1

بخش رادیکال جریان اصلاحات می‌کوشد تا در برهه تغییر دولت مطالبات خود را به سرمایه اجتماعی تبدیل کند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید دارد که باید مقوله حجاب را بر اساس عرف اجتماع مورد بازنگری قرار داد.

عباس عبدی که مدتی است که تلاش دارد به بهانه بررسی برخی موضوعات به کانونی سازی برخی محورها برای دولت چهاردهم بپردازد، طی یادداشتی در روزنامه شرق مدعی این شد که مساله حجاب، مساله بخش کوچکی از جامعه شامل محجبه ها بوده و شامل خواست اکثریت جامعه نمی باشد!

وی در این زمینه می نویسد، فقط اقلیتی از زنان هستند که حجاب شرعی را به‌ طور کامل رعایت می‌کنند. باید قانون حجاب بر اساس عرف مبتنی شود که عرف را باید به فهم عمومی ارجاع داد. به نظرم در این باره مثل بسیاری از موضوعات دیگر باید میان نظم اجتماعی و رفتار مطلوب فرهنگی، تمایز قائل شد و حفظ نظم را مبنای قانونگذاری قرار داد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با بیان اینکه مساله حجاب شکاف عمیقی را ایجاد کرده که برخلاف ظاهرش به سود نیروهای مذهبی و بانوان‌ چادری نیست، مدعی است، این برخوردها حتی تعبیر از حجاب و معنای آن را تغییر داده و لذا برخی از خانم‌های محجبه به این نتیجه رسیده‌اند که برای پرهیز از این تعبیرات سوء، چادر را کنار بگذارند. واقعیت این است که مساله زنان را نمی‌توان استخوان لای زخم گذاشت و حل نکرد و آن را به دست سیر حوادث سپرد. این مساله ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به تنش‌های اجتماعی و سیاسی را دارد.

محکومان امنیتی جان مردم را به خطر می‌اندازند! / عباس عبدی: بخش کوچکی از جامعه دنبال حجاب هستند

گفتنی است عباس عبدی مشخص نیست که بر اساس چه آماری و پژوهشی مساله حجاب را خواست بخش کوچکی از جامعه ارزیابی می کند و وی بر اساس چه آماری به این تصمیم رسیده که نماینده حل مساله ای شود که در سال ۱۴۰۱ مساله حجاب اختیاری مبتنی بر خیابان، نمایندگی می‌کند.

وی همچنین اشاره نمی‌کند کدامین جریان های سیاسی بودند که طی رفتارهای خشن بعضا در همان تابستان ۱۴۰۱ نه تنها چادر از سر زنان می‌کشیدند که حتی بر دیگر از دستورات شرعی را نیز به سخره می گرفتند.

در این میان به نظر می‌رسد که بخش رادیکال جریان اصلاحات می‌کوشد تا در برهه تغییر دولت مطالبات خود را به این بهانه پیگیری کرده و به تعبیر خود به تامین سرمایه برای جریان سیاسی خود بپردازند.

یک روزنامه اصلاح طلب با اشاره به نامه فائزه هاشمی رفسنجانی و رونمایی وی از دیکتاتوری محکومان امنیتی تاکید کرد که این زندانیان به دنبال انقلاب بوده و با رفتارهای خود جان ها را به خطر می اندازند.

روزنامه اعتماد طی یادداشتی در تلاش برای بیان اینکه این محکومان امنیتی در تضاد با اصلاح طلبی هستند، نوشت:

اتفاقا یکی از مشکلات استمرار فرهنگ دیکتاتوری، افراط‌گرایی و انقلاب‌خواهی است. بیهوده نیست که آقای بهزاد نبوی پس از ۶۰ سال مبارزه و دادن هزینه‌های سنگین می‌گوید من ضد همه انقلاب‌ها شده‌ام.

به نوشته این روزنامه اصلاح طلب، متاسفانه بعضا برخی چهره‌های شاخص پس از عمری تجربه تازه در نوشته‌های‌شان بوی انقلاب‌خواهی به مشام می‌رسد باید نامه خانم فائزه هاشمی را با چشم جان بارها بخوانند و بدانند که در واقع پس از ۴۵ سال به مفهوم «نقطه سرسطر» رسیده‌اند و سوراخ دعا را گم کرده‌اند. اگر آن دسته از زندانیان سیاسی که انقلاب را چاره مشکلات کشور می‌دانند در زندان آن‌گونه عمل می‌کنند و حتی جان مخالفان خود را در خطر قرار می‌دهند، قدرت پیدا کنند در بهترین فرض‌ها پس از پیروزی، با مخالفان خود چه خواهند کرد؟

اعتماد همچنین می نویسد:

وقتی اینان در زندان چنان جو خفقانی ایجاد می‌کنند، تصور کنید داعیه‌داران براندازی خارج‌نشین در این زمینه چه اعجوبه‌هایی هستند؟ کسانی که در محیطی کاملا آزاد حتی چند هفته نتوانستند یکدیگر را تحمل کنند، ببینید هنگام قدرت با مردم چه رفتاری خواهند کرد؟ مشکل اصلی ما تمامیت‌خواهی در ابعاد مختلف آن است و کسی که همه‌ چیز را برای خود می‌خواهد در صدر باشد یا ذیل نمی‌تواند آزادی‌خواه باشد.

محکومان امنیتی جان مردم را به خطر می‌اندازند! / عباس عبدی: بخش کوچکی از جامعه دنبال حجاب هستند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    3 3
    این بازی های اصلاحات را جدی نگیرید بازی می کنند و هیچ اصلاحی نخواهند کرد به جز این بازی ها در ضمن می دونند که اگر مسایل اصلاح اقتصادی حل بشه کسی که در قدرت باشه می تونه دیگه در قدرت بمونه و طرف مقابلش را حذف کنه ...
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    9 0
    عبدی ملعون به پشتوانه مسئولان ارشد نظام چنین اراجیف شیطانی سرهم میکند وگرنه چرا باهاش هیچ برخوردی نمیشه؟
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    8 1
    گیریم بخش کوچکی دنبال حجاب باشن توروسننه؟چی توبی حجابی زنان جامعه گیر شما مییاد غیر از یه فتنه انگیزی دیگه🤔👿
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    1 8
    یه همه پرسی برای حجاب بزازید تکلیف روشن بشه که مردم دغدغه چی دارن
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      9 0
      احکام الهی نیازی به همه پرسی نداره یا مسلمان هستی و تابع تمام امر و نهی هایش یا مسلمان نیستی و در کشور اسلامی زندگی می کنی و باید تابع قوانین و مقرراتش باشی مثل تمام دنیا
  • طاهری IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    6 1
    گسترش پلشتی ، پلشتیست !(اشاعه منکر منکر است) . این عبدی کیست همیشه در اخبار مخالفانش هست ؟!
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    10 1
    تف به اصلح طلبان بی غیرت
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    3 0
    اقایان شما با دادن تمام راه حل ها تون به طرف مقابل عملا همه چیز را به اون سپرتید تا اون دولت را با راه حلهای شما و با حذف شما اجرا کنه و البته هرجا لازم دونست حذفتون می کنه اینو مطمئن باشید این کار را می کنند بفهمید الان دیگه منفعتون کردند حالا طیف رادیکال اصلاحات میاد وسط چه می کنید بگید ....اونها ذره ذره شما را به عقب نشینی از راهی که سی سال تیجادش کردید وادار خواهند کرد و تا با امریکا یکی نشند اصلاحات نمی کنند خود دانید ....
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    9 0
    با سلام عباس عبدی که مدتی است که تلاش دارد به بهانه بررسی برخی موضوعات به کانونی سازی برخی محورها برای دولت چهاردهم بپردازد، طی یادداشتی در روزنامه شرق مدعی این شد که مساله حجاب، مساله بخش کوچکی از جامعه شامل محجبه ها بوده و شامل خواست اکثریت جامعه نمی باشد! وی در این زمینه می نویسد، فقط اقلیتی از زنان هستند که حجاب شرعی را به‌ طور کامل رعایت می‌کنند. باید قانون حجاب بر اساس عرف مبتنی شود که عرف را باید به فهم عمومی ارجاع داد. به نظرم در این باره مثل بسیاری از موضوعات دیگر باید میان نظم اجتماعی و رفتار مطلوب فرهنگی، تمایز قائل شد و حفظ نظم را مبنای قانونگذاری قرار داد. آقای عبدی ، آیا حجاب امری عرفی است؟ اولا، عرف یکی از مبانی کارکردی مدرنیته است. مدرنیته با رنسانس سرنوشت تاریخی خ د را به آثار روم و یونان باستان گره زد. این تمدن های باستانی شرک آمیز و اله های متعددی را عبادت می کردند. قلمه زنی جدید به قدیم در مدرنیته منجر به حاکمیت انسان و عرف شد. ثانیا، بی حجابی یک پدیده ناهنجار از عرب تا شرق است و در قدیم و جدید حجاب هنجار و عرف بوده است. در چند دهه اخیر کشف حجاب صورت پذیرفت. ثالثا، جامعه ایرانی دیروز و امروز محجبه بوده است و عرف این ملت و مردم حجاب است. ادعای عبدی و تنزیل این امر برایت مهم و سرنوشت ساز به یک اتفاق نو پدید یک رفتار بدعت آمیز و جسورانه و غیر اخلاقی است. رابعا، آقای عبدی شما در مقام تشریع قرار دارید؟ جامعه و ملت ایران مسلمان ، موحد و متعبد هستند و بر اساس تشریع الهی و سنت قدسی و علوی تزکیه، طهارت، حجاب و پاکدامنی را پوشش خود قرار داده است‌. کشف حجاب مکمل زنجیره نفوذ فرهنگي، اخلاقی و سیاسی است‌. این زنجیره شامل ربا، لیبرالیسم و بی حجابی است. خامسا، بنیاد تربیت و آموزش های اخلاقی در جامعه موحد صیرورت در مسیر فلاح است و شالوده این امر به جهاد با نفس است. کشف حجاب در تعارض با این اصل بنیادین اخلاقی است. " قد افلح من زکها و خاب من دسها " . عبدی دهه هفتاد و دهه اول قرن جدید هیچ فرقی نکرده است. او صرفا یک معارض است و طرفدار نظریه لیبرالیسم است‌.
  • RO ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    6 0
    عبدی نالیده بخش کوچکی از مردم دنبال حجاب هستند. خب چون ۳۵سال دولت دست اصلاحطلب های غربگدا بود و ممد خالی بند با دستور از جورج سوروس قدم در استحاله دین و انقلاب گذاشت و بقیه دار و دسته او کمک کردند تا از ایران دین زدایی گردد و اسلام آمریکایی جایگزین اسلام اصیل گردد.
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    3 3
    عباس عبدی بر چه اساسی به این امار رسید یه ۸ صبح تا ۸ شب تهرانگردی کنید یا سبنما پارک و همایش برید تا بفهمید ،شبکه اجتماعی اصلا به کنار الان مثلا میخواهید با آمار این مسئله رو نگاه کنید ؟ چشم ندارید ؟ شما میتونید چون ذهنتون دوست نداره قبول کنه نکنید و دل خوش باشید مشکل این حریان خودی اینه هی میخواد خودشو گول بزند لحباز است نتیجه این جور تفکر هم که میبینید
  • ZA ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    3 9
    با سلام مردی 43 ساله و مجردم و طرفدار پوشش اختیاری برای همه هستم.به نظرم به زور ، حجاب کشیدن از سر زنان در دوره رضاشاه اشتباه بود و به همان اندازه به زور حجاب سر زنان کردن هم نادرست است. این یک مطلب انتخابی است و تصور میکنم اگر پوشش زنان به کل آزاد شود تعداد بیشتری از زنان حجاب سر کنند و معتقدم بسیاری از زنان به دلیل مخاصمه و لجاجت با حاکمیت دست از حجاب برداشته اند. متشکرم
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    1 7
    اون چادر کشیدن یک مورد بود که نمایش خودتون بود و جالبه بیست بار کیهان مثال زده فقط سی بار کوشکی و مهدیان و.... و فقط هم همونو دارین مثال بزنید یکبار تو مشرق شرف داشتی بگی رفتار خودی رو نقد کنی
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    3 11
    شما مگه برا ۹۵ درصد مردم احترام قائل بودین که انتظار احترام داشته باشین اونا چادر کشیدن چون قبلش شما عزت دختران این سرزمین با ون و گرفتن لگد مال کردید بله کشیدن چادر بسیار اشتباه است ولی شما هم صد ها مورد رفتار نادرست دارید مسلما یه دختر بی روسری خطری نداره ولی یه دوقطبی ساز انقلاب و نظام زیر سوال میبره
  • K IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    4 4
    کاملا درست میگه عباس عبدی متاسفانه. الان سیمای عمومی جامعه ایران متاسفانه بدحجابی و عدم عفت عمومیه، و حتی بسیاری از جهانگردان و دانشجویان خارجی دانشگاههای ایران به جهت استمتاع بصری و شهوانی وارد کشور میشن چون درباب بی عفتی و بدحجابی عموم زنان ایرانی به اجماع رسیدن
  • کارگر IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 6
    جالب بود
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    6 0
    تمام نکات زیبای حجاب در قرآن کریم آمده است! حیف و صد حیف که عالمان و واعظان دیندار لب به خاموشی گزیده اند تا اینکه کار به دست قلم به دستان نادان جماعت بی مقدار کوچکی افتاده که برای نیل به اهداف پنهان نفسانی خود به تحریف احکام نورانی دین می پردازند! همه انسانهای سالم و پاک فطرت بر این باورند که بی حجابی حقوق ویژه زنان نیست، بلکه اضافه حقوق رایگان مردان هوسباز است!
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    3 1
    کسانی که بدون حجاب هستند دو دسته اند اول آدم هایی که به اهداف ازپیش تعیین شده ی خود نرسیده اند یک کمبودی دز زندگدرزندگیدزدارند اینها باید تحت نظر روان شناس باشند دوم هم کسانی هستند که تحت تاثیر هیجان هستند و کم سن
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    5 0
    نمی دانم 14 میلیونی که به نیروی انقلابی رای دادن بخش کوچکی محسوب می شوند؟
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      0 5
      چون 25 میلیون به نیروی انقلابی رای ندادن و اصولا 25 از 14 بیشتره!
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    6 0
    جناب مشرق حام وفاق، الان چطوری حساب می کنی که میشه با امثال عبدی و احمدی نیا و سایر فتنه انگیزها وفاق کرد
  • جوانمرد IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    5 0
    حجاب مسئله شرعی است وبر هر زن ومرد مسلمان واجب است وبه حکومت هم مربوط نمیشود مگر غرب زدگان وفریب خوردگان
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    5 0
    تمدن پوشش پذیرست و جنگل برهنگی پسند
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    4 0
    بر خلاف تصور جامعه، بانوان تهرانی اصیل محجبه و با حیا و باایمان هستند شاید در اماکن عمومی زیاد مشاهده نشوند اما آنها را می توانید در مراسمات مذهبی و راهپیمائی ها با حفظ پوشش چادر مشاهده کنید
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    4 1
    غلط زیادی! حجاب خواست اقلیت نیست، عبدی و... هم خود می دانند، زن‌ ایرانی عفیف بوده و باحجاب، آرزوی بی حجابی را به گور خواهند برد.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    10 2
    عبدی ملحد حرف دل شما اصولگراها را گفته. چرا ناراحت شدید؟ ریاکاری به شما اجازه نمیده حرفاشو تایید کنید.
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      0 4
      وقتی ادبیاتی مثل ملعون .تف ب..، بی غیرت را ادم می بیند اگه مسلمانی اینه نه فقط حجاب بلکه نماز را هم کنار بگذاریم.
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    2 0
    چون بیشتر آنان سواد پوشش ندارند
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    2 0
    بخش کوچک و ناآگاه دنبال بی حجابی هستند آقای عبدی عینک خودت عوض کن به نظر سنجی ها توجه کنید فقط قشر مرفه بی درد را نبینید
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    3 0
    عبدیِ عبری غلط کرد ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس