام آنچه بیان شد، قطعی بودن ترور مرحوم رئیسی کاملا مسجل و قطعی است. زیرا به گونه ای عمل شده که تمام بررسیها به همین چند خط آخر برسد. هر موقع اینگونه بود، حتما و قطعا دست سرویسهای امنیتی در ترور قطعی است. الیس الصبح بقریب.
  • حسن IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    12 0
    سلام:ظاهرأ شرایط پیچیده جوی که در این گزارش به عنوان عامل سقوط بالگرد رئيس جمهور ذکر شده ، هوشمند بوده و تشخیص داده رئيس جمهور تو کدام بالگرد هست و مستقیم رفته سراغ آن بالگرد و به دو بالگرد دیگر کاری نداشته . لطفأ با مردم خودتان صادق باشید و علت حادثه رو صادقانه مطرح کنید . به نطر من آیت الله رئیسی ترور شده و دستانی در کار هست که این قضیه رو مخفی کنه تا جو عمومی جامعه ملتهب نشه و خواهان انتقام نباشه چرا که الان دولتی سرکار هست که محافظه کار و ترسو و بی عرضه هست و بیشتر دنبال راضی کردن کدخدا و اروپا هست و از به‌وجود آمدن تنش نگران میباشد .
  • Farhad US ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    4 0
    چرا از بالن جاسوسی صهیونیستها که مدتهاست در نزدیکی مرزهای ایران دارد جولان میدهد نظام سخنی نمیگوید، منطق و علم میگوید که با وجود آوردن (scrambled) پارازیت و یا در هم ریختگی و اختلال و فریب در امواج مغناطیسی در رادارها و سیستمهای الکترونیکی هر هواپیما و هلیکوپتر میتواند باعث سقوط آنها شود که البته این در مورد هواپیما های جنگی و هلیکوپترهای با سرعت زیاد صدق نمیکند بالن مورد نظر که متعلق به صهیونیستها است و سالهاست در مرز ایران و باکو در حال جاسوسی برای صهیونیستهای کثیف و سگ پاچه خوارش علیف باکوی است باعث سقوط هلیکوپتر شهید آیت الله رئیسی و دیگر شهدأی خدمت شده است، حالا میفهمید که چرا علیف باکویی اینقدر اصرار داشت که آیت الله رئیسی در افتتاح آن پروژه سد شخصا حضور داشته باشد، برنامه حذف این بزرگوار و شهید عبداللهیان از مدتها قبل بوسیله ‎خائنین داخلی و خارجی طراحی شده بود فقط منتظر زمان درست آن بودند که حمله پهپادی و موشکی صادق ۱ ایران به سرزمینهای اشغالی آنرا جلوتر انداخت تا طعم شیرین آنرا بکام ملت ایران تلخ کنند که موفق هم شدند😡😡😡😡🤥🤥🤥🤥🤥🤥🤥🤥🤥🤥
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    1 0
    وقتی دو تا هلیکوپتر دیگه کنار این هلیکوپتر پرواز کردن و مشکلی نداشتند و آن اظهار نظر را از همسر الهام علیف را شنیدیم، باید این گزارش را باور کنیم؟ عایا؟
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    2 1
    رئیس جمهور شهید مظلوم. گذر زمان ارزشش را برای مردم قدرنشناس بیشتر خواهد کرد.
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    2 2
    بهترین رئیس جمهور ایران با اختلاف شهید رئیسی بود از هر لحاظ اما افسوس برای ایران . شهید امیرعبداللهیان هم که دریایی از شرافت و پاکی و صداقت بود . شادی روحشان صلوات
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    1 0
    احتمال صد در صد با شلیک موشک جنبشی یا مغناطیسی بوده که نیاز به برخورد نداشته مشرق چاپ کن
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    5 0
    اسراییل زد کتمان میکنید چون از پاسخ دادن واهمه دارید
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    4 0
    الهی شکراینطورکه معلومه هیچکس این گزارش سراسردروغ روباورنکرده.بالگردمورداصابت عمدی قرارگرفته وبس
  • CA ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    1 1
    عمدی یا اتفاقی تفاوتی نداره چون نتیجه آن یکیست و کشور بعد از سه سال دوباره افتاد تو دست روحانی و ظریف و جالب اینجاست که لازم نیست به هیچکس جوابگو باشن نه اینکه در ۸سالی که قدرت دستشون بود جوابگو بودن، اما الان با خیال آسوده همه چیز دستشونه.
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    3 0
    رئیسی عزیز و همراهانش بر سر سفر رسول الله متنعم هستند
  • محمدامین IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    2 0
    یعنی باور کنیم !!
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    17 0
    از کامنتها کاملا مشخصه که هیچ کس این گزارش را باور نکرده. حق هم دارند،
  • ایرانی مسلمان IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    14 0
    از عجایب روزگار اگر وضعیت جوی خراب بود آن دوبالگرد چطور آسیب ندیدن من که باورم نمی‌شه
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    15 0
    چرا اصرار برگزارشی دارید که هرگونه دخالت خارجی در سقوط را منتفی کند .زمین وزمان رو هم به هم بدوزید هیچ اثری هم نیابید عقل سلیم هیچ گاه یک حادثه طبیعی را نخواهد پذیرفت.
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
      7 0
      خب علت اصرار بر طبیعی بودن حادثه اینه که حملات لیزری که توسط اسرائیل و آمریکا برای ساقط کردن هواپیماها و بالگردها انجام میشه هیچ مدرک و ردی از حمله باقی نمیگذاره. یادم باشد اسرائیل قبل از ما اعلام کرد رئیسی زنده نیست
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    3 0
    کار کار اسراییل بود که بهتر است بگین کار هوای بد بور
  • سیاوش IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    17 0
    آخرشم راستش رو به ملت نگفتید.
  • DE ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    3 0
    کاش در هر واقعه ایی یک نفر مسئول از اول صحبت کند تا از تشکیک سوء پرهیز شود. تنها چند ساعت بعد از حادثه آقای .. آمد در تلویزون و گفت در موقعه واقعه هوا صاف بود و تنها یک لکه ابر وجود داشت و... خوب این گفته شاهد با این بیانیه که میگوید شرایط جویی خوب نبوده در تناقص است. سوال شده که اگر شرایط جوی خراب بوده پس چرا آن دو بالگرد احساس نکرده اند و یا موردی را گزارش نکرده اند. بهرحال با این جور پاسخ گویی نمیشود مطمئن بود انسان راحت از فکر و خیال در میآید. برای شادی روح شهیدان خدمت لطفأ فاتحه الصلوات.
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    15 0
    بالگرد رییس جمهور داشت می‌رفت ، به دفعه خورد به کوه و تمام شد و رفت ! نمی‌دونم چرا نمیتونم باور کنم
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    14 0
    مقصر کوه بود. بهترین گردن گیر
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
      0 1
      از عمادجون گل پسر خاتمی چه خبر؟
  • DE ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    12 0
    تا جائیکه شنیده ایم، همین هلیکوپتر اصلی به دو هلیکوپتر همراه اخطار داده و گفته ارتفاع بگیرید! چار خودش این مساله را رعایت نکرد؟
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    14 1
    پس چرا دوتای دیگر سالم ماندندبه فاصله یک دقیقه و نیم از هم پرواز کردند اصلا قانع کننده نیست اقای ال هاشم زنده بودند واگر زودتر پیدامیشدند زنده میماندند چرا چند شحصیت مهم را دریک بالگرد قرار دادند هیچکس قانع نخواهدشد همان بعدازظهر مفامات اسرائیل گفتند که رئیسی جان سالم بدرنبرده.همان زمانی که شما مردم را سرکار گذاشتید که دعا کنند درصورتی که میدانستید چه اتفاقی افتاده خدا نگذرد از شما تا ساعت 6 صبح دلمان آشوب بود ولی از ساعت 17 به محریان تلویزیون کفتند لباس سباه بیاورید
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    12 0
    الان این نتیجه نهایی با نتیجه روز اول چه فرقی داشت؟ اگه شرایط اقلیمی بد بود برای هلیکوپتر قبل و بعد رییس جمهور هم بد بود.
  • آرش چویل IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    7 0
    میگه علت حادثه برخورد با کوه بوده . و مه باعث اون بوده. داداش خودمون می‌دونیم برخورد با کوه علت حادثه بوده و اینکه مه بوده . شما چی رو الان کارشناسی کردید دقیقا؟! هلیکوپتر مشکل فنی نداشت .! مه بوده . پس مه عامل بوده و نباید تو مه پرواز می‌کرده ولی کرده . اگه نباید تو مه پرواز می‌کرده پس عامل انسانی دخیل رو چرا معرفی نمیکنید؟!
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    8 0
    اهل منطق میدونند چی شد
  • پیمان دشتی IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    8 0
    طوری گزارش نهایی دادن که اصلا نه هلیکوپتری بوده واصلا هلیکوپتری سقوط نکرده حداقل یه کلمه خطای خلبان که می تونستن بگن
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    4 2
    شما هر گزارشی را بنویسید قبول می کنیم
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    5 0
    هلی کوپتر ریس جمهور چرا مستقیم ادامه مسیر داده تا خورده به کوه
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    6 0
    خسته نباشید!
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    9 0
    نمی خوام بدون مدرک حرف بزنم ولی به موساد بسیار مشکوک هستم آخه شهید رئیسی وامیر عبداللهیان بسیار برای ایجاد اجماع علیه اسرائیل تلاش کردند وشاید به نظر بنده شاید موساد خواسته زهر چشمی بگیره
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    4 0
    باشه قبول کردیم یعنی چاره ای نداریم
  • محسن IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    8 0
    پس هلیکوپتر نرفته تو مه، مه رفته تو هلیکوپتر! فقط تو همین یکی هم، نه دوتای دیگه!!! بعد میگن چرا مردم به نظامیا اعتماد ندارن!
  • حیدر صالح IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    3 0
    با این همه ۱۱ مورد فقط بالگرد وسطی سقوط کرد و این جلویه و عقبی سالم عبور کردن! مدیونی و مشغول الذمه ای اگر غیر اون ۱۱ مورد فکر کنی
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    2 0
    با گزارش نهایی هیئت بررسی ، پرونده شهید رئیسی هم مانند پرونده‌ شهیدان رجایی و باهنر ماست مالی شد
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    3 0
    مشکل اینجاست که آقایون نمی‌خوان بگن بالای چشم اسراییل منطقه یعنی جمهوری باکو که عامل اجرای نقشه صهیونیستها بود، ابرو هست. چون با پذیرش این مسئله پیش از هر برخوردی با رژیم الهام، اول باید تکلیف ایادی خائنشون تو داخل کشور، منجمله اونایی که علی رغم اخطار کارشناسان، اصرار به انجام این سفر داشتن رو روشن کنن که خب معلومه، به دلایلی انگار با اونها هم رودربایستی دارن و از این کار ابا دارن.
  • حمیدرضا IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    2 0
    الله اکبر..عجب کشفی..هلیکوپتر به کوه برخورد کرد و رییس جمهور هم شهید شد..بلیییی این بود قصه امشب ما
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
    3 0
    این گزارش ها بدرد نمیخوره و هیچکس باور نمیکنه چون اصلا شرایط اقلیمی نیس ، عجیب مگه میشه اون دوتا بالگرد کنارش بودن سالم موندن فقط واسه شهید رئیسی سقوط کرد و در ضم خلبان حامل رئیس جمهور چرا میگه ارتفاع بگیریم اما خودش نمیره اینجا یکم مشکوک ‌. ستاد کل یا هنوز دلیل پیدا نکردین یا نمیخوایید به دلایلی واقعیت بگید ، اما دلیل اصلی فقط ترور بوده مطمئنا توسط موساد چون این گونه ترورها هوشمند هستش و طوری از قبل طراحی میکنن که هیچ اثری باقی نمونه البته موساد با کمک نفوذی و جاسوسی که داخلی هستن این ترور اتفاق افتاده ،
  • علی IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
    2 0
    مشرق عزیز بهتره یه سر به اقای راعفیپور بزنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس