کد خبر 1646455
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
برق‌کُشی «اَفعی برق تهران» ادامه دارد

همکاری یک شرکت دولتی با پرمصرف‌ترین مشترک برق ایران سبب شده تا با وجود افزایش مصرف، هزینه قبض این مشترک یک‌سوم شود.

به گزارش مشرق، پرمصرف‌ترین مصرف‌کننده برق ایران موسوم به افعی برق تهران همچنان قصد صرفه‌جویی ندارد و در شهریور ۱۴۰۳ فقط به‌اندازه مصرف یک محله با ۲۰ خانه بیشتر از مرداد امسال برق مصرف کرد؛ مصرف بیشتر برای مردم با هزینه بالاتر قبض همراه می‌شود اما با وجود رشد مصرف افعی برق تهران، قبض برق صادرشده برای وی به یک‌سوم کاهش یافت.

علت کاهش قبض برق این مشترک همکاری یک شرکت دولتی با او برای تغییر انشعاب از برق خانگی به یک مشترک دیماندی است؛ مطابق قانون هیچ خانه‌ای در شهرها و روستاهای ایران اجازه استفاده از انشعاب دیماندی را ندارد و باید در قالب مشترکان خانگی رده‌بندی شود.

سلمان رضایی کارشناس انرژی به یارانه ۱۱۰ میلیون‌تومانی افعی برق تهران فقط در ۴ هفته آن هم از جیب همه ملت ایران اشاره داشته و می‌گوید که «شاید رسانه‌ای شدن اطلاعات این مشترک عامل توقف مصرف نجومی او شود».

بیشترین مصرف برق این مشترک در مهرماه دو سال پیش به ثبت رسیده، جایی‌که افعی برق تهران در یک ویلا، به‌اندازه یک شهرک ۱۴۰۰ نفره برق مصرف کرد؛ قبض برق این بالانشین تهرانی در مرداد با مصرف ۱۶۶۸۰ کیلووات ساعت ۵۳ میلیون تومان آمده بود اما این هزینه در شهریور علی‌رغم مصرف ۲۰۴۰۰ کیلووات ساعتی فقط ۱۸ میلیون تومان محاسبه شد.

به عقیده کارشناسان، نرخ برق در ایران به‌صورت پلکانی است اما پرداخت یارانه برای مصارف فراتر از الگو سبب شده تا قیمت بازدارنده مصرف نجومی نباشد.

همت قلی‌زاده کارشناس انرژی به اثر سیاست قیمتی در حوزه انرژی خانگی اشاره کرده و معتقد است که گران‌سازی انرژی اثری بر مصرف نخواهد داشت و تنها زمینه سخت‌تر شدن معیشت مردم در همه‌جای ایران را به وجود می‌آورد.

اما حمید بهزادی کارشناس انرژی دیگر می‌گوید بد مصرف‌ها کمتر از ۳ درصد مشترکان خانگی‌اند و وقتی صحبت از افزایش قیمت برق فراتر از الگو می‌شود، آن‌ها با تحریف واقعیت از همه مردم یک سپر انسانی برای ادامه انتفاع شخصی می‌سازند.

قانون مانع‌زدایی از صنعت برق به دولت تکلیف داده تا علاوه بر هزینه واقعی برق در مصارف بالا، هزینه واقعی سوخت نیروگاهی را هم محاسبه و به تعرفه اضافه کند تا از این مسیر برای مصارف نجومی بازدارندگی ایجاد شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۶
    0 0
    بعضی مغازه ها بقالی ها و سوپری های تهران به اندازه یک تالار عروسی برق مصرف می کنند و داخل مغازه بیشتر از 20 نوع مختلف لامپ روشن است. نظارت و جریمه که نباشه میشه این. آخه تو روز روشن اینهمه لامپ برای چی؟ دلیلش فقط برق ارزونه.
  • فاجعه انرژی مجانی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۶
    0 0
    انرژی مجانی = نابودی اقتصاد + ادامه تورم دورقمی + کاهش رفاه و آرامش ایرانیان ....
  • CA ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۶
    2 0
    اسم این شرکت دولتی چیه؟ اسم اون شخص چیه؟ فقط الکی بگم بگم راه انداختید
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۶
    0 1
    اینم از دولت جناب پزشکیان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس