گروسی: ایران به بازرسان آژانس اجازه دسترسی بدهد

مدیرکل آژانس اتمی روز دوشنبه با ادعای اینکه پیشرفتی در حل مسائل پادمانی حول برنامه هسته‌ای ایران حاصل نشده، از تهران خواست که به تعهدات خود عمل کند.

به گزارش مشرق؛ «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) بار دیگر ادعاها درباره مسائل پادمانی حول برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.

گروسی طی سخنرانی در ابتدای جلسه فصلی شورای حکام آژانس اتمی، گفت: «در رابطه با موضوع برنامه هسته‌ای ایران، آخرین گزارش من درمورد راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را در اختیار دارید».

وی با بیان اینکه ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا غنای ۲۰ درصد و تا ۶۰ درصد همچنان در حال افزایش است، اظهار داشت: «ایران تعداد آبشارهایی را که برای غنی‌سازی UF۶ استفاده می‌کند، افزایش داده است».

مدیرکل آژانس اتمی ادامه داد: «بیش از سه سال و نیم از زمانی که ایران اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام، از جمله اجرای موقت پروتکل الحاقی را متوقف کرد، می‌گذرد و بنابراین بیش از سه سال و نیم از زمانی که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی به ایران ذیل این توافقنامه است، می‌گذرد».

گروسی با بیان اینکه آژانس اطلاعات جدیدی در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است، توضیح داد: «شما همچنین گزارش من درباره توافقنامه ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران را در اختیار دارید».

وی با ادعای اینکه هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل پادمان باقیمانده وجود نداشته، گفت: «ایران می‌گوید همه مواد، فعالیت‌ها و مکان‌های هسته‌ای مورد نیاز طبق توافقنامه ان‌پی‌تی را اعلام کرده است. با این حال، این بیانیه با یافته‌های آژانس در مورد ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران مغایر است».

مدیرکل آژانس اتمی با بیان اینکه آژانس باید مکان(های) فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مربوطه را بداند، اضافه کرد: «ایران هنوز کد اصلاح‌شده ۳.۱ را که یک تعهد قانونی برای ایران است، اجرا نمی‌کند، زیرا اعلام کرده است که اجرای این قانون را به حالت تعلیق درآورده است».

گروسی در ادامه ادعاهای خود افزود: «این مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع است و باید حل شود تا آژانس بتواند تضمین دهد که برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح آمیز است».

وی با ادعای اینکه در ۱۵ ماه گذشته هیچ پیشرفتی در راستای اجرای بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ حاصل نشده، ادامه داد: «در چارچوب توافق ایران مبنی بر اینکه بیانیه مشترک به ارائه چارچوبی برای همکاری با آژانس و پرداختن به موضوعات پادمان باقیمانده ادامه می‌دهد، از ایران می‌خواهم که بیانیه مشترک را از طریق تعامل جدی با پیشنهادات مشخص آژانس اجرا کند».

مدیرکل آژانس اتمی با بیان اینکه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، با «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور جدید مکاتبه کرده، گفت: «من تمایل خود را برای دیدار با او در تهران برای از سرگیری گفتگو و همکاری بین آژانس و ایران نشان دادم».

گروسی در این‌باره افزود: «او پذیرفت که در فرصتی مناسب با من ملاقات کند. من ایران را تشویق می‌کنم که چنین نشستی را در آینده‌ای نه چندان دور تسهیل کند تا بتوانیم گفتگوی سازنده‌ای را برقرار کنیم که به سرعت به نتایج واقعی منجر شود».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    4 0
    گروسی مامور سیا و موساد است نباید او را به ایران راه بدهند هدف او فقط جاسوسی برای غرب است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس