به گزارش مشرق، کانال تلگرامی خیابان انقلاب نوشت:

تحرکات دیپلماتیک فشرده‌ای با محوریت آمریکا و فرانسه در مورد جنگ لبنان شروع شده است و گویا واشنگتن و پاریس طرحی برای آتش بس موقت ۲۱ روزه میان اسرائیل و حزب الله پیشنهاد کرده‌اند. از عصر دیروز هم تقریبا نوعی آرامش سوال برانگیز در جبهه شمال حاکم شده است؛ با وجود تداوم حملات اسرائیل اما از شدت آن‌ها تا حدودی کاسته شده و از دیشب حزب الله نیز حملات موشکی خاصی انجام نداده است. به احتمال زیاد این آرامش نسبی در پیوند با تحرکات دیپلماتیک باشد.

پرسش این است که این تحرکات چرا خیلی زود شروع شده است؟ در پاسخ می‌توان گفت که طرف اسرائیلی به این جمع بندی رسیده است که باید دستاوردهای خود تاکنون در این جنگ را حفظ کند و از آن بیم دارد که فرسایشی شدن جنگ و درگیر شدن بیشتر عمق اسرائیل، آن‌ها را بر باد دهد. از این رو، می‌خواهد با هماهنگی طرف آمریکایی تحقق اهداف جنگ را از طریق دیپلماسی و تحت فشار این جنگ ویرانگر که تاکنون گوشه‌ای از آن را به نمایش گذاشته است، پیگیری کند.

به همین خاطر، طرح آتش بس ۲۱ روزه ارائه شده است که پس از برقراری آن، طی این مدت مذاکراتی برای رسیدن به توافق صورت گیرد. اما این طرح دیپلماتیک یعنی آتش بس موقت در جبهه شمال بدون شمول غزه عملا به معنای گسست میان دو جبهه، توقف حملات حزب الله و مقدمه‌سازی برای بازگشت آوارگان اسرائیلی به شهرک‌های خود در شمال است و اینها دقیقا همان اهدافی است که اسرائیل برای جنگ خود علیه حزب الله تعریف کرده است.

علی رغم نابرابری‌ در امکانات و تسلیحات و قدرت تخریب دو طرف، اما معمولا در چنین جنگ‌هایی معیار برد و باخت تحقق و یا عدم تحقق اهداف است. به همین خاطر، دبیر کل حزب الله در سخنرانی یک هفته قبل خود پس از انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها تاکید داشت که اجازه نخواهیم داد دشمن به اهداف خود یعنی قطع ارتباط دو جبهه لبنان و غزه و بازگشت ساکنان شهرک‌های تخلیه شده به آنجا برسد.

حالا اسرائیل و در همکاری با آمریکا و بعضا فرانسه می‌خواهد پس از یک هفته جنگ ویرانگر اسرائیل و ضربات به حزب الله از طریق دیپلماسی اهداف پیشگفته را تحقق بخشد. از این رو، طرح کنونی آتش بس در جبهه شمال منهای غزه را می‌توان یک نوع تله دیپلماتیک برای حزب الله و اعلام پیروزی اسرائیل پنداشت.

واقعیت هم این است که حزب الله در برابر معادله بسیار دشواری قرار گرفته است. اگر با این آتش بس مخالفت کند، خود را در مظان اتهام ادامه جنگ قرار می‌دهد و اگر هم آن را بپذیرد، اهداف طرف مقابل برآورد شده است و به معنای باخت در این جنگ است.

کما این که جنگ کنونی به شدت ویرانگر و تلفات و خسارات آن بالاست و حزب الله نمی‌خواست درگیری محدود یک سال اخیر در شمال به چنین جنگی ختم شود. اما در عین حال نیز با توجه به این که اهداف حزب الله در جبهه شمال در حمایت از غزه به نوعی جنبه حیثیتی برای خود حزب و کلیت محور پیدا کرده است، گسست پیوند دو جبهه لبنان و غزه پیامدهای فراتر از تحقق اهداف اسرائیل در جنگ علیه لبنان دارد.

از این رو، بعید است که حزب الله با طرح آتش بس موقت در لبنان بدون غزه موافقت کند، مگر با این توجیه که در مدت برقراری این آتش بس مذاکرات غزه از سرگرفته شود و حتما توافقی حاصل شود که البته رسیدن به توافق در غزه هم در این مدت چندان محتمل نیست و بعد از پایان آتش بس نیز ازسرگیری حملات حزب الله دشوار به نظر می‌رسد و اسرائیل پس از تحقق گسست پیوند میان دو جبهه و تبدیل کردن دستاوردهای تاکتیکی خود به بردی راهبردی، وارد فاز بازگرداندن نیروهای حزب الله به شمال رودخانه لیتانی خواهد شد. حزب الله اکنون در برابر تصمیم سرنوشت‌سازی در این معادله سخت قرار گرفته است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    10 2
    ما را از چه می ترسانید , به خدا قسم، این تحلیل مال کسی است که بویی از انقلاب و جهاد نبرده است، حاشا که ما مردم غزه و فلسطین را به راحتی خود بفروشیم . روز قیامت به مادرمان حضرت زهرا و امام حسین چه جوابی بدهیم .
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
      6 0
      تحلیل آبکی است حزب‌الله وسید حسن لحظه ای غزه راتنها نخواهدگذاشت
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
      2 2
      وقتی از هیچ چیزی سر در نمیاری سکوت کن
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
      2 0
      به خدا که درست گفتی.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    4 0
    واقعا که دلیل اصلی جنگ غزه بوده حزب الله میتونه از این منطر مخالفت کنه یا راه حل دیگری پیدا کنه شما نمی تونید به ای راحتی بعد از این همه تلافات این برد را به اسراییل بدهید ..
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    1 0
    احسنت
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    0 2
    می تونه طرح اتش لس مورد بررسی قرار بگیره نه اتش بس نه جنگ در این حالت خواهد بود حزب الله نه اتش بس را قبول کرده نه قبول نکرده فقط گفته باید بررسی کنیم شروط را این یک میزان زمان برای حزب الله میخره ...
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    2 1
    این چه تحلیل مسخره ایست!؟
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    4 0
    درود بر حزب الله
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    7 0
    حزب الله پیروز خواهد شد
  • ادرین DE ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    3 0
    نقش محوری ایران در این تحلیل در نظر گرفته نشده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس