کد خبر 1640730
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷

به گزارش مشرق، کانال ابوقاسم در ایتا درباره تنش در قفقاز نوشت:

اروپا و روسیه تنش در اوکراین را به عنوان زمین جدیدی برای تنش به قفقاز منتقل کردند.

تنشی که ماهیت رقابت در موضوع انرژی دارد.

یک طرف ماجرا روسیه است و طرف دیگر ارمنستان و ناتو است،مساله میان روسیه و اروپا چگونگی راه اندازی زنگزور و تسلط بر مسیر است نه تاسیس یا عدم تاسیس آن.

روسیه و اروپا و اوکراین در حال رقابت برسر چگونگی تاسیس این مسیر اند تا اهرم فشار مطلق برای یکی از دوطرف تنش تبدیل نشود.

اگر نقطه اختلاف را متوجه شده باشید نقش ترکیه به عنوان عضو ناتو که منافع ش با روسیه همسویی دارد را فهم می کنید و در نقطه اختلاف روسیه و اروپا برای تسلط بر مسیر مداخله ویژه ای نمی کند؛ اروپا تلاش می کند مسیر در اختیار ارمنستان باشد ، پاشینیان نخست وزیر این کشور تاکید دارد که با تاسیس مسیر مواصلاتی در سیونیک که در حاکمیت این کشور باشد مشکلی ندارد.

دقیقا چیزی که اروپا و اوکراین می خواهند تا شاهد شکل گیری اهرم فشار دیگری از سوی روسیه نباشد.

روسیه که فکر همه چیز را کرده بود در نوامبر ۲۰۲۰ توافقنامه سه جانبه ای را میان روسیه_ارمنستان_آذربایجان ترتیب داد،بند نهم این توافقنامه بر اتصال نخجوان به آذربایجان از طریق ارمنستان و با حضور نظامی های روسیه تاکید دارد.

این بزرگ ترین اشتباه ارمنستان بود و الان روسیه و آذربایجان با استناد به بند نهم خواستار شکل گیری کریدور زنگزور در استان سیونیک هستند ، با این وجود که سایر بندهای این توافقنامه توسط ارمنستان با اعتراض روبه رو است چراکه معتقدند آذربایجان و روسیه به تعهدات خود نسبت به ۸ بند دیگر از جمله بازگشت مردم آرتساخ به خانه های خود پایبند نبود.

حمایت های پنهان روسیه از آذربایجان زمینه های فاصله گرفتن ارمنستان از روسیه و نزدیک شدن به اروپا را فراهم کرد .

پاشینیان نیز در این رابطه گفته است که تنها درصورتی با کریدور مواصلاتی زنگزور موافقت خواهد کرد که در تسلط کامل این کشور باشد اما لاوروف وزیر خارجه روسیه اظهارات پاشینیان را خلاف توافقنامه نوامبر می داند.

بنابراین گمان می رود که تنها فرضیه پیش روی ارمنستان برای مناقشه قفقاز این است که پاشینیان به بهانه این که آذربایجان به تعهدات خود در توافقنامه نوامبر پایبند نبوده امضای خود را از توافقنامه پس بگیرد.

این اقدام جنگ جدیدی را در قفقاز ایجاد خواهد کرد و این منطقه را وارد فاز بسیار پیچیده ای می کند. هرچند اگر امضای خود را هم پس نگیرد همان آش پخته است چراکه آذربایجان به بهانه اجرای بند نهم وارد جنگ دیگری با ارمنستان می شود ،بنابراین هر دو کشور در حال تسلیح کامل خود از سوی قدرت های دیگر اند.

در واقع مساله ناتو و روسیه به عنوان دو بازیگر موثر در قفقاز چگونگی راه اندازی زنگزور و تسلط بر آن می باشد اما مساله تهران این است که اصل شکل گیری زنگزور با منافع ژئوپلیتیکی ایران در تضاد است و خط قرمز محسوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 26
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    3 0
    ولی اینم ی واقعیت هیچ کدوم از طرفها الان تو این شرایط حضور ایرانو اونجا نمی خوان
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    4 0
    ایران باید در جنگ روسیه را به حال خود رها می کرد. روسیه متوسط (نه قوی و نه ضعیف) به نفع ایران است.
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    5 0
    پس کار تمامه. راه اندازی می کنند.
  • Naser IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    2 1
    به ایران چه مربوط
  • علی هارونی IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 1
    باسلام ایران باید در این ضمیمه کار درست که به نفع منافع ملی می باشد را انجام دهد و آران باد کوبه و روسیه تر کیه را کیش و مات کند بدون این که امتیازی به اروپا ویا روسیه بدهد
  • علی رضا US ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 1
    زنگزور مشکل آذربایجان و عرمنستان هستش کاری نکنید بیچاره پاشینیان ایروان رو از دست بده .مثل سوریه و فلسطین نشه .قره باغ و ایروان خاک اسلام هست
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 0
    ما سرزمین اشغال شده توسط ارمنستان را میخواهیم مسئله را پیچیده و منطقه آشفته نکنید جنگ به نفع هیچ کس نیست پای قدرت‌های شیطانی را به منطقه باز نکنید
  • شهرام IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 0
    شما که متحد روسیه میدونید خودتون رو. پس با زنگه زور هم موافق باشید چون روس برای تامین مالی خودش باید گاز بفروشه خصوصا زمستان که اروپا بیشتر به گاز احتیاج داره.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 1
    اون موقع که میگفتید قره باغ و نخجوان خاک اسلام هست و از بازگشتش به دنیای اسلام خوشحالی میکردین و طرف آذربایجان رو گرفتین فکر اینجاش هم باید میکردین
  • حمید IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1 0
    پس ایران هم باید نخجوان را طبق معاهده قبلی که پایان یافته پس بگیره
  • اسد IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 0
    روسیه یک بار هم شده باید ادب کرد یادش رفته با ایران چکار کرده
  • رضت IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1 0
    ما هم که فعلا فقط تماشاچی هستیم
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 2
    اعتبار بند نهم بدون اعتبار 8 بند دیگر بی معنی است.هر زمان آذربایجان آماده بازگرداندن قره باغ به وضعیت پیشین باشد آنگاه می توان از آمادگی برای اجای بند نهم سخن گفت.
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 0
    ارمنستان هم پیمان ایران هست منافع ایران ایجاب میکند هرچه بیشتر ارمنستان تسلیح کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس