.

خلبان "اولکسی مس" که به عقیده برخی بهترین و ماهرترین خلبان اوکراینی انتخاب شده برای پرواز با جنگنده اف۱۶ بود در این حادثه کشته شده است.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ پس از دو سال انتظار سرانجام ماه گذشته (آگوست) میلادی، نخستین دسته از جنگنده های اف۱۶ به نیروی هوایی اوکراین تحویل داده شدند تا آرزوی دیرینه کی‌یف برای دریافت جنگنده های نسل ۴ غربی محقق شود.

در سال ۲۰۲۳ میلادی ۴ کشور اروپایی هلند (۲۴ فروند)، دانمارک (۱۹ فروند)، نروژ (۲۲ فروند) و بلژیک (۱۲ فروند) متعهد شدند تا بخشی از ناوگان جنگنده های اف۱۶ خود را در اختیار اوکراین قرار دهند؛ امریکا نیز اعلام کرد در بحث آموزش خلبانان اوکراینی و تسلیح و مدرن سازی جنگنده های تحویلی کمک خواهد کرد.

تاخیر فراوان و ظرفیت محدود کاربری

با گذشت زمان مشخص شد ارقام اعلام شده در خصوص تحویل به نیروی هوایی اوکراین خوشبینانه بوده و دست کم در سال نخست (۲۰۲۴) نهایتا ۲۰ فروند جنگنده اف۱۶ و خلبانان مربوطه آماده خواهند شد.

ماجرای سرنگونی نخستین F-۱۶ اوکراینی و شیرین‌کاری سامانه پاتریوت/ بهترین خلبان نیروی هوایی اوکراین چگونه کشته شد؟ +تصاویر


همچنین این جنگنده ها بسیار دیرتر از زمان وعده داده شده در اختیار اوکراین قرار گرفتند و نتوانستند مانع از فروپاشی خط مقدم در منطقه دونباس و جلوگیری از پیشروی ارتش روسیه در شهرهای آودیوکا و پوکروفسک شوند؛ با این وجود حضور جنگنده های اف۱۶ باز هم برای اوکراین ارزشمند بوده و در صورتی که تعداد آنها افزایش یافته و به تسلیحات دوربرد مجهز شوند قادر به اثرگذاری در میدان نبرد خواهند بود؛ در حال حاضر و به گفته فرماندهان ارشد اوکراینی از جنگنده های اف۱۶ در بحث مقابله با موشک و پهپادهای دوربرد روسی و برخی حملات هوا به زمین در خاک اوکراین استفاده می شود و هنوز ظرفیت عملیاتی آنها به حدی نرسیده که اقدام به مقابله مستقیم با نیروی هوایی روسیه یا حملات به عمق خاک این کشور کنند.

سرنگونی نخستین اف۱۶ با آتش پدافندی خودی

در روز ۲۶ آگوست ۲۰۲۴ ارتش روسیه یکی از بزرگترین حملات موشکی و پهپادی خود به خاک اوکراین را انجام داد که تقریبا تمامی استان های تحت کنترل دولت کی‌یف را شامل می شد.

ماجرای سرنگونی نخستین F-۱۶ اوکراینی و شیرین‌کاری سامانه پاتریوت/ بهترین خلبان نیروی هوایی اوکراین چگونه کشته شد؟ +تصاویر
مناطق هدف قرار گرفته در حمله بزرگ موشکی روسیه به اوکراین

در بخشی از فرآیند مقابله دفاع هوایی اوکراین با پرتابه های مهاجم روسی، جنگنده های اف۱۶ تازه تحویل شده به این کشور نیز با پرواز بر فراز مناطق تحت حمله اقدام به رهگیری موشک های کروز و پهپادهای انتحاری روسی کردند؛ در پایان همین روز بود که یک منبع اوکراینی اعلام کرد یکی از مشهورترین خلبانان این کشور به نام Oleksii Mes با لقب Moonfish به علت سقوط جنگنده اش کشته شده است.

ماجرای سرنگونی نخستین F-۱۶ اوکراینی و شیرین‌کاری سامانه پاتریوت/ بهترین خلبان نیروی هوایی اوکراین چگونه کشته شد؟ +تصاویر
مسیر پرواز تقریبی پرتابه های مهاجم روسی

ابتدا گمان می رفت جنگنده سقوط کرده از نوع میگ۲۹ باشد اما کمی بعد مشخص شد نخستین فروند از جنگنده های اف۱۶ نیروی هوایی اوکراین ساقط شده و خلبان اولکسی مس که به عقیده برخی بهترین و ماهرترین خلبان اوکراینی انتخاب شده برای پرواز با جنگنده اف۱۶ بود در این حادثه کشته شده است.

ماجرای سرنگونی نخستین F-۱۶ اوکراینی و شیرین‌کاری سامانه پاتریوت/ بهترین خلبان نیروی هوایی اوکراین چگونه کشته شد؟ +تصاویر
اولکسی مس خلبان کشته شده اوکراینی

اولکسی مس خلبانی بود که در سال ۲۰۲۲ با حضور در جلسه کنگره امریکا درخواست رسمی نیروی هوایی اوکراین برای دریافت جنگنده اف۱۶ را به مقامات امریکایی ارائه کرده بود.

اما اف۱۶ اوکراینی چگونه سرنگون شد؟

مقامات اوکراینی از جمله ژنرال سیرسکی فرمانده کل ارتش می گویند اف۱۶ اوکراینی در روز حمله سنگین موشکی روسیه ۲ فروند موشک کروز روسی را رهگیری و سرنگون کرده و در حال سرنگونی سومین فروند موشک بوده است که خود دچار حادثه شده و سقوط می کند؛ خلبان نیز قادر به خروج اضطراری نبوده و کشته می شود.

ماجرای سرنگونی نخستین F-۱۶ اوکراینی و شیرین‌کاری سامانه پاتریوت/ بهترین خلبان نیروی هوایی اوکراین چگونه کشته شد؟ +تصاویر


ماجرا زمانی جالب تر شد که خانم Mariana Bezuglaya از نمایندگان مجلس اوکراین ادعا کرد که جنگنده مورد نظر توسط اشتباه واحد پدافند خودی و توسط آتش سامانه پاتریوت سرنگون شده است؛ ظاهرا جنگنده اف۱۶ وارد محیط تحت پوشش سامانه پاتریوت شده و شلیک موشک از این سامانه پدافندی موجب شد تا به اشتباه به جای موشک کروز روسی جنگنده اف۱۶ اوکراینی سرنگون شده و یکی از بهترین خلبانان نیروی هوایی این کشور نیز کشته شود.

ماجرای سرنگونی نخستین F-۱۶ اوکراینی و شیرین‌کاری سامانه پاتریوت/ بهترین خلبان نیروی هوایی اوکراین چگونه کشته شد؟ +تصاویر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 44
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    49 22
    نتیجه رأی دادن به زلنسکی دلقک معتاد یهودی همین میشه
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      18 6
      آمریکا دوست داشت که این فاسد فاجر یهودی دست نشانده خودش بر مردم اوکراین حکمرانی کنه که متأسفانه همین هم شد حالا تاوان این بی توجهی در رای دادن رو مردم اوکراین دارن با خونشون و جونشون پس میدن یعنی بدترین اتفاقی که می‌تونست بیفته
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      9 7
      وقتی آمریکا این ....رو براشون تعیین کرده بود دیگه رای دادن و غیر رای دادن و نظر مردم نداره، آمریکا دستور داد و اون دلقک مفلس بیمار جنسی یهودی حامی همجنس‌بازان هم شد همه کاره اوکراین ارتودکس مسیحی نشین!
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      5 1
      باشه تو خوبی
    • CA ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      3 3
      هرکشوری با طناب پوسیده آمریکا رفت ته چاه،در ته چاه خواهد ماند. آمریکا و انگلیس همیشه بین کشورهای هم‌مرز دشمنی ایجاد میکنن تا بتونن منابع طبیعی آنها رو غارت کنن.سناتور جمهوریخواه آمریکایی لیندسی گراهام یکی از حامیان جنگ اکراین علنا گفت که «10 تا 12 تریلیون دلار مواد معدنی حیاتی» در اوکراین وجود داره و دلیل اصلی حمایت از اوکراین، تصرف این مواد معدنی حیاتیست. این اظهارات نشان دهنده نیات واقعی سیاست آمریکا در قبال بحران اوکراین است.
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      3 6
      نتیجه رای دادن به زلنسکی کبیر این بود که کشورشون توسط روسیه کثیف اشغال نشد.ایکاش ما هم یکی مثل زلنسکی داشتیم جلوی دست درازی روس ها می ایستاد
    • IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      2 2
      خداروشکر خداروشکر
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      4 13
      00:14 شرمنده اشتباهی منفی دادم
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1- با اين خبر داغ دل ما از شهادت سردار شهيد عباس بابايي كه با پدافند خودي به شهادت رسيد تازه شد. 2- اميدوارم ارتش اوكراين ارتش متجاوز روسيه و ديكتاتور خبيث پوتين رو هم از طرف ملت اوكراين و هم نيابتا از طرف ملت ايران كه زجر كشيده از عداوت و جنايت روسيه خبيث هستند شكست بده.
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      17 46
      پس شما که انقدر وطن‌دوست هستید که با وجود بهبود روابط ایران و روسیه همچنان مسأله اشغال ایران توسط ارتش روسیه رو از یاد نبردید، پس لطفاً در حق مادر استعمارگر ارتش انگلستان روباه پیر که در همین مورد یار دیگر روسیه در اشغال ایران بود و حتی زمانهای قبلتر و بعدتر ازون با دزدیدن نفت و تنباکو و استثمار مردم ایران و کاپیتولاسیون ووو...همواره در حال ظلم و ستم به ایران بود ،و در حق آمریکای جنایتکار که در جنگ تحمیلی جوانان مارو با تسلیحات اهدایی به صدام میکشت!هم نفرینی بفرمایید 🙏🏻
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      14 36
      اولا هنوز این نتیجه صد در صد قطعی نیست ، ثانیا بر فرض که کار پدافند خودی بوده شهید بابایی خدابیامرز قریب به سی و هفت سال پیش به شهادت رسید ،همچنین در اون سالها پدافند ایران هم( برخلاف سامانه پاتریوت که ادعای گزاف درموردش زیاده ) هیچ‌گونه ادعایی مبنی بربی نقص بودن، پیشرفته ترین بودن و بنوعی شکست ناپذیر بودن نداشت !ما الان سال ۱۴۰۳هستیم نه ۱۳۶۶!شما باید این گاف پاتریوت رو با گاف گنبد آهنین اسرائیل که چندی پیش با اونهمه ادعا نیروهای خودی رو هدف قرار داد و زد مقایسه کنی، و نه با پدافند ایران در سی و هفت سال پیش!
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      2 3
      اون داغی که روی دلت هست داغ مرگ شهید بابایی نیست، داغ وطنفروشی و آب ریختن به آسیاب اجنبی هست! که همونم نه روی دلت بلکه روی پیشونیت زده شده!وگرنه اگر دغدغه ات براستی وطن بود می‌دونستی که پوتین مدتهاست با ایران هم‌پیمان شده و اتفاقا همون مارمولک زلنسکی کوکائینی نوکر بایدن چندین و چند بار بر علیه ایرانی که کاری بهش نداره در اسراییل زر مفت زده و ایرانیهارو تهدید کرده
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      3 4
      مناخیم داغدار از آلبانی! باز دوباره که یادت رفت خودتو معرفی کنی
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      0 2
      وهمچنین ازدست شما غرب زده ها
    • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      2 1
      خطاب به نظردهنده محترم 15:48، حق با شماست مخصوصا انگلستان خبيث هم كم در حق ايران و ايراني خيانت و جنايت نكرده و براي انتقام گرفتن از دولتين خبيث روسيه و انگليس بايد ايران قوي رو احيا كرد.اما عجالتا اين خبر مربوط به جنگ اوكراين با روسيه بود.
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    13 8
    جنوب اکراین زمانی خاک ایران بوده است و باید به ایران بازگردد.
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      1 0
      به الان بچسب ایرانی ها تا خود آتن رفتن اما مستعمره چی نبودند
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      3 2
      فعلا مواظب ۳تا جزیره باش
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    15 11
    در زمان هخامنشی جنوب اکراین زمانی خاک ایران بوده است و باید به ایران بازگردد.
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    3 13
    واقعا ادم متحیره چرا شما مشرقیا انقد چاپلوسی روسیه رو میکنید!!!! والا اونا که شما رو اصن ادم حساب نمیکنن. اصن به حساب نمیارن شما رو ! تو ماجرای جزایر سه گانه که پشت امارات وایسادن. تو قصیه گذرگاه زنگزور که همینطور. قرارداد ننگین همکاریهای جامع هم همینطور. تو سوریه هم موقع بمباران هوایی اسراییل رادار رو خاموش میکردن . و خیلی موارد خفت بار دیگه. بسه دیگه حالمون ازین همه سرسپردگی شماها داره بهم میخوره.
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    24 12
    اینهمه کمک تسلیحاتی بی سابقه و اینهمه حاتم بخشی آمریکا همشون بی نتیجه شده و فقط داره خون مردم پایمال میشه ، چون این نحوست ها از جایی وارد ارتش اوکراین شده که رهبریش رو دادن به یه دلقک مدافع همجنس‌بازی کوکائین کش یهودی فرصت طلب نجس منحرف ، تا زمانیکه آمریکا این مرتیکه رو برکنار نکنه وضع اوکراین همینه نکبت روی نکبت نحوست روی نحوست
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    29 15
    خدا رحمتش کنه
  • مصطفی IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    16 20
    شهید بابایی رو هم پدافند خودی شهید کرد !
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      10 12
      اگه شهید بابایی رو‌ پدافندخودی زد هرگز عمدی نزد، ولی منافقین که خودشون ایرانی میدونن چرا برای کشتن مردم ایران به صدام و عراق کمک میکردند و برای کشتن مردم ایران (نه بصورت غیر عمدی بلکه کاملا عمدی و آگاهانه) تسلیحات جنگی و کمکهای مالی و سلاح شیمیایی به صدام میدادند !؟؟؟
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      2 5
      مناخیم یائیر درپید هستم از آلبانی, معروف به مصطفی !
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      8 5
      شوخی نکن ؟ تو که آنقدر آگاهی که شهید بابایی رو کی شهید کرد، پس بگو ۱۹۷هزار! شهید جنگ تحمیلی و ابراهیم همت ها و بابک نوریها و.... بعدش شهید فخری زاده ها و عجمیان ها ، اینها رو کی و چه کسانی شهید کرد ؟خاک بر سر منافقان
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      2 1
      مشرق اینارو یادش رفته
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      5 1
      ۱۶:۳۳ منافقینو ول کن عراقیا رو بچسب که ایران و مردمشو به خاک و خون کشیدن و الان دارید همه جوره بهشون باج میدید
  • ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    6 2
    یاد اوایل جنگ در کشور خودمون افتادم
  • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    5 8
    خدا رحمت کنه همه اموات رو انشالله که آدم خوبی بوده اگه چهل نفر بگن خوب بوده میره به بهشت
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    3 1
    چه ذوقی داری برای روسیه مشرق. فعلا اولین خیانت روسیه دیدی تو قضیه راه اذربایجان و ارمنستان
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 0
    همه شان هم سامورایی بودند و از سامورایی بودن خودشان لذت می بردند و امکانات رفاهی ، تعداد زیادی برده و تعداد زیادی زن و اسلحه و یک خودکشی هم انجام دادند مردند دو گروه ماندند
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 0
    به نظرم اینکه وابسته کردن من و او به هم هر دو گروه هدفشان جدا کردن است
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 0
    با گفتگو و اجازه دادن به آزمون خطا که خود فرد خودش یادبگیرد و زندگی اش را مدیریت کند روش مدنظر من اینست
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 0
    بعد اینها کتکت می زنند گفتگو کن آزمون و خطا کن
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    12 6
    زلنسکی دلقک مفنگی کوکائینی و فرمانده هاش مرزهای بی عرضگی رو جا به جا کردن
  • DE ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 3
    مقامات اوکراینی از جمله ژنرال سیرسکی فرمانده کل ارتش می گویند اف۱۶ اوکراینی در روز حمله سنگین موشکی روسیه ۲ فروند موشک کروز روسی را رهگیری و سرنگون کرده و در حال سرنگونی سومین فروند موشک بوده است که خود دچار حادثه شده و سقوط می کند؛ خلبان نیز قادر به خروج اضطراری نبوده و کشته می شود.// از این دروغهای شاخدار زیاد شنیده ایم . کی میتونه ثابت کنه که دوتا موشک را زده موشک سوم را هم میخواسته بزنه . مگه بچه است وارد حریم پاتریوت بشه . جنگ دلقک فقط بر پایه دروغ و دزدی و غارت و قتل و جنایت میگردد.
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    11 10
    مرگ بر روسیه
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      0 4
      مرگ بر تلخک کوکائین دوست دماغسکی
  • حامد CA ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    11 12
    زنده باد اوکراین به امید پیروزی اوکراین و شکست روسیه خیانتکار
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      0 5
      اکراین جزیی از خاک روسیه است باید به آغوش وطن بازگردد و مزدوران سیا نیز بدامن اربابان غربیشان پناه ببرند هر کسی کو دور گشت از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش
    • محمود IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      1 4
      قابل توجه دوستان اوکراین این کشور در جریان جنگ خلیج فارس با اعزام نیرو به عراق در کشتار کودکان عراقی نقش داشت.در جریان تحریمهای ظالمانه آمریکا و اروپایی حقوق بشری در صف اول تصویب تحریمها بر علیه ایران بود.در قضیه سقوط هواپیمای اوکراینی هم کاسه از آش داغتر شد و تا سرحد امکان در دنیا جهت فشار بر ایران تلاش کرد.در مجموع دولت این کشور مزدور غرب هیچگاه با ایران سر سازگاری نداشته است.
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      1 4
      نظری در خصوص جنایت های ارتش اوکراین در حمله به عراق نداری؟؟ همچنین نطری در خصوص رأی همیشگی اوکراین علیه منافع ایران در سازمان ملل و شورای امنیت؟
    • ابی IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      1 2
      به این امید بشین تا بیاد.....‌اون موقع که اوکراین تمام قطعنامه های تحریم ضد ایرانی رو رای مثبت میداد کجا بودی؟
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    5 0
    مشرق تو چرا خوشحالی
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    2 0
    برای شما از من هم بدتر است جنگ عراق بعد هم همکاری روسیه و آمریکا برای وارد کردن شما به جنگ های بیشتر و فتل عام مردم خاورمیانه
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1 2
    بعد بروید محبت کنید به آلمانی ها چونکه هراس دارند از اسلام
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 1
    شهید صیاد شیرازی،احمدی روشن ،شهریاری،شهیدرجایی،باهنر،مطهری،دستغیب .مدنی و... 17000شهید ،همه توسط منافقین جنایتکارشهید شدند.
  • US ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    5 0
    دوباره زنگزور و جزایر سه گانه رو فراموش کردید روسفیل های بدبخت وطن فروش
  • هاتف IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 4
    خبر خوشحال کننده ای بود.
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 4
    رفت به درک
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 4
    خخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1 0
    بمب اتم دردش خیلی کمتر از موج صوتی است ،
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 1
    به دشمن محبت کنند بمب اتم بزنند شاید اسراعیل دنبال حملات خشن است
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 4
    این بنده خدا رو حتی اگر پدافند روسیه هم میزد بازم خون این و هرکی کشته میشه به گردن اون زلنسکی کوکائینی همجنس‌باز هست اگه زلنسکی به پیشنهاد ارباب و حامیش آمریکا مبنی بر جنگ با همسایه اش- روسیه - گوش نمی‌کرد و روسیه رو تهدید نمی‌کرد ،الان نه جنگی در کار بود و نه تلفاتی
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    0 4
    این بنده خدا رو حتی اگر پدافند روسیه هم میزد بازم خون این و هرکی کشته میشه به گردن اون زلنسکی کوکائینی همجنس‌باز بود چه برسه به الان که سامانه خودی هم زدتش ، اگه زلنسکی به پیشنهاد ارباب و حامیش آمریکا مبنی بر جنگ با همسایه اش- روسیه - گوش نمی‌کرد و چپ و راست روسیه رو تهدید نمی‌کرد ،الان نه جنگی در کار بود و نه تلفاتی لعنت خدا بر زلنسکی کوکائینی فاسد همجنس‌باز
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    0 0
    شوخی کردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس