اصلاح طلبان

در روزهای اخیر موضع جدید مقامات روس درباره مسئله دالان سیونیک (موسوم به زنگزور)، این مسئله را به صدر اخبار بین‌المللی و منطقه‌ای کشورمان برگرداند. 

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: موضع وزیر امورخارجه روسیه، در تایید ضمنی احداث دالان سیونیک (کریدور زنگزور در ادبیات جمهوری آذربایجان) که منجر به تغییرات ژئوپلیتیک جدی در منطقه قفقاز جنوبی خواهد شد، با واکنش قاطع مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران و بر حذر داشتن طرفین از هر تغییر ژئوپلیتیک در این منطقه همراه شد.

جدای از اینکه چه پیش زمینه و پشت پرده‌ای منجر به موضع نابجا و غیرسازنده روسیه در موضوع دالان سیونیک شده است، و جدای از این موضوع که موضع‌گیری اخیر روسیه نباید به چالشی بزرگ در روابط دو کشور بیانجامد، رهبر معظم انقلاب و مسئولین عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران، بارها صراحتا طرفین دخیل در مسائل قفقاز را از هرگونه تغییر در مرزها و همچنین تحولات ژئوپلیتیک در این منطقه برحذر داشته و بازیگران دخیل در قفقاز را از واکنش ایران انذار دادند.

نکته حائز توجه در این میان این است که بلافاصله پس از انتشار مصاحبه سرگئی لاوروف و موضع وزارت امورخارجه روسیه، مدعیان اصلاحات در آستانه سفر پزشکیان به روسیه برای شرکت در نشست سران بریکس و در شرایطی که بر اساس شنیده‌ها توافق جامع میان ایران و روسیه در شرف امضا قرار دارد، با تکیه ویژه بر این مسئله سعی در سنگ‌اندازی در مسیر روابط رو به رشد دو کشور دارند.

افراطیون مدعی اصلاحات که برای دفعات متعدد سرسپردگی و عاملیت خود برای دولت‌های غربی را در کارنامه دارند، این بار نیز با کار ویژه ضربه به روابط ایران و قدرت‌های غیر غربی همچون چین و روسیه سعی در ایجاد چالش در مسیر روابط ایران با دنیای غیر غربی و ایجاد چرخش در مسیر سیاست خارجی کشور به سمت غرب دارند، متاسفانه برخی از جریانات و افراد حاضر در دولت نیز با خرسندی از این خط رسانه‌ای افراطیون مدعی اصلاحات، چنین اعتقاد و آرزویی را علی‌رغم سابقه برجام در ذهن خود دارند.

این عدم درک از اهمیت و اولویت‌گذاری میان مسائل در میان مدعیان اصلاحات، بیش از اینکه ناشی از غفلت آنان باشد، ظن سرسرپردگی و کلان پروژه جدید آنان برای نزدیکی بی‌قید و شرط به غرب را پس از تجربه ناکام برجام به ذهن متبادر می‌سازد.

در این میان نکته حائز اهمیت این است که روسیه به عنوان یکی از شرکا و کشورهایی که در سیاست خارجی ایران به عنوان دوست شناخته می‌شود، نباید با موضع‌گیری‌های منفعت‌طلبانه و با هدف یارکشی از میان بازیگران ذره‌بینی، مسیر توسعه روابط با کشورمان را دچار چالش کرده، با عدم درک اولویت مسائل در نظام بین‌الملل، به قیمت نزدیکی به برخی از کشورهای نوظهوری که جایگاه ویژه‌ای در سطح نظام بین‌الملل ندارند، روند کلی اتحاد میان قدرت‌های غیرغربی و تجدید نظرطلب را دچار چالش کند.

بدون شک، مشکل اصلی در مسئله اخیر درباره دالان سیونیک چه در سطح بین‌الملل و چه در سطح داخل، عدم درک اولویت‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    25 9
    یک سوزن به خودت بزن یه جوال دوز به دیگران. سرسپردگی کیهان به شرق و سنگ اندازی در مسیر مذاکره ایران با کشورهای غربی فرق زیادی با سرسپردگی به غرب و سنگ اندازی در مسیر مذاکره با کشورهای شرقی ندارد. چین و روسیه هر دو یک پای توافق مذاکره ایران با غرب بودند. پس توافق برجام توافق با غرب نیست بلکه توافق با شرق و غرب بود. در واقع توافق با کل جهان بود. ضمن اینکه چین و روسیه عملا هیچ کمکی به ایران پس از خروج آمریکا از برجام نکردند بلکه کیهان طلبکارانه تنها غرب را نکوهش می کند. نگاه کیهان هنوز دو قطبی است
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      8 23
      اصلاح طلبان تهوع آور ضمن بزرگ نمایی اختلافات بین ایران و روسیه، به حق همواره روسیه را مقصر می دانند که تا این جای کار درست است! اما طنز ماجرا آن جایی است که در باره اختلافات بین ایران و یانکیستان ضمن کوچک نمایی و بی اهمیت جلوه دادن، همواره ایران را مقصر می دانند و از دولت ایران می خواهند که کوتاه آمده و دل یانکی ها را نرم کند!!!
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      2 0
      باید نخجوان رو با هر ترفندی که شده به خاک خودمون ضمیمه کنیم ، لعنت بر رضاخان و پدرش که با بخشیدن آرارات به ترکیه این پاشنه آشیل رو واسه ما درست کرد آتیش به قبرش بباره ، سگ کثیف
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    18 5
    كيهان هنوز خوابه يكي بيدارش كنه ببينه از چه كشوري بعنوان دوست اسم ميبره انهم دوستي يك طرفه
    • صادقی فر IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      3 2
      روسیه و ایران فعلا برخی منافع مشترک دارند و شاید در مواردی هم تضاد منافع یا رقابت داشته باشند ولی دشمنی با هم ندارند و این در تمام جهان عادی است مثلا آلمان با خرید گاز و نفت روسیه و صادرات به روسیه منتفع می شود ولی آمریکا مخالف و مانع این رابطه است یا رابطه کشورهای آمریکا و اروپا با چین به نفع هر دو هست ولی باز هم با هم اختلاف دارند و این اختلافات مانع برقراری رابطه تجاری و ... نمی شود تفکرات برخی از غرب گراها مایه تعجب هست از یک طرف مدعی ارتباط با همه کشورها هستند در حالی که با نزدیک ترین و همسوترین کشورها نمی خواهند رابطه برقرار گردد.
  • حسین IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    18 4
    به روسها اعتمادی نکنید ،آنها ذاتا خائن هستند و چشم دیدن ایران قدرتمند را ندارند،ساخت زراد خانه اتمی تنها راه برای مهار دشمنی های روسها و ترکیه هست‌.
    • ابی آذری زبان هستم IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      1 3
      فقط امضای کری تضمین هست لامصب. 😂😂
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    13 4
    روسیه حتی در گفتار حاضر نیست به نظرات شما احترام بگذارد مطمئن باشید در زمان خطر هم کاری نمی کند.شما الان نقد باید از روسیه در جنگ اوکراین حمایت کنید و هزینه را از کشور بپردازید.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    9 1
    اهداف این مقاله مشخصه
  • رضا US ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    13 3
    روسیه قابل اعتماد نیست
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    2 7
    متن جالبی بود
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    12 1
    عملا داره به اصلاح طلبان میگه خائن! جالبه
    • رضا IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      3 8
      مگه دروغه
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      1 3
      این برداشت شما بوده
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    3 5
    آبشخور فکری و جهان بینی عده ای که با حمایت استعمارگران و فراماسون ها در این جغرافیا در سر کارند همان ترجمه متون غربی و دیدگاه آنان است که سرزمین تاریخی زنگه زور را سیونیک می نامند و تاریخ این مرز و بوم را از نگاه و گفتار آنان روایت می کنند
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      0 1
      دقیقا درست می‌فرمائید. کل تاریخ‌نگاری ایران و ناسیونالیزم ایرانی محصول ترجمه متون شرق‌شناسان غربی است.
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    1 0
    باید به این فکر کرد چه چیزی یا چه کسی باعث شد ایران به یکی از متضادترین جوامع دنیا تبدیل بشه ؟ یه عده طرفدار غرب و دشمن شرق هستند به عده هم (کمتر ) دشمن غرب هستند و چشم انتظار روسیه . در واقع اعتدال و میانه روی فدای افراطی گری شده
  • FR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    2 1
    خب نمیخواهیم از روسیه در این مورد دفاع کنیم ولی ایران هم تکلیفش با روسیه معلوم نیست هم می‌خواد نزدیک بشه هم بهیچ عنوان درگیر نشه ! البته شرایط داخلی در ایران متاسفانه اجازه نمیده که راه و روش ثابت در رابطه با روسیه و حتی چین برقرار باشه ……
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    10 3
    اگر دين هم نداري حداقل شرافت وطن پرستي داشته باشو روسيه بسيار خبيث و جنايت كار در حق ايران وايرانيه
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      0 2
      چراوطن دوستی غربگداها روباورندارم؟؟؟
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    4 0
    از روسیه گدا گشنه چیزی در نمیاد. روسیه فقط اومده برداره بره. نمونه اش هم مثلا با ۱۰ بز که به رهبر کره شمالی داد خواست دلشو بدست بیاره و سلاح های نظامیشو برای جنگ با اوکراین برداره بره. کلا نگاه روس ها همیشه با توهین و کندن همراه بوده. خدا خر و شناخت شاخش نداد
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    3 0
    مرگ بر روسیه متجاوز و حامیان و ماله کشانش در ایران به خصوص روزی نامه کیهان
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    2 0
    حتی در ادبیات خبری هم به روسیه نمیتونید تو بگید! مگه این روسیه چه نفوذی توی کشور داره؟ امام انقلاب کرد که نه شرقی نه غربی بشه اما متاسفانه کشور شده چینی روسی
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    1 0
    آیت الله طالقانی را روس‌ها ترور کردند ، با سم .
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    0 1
    دو قطبی روسیه و آمریکا درست نکن
  • کارمند ساده IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    0 0
    در تاریخ 300 ساله اخیر وروابط ایران با شرق کمونیست و غرب کاپیتالیسم اینطوری بوده که زمانی ایران از غرب بریده به شرق روی می آورد و برعکس ؟ ای کاش نظام این بازی بین شرق و غرب را که میخواهند با ایران همان کار تاریخی را دوباره شروع کنند را بفهمند ؟
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    1 0
    طرف منافع ملی رو زیر سوال برده دم از دوستی با ایران میزنید ؟ #خیانت #اصولگرا
  • DE ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    0 0
    لعنت بر اصلاح طلب و مرگ بر امریکا و اسرائیل بچه کش . اما روسیه هم داره به ایران خیانت میکنه و این باید گفته بشه . علاوه بر نادیده گرفتن مرزهای شمالی ایران و نادیده گرفتن حاکمیت ایران بر سه جزیره ، روسیه از ترس اسرائیل و احتمالاً درخواست امارت ، به ایران جنگنده سوخو رو هم تحویل نمیده . خب این چه متحدیه ؟
  • یزدان US ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    4 0
    مرگبر پوتین جنایتکار
  • یزدان US ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    1 0
    نه روسیه قابل اعتماد هست نه حسین شریعتمداری
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    0 1
    روسیه کار درستی نکرده ولی موندم چطور صدای افساد طلبان اون موقع که غرب با امریکاه کلاهی به گشادی برجام سرشون گذاشت همه خفه خون گرفته بودندصداشون در نمی اومد ولی برای این کار نادرست روسیه یقه پاره می کنندانصاف ندارین 😲🤔

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس