کد خبر 1642294
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
در انتهای شب

سکانس رقص «در انتهای شب»، انتشار محتواهای متعدد در حمایت از اسرائیل در یک پلتفرم خاص، اعتراضات به حضور یک اینفلوئنسر اینستاگرامی حامی اغتشاشات ۱۴۰۱ به عنوان کارگردان در «گل یا پوچ» و... و. .

به گزارش مشرق، اگر یادتان باشد در جشن صد سالگی سینما که من در سال ۷۷ دبیر آن بودم، بیانیه‌ای خواندم. آنجا جمله‌ای گفتم که بعدها خیلی برجسته شد؛ آن روز گفتم صدای پای ابتذال می‌آید و هشدار دادم که دیری نمی‌پاید که این ابتذال پیکره سینمای ایران را بگیرد. امروز پلتفرم‌ها آثار مخربی از جهت هنری و ساختاری دارند که نسبتی با سینما، مردم، زندگی مردم و اندیشه و فرهنگ هویت بومی ما ندارد.» این‌ها بخشی از صحبت‌های مجید مجیدی کارگردان نام آشنای سینمای ایران درباره موضوعی است که در ماه‌های اخیر بسیاری از مخاطبان و کارشناسان رسانه به آن نقد جدی داشته‌اند؛ ابتذال در مفهوم و ساختار تولیدات نمایش خانگی.

شبکه نمایش خانگی غوطه‌ور در  آشفتگی بی‌انتها

مجید مجیدی: امروز پلتفرم‌ها آثار مخربی از جهت هنری و ساختاری دارند که نسبتی با سینما، مردم، زندگی مردم و اندیشه و فرهنگ هویت بومی ما ندارد

تا همین یکسال قبل بسیاری از کارشناسان اعتقاد جدی داشتند که صوت و تصویر فراگیر در کشور نیازمند یک حکمران مقتدر و قوی است اما آنچه این روزها در نمایش خانگی و مفهوم مدیریتی آن (صوت و تصویر فراگیر) می‌گذرد نشانه‌هایی از عدم تمرکز و چندگانگی در تصمیمات حکمران این حوزه است.

سکانس رقص «در انتهای شب»، انتشار محتواهای متعدد در حمایت از اسرائیل در یک پلتفرم خاص، اعتراضات به حضور یک اینفلوئنسر اینستاگرامی حامی اغتشاشات ۱۴۰۱ به عنوان کارگردان در «گل یا پوچ»، انتشار سریال مسئله دار حشاشین، اعتراضات فراگیر نسبت به شوخی‌های متعدد جنسی قسمت یک از فصل دوم «جوکر»، محتوا و دیالوگ‌های نامتعارف در «دفتر یادداشت»، سفیدنمایی قاتل و توهین به معلمان در «افعی تهران»، قصه نامتعارف «رهایم کن»، توقیف سریال «غربت» با دستور دادستانی، رفتار ناشایست و خارج از عرف بازیکن و مربی سابق تیم ملی فوتبال در «سرگیجه»، توقیف طولانی مدت سریال «شبکه مخفی زنان» به دستور دادستانی، توقیف مستند مسابقه «۱۳ شمالی» تنها بخشی از اتفاقاتی است که در سال‌های اخیر در دوگانگی تصمیمات حکمران صوت و تصویر پس از انتشار و عدم مراقبت و نظارت کافی توقیف شده‌اند.
بیشتر بخوانید:

موارد فوق و بسیاری از نواقص مدیریتی در صوت و تصویر فراگیر باعث شده تا همچون مجید مجیدی که چندی پیش نسبت به شنیده شدن صدای پای ابتذال در نمایش خانگی هشدار دهند، بسیاری از کارشناسان نیز به بیان انتقاداتی نسبت به نحوه نظارت بر تولید و انتشار محتوا در شبکه نمایش خانگی بپردازند.

علی اکبر عبدالعلی زاده روزنامه‌نگار پیشکسوت در این زمینه معتقد است که: «متأسفانه بخش‌های نظارتی، بازوهای اجرایی کافی ندارد، یعنی آرا و احکام آن‌ها ضمانت اجرایی ندارد. از یک سو، ساترا در حوزه سریال‌ها در حال فعالیت است. از سوی دیگر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از این نظارت را در آثار سینمایی بر عهده دارد، اما متأسفانه از این دو ناحیه اقدام عملی و خروجی منطقی نمی‌بینیم. چون به نظر می‌رسد که این‌ها اصلاً بازوی اجرایی جدی ندارند. در حوزه صدور مجوز هم که مهم‌ترین بازوی اجرایی موجود ساترا به عنوان نهاد تنظیم‌گر است می‌بینیم که به دلیل نبود قوانین مدون نوعی خلع سلاح اجرایی صورت گرفته است.»


در شرایطی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تغییر مدیریتی مواجه شده و نه بازوی نظارتی این وزارتخانه در کنترل فیلم‌های سینمایی و محتواهای ترجمه شده چندان موفق بوده و نه ساترا به‌عنوان بازوی نظارتی سازمان صدا و سیما در تنظیم‌گری محتوای سریال‌ها، رئالیتی‌شوها و تاک‌شوهای این فضا توانسته پیشگیرانه عمل کند، بیش از هر چیز مفهوم کلی حکم‌رانی صوت و تصویر فراگیر مخدوش شده است و شاید لازم باشد مجلس به‌عنوان نهاد قانون گذار لایحه جامعه صیانت از فضای مجازی و صوت و تصویر فراگیر را تصویب کند تا در موارد اینچنینی نه ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) مدعی باشد که به دلیل قانونی آرا آن ضمانت اجرایی ندارد و نه سازمان سینمایی از زیر مسئولیت نظارت بر محتوای آثار سینمایی بارگذاری شده به خصوص آثار خارجی شانه خالی کند.
اما شاید تا قبل از انجام این موارد سوال داشته باشید که وضع فعلی شبکه نمایش خانگی چگونه است، علی اکبر عبدالعلی زاده معتقد است که «ما دچار یک آشفتگی بی‌انتها شده‌ایم که یک بخشش حاصل عدم شکل‌گیری ساختارهای نظارتی است و بخش عمده و مهمش فقدان قانون، بازوی اجرایی و ضمانت اجرایی است.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    20 2
    واقعا جای تاسف هست یکسری برای درو کردن پول، هرچی خزعبلات وکارهای که با فرهنگ وشرع این مملکت سازگارنیست رو به خورد ملت ونوجوانان میدن، ایا سازندگان این جور فیلمها وبازیگرانشون اعتقاد به اخرت دارندومیدونن باید یه روز جواب بدن یه سری به قطعه ی هنرمندان بهشت زهرا بزنیدخیلی از این هنرمندان یه روزی مقابل شما نقش افرینی می کردند والان دستشون از دنیا کوتاه به خودتون بییاین🤔😥
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
      1 0
      دقیقا
  • مهدی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    15 2
    حوزه ی فرهنگ مدت هاست به حال خودش رها شده
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    4 6
    مثلا جاهای دیگه مثل محیط زیست و فساد اداری و .... تو کشور سالمن، آشفتگی وجود نداره؟؟؟
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
      5 4
      لطفاً فقط کمی منطقی باشید, این دو موضوع چه ربطی بهم داره ؟دقیقا مثل این هستش که بگیم چون یکی یک انگشتش عفونت کرده بجای درمان کردن عفونت باید بذاریم تا بقیه انگشتانش هم عفونت بگیرن ! در حالیکه این توجیه کردن غلط و عدم مبارزه با اون عفونت و چرک ، نه تنها عفونت انگشت مصدوم رو بهتر نمیکنه بلکه باعث میشه بزودی کل انگشتان و حتی کل دست قطع بشه
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    10 0
    و سوال اینکه آیا فیلمسازی که با آگاهی از هجو و بی محتوا بودن فیلمش، برای دیده شدن به یک چنین کارایی رو میاره، آیا فیلمش اصلن ارزش وقت گذاشتن و دیدن ،داره؟
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    7 1
    متاسفانه تنها مسأله رقص نیست، جدیدا یک کار نادرست و زشت توی فیلمها مد شده که به اسم اینکه مرد مثلن پیر هست یا زن، دست مرد به بدن زن و یا زن با مرد تماس داره ،متاسفانه من حتی این مورد رو در فیلمهایی که مرد و زن جوان هم بودند دیدم! واقعا وزارت ارشاد به چه کار مهمی مشغوله که نظارت بر فیلمهای افسار گسیخته خانگی به حال خودش رها کرده؟
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    3 0
    جدای از مسأله نظارت وزارت ارشاد بر فیلمها که امری ضروری هست، هرکجا که مسأله امتیازات رقابتی برای بهبود عملکرد و ارزش هنری فیلم مطرح بشه متقابلا عملکرد افراد هم قابل کنترل خواهد بود، بنظر میرسه برای سطح فیلمهای کارگردانان سینما هم باید نمره و ضریب عملکرد گذاشت و به نسبت همون ضریب هم براشون امتیازات در رابطه با بازنشستگی ،بیمه ، بودجه برای ساخت فیلم در آینده قائل شد، به این ترتیب اونهایی که فیلمشون داری صحنه های سخیف و ارزش هنری کمتری هست یا با دقت بیشتری اقدام به ساخت فیلمشون میکنند یا با اصرار و ادامه دادن این روند مبتذل با کاهش امتیازات بودجه ساخت فیلمهای آتی روبرو میشن و کم کم غربال شده از گردونه هنر خارج میشوند.
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    2 18
    جمع کنید فکر کردید جامعه داره ازینا الگو میگیره جانعه خیلی جلوتره.
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
      0 0
      بزرگوار، اینکه فکر میکنید این فیلمها هیچگونه تاثیری در ناخودآگاه جوانان و حتی بزرگسالان! نداره نشانه ساده نگریه ، نه نشان دهنده جلوتر بودن! چطور شما ادعا میکنید این صحنه ها بی تاثیره در حالیکه اون فیلمساز کاملا آگاهانه و عامدانه اقدام به گنجاندن این سکانسها میکنه ؟! پس قطعا تاثیر داره به هزار و یک دلیل ،متاسفانه تاثیر مخرب خودشو روی اقشار جامعه می‌ذاره و امثال شما هم زمانی به خودتون میاین که دیگه خیلی دیر شده و دامن همه رو گرفته،تردیدی نیست که علاج واقعه باید قبل از وقوع کرد و تردیدی نیست که باید بر علیه این جریان فسادزا اقدام کرد
    • هادی IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
      0 0
      نگو جلوتر بگو داغون تر و فاسدتر.
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    0 0
    سینمای فیلمهای خانگی مدتهاست که درگیر بیماری ابتذال پنهان شده چون بعضی از مسئولین ذیربط طبق قانونی ناگفته و به دلایلی نامعلوم، متاسفانه این اجازه رو بهش دادن ، این رویه انحرافی با نظارت جدی و پیگیری باید دوباره اصلاح بشه
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    0 0
    الان هست.
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    0 0
    مشرق تو رو خدا یکبار هم شده از سر لج بیا پایین و پیام منو هم منتشر کن! دوستان این که رقصه لطفا فقط 20 ثانیه آخر قسمت پایانی سریال خورشید و ماه رو در اپارات یا فیلمو رو ببینید بعد می‌فهمید که چطور همه چیز رها شده است
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    0 0
    الان هست.
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    0 0
    انجمن اسلامی کارگردانان الان داریم همچین چیزی که از انقلاب اسلامی و هویتش دفاع کنه ...
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    0 0
    انجمن اسلامی کارگردانان الان داریم همچین چیزی که از انقلاب اسلامی و هویتش دفاع کنه ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس