کد خبر 1643068
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
فیلیپین: به حضور در دریای جنوبی چین ادامه می‌دهیم

گارد ساحلی فیلیپین اعلام کرد که فیلیپین به استقرار کشتی‌های خود در منطقه مورد مناقشه در دریای جنوبی چین ادامه خواهد داد.

به گزارش مشرق، روز دوشنبه، ۱۶ سپتامبر،گارد ساحلی فیلیپین اعلام کرد که فیلیپین به استقرار کشتی‌های خود در منطقه مورد مناقشه در دریای جنوبی چین در سابیاناشوال (Sabina Shoal، که در چین به نام "Xiannan Jiao" و در فیلیپین به عنوان "Escoda Shoal" شناخته می‌شود) ادامه خواهد داد. این در حالی است که روز گذشته یک کشتی نظامی فیلیپینی که بعد از پنج ماه تنش با کشتی های گارد ساحلی چین به بندر پالاوان فیلیپین بازگشت.

سخنگوی گارد ساحلی فیلیپین، جی تاریلا، در یک نشست خبری اعلام کرد: "ما هیچ چیزی از دست نداده‌ایم." وی افزود: "ما به حضور خود در این منطقه ادامه خواهیم داد."

کشتی گشت بزرگ BRP Teresa Magbanua در ماه آوریل سال جاری به سابیاناشوال اعزام شد تا فعالیت‌های احتمالی چین در این منطقه را که ممکن است به "فعالیت‌های جزئی ایجاد جزایر مصنوعی" منجر شود، نظارت کند. گارد ساحلی فیلیپین اعلام کرد که این کشتی پس از اتمام مأموریت خود به بندر بازگشت.

تاریلا تأکید کرد که بازگشت این کشتی ارتباطی با درخواست چین برای خارج کردن کشتی‌های فیلیپین از این منطقه ندارد و دلیل بازگشت آن تعمیرات و نیازهای پزشکی خدمه بوده است. سابیاناشوال در ۱۵۰ کیلومتری غرب استان پالاون فیلیپین قرار دارد و در محدوده منطقه انحصاری اقتصادی این کشور است.

در ماه‌های اخیر، نیروهای دریایی چین در منطقه‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین به حملات، انسداد و استفاده از آبپاش‌ها علیه کشتی‌های فیلیپینی پرداخته‌اند که منجر به خسارات و آسیب‌های جسمی به خدمه شده است.

تاریلا مقایسه این وضعیت با حادثه ۲۰۱۲ در اسکاربورو شوال (Scarborough Shoal، که در چین به نام "Huangyan Dao" شناخته می‌شود) را رد کرد، زمانی که چین پس از ماه‌ها تنش با مانیل، کنترل این منطقه را به دست گرفت.

تاریلا گفت که سابیاناشوال بسیار بزرگ‌تر از اسکاربورو شوال است و تأکید کرد که چین نمی‌تواند مانع از گشت‌زنی فیلیپین در این منطقه ۱۳۷ کیلومتر مربعی شود.

وی تأکید کرد: "این یک شکست نیست." وی گزارش‌ها مبنی بر اینکه گارد ساحلی فیلیپین از این نقطه استراتژیک دست کشیده است را رد کرد و گفت که این تنها یک جابه‌جایی مجدد کشتی‌ها است.

تاریلا گفت: "بدون توجه به اندازه کشتی یا تعداد آن‌ها، هدف اصلی و تعهد فرماندهان گارد ساحلی فیلیپین این است که اطمینان حاصل کنند که در هر زمانی، گارد ساحلی در سابیاناشوال حضور خواهد داشت."

با این حال، وی به دلایل امنیتی، زمان دقیق اعزام مجدد کشتی‌ها به این منطقه را فاش نکرد.

در همین حال، سخنگوی اداره گارد ساحلی چین، لیو ده‌جون، روز یکشنبه اعلام کرد: "گارد ساحلی چین به‌طور قانونی در مناطق تحت حاکمیت چین به فعالیت‌های نظارت و اجرای قانون ادامه خواهد داد و با قاطعیت از حق حاکمیت سرزمینی و منافع دریایی کشور محافظت خواهد کرد." وی تأکید کرد که چین دارای حاکمیت غیرقابل انکار بر جزایر نانشا (Nansha Islands) و مناطق دریایی اطراف آن از جمله سابیاناشوال است.

چین ادعای حاکمیت بر بخش اعظم دریای جنوبی چین را دارد، بخشی که با ادعاهای برونئی، اندونزی، مالزی، فیلیپین و ویتنام همپوشانی دارد. در سال ۲۰۱۶، دادگاه لاهه حکمی صادر کرد که بر اساس آن، ادعاهای چین مبنی بر حق تاریخی بر این منطقه پایه قانونی ندارد. پکن این حکم را نپذیرفت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس