کد خبر 1645158
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹
بازسازی ورزشگاه تختی به کجا رسیده است؟

مدیر ورزشگاه تختی می گوید: ورزشگاه تختی آماده برگزاری مسابقات لیگ برتر و بازی های ملی است و برای برگزاری منتظر دریافت مجوز از سوی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال هستیم.

به گزارش مشرق، ساخت ورزشگاه تختی در سال ۱۳۴۵آغاز و سال ۱۳۵۴ افتتاح شده است. پست‌های برق این ورزشگاه در این ۵۰ سال تغییر نکرده و مشکلات زیادی داشت. حتی در سقف معلق آن که با کابل نگهداری می‌شود، تعدادی از این کابل‌ها فرسوده شده و ضریب ایمنی آن را کاهش داده بود. وضعیت سکوهای آن نیز در گذشته به گونه‌ای بود که آب‌بندی خود را از دست داده‌ و بعد از بارندگی حداقل تا یک هفته از سقف سکوها به دلیل باز شدن درزها نشتی آب رخ می‌داد.

نور ورزشگاه نیز به دلیل اینکه پروژکتورها قدیمی بودند، مصرف برق بالایی داشت و روشنایی آن بسیار ضعیف بود.

مشکلاتی که در ورزشگاه تختی وجود دارد با آزادی متفاوت است. آزادی ویژگی‌هایی دارد که تختی فاقد آن ویژگی‌هاست. اگر در آزادی ۱۰ میلیارد هم هزینه برای تعویض چمن در نظر گرفته شود، برای نگهداری نیز اعتبار دیگری در نظر گرفته می‌شود، اما برای زمین تختی اختصاص چنین بودجه‌ای سخت است. اکنون بیشترین بحث بازسازی ورزشگاه تختی مقاوم‌سازی سکوها، ایمن‌سازی و مقاوم کردن بخش سرپوشیده ورزشگاه و کابل‌های معلق آن است.

بازسازی ورزشگاه تختی به کجا رسیده است؟

محمدرضا مجیدی مدیر مجموعه ورزشی تختی با اشاره به مسائل و مشکلات ورزشگاه تختی در گذشته، درباره آخرین وضعیت ورزشگاه از نظر بازسازی گفت‌وگو کرد که در ادامه می‌خوانید.

مجموعه ورزشی تختی طی چند سال اخیر به دلیل این که از زمین چمن مطلوبی برخوردار نبوده فعالیت های آن چند سالی محدود بوده و تقریبا از دو سال قبل روند بازسازی آن به صورت جدی آغاز شده است.‌ تلاش بر این است که هر چه زودتر ورزشگاه را برای مسابقات لیگ برتر بنا به تصمیم سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال آماده کنیم و بهره برداری لازم را از آن داشته باشیم.

*چه قسمت هایی از تختی بیشترین بازسازی را داشته است

بیشترین بازسازی در قسمت گیت های ورودی بانوان، مسیرهایی که برای حضور بانوان در ورزشگاه تفکیک شده، زمین چمن تختی، زمین خزانه، تعبیه جاهایی برای دوربین، VAR، رختکن ها، اتاق پزشکی، تجهیز ورزشگاه اعم از سیستم های سرمایشی و گرمایشی بوده است. مجموعه کار از نظر ما روندش رو به جلو بوده است. همچنین اتاق سیستم VAR تهیه شده، زیرساخت های آن آماده است و منتظر ارسال دستگاه آن هستیم.

*چقدر تختی آماده برگزاری بازی های ملی است

براساس ظرفیت ورزشگاه آمادگی برگزاری حتی بازی های ملی را نیز داریم اما تصمیم گیرنده سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است که چه شاخص هایی برای این کار در نظر بگیرند. البته قرار است طی چند روز آینده هیاتی از سوی سازمان لیگ برای بررسی نهایی به ورزشگاه بیایند تا تصمیمات لازم اتخاذ شود. به هر صورت ما آمادگی لازم را برای برگزاری مسابقات لیگ برتر و همچنین بازی های ملی را داریم.

بازسازی ورزشگاه تختی به کجا رسیده است؟

*چه تعداد صندلی در تختی برای حضور بانوان در نظر گرفته شده است

سه هزار و نود صندلی فقط مخصوص بانوان است، مسیر و خروجی های بانوان در ورزشگاه کاملا تفکیک شده و مشکلی وجود ندارد. کلیه صندلی های VIP عوض شده و صندلی نیمکت ذخیره ها نیز طی چند روز آینده نصب می شود، مشکلات زمین چمن برطرف شده و آماده است، تعمیرات اسکوربرد نیز انجام شده است. در ورزشگاه تقریبا ۲۷ هزار صندلی نصب شده که سه هزار و نود صندلی مختص بانوان است. تمام صندلی هایی که شکسته شده بود و یا شکاف داشتند تعویض شدند و تغییرات لازم صورت گرفته و زمین شماره ۲ تختی نیز آماده است. هر کاری که برای زیربنای کار لازم بود را انجام دادیم. حتی برای بحث استانداردسازی نور ورزشگاه اقداماتی صورت گرفته و فکر می کنم تا چند روز آینده بحث نور ورزشگاه نیز برطرف شود.

مسیر و خروجی های بانوان در ورزشگاه کاملا تفکیک شده و مشکلی وجود ندارد. حتی سعی کردیم سرویس بهداشتی و نمازخانه بانوان تفکیک شود تا مشکلی برای حضور بانوان در ورزشگاه نباشد. در مجموع آمادگی لازم را برای برگزاری رقابت های لیگ برتر فوتبال داریم.

*چقدر سرخ آبی ها برای بازسازی تختی کمک کردند

پرسپولیس کمتر از ۵ میلیارد برای بازسازی ورزشگاه تختی کمک کرده اما استقلال تا امروز هیچ کمکی نداشته است، بیشترین کمک‌های صورت گرفته برای بازسازی ورزشگاه تختی توسط اداره کل ورزش و جوانان استان تهران بوده و از جای دیگری بودجه‌ای برای بازسازی تزریق نشده است.

بازسازی ورزشگاه تختی به کجا رسیده است؟

* آیا ورزشگاه تختی برای برگزاری رقابت‌های لیگ برتر آماده است

براساس برنامه‌ای که قبلا پیش بینی کرده بودیم و گفته شده بود از هفته ششم آماده برگزاری رقابت های لیگ برتر هستیم. البته شاید سازمان لیگ بخواهد برای بازی های ملی نیز از ورزشگاه تختی استفاده کند که هنوز مشخص نیست‌.

* ورزشگاه برای برگزاری بازی های لیگ برتر و ملی مورد تایید AFC است؟

روند بازسازی ورزشگاه تختی ۱۸ ماه است که آغاز شده اما به صورت جدی ۸ ماه است که کارگران به صورت شبانه روزی در مجموعه کار می کنند. بال استادیوم در ۲ تا ۳ نقطه دچار شکستگی شده بود که تعمیرات لازم انجام شد، همچنین بحث صوت و نور و به روزرسانی ورزشگاه نیز صورت گرفته است.

قبلا AFC تختی را از نظر بحث سازه و سایبانی که دارد جزو استادیوم های مورد تایید خود اعلام کرده بود و مجوز برگزاری مسابقات را داده و مشکل خاصی وجود ندارد.

حتی سایر تجهیزات ورزشگاه اعم از ماشین چمن زنی را با هماهنگی سازمان لیگ به روزرسانی کردیم و جایگاه دوربین های صدا و سیما در اطراف و پشت دروازه تعبیه شده و مشکلی وجود ندارد. در بازدیدی که سازمان لیگ از مجموعه داشتند از روند کار بسیار راضی بودند.

بازسازی ورزشگاه تختی به کجا رسیده است؟

* چقدر مشکل نور ورزشگاه برای برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال برطرف شده است

در خصوص نور ورزشگاه نیز براساس تاکیدی که مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران داشتند برابر ابلاغ AFC که باید دو هزار لوکس نور داشته باشیم از سوی دفتر فنی کار صورت گرفته که براساس همان استانداردی که‌ وجود دارد به روزرسانی شده است.

مشکل سازه برطرف شده است یا خیر؟

سازه یک مقدار اشکالاتی داشت که پیمانکاری در این زمینه گرفتیم و رفع شد، سعی کردیم از حجم وزنی سازه کم کنیم یک مقدار هم با مشاوره فنی تلاش کردیم سازه را سبک تر و به روزرسانی کنیم.

مجموعه ورزشی تختی قبل از انقلاب ساخته شده و طی چند سال اخیر به دلیل این که از زمین چمن مطلوبی برخوردار نبوده فعالیت های آن چند سالی محدود بوده و از دو سال قبل روند بازسازی آن به صورت جدی آغاز شده است. سعی داریم هر چه زودتر ورزشگاه را برای مسابقات بنا به تصمیم سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال آماده کنیم و بهره برداری لازم را از آن داشته باشیم.

*بیشترین بازسازی در کدام ناحیه از ورزشگاه انجام شده است

بیشترین بازسازی در قسمت گیت های ورودی بانوان، مسیرهایی که برای حضور بانوان در ورزشگاه تفکیک شده، زمین چمن تختی، زمین خزانه، تعبیه جاهایی برای دوربین، VAR، رختکن ها، اتاق پزشکی، تجهیز ورزشگاه اعم از سیستم های سرمایشی و گرمایشی بوده است. مجموعه کار از نظر ما روندش رو به جلو بوده است.

همچنین اتاق سیستم VAR تهیه شده، زیرساخت‌های آن آماده است و منتظر ارسال دستگاه آن هستیم.

* بازسازی زمین چمن تختی از چه زمانی آغاز شده است

چمن ورزشگاه بعد از انقلاب چندین بار ترمیم شده و مسابقات لیگ را در آن برگزار کردیم. البته از ۶ سال پیش تاکنون هیچ مسابقه ای در تختی برگزار نشده بود و دوباره از یکسال و نیم گذشته چمن احیا و اقدامات اساسی بر روی آن صورت گرفت تا برای مسابقات آن را آماده کنیم.

ورزشگاه تختی نیز همانند آزادی اگر هر تیمی ‌بخواهد میزبان برگزاری بازی ها باشد باید قراردادی براساس چارچوب قانونی منعقد کند. چند روز پیش مجموعه را دادیم کارشناسی تا کارشناس رسمی دادگستری برای مسابقات ارزیابی کند. برابر چارچوب قانونی ارزیابی که صورت گرفت، تیم ها قراردادهایی را با استان تهران منعقد و بهره برداری می کنند.

بازسازی ورزشگاه تختی به کجا رسیده است؟

* هزینه بازسازی مجموعه ورزشی تختی چه قدر بوده است

قبل از شروع کار چیزی حدود ۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی ورزشگاه تختی پیش بینی کرده بودیم که البته در بحث بازسازی مجموعه تارتان را هم در نظر گرفته بودیم که هنوز انجام نشده است. بازسازی‌ها شامل نیمکت ذخیره‌ها، صندلی ها و صندلی پاویون، نصب شیشه ها، سرویس بهداشتی بانوان،‌ نرده گذاری و نصب درب ورودی بانوان، زمین خزانه و نرده گذاری آن، بحث احیای چاه های آب مجموعه، محوطه سازی و... است.

در ورزشگاه تختی علاوه بر فوتبال، سایر رقابت‌ها از جمله دوومیدانی و پتانگ نیز برگزار می‌شود. زمین شماره ۴ آن را اخیرا به مزایده گذاشتیم قرار است یک آکادمی بزرگ فوتبال پشت زمین شماره ۲ مجموعه تاسیس شود، نقشه برداری انجام شده که در حاضر تنها منتظر انجام فرایند مزایده آن هستیم. این که بگوییم تا امروز برای بازسازی مجموعه چقدر هزینه شده هنوز مشخص نیست‌ و باید ارزیابی دقیقی در این زمینه صورت بگیرد.

* زمین چمن تختی برای برگزاری رقابت‌های لیگ برتر آماده است؟

در حال حاضر زمین چمن شماره یک و دو مجموعه آماده است و مشکل خاصی برای برگزاری رقابت های لیگ برتر و حتی بازی های ملی ندارد. در خصوص ایمنی سازه نیز باید بگویم سازنده و ناظر مجموعه چند بار از نزدیک سازه را بازدید کردند و گفتند از نظر فنی هیچ مشکلی ندارد. البته مشاورین فنی نظر بدهند که اگر جایی از سازه نیاز به ترمیم و بازسازی دارد این کار را انجام خواهیم داد.

بازسازی ورزشگاه تختی به کجا رسیده است؟

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    0 0
    براحتی میشه بازسازی شود اون طرف سکو زد و مدرنش کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس