کد خبر 1643897
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱
عضو ناتو: حق وتو در شورای امنیت حذف شود

رئیس‌جمهور فنلاند الکساندر استاب که کشورش سال گذشته به ناتو پیوست، ضمن حمایت از اوکراین خواستار حذف حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل شد.

به گزارش مشرق؛ هر عضو شورای امنیت سازمان ملل که درگیر «جنگ غیرقانونی از قبیل حمله روسیه به اوکراین» باشد، عضویتش تعلیق شود. این را استاب پیشنهاد داد.

وی در مصاحبه با رویترز پیشنهاد داد، ساختار شورای امنیت سازمان ملل اصلاح شود و تعداد اعضای شورا افزایش یابد.

رئیس‌جمهور فنلاند گفت که از درخواست‌ها برای اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل در نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حمایت می‌کند.

وظیفه شورای امنیت سازمان ملل که شامل پنج عضو دائم و ۱۰ عضو گردشی است، حفظ صلح جهانی است.

وی پیشنهاد داد تعداد اعضای دائمی از پنج به ۱۰ نفر افزایش یابد که شامل یک کشور دیگر از آمریکای لاتین، دو کشور از آفریقا و دو کشور از آسیا شود.

استاب به خبرگزاری رویترز گفت: «هیچ کشوری نباید در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو داشته باشد.»

آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس پنج کشور دارای حق وتو دارند.

رئیس‌جمهور فنلاند در این مصاحبه به نفوذ کم کشورش در عرصه بین‌المللی اذعان کرد و گفت که می‌داند پیشنهادهای او درباره شورای امنیت «فراتر از آنچه معمولاً از سوی کشورهای کوچک عضو گفته می‌شود.»

وی که نخست‌وزیر سابق فنلاند و عضو پارلمان اروپا بوده، در این مصاحبه از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین حمایت کرد.

وی درباره پیشنهاد زلنسکی برای صلح در اوکراین گفت که او «۹۰ درصد طرحش را به ما اطلاع داده و ۱۰ درصد (دیگر را در نشست مجمع عمومی سازمان ملل) درباره آنچه برای پیروزی در جنگ نیاز دارد، ارائه خواهد داد.»

رئیس‌جمهور فنلاند از کشورهای غربی خواست تا محدودیت‌های استفاده از سلاح‌های اهدایی به اوکراین را لغو کنند. او افزود: «ما باید به اوکراین اجازه دهیم همان کاری را که روسیه با آن انجام می‌دهد، انجام دهد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فرامرز IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    بنظر من حرفش درسته.. حق وتو یه تبعیض فاحش و غیر عادلانه هستش...چه بسیار قوانین خوبی که با همین قانون مسخره ی حق وتو و فقط بخاطر لج و لجبازی قدرت های بزرگتر به فنا رفتند...کاشکی زودتر این قانون بد بپایان برسه تا عدالت بیشتری بر جامعه جهانی حکم فرما بشه
  • ادرین DE ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    زرنگ های غربی هر روز یه نسخه میپیچن. الان که چین و روسیه طرح های غرب علیه شرق را وتو میکنن دنبال رای گیری به جای وتو هستن ..! دموکراسی غربی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس