حزب الله

یک نشریه آمریکایی در گزارشی به مزیت‌های راهبردی گروه حزب‌الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی در صورت وقوع جنگ میان دو طرف اشاره کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در این تحلیل به «جرد مالسین»، تحلیلگر مسائل لبنان می‌نویسد اسرائیل طی روزهای گذشته حزب‌الله را با حملات هوایی و انفجارهای کنترل از راه دور هدف قرار داده است اما چنانچه میان دو طرف جنگ زمینی رخ دهد، داستان به کلی متفاوت خواهد بود.

نگارنده خاطرنشان کرده حزب‌الله که در یک سال گذشته به صورت منظم مواضع اسرائیل را هدف حمله قرار داده صاحب زرادخانه‌ای گسترده از راکت، پهپاد و موشک‌های ضدتانک است که می‌تواند از آنها برای جلوگیری از پیشروی نیروهای اسرائیلی استفاده کند. وال‌استریت‌ژورنال از موشک ضدتانک «الماس» که مدعی شده در اختیار حزب‌الله است به عنوان «خطرناک‌ترین سلاح» این گروه یاد کرده و نوشته این موشک موجب می‌شود میزان دقت حملات حزب‌الله نسبت به جنگ سال ۲۰۰۶ با اسرائیل بسیار بالاتر برود.

مالسین خاطرنشان کرده است: «همانند آن جنگ که به بن‌بست ختم شود، اسرائیل مجبور خواهد بود در میدانی در جنوب لبنان مشغول جنگ شود که به نفع حزب‌الله است. این درگیری می‌تواند همانند جنگ در غزه به یک باتلاق تبدیل شود.»

دانیل بایمن، از اعضای ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن و از مقام‌های سابق دولت آمریکا به این روزنامه گفت: «مثل این است که سال ۱۹۸۰ کسی به آمریکا بگوید بیایید به ویتنام برگردیم.»

خطر بروز جنگ تمام‌عیار میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با تشدید حملات رژیم در بیروت، پایتخت لبنان جدی‌تر شد. در این حمله تقریباً ۵۰۰ نفر به شهادت رسیده و بیش از ۱۶۰۰ نفر زخمی شدند. این مرگبارترین حمله در یک روز در لبنان از زمان آغاز جنگ غزه بوده است. حزب‌الله خم در پاسخ حملات موشکی به فلسطین اشغالی انجام داد.

تحلیلگران می‌گویند به نظر می‌رسد اسرائیل از لحاظ راهبردی در لبنان سردرگم است و در اثر شوک ۷ اکتبر به دنبال رقم زدن پیروزی‌های کوتاه‌مدت از طریق انجام اقدامات جنجالی است. چند روز پیش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به حملات اخیر رژیم اسرائیل به دستگاه‌های ارتباطی در لبنان نوشته تل‌آویو هنوز نتوانسته قدرتش در زمینه‌های نظامی و فناوری را به تعریف اهداف راهبردی در نقاط مختلف از جمله لبنان پیوند بزند.

«پاتریک کینگلزلی»، نویسنده این گزارش نوشته است: «اسرائیل از نگاه دوستان و دشمنانش از لحاظ فناوری قوی اما از لحاظ راهبردی سردرگم است. اسرائیل قادر به انجام اقداماتی فوق‌العاده در زمینه جاسوسی و استفاده قدرتمندانه از توان نظامی‌اش است اما برای پیوند زدن این اقدامات به اهداف دراز مدت دیپلماتیک و ژئوپولیتیک سردرگم است.»

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل به این روزنامه گفت: «آنچه شاهد آن هستید پختگی اسرائیل در زمینه فناوری از یک سو، اما شکست کامل رهبران سیاسی برای رقم زدن اقدامات اثربخش از سوی دیگر است.»نیویورک‌تایمز نوشته با آنها دستگاه‌های امنیتی اسرائیل موفق به نفوذ و اقدامات خرابکارانه در شبکه‌های ارتباطی حزب‌الله شده‌اند اما سران سیاسی آنها درباره اینکه چطور این گروه را در درازمدت مهار کنند دچار ابهام هستند.

رژیم اسرائیل می‌گوید هدفش در لبنان دور کردن حزب‌الله از مرز و تضعیف توانمندی‌های نظامی این گروه مقاومت است تا بتواند ۶۰ هزار ساکن مناطق شمالی را به خانه‌هایشان برگرداند. رژیم صهیونیستی این ساکنان صهیونیست را ۱۱ ماه پیش و در پی آغاز حملات حزب‌الله به مناطق شمالی فلسطین اشغالی برای اعلام همبستگی با فلسطینی‌های ساکن غزه تخلیه کرد.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته افراد مطلع از مسائل حزب‌الله گفته‌اند که این گروه در ماه‌های اخیر آمادگی‌های جنگی‌اش را افزایش داده و اقدام به گسترده‌تر کردن شبکه تونلی‌ خود در جنوب لبنان کرده است.

این روزنامه آمریکایی به افزایش توانمندی‌های حزب‌الله لبنان از زمان جنگ سال ۲۰۰۶ اشاره کرده و نوشته است که اسرائیل در مصاف با حزب‌الله با کاستی‌های راهبردی روبرو است.

در این گزارش آمده است: [در جنگ احتمالی] حزب‌الله به دنبال پیروزی در جنگ با اسرائیل به معنای متعارف آن نخواهد بود بلکه در عوض به دنبال آن خواهد بود که اسرائیل را تا اندازه زیادی مانند حماس درگیر یک جنگ فرسایشی کند. حماس یک گروه کوچکتر با سلاح‌های اندک‌تر است اما توانسته در جنگ ۱۱ ماهه به غزه بقای خودش را حفظ کند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس