کد خبر 1641689
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
مأموریت پایگاه جدید هوانیروز سپاه چیست؟

پنجمین پایگاه هوانیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که روز گذشته در ارومیه افتتاح شد قرار است نقش راهبردی در منطقه شمال غرب ایفا کند.

به گزارش مشرق، پایگاه هوانیروز سرلشکر «شهید عبدالرسول استوار محمودآبادی» سپاه صبح دیروز (چهارشنبه، ۲۱ شهریور) با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح در ارومیه افتتاح شد.

این پنجمین پایگاه هوانیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که پس از پایگاه‌هایی همچون فتح در کرج، سیدالشهدا (ع) در شیراز و شهید عربی در زاهدان‌ افتتاح و عملیاتی شده است.

افتتاح پنجمین پایگاه هوانیروز سپاه در شمال غرب در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این تنها پایگاه هوانیروز در این منطقه متعلق به ارتش بود که با نام پایگاه سهند(پایگاه پنجم هوانیروز ارتش) فعالیت می‌کند.

طبق گفته فرماندهان سپاه قرار است این پایگاه نقش راهبردی را در منطقه شمال غرب ایفا کند.

هوانیروز سپاه از آغاز تا به امروز

اسفندماه سال ۱۳۹۴ بود که با موافقت رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا توان بالگردی سپاه پاسداران از نیروی هوایی وقت(نیروی هوافضا) سپاه منفک و به یکی یگان مجزا با نام هوانیروز سپاه پاسداران تبدیل شد.

نیروهای هوانیروز سپاه در بخش‌های مختلف این یگان دارای وینگ یا نشان مخصوص به خود در رسته‌های خلبانی، الکترونیک هوایی، مکانیک هوایی و خدمات هوایی هستند.

سردار عبدالله عراقی جانشین وقت فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، ضمن تأیید این خبر اظهار کرد: هوانیروز یکی از ارکان مهم در همه نیروهای زمینی در دنیاست و ما نیز به فرمان حضرت آقا در حال مجهز شدن به این یگان هستیم و این کار شروع شده است.

به گفته سردار عراقی، «بخشی از بالگردها به نزسا واگذار شده و این کار در حال توسعه است.»

۳۱ فروردین ۱۳۹۵ بود که سردار خلبان محمد رحمانی قهرودی که یکی از مؤسسین یگان بالگردی سپاه بود، با حکم سرلشکر جعفری فرمانده وقت کل سپاه پاسداران به عنوان اولین فرمانده هوانیروز سپاه منصوب شد.

سردار رحمانی فرمانده هوانیروز سپاه پاسداران در گفت‌وگویی که سال ۱۳۹۶ درباره پیشینه فعالیت بالگردی در سپاه پاسداران انجام شده بود، گفت: مجموعه بالگردی در سپاه از سال ۱۳۶۲ فعالیت خود را در یگان هوایی سپاه آغاز کرد و اولین عملیاتی هم که در آن شرکت کرد، عملیات خیبر بود. بعد از تشکیل نیروی هوایی در سال ۱۳۶۵ به فرمان حضرت امام(ره) این مجموعه در نیروی هوایی ادامه فعالیت داد.

وی افزود: تا اینکه در انتهای سال ۹۴ تصمیم بر این شد که مجموعه بالگردی سپاه که عملاً مأموریت‌های نیروی زمینی و بخش‌هایی از مأموریت‌های نیروهای دیگر مثل نیروی مقاومت و بعضاً کمک به نیروی دریایی را انجام می‌داد، فعالیتش را در نیروی زمینی متمرکز کند. به دلیل آن که اصل مأموریت هوانیروز، پشتیبانی از نیروی زمینی است لذا بخش‌هایی از جمله بخش پشتیبانی در نیروی هوافضا باقی‌مانده ولی عمده تجهیزات به نیروی زمینی منتقل شد.

مأموریت پایگاه جدید هوانیروز سپاه چیست؟

هوانیروز سپاه چه مأموریت‌هایی دارد

هوانیروز سپاه پاسداران که وظیفه پشتیبانی از ماموریت‌های نیروی زمینی سپاه را بر عهده دارد.

این یگان موظف است در ماموریت‌های مختلف رزمی از واحدهای مختلف نیروی زمینی سپاه پشتیبانی کرده و ماموریت‌هایی مانند ترابری نیروهای واکنش سریع و اجرای آتش علیه مواضع دشمنان را اجرا کند.

توانمندی اجرای آتش و عملیات‌های گسترده رزمی توسط هوانیروز سپاه پاسداران بارها در رزمایش‌هایی مانند رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ در جزیره قشم به نمایش درآمد.

هوانیروز سپاه پشتیبان همیشگی مردم

هوانیروز سپاه پاسداران علاوه بر ماموریت‌های رزمی به ماموریت‌های مردم‌یاری نیز می‌پردازد.

سردار رحمانی در این‌باره می‌گوید: موضوعاتی مثل کمک به مردم، یکی از راهبردهای سپاه است و در مباحثی مانند بلایای طبیعی در حقیقت به عناصر زمینی سپاه کمک می‌کنیم.

به گفته وی، اگر قرار باشد تجهیزات یا امکاناتی انتقال داده شود و یا به نجات مردم کمک کنیم، با کمک نیروی زمینی و اطلاعاتی که از آن‌ها دریافت می‌کنیم برای انتقال تجهیزات و یا نجات مردم کمک خواهیم کرد.

فرمانده هوانیروز سپاه پاسداران ادامه داد: در خصوص محرومیت‌زدایی هم طبیعتاً ما با قرارگاه‌های مختلف سپاه از جمله قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) که آن‌ها هم مجموعه‌ای برای این کار دارند همکاری کرده و می‌کنیم. از جمله کارهایی که در سال‌های گذشته انجام شد بحث انتقال مدارس در استان لرستان و یا انتقال نفرات و تجهیزاتی بود که در منطقه جنوب شرق انجام دادیم.

اهمیت حضور بالگردهای سپاه پاسداران برای کمک به مردم هنگام خود را ظهور و بروز می‌دهد که سپاه معمولاً سپاه در کمک به مردم پیش‌قدم بوده و در حوادثی مانند آتش‌سوزی جنگل‌های گلستان یا برف استان گیلان هم سپاه حضور داشته است. همچنین؛ کمک رسانی در زلزله رودبار و بم در زمان فرماندهی شهید کاظمی و انجام پروازهای شبانه از بم به کرمان و رفسنجان و... جزو ماموریت‌های مردم‌یاری هوانیروز سپاه به حساب می‌آیند.

مأموریت پایگاه جدید هوانیروز سپاه چیست؟

کدام بالگردها در پایگاه شمال غرب هوانیروز سپاه مستقر هستند

احداث پایگاه هوانیروز سپاه در شمال غرب مزیت‌های فراوانی دارد. از جمله اینکه این یگان می‌تواند از پایگاه‌های خود در مرزهای شمال غرب و غرب کشور پشتیبانی لازم را به عمل آورده و در صورت نیاز با توان رزمی با دشمنان مقابله کند.

چنان‌که سردار رحمانی فرمانده هوانیروز سپاه نیز هدف از تاسیس پنجمین پایگاه این یگان در شمال غرب کشور را پشتیبانی از مأموریت‌های قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) و پشتیبانی هوایی از پایگاه‌های مرزی در منطقه شمال غرب عنوان کرد.

بالگردهای رزمی و هجومی شاهد ۲۷۸، بل-۲۱۴، بل-۲۰۹ (کبری)، میل-۱۷ و بل-۲۰۶ از جمله بالگردهای مسقر در پایگاه پنجم هوانیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

اهمیت احداث پایگاه هوانیروز سپاه در شمال غرب

سردار علی اکبر پورجمشیدیان فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران درباره اهمیت افتتاح پنجمین پایگاه هوانیروز سپاه در شمال غرب تاکید کرد: ما در منطقه شمال غرب با ضد انقلاب و دشمنان در حال جنگ هستیم و در این منطقه عملیات های مختلف در مقابله با شرارت های بد خواهان انجام شده است.

به گفته وی، «طرح های مهمی مانند افتتاح این پایگاه در زمینه دفاع و مقابله اجرا شده است که مطمئنا بسیار مثمر ثمر خواهد بود.»

هوانیروز ارتش و سپاه دست در دست همدیگر برای تأمین امنیت

احداث پایگاه جدید هوانیروز سپاه در شمال غرب نویدبخش افزایش امنیت در مرزها است. این یگان می‌تواند در همکاری کامل با پایگاه پنجم هوانیروز ارتش (پایگاه سهند) در تبریز قادر خواهد بود تا در صورت لزوم انواع ماموریت‌های رزمی را طراحی و اجرا کرده تا اجازه هیچ‌گونه تحرک را به دشمنان ایران اسلامی ندهد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    14 0
    امیدواریم همیشه هوانیروز پیروز و موفق باشند
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
      2 0
      منطقه زنگزور را رصد کنید تا گرگ های خاکستری ترکیه تصاحب نکنند.
    • DE ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
      0 1
      کِی قراره مسکو رو با خاک یکسان کنیم؟
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
      0 3
      ایران باید از تشکیل کشور کردستان از سه بخش کردستانِ آناتولی و عراق و سوریه و دستیابی این کشور ایرانی تبار به دریای مدیترانه حمایت بکنه ✌️
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    1 2
    روسیه که نمیده از چین بالگرد بگیرید
    • ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
      5 3
      هم چین و هم روس طرفدار امارات عربی متحده هستن
    • DE ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
      0 0
      نکنه خیال کردید هلیکوپتر و جنگنده اسباب بازیه که همینجوری خیرات کنند؟! وایسید تا بهتون هلیکوپتر و جنگنده بدهند
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
      0 0
      ۱۲:۲۰ نفهم ها هیچ موقع نمیخواهند بفهمند همه به فکر منافع خود هستند چه ایران و چه چین و آمریکا پس سعی کن در نفهمی نمانی و نفهم نمیری
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    3 0
    وقتی روسها چیزی به ما نمی دهند با کدام استدلال از انها حمایت نظامی می کنیم؟
  • ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    1 1
    خیلی زشته سپاه یه دونه اسلحه رزم انفرادی تولید داخل نداره و ناچاره اوف روسی دست بگیره. چرا سپاه از روسیه قطع وابستگی تسلیحاتی نمیکنه؟ بابا دستکم یه اسلحه ای دست بگیرید داد نزنه کلاشنیکف روسه
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
      1 0
      دنیای جالبیه! غربی ها میگویند روسیه وابسته سلاح ایران هست و نوچه ها میگویند سپاه وابسته تسلیحات روسی!
    • محمد مهدی IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
      0 0
      کاشنیکف طراحیش مال روسیست ولی تو ایران و چین و پاکستان و اروپای شرقی هم تولید میشه
  • surena سردار ایران زمین 🇮🇷 NL ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    2 0
    به نا خدا، اگر سپاه پاسداران ایران زمین نبود ، کشور هم نبود . و امنیت و استقلال سیاسی نداشتیم , پس زنده باد سپاه پاسداران ایران زمین و تمامی نیروهای این سازمان نظامی مقتدر .
    • surena سردار ایران زمین 🇮🇷 NL ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
      0 0
      به نام خداوند یکتا ، آفرین بر سپاه پاسداران مقتدر ایران زمین .
  • وحید IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    0 0
    زنده باد ارتش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس