نشست شورای امنیت درباره انفجارهای لبنان؛ سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره انفجارهای لبنان عصر جمعه به وقت محلی تشکیل شد و معاون دبیرکل سازمان ملل از همه بازیگران خواست حداکثر خویشتنداری را انجام دهند.

به گزارش مشرق، رزماری دی کارلو معاون امور سیاسی و صلح دبیرکل سازمان ملل عصر جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره تحولات خاورمیانه و انفجارهای بیروت از سوی اسرائیل با مروری بر تحولات خاورمیانه و انفجارهای اخیر لبنان گفت: من بار دیگر سخنان دبیرکل سازمان ملل را تکرار می‌کنم: ما به یک آتش‌بس فوری، آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌های باقی‌مانده و افزایش گسترده کمک‌های بشردوستانه به غزه نیاز داریم.

معاون دبیرکل سازمان ملل افزود: احتمال گسترش دامنه خشونت زیاد است و ثبات لبنان، اسرائیل و منطقه را تهدید می‌کند.

دی کارلو تصریح کرد که خطر امنیت و ثبات، نه تنها در لبنان، بلکه در منطقه، نمی تواند جدی تر از این باشد. دبیرکل قبلاً هشدار خود را بیان کرده و من نیز آن را تکرار می کنم.

معاون دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتنداری همه بازیگران و طرف ها برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش ها شد و گفت: آنها باید به تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی در مورد آن پایبند باشند.

خانم دی کارلو گفت: حملات و تبادل آتش میان اسراییل  و حزب الله لبنان از نظر دامنه و شدت گسترش یافته است، و در برخی موارد  حملات به عمق خاک لبنان و اسرائیل رسیده است.‌این حملات  بیش از ۱۰۰ هزار نفر در  جنوب لبنان  و حداقل ۶۰‌هزار نفر در   شمال اسرائیل را آواره کرده است. 

او افزود: تبادل آتش تلفات متعددی از جمله   در میان غیرنظامیان، و خسارات قابل توجهی به خانه‌ها، زیرساخت‌های غیرنظامی و زمین‌های کشاورزی در دو طرف مرز وارد کرده است.  

معاون دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: خطر گسترش بیشتر این چرخه خشونت بسیار زیاد است و این امر تهدیدی جدی برای ثبات لبنان، اسرائیل و کل منطقه است. از زمان انفجارهای ۱۷ و ۱۸ سپتامبر در لبنان که دستگاه های ارتباطی در اختیار حزب الله  را هدف قرار داد، تبادل آتش   در سراسر خط آبی ادامه یافته اند و نشانه های نگران کننده ای از تشدید را از خود نشان می دهند. 

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل گفت:  این درگیری های شامل برخی از شدیدترین بمباران ها در  جنوب لبنان از ۸ اکتبر ۲۰۲۳ می شود. هواپیماهای اسرائیلی  تعداد زیادی حملات هوایی و پروازهای هوایی از جمله   شکستن دیوار صوتی بر فراز بیروت در موارد متعدد را انجام داده اند.

او یادآور شد: در شرایط شکننده منطقه ای کنونی، جنگ ویرانگر در غزه  ادامه دارد.  نزدیک به یک سال پس از عملیاتی که توسط   حماس در ۷ اکتبر انجام داد، عملیات نظامی اسرائیل از جمله   بمباران هوایی و زمینی و تبادلات مسلحانه با حماس و دیگر شبه نظامیان در سراسر نوار ادامه دارند.  تعداد تلفات به طرز غم انگیزی در حال افزایش است.  

دی کارلو افزود: «به گفته وزارت بهداشت غزه،بیش از  ۴۱ هزار فلسطینی کشته شده اند که بسیاری از آنها کودکان بوده اند. من بار دیگر سخنان دبیرکل را تکرار می کنم: ما به یک  آتش بس فوری، آزادی فوری و بدون قید و شرط همه   گروگان های باقی مانده و افزایش گسترده کمک های بشردوستانه به   غزه  نیاز داریم. من از همه بازیگران می خواهم که در این زمینه تلاش کنند حداکثر خویشتن داری برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش را از خود نشان دهند.  آنها باید به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی در رابطه با حفاظت از غیرنظامیان پایبند باشند. هنوز  فرصت برای دیپلماسی وجود دارد که باید بدون معطلی استفاده شود.»

آقای ولکر ترک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت در سخنانی گفت: هدف قرار دادن افراد مسلح در میان غیرنظامیان مجاز نیست. هدف قرار دادن افراد مسلح تنها زمانی مجاز است که مستقیماً درگیر اقدامات خشونت‌آمیز باشند.

او تصریح کرد: کسانی که دستور بمباران تجهیزات ارتباطی که به طور گسترده در بین غیرنظامیان استفاده می‌شود را صادر کرده‌اند، باید پاسخگو باشند.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل ملل افزود: انفجار دستگاه‌های ارتباطی که به طور گسترده در میان غیرنظامیان استفاده می‌شود با هدف ایجاد رعب و وحشت در بین آنها، جنایت جنگی است.

این مقام سازمان ملل گفت: عدم احترام به قوانین بین‌المللی تبعاتی دارد که شورای امنیت باید به آنها رسیدگی کند. شورای امنیت نمی‌تواند از این نقض آشکار قوانین بین‌المللی چشم‌پوشی کند.

ولکر ترک ادامه داد: کشورهای دارای نفوذ باید برای مقابله با موارد مکرر نقض حقوق بین‌الملل که شاهد آن هستیم، اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست شورای امنیت درباره انفجارهای بیروت، پس از نشست ماهانه این شورا درباره وضعیت خاورمیانه (غرب آسیا)  به درخواست کشور الجزایر درباره حملات اسرائیل در لبنان برگزار شده است. وزیر خارجه لبنان نیز در این نشست حضور یافته است.

پیش از این، ساموئل ژبوگار، سفیر اسلوونی در سازمان ملل، که کشورش ریاست دوره ای  شورای امنیت در ماه سپتامبر است، اعلام کرد که  این شورای ۱۵ عضوی عصر جمعه در مورد انفجارهای لبنان که حزب الله را هدف قرار داده است، تشکیل جلسه خواهند داد.

 وی گفت که این نشست از سوی کشور الجزایر به نمایندگی از کشورهای عربی درخواست شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس