کد خبر 1640220
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
زنگزور و رویکرد ایران؛ خردمندانه‌ترین راهکار چیست؟

در مورد کریدور زنگزور در دید کلان و رویکرد راهبردی، آنچه که اهمیت دارد، حفظ منافع ملی و تاریخی از راه مقابله با تلاش‌های پیدا و پنهانی است که به منظور برهم زدن نظم منطقه‌ای در جریان است.

به گزارش مشرق، بعد از شکست ایروان در جنگ ۴۴ روز قره باغ و امضای توافقنامه صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان با وساطت مسکو، زمزمه‌ها در خصوص اتصال خاک جمهوری آذربایجان به نخجوان بیش از گذشته به گوش می‌رسد.

الهام علی‌اف و رجب طیب اردوغان با تعریف منافع مشترک در ایجاد دالان زنگزور قصد دارند تا از طریق مسیر زمینی- ریلی در استان سیونیک ارمنستان، برای نخستین بار جهان ترک را هم متصل کرده و عملاً زمینه برای فعالیت «کریدور میانی» و اتصال میان چین-اتحادیه اروپا را فراهم آورند. تحقق چنین نقشه‌ای عملاً در تضاد با منافع ملی روسیه- ایران قرار دارد زیرا سبب می‌شود تا این دو کشور بزرگ از مسیرهای ترانزیتی آینده حذف شده و در عین حال اتصال مستقیم ایران به خاک اروپا به دلیل ایجاد دالان زنگزور قطع گردد.

با وجود آشکار بودن چنین خطر ژئوپلیتیکی اما پس از سفر پوتین به باکو و دیدار وی با الهام علی‌اف به نظر می‌رسد روسیه برای مدیریت این «خطر» قریب الوقوع دچار اشتباه محاسباتی شده و قصد دارد با اتصال «جهان ترک» با یکدیگر موافقت کند!

دالان زنگزور و قطع مسیر تاریخی ایران به اروپا

عدم پایبندی مسکو به حفاظت از امنیت و تمامیت ارضی ایروان از یکسو و از سوی دیگر عملکرد ضعیف صلح‌بانان روسی در گذرگاه لاچین و وارد شدن فشار معیشی سنگین به ساکنان ارمنی این منطقه سبب شد تا نیکول پاشینیان نیز بیش از گذشته مدار سیاست‌های امنیتی- نظامی خود را با کشورهای غربی به ویژه آمریکا، فرانسه و هند تنظیم کند. برگزاری رزمایش نظامی «شریک عقاب ۲۰۲۳»، توسعه روابط دفاعی با فرانسه و در عین حال کاهش ۸۶ درصدی روابط نظامی با مسکو نشان دهنده آن است که ارمنی‌ها به مانند گذشته به «برادر بزرگ‌تر» اعتماد ندارند و قصد دارند برای محافظت از استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود تمام «تخم مرغ‌هایشان» را تنها در سبد یک ابر قدرت قرار ندهند! در واکنش به سیاست غرب‌گرایانه پاشینیان رسانه‌های روسی به صورت ۲۴ ساعته این پیام را به شهروندان خود القا می‌کنند که ارمنستان نیز قدم در مسیر اوکراین گذاشته و لاجرم به سرنوشت این کشور دچار خواهد شد!

برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به سرعت بالای توسعه روابط میان ایروان با کشورهای غربی، روس‌ها قصد دارند پیش‌دستی کرده و از طریق موافقت با تشکیل کریدور زنگزور، زمینه لازم برای مهار رفتار ترک‌ها و برنامه‌های آتی اردوغان در قفقاز جنوبی را فراهم آورند.

بازی پوتین در زمین ترک‌ها

پس از سفر پوتین به باکو، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون روسیه خواستار رفع انسداد ارتباطات میان جمهوری آذربایجان- ارمنستان- نخجوان شد. نکته قابل تأمل آنکه لاوروف انگشت اتهام را به سوی پاشینیان نشانه رفته و مدعی است که رهبری ارمنستان در مسیر اجرایی شدن بند ۹ توافقنامه صلح ۲۰۲۰ کارشکنی می‌کند! اخیراً ماریا زاخارووا سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه نیز بر قطعی بودن موضع کشورش در خصوص تشکیل کریدور زنگزور تاکید کرده بود. بیان چنین اظهاراتی سبب شد تا آقای مجتبی دمیرچی‌لو دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه سفیر روسیه را فراخوانده و بار دیگر موضع ایران در خصوص عدم تغییر مرزها و ژئوپلیتیک منطقه قفقاز جنوبی را به وی یادآوری کند. هم‌زمان سفیر ایران در مسکو نیز مراتب اعتراض خود را به کاخ کرملین اعلام کرد. علاوه بر این موارد شاید لازم باشد این نکته برای طرف روس روشن شود که متحد قدیمی ناتو نمی‌تواند مسیر «مطمئن» و «پایداری» برای دور زدن تحریم‌های غرب باشد و دیریازود ترک‌ها مسیر خود را از مسکو جدا خواهند کرد. در صورت تحقق این سناریو روسیه در عمل انجام شده قرار خواهد گرفت و برای انسداد مجدد این مسیر مجبور خواهد شد تا از ابزار پرهزینه نظامی استفاده کند!

تغییر مرزهای تاریخی- بین‌المللی؛ خط قرمز جمهوری اسلامی ایران

در آستانه امضای توافق راهبردی میان تهران- مسکو، بیان چنین اظهاراتی از سوی مقامات روس بی‌شک برخلاف مصلحت دو کشور بوده و می‌تواند دورنمای امضا و اجرای چنین توافقی را از اساس با خطر مواجه کند! طی سه سال اخیر تمرکز اصلی دولت و ارتش روسیه بر جبهه اوکراین بوده و آنها قصد داشتند تا با تنبیه کی یف، جلوی بازشدن پای ناتو در مرزهای اروپایی را بگیرند. در این مدت جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازیگری «تجدیدنظر طلب» در نظام بین‌الملل و مخالف حضور غرب در مرزهای شمالی خود بارها با تشکیل دالان تورانی ناتو مخالفت کرده و با برگزاری رزمایش‌های متعدد نظامی این پیام را به طرف آذری ارسال کرده که اگر قصدی برای تغییر خطوط مرزی میان ایران- ارمنستان وجود داشته باشد، تهران با تمام قوا از منافع ملی خود دفاع خواهد کرد.

حال در شرایطی که سطح تنش میان تهران- تل‌آویو در منطقه شرق عربی به شکل قابل توجهی افزایش یافته، به نظر می‌رسد بازیگران منطقه‌ای- فرامنطقه‌ای قصد دارند تا از این وضعیت سو استفاده کرده و مرزهای بین‌المللی در این منطقه را تغییر دهند. شاید یادآوری این نکته برای بازیگران فعال در معادلات قفقاز جنوبی لازم باشد که جمهوری اسلامی ایران توان تمرکز بر چندین جبهه مختلف را دارد و در صورت لزوم اقدامات لازم را برای حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای را انجام خواهد داد.

دو سال قبل در جریان دیدار رهبران ایران، روسیه و ترکیه در تهران، مقام معظم رهبری با اشاره به تنش‌های جاری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قفقاز جنوبی صراحتاً با تغییر مرزهای تاریخی- بین‌المللی، مخالفت کردند. با توجه به تذکر معظم له مسکو و آنکارا باید بدانند تنها کریدوری در منطقه قفقاز جنوبی اجازه فعالیت خواهد داشت که سه «خط قرمز» تهران را در نظر داشته باشد. نخست آنکه حاکمیت کریدور زنگزور در استان سیونیک ارمنستان باید با نیروهای ارمنی باشد و نباید تغییری در وضعیت مرزهای بین‌المللی ایجاد شود. دوم منافع تهران در هر مسیر جدید ارتباطی باید مورد توجه قرار بگیرد و در نهایت جمهوری اسلامی ایران به بهانه توسعه راه‌های ارتباطی اجازه باز شدن پای آمریکا، رژیم صهیونیستی یا ناتو را به مرزهای شمالی خود نخواهد داد.

تهران چه سیاستی را دنبال می‌کند؟

رصد و مرور مجدد مواضع مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته، نشان دهنده آن است که وحدت نظر و انسجام کامل بین تمام مسئولین وجود دارد و ذره‌ای تغییر و عقب نشینی مشاهده نمی‌شود.

جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با مقامات روسیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه، آشکارا و بدون لکنت، موضع برحق خود را تکرار کرده و اعلام می‌کند که اتصال مرزی ایران و ارمنستان، به عنوان یکی از مزیت‌های ژئوپلیتیک کشور و راه یافتن به سوی گرجستان، دریای سیاه و اروپا، دارای اهمیت حیاتی است و به هیچ وجه از آن نمی‌گذرد. اهمیت این موضع استراتژیک آن قدر عمیق است که تغییر و تحولات داخلی کشورها و روندهای پیرامونی، اثری بر خاستگاه ایران نمی‌گذارد.

به عبارتی روشن؛ ایران، صرف نظر از ماهیت رقابت سیاسی بین قدرت‌های منطقه و فرامنطقه و فارغ از نگرش سیاست داخلی ایروان، رویکرد ممانعت از تغییر ژئوپلیتیک را دنبال می‌کند و اجازه نمی‌دهد نظم موجود تغییر کند.

در منطق دیپلماسی پویا و خردمندانه ایران، روابط سیاسی – امنیتی و اقتصادی کشور، با هر یک از کنشگران مهم این پرونده یعنی روسیه، ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، در سطوح مختلف ادامه دارد و نه تنها قرار نیست هیچکدام از این روابط، قربانی رابطه دیگر شوند، بلکه در دید کلان و رویکرد راهبردی، آنچه که اهمیت دارد، حفظ منافع ملی و تاریخی از راه مقابله با تلاش‌های پیدا و پنهانی است که به منظور برهم زدن نظم منطقه‌ای در جریان هستند اما تحت هیچ شرایطی؛ نمی‌توانند بر اراده ایران، اثر بگذارند.

بهره سخن

عدم توجه به خطوط قرمز مورد اشاره می‌تواند تغییرات جدی در جهت سیاست خارجی ایران ایجاد کند. برهمین اساس توصیه می‌شود تا روسیه به جای موافقت عجولانه با تشکیل کریدور زنگزور و طرح باکو- آنکارا در منطقه، خواستار برگزاری منظم جلسات ۳+۳ (ایران، ترکیه و روسیه با آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) شده و اجازه ندهند تا مرزهای صلح و دوستی تبدیل به محل تنش و بحران امنیتی شود. تنها زمانی رفع انسداد مسیرهای ارتباطی در قفقاز جنوبی واقعیتی در دسترس است که منافع و ملاحظات امنیتی تمام بازیگران در آن مورد توجه قرار بگیرد و قدرت‌های غربی نتوانند در پوشش‌های مختلف روابط میان کشورهای همسایه را تیره‌وتار کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 64
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مهرداد سربندی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    4 6
    خردمندانه ترین کار اینکه ایران در اسرع وقت این منطقه را از ارمنستان بخرد و ضمیمه خاک ایران کند. و با این اقدام رفتار دو پهلوی روسیه و قلدر مابانه آدربایجان و دو دوزه ای ترکیه را خنثی کنه. اونوقت ببینیم کی جرت می کنه به خاک ایران چشم داشته باشه.
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    7 17
    چون روسیه میخواد این اتفاق بیفته کاری از ایران ساخته نیست و ایران رو مجبور به پذیرفتن این اتفاق میکنن
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    3 3
    ایران باید محکم برخورد کنه و روسیه باید نگران این موضوع باشد که ایران تا ابد زیر دست روسیه نخواهد ماند
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    4 11
    بخدا قسم که اگه بریم سمت امریکا همه ی این جوجه ها و مورچه ها له خواهند شد ... حیف
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    7 3
    روس و ترک فقط زبان زور میفهمند. تا زمانی همکاری نظامی با ارمنستان شروع نکنید وضعیت همین است.
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    11 5
    خلاصه بگو از اتصال تورک ها وحشت دارین
  • US ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    2 3
    کاملا زورگویانه حرف زد مقام روسی گفت که از نظر آنها قطعی است. و علیف هم گفته ۸۰درصد کار انجام شده؟!انگار نه انگار میخواهند مرزهای یک قدرت موشکی را بنفع خود تغییر دهند؟!
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    4 6
    قفقازجنوبی متعلق به ایران است.
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    2 5
    خردمندانه ترین راهکارالحاق دوباره استان باکوبه خاک ایران میباشد
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    3 5
    زنگوله منگوله پانترکهاروهم میبندیم.
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    11 12
    استان آران ایران عزیز🇮🇷
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
      0 6
      زنده بادایران وایرانی
    • BR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
      1 6
      این نواحی به ایران تعلق دارندوحتمابرمیگردند
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      1 5
      استان آران بخش کوچکی از ایران بزرگ است
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      2 2
      ایران مریض
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      0 0
      مریض
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      8 4
      خلیج عربی
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    4 1
    هر چی ارباب پوتین بگه
  • هادی IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    5 4
    بهترین تصمیم ضمیمه کردن نخجوان به خاک ایرانه. اون موقع باکو حساب کار دسش میاد.
  • عمیر IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    5 1
    صد روسی بمیره ولی یک قطره خون از دماغ اوکراینی نیاد
  • Jack j PH ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    4 2
    بهترین راه این است که در آن نواره مرزی یک منطقیه آزاد تجاری بدونه مالیات از ارمنستان به ایران اجاره ۳۰ ساله داده شود تا هر کشوری بتواند از آن استفاده تجاری کند ‌.در تهده نظر ایران. با امنیت ارتش ایران
  • امین عابدی IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    5 3
    یک اتوبان روگذر و زیر گذر روی هم بزنید ارتباط ایران ارمنستان قطع نشود و نیز اذربایجان هم به نخجوان راه داشته باشه . الان زمان عهد بوق نیست به دنبال قلمرو باشیم ومردمان را به کشتار یا در موقعیت سخت قرار دهیم خیلی واضح و ساده ست . کمی خلاقیت خرج کنید
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    2 0
    روسیه دشمن ایران و ایرانی.
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    7 4
    خردمندانه تربن راه همان بازشدن زنگزورخاک تاریخی ازربایجان هست وبس
    • BR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      5 3
      بهترین کارالحاق مجدداستان باکوبه ایران است.
    • BR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      4 3
      والبته خردمندانه ترین کاربازگرداندن مهاجمان پانتورچ بی خردبه مغولستان است.
  • IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    4 5
    خوش باشید نیروهای غرب وناتودرخاک ارمنستان جعلی که نژادپرستان پارسی باشماهستند
  • DE ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    2 1
    پیشدستی ایران در گرفتن حق مادام‌العمر گرداندن و مدیریت به اصطلاح کریدور زنگهزور از ارمنستان می‌تواند راه حل متعارفی باشد.
  • محمد.... IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    6 5
    تعامل و همکاری با کشورهای ترکیه و آذربایجان با حفظ منافع کشور لازمه، بجای ترس از اتحاد ترکها خود ایران میتونه عضو اتحادیه کشورهای ترک بشه و جمعیت زیاد ترکها در کشور زمینه حضور ایران رو فراهم میکنه و منافعی هم برای کشور داره
  • حسین IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    4 5
    تنها راه برای ایران فتح نخجوان هست،البته قبلش باید زراد خانه اتمی بسازیم،راه دیگری نیست مگر تغییر مرزها و یک شکست راهبردی دیگر برای ایران.
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    4 2
    پوتین داره آلزایمر میگیره . تحقیق کنید که پدر و مادرش از چی مردن ؟
  • مصطفی IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    8 6
    ایران آخرش مجبوره تمکین کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس