تنگنای شدید امان به علت تحرکات تل‌آویو در کرانه باختری/ تهدید خطرناک علیه اردن

روزنامه رای الیوم نوشت که تحرکات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری به شدت اردن را در تنگنا قرار داده است.

به گزارش مشرق، افکار عمومی اردن از دولت می‌خواهند که درباره سیاست این کشور در قبال کرانه باختری رویکرد شفافی داشته باشد به ویژه پس از اینکه اوضاع به شدت خطرناک شده و بسیاری از رهبران احزاب سیاسی در اردن و نیز شخصیت های سیاسی، آن را بر زبان آورده‌اند.

تحولات کرانه باختری و تخریب زیرساخت ها در آن از سوی رژیم صهیونیستی و اقدامات اشغالگران برای کوچاندن فلسطینیان به شدت مخالفت مقامات اردنی را به همراه داشته است.

به نوشته رای الیوم، تحولات فلسطین به عامل فشار شدیدی بر مقامات اردنی تبدیل شده، به ویژه اینکه همگان متوجه شده‌اند که دولت جهت گیری روشنی برای ارائه به افکار عمومی در این زمینه ندارد، همچنین نگرانی درباره تحولات آتی نیز وجود دارد، زیرا اگر اقدامات اشغالگران، واقعیت جدیدی را در کرانه باختری ایجاد کند، این مساله چالش بزرگی را برای اردن به همراه خواهد داشت.

این منبع ادامه داد: تحول جدید در این باره تکرار عبارت «اردن در خطر است» از زبان شیخ «مراد العضایله» از شخصیت‌های وابسته به اخوان المسلمین اردن و نیز «طاهر المصری» نخست وزیر اسبق این کشور است.

رای الیوم اضافه کرد: احساس خطر بر نخبگان سیاسی اردنی سایه افکنده و این در موضع گیری «ممدوح العبادی» سیاستمدار اردنی نیز آشکار شد که از نیات شومی سخن گفت که در سر مقامات و سران صهیونیست است.

به نوشته این رسانه، قدر مسلم آن است که دولت اردن در موضوع اسرائیل و روابط با آن در تنگناست و نمی‌تواند سفیر اسرائیل در امان یا سفیر اردن در تل آویو را زیاد نگه دارد. دولت اردن مجبور به اتخاذ موضع گیری جدید در قبال توافق سازش با رژیم صهیونیستی موسوم به «وادی عربه» خواهد شد و این در صورتی است که صهیونیست‌ها کنیسه اسرائیلی در مسجدالاقصی بنا کنند، یا اصرار بر کوچاندن ساکنان کرانه باختری داشته باشند؛ موضوعی که منافع ملی و امنیتی اردن را تهدید خواهد کرد.

رای الیوم افزود: بدون شک حادثه گذرگاه «الکرامه» که به کشته شدن سه اسرائیلی منجر شد، نه تنها سایه سنگینی بر روابط بسیار بحرانی اردن و اسرائیل خواهد گذاشت، بلکه بر موضوع تعامل امان و تل آویو در کرانه باختری نیز تاثیرگذار خواهد بود.

رسانه های رژیم صهیونیستی روز یکشنبه گزارش دادند که عملیات ضدصهیونیستی در منطقه گذرگاه الکرامه (النبی) در مرز کرانه باختری و اردن رخ داده و در جریان آن، سه صهیونیست کشته شدند.

سازمان اورژانس رژیم صهیونیستی نیز تایید کرد که این سه صهیونیست در جریان تیراندازی در این گذرگاه کشته شدند.

اردنی ها در واکنش به این خبر، یکشنبه شب در امان پایتخت این کشور با ابراز شادی از این عملیات استشهادی، به خیابان‌ها آمدند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس