به گزارش مشرق،کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین در مطلبی پیرامون پیروزی احزاب راست افراطی در ایالات شرقی آلمان به گزارش‌های مختلف منتشر شده در رسانه‌های جهان پرداخت و نوشت:

رویترز: حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) در انتخابات ایالتی اخیر در شرق آلمان به موفقیت چشمگیری دست یافت و با کسب ۳۳.۳ درصد رأی در تورینگن (Thueringen) و تقریباً به اندازه چپ‌ها و میانه‌روها در زاکسن (Sachsen)، برنده بزرگ این انتخابات شد. حزب چپ افراطی BSW نیز که نزدیک یک سال از تأسیسش می‌گذرد توانست در هر دو ایالت سوم شود. این نتیجه ضربه‌ای سنگین به احزاب حاکم به رهبری اولاف شولتز وارد کرده و احتمالاً بی‌ثباتی بیشتری را در ائتلاف حاکم ایجاد خواهد کرد.

دویچه‌وله: این نخستین بار است که یک حزب راست افراطی پس از جنگ جهانی دوم در انتخابات ایالتی آلمان به مقام اول می‌رسد. بیورن هوکه، رهبر AfD، این موفقیت را «پیروزی تاریخی» توصیف کرد. تا کنون هیچ حزبی اعلام نکرده که تمایل به ائتلاف با AfD دارد و کارستن لینمان، دبیرکل ملی CDU، تصریح کرده است که این حزب با AfD ائتلاف نخواهد کرد. این موضوع حضور در دولت ایالتی را برای AfD دشوار می‌کند.

اشپیگل: پس از انتخابات ایالتی در زاکسن و تورینگن، گزینه‌های موجود برای احزاب CDU برای تشکیل دولت محدود است. ائتلاف با BSW در هر دو ایالت مورد بحث قرار دارد. رئیس BSW به صراحت اعلام کرده که تنها در صورتی وارد ائتلاف خواهد شد که خواسته‌های سیاست خارجی حزبش (یعنی مخالفت با آمریکا و نزدیکی به روسیه) در توافقنامه گنجانده شود.

دی ثایت: با وجود موفقیت AfD، ممکن است دولت اقلیت بدون حضور آن شکل بگیرد. احزاب برای حکمرانی به اکثریت پارلمان نیاز ندارند، اما برای تصویب قوانین و بودجه به رأی اکثریت نمایندگان وابسته‌اند. AfD با آرای خود می‌تواند تصمیمات نیازمند اکثریت دو سوم را مسدود کند. این وضعیت دولت حاکم را مجبور می‌کند تا یا با AfD به مصالحه برسد یا با حزب افراطی BSW همکاری کند.

آسوشیدپرس: نارضایتی عمیق از دولت حاکم، ناشی از جنگ داخلی، تورم و اقتصاد ضعیف، همراه با احساسات ضدمهاجرتی و تردید نسبت به حمایت نظامی آلمان از اوکراین، از جمله عواملی هستند که به حمایت از احزاب پوپولیست در ایالات شرقی سابقاً کمونیست دامن زده‌اند. حزب تازه تأسیس BSW نیز دومین برنده بزرگ روز یکشنبه بود و احتمالاً برای تشکیل دولت‌های ایالتی ضروری خواهد بود، زیرا هیچ‌کس حاضر نیست با AfD همکاری کند.

پولیتیکو: AfD و BSW هر دو خواهان روابط نزدیک‌تر با کرملین هستند و می‌خواهند کمک نظامی آلمان به اوکراین متوقف شود. واقعیت این است که تقریباً از هر سه رأی‌دهنده در هر دو ایالت، یک نفر علی‌رغم هشدارهای رسمی از AfD حمایت می‌کند که نشان‌دهنده‌ بی‌اعتمادی عمومی گسترده به احزاب و نهادهای اصلی در شرق آلمان است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که AfD همچنین در ایالت شرقی براندنبورگ پیشتاز است.

نیویورک‌تایمز: زهرا واگن‌کنشت، رهبر BSW، اعلام کرده که به ائتلاف با احزاب حامی تسلیح اوکراین نخواهد پیوست. باید دید آیا او بر موضع خود که یکی از اصول اصلی حزبش است، پافشاری خواهد کرد یا اینکه CDU که همواره صدراعظم آلمان را برای کمک به اوکراین تحت فشار قرار داده، نظر خود را تغییر خواهد داد. در هر صورت، انتخابات روز یکشنبه ممکن است بر تمایل آلمان برای حمایت نظامی از اوکراین تأثیر بگذارد.

یوراکتیور: نباید AfD را صرفاً به عنوان یک حزب نازی تلقی کرد؛ ظهور احزاب راست افراطی در آلمان نتیجه طبیعی گسترش افراط‌گرایی در سراسر اروپا است که با جنگ اوکراین و مسئله مهاجرت مرتبط است. گرایش سیاسی ایالات شرقی آلمان با دیگر ایالات بسیار متفاوت است و با وقوع جنگ و کاهش کارآمدی اقتصادی، این گرایش‌ها بیشتر نمایان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
    0 0
    امریکا منبع اصلی هرج و مرج در جهان و حتی اروپا ست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس