کد خبر 1646459
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

برای بسیاری از آمریکایی‌ها –چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات- واقعه حمله به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، تجربه تلخی بود؛ چراکه این واقعه به اعتبار دموکراسی و نظام انتخاباتی آمریکا آسیب کمی نزد. حال، آمریکا ممکن است با یک ۶ ژانویه دیگر یا حتی بدتر از آن روبرو شود. ترامپ در نخستین (و احتمالاً آخرین) مناظره خود با هریس گفت که همچنان نتایج انتخابات گذشته را نپذیرفته است و این یعنی او می‌تواند دوباره وقایع گذشته را تکرار کند. با این حال، سخنان اینچنینی ترامپ تنها مسئله در انتخابات پیش رو نیست.

میزان اطمینان رأی‌دهندگان به سیستم الکترال نقش مهمی در انتقال مسالمت‌آمیز قدرت دارد. اهمیت این موضوع در ایالت‌های چرخشی دوچندان است. طبق نظرسنجی سی ان ان در ۴ سپتامبر، به طور میانگین ۷۱٪ از رأی‌دهندگان به هریس در شش ایالت آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین، گفته‌اند که به صحت نتایج شمارش آرا اطمینان دارند. این رقم برای رأی‌دهندگان به ترامپ ۱۵٪ است!

نظرسنجی دیگری از سی ان ان در ماه ژوئیه نشان داد که ۷۱٪ مردم بر این باورند که ترامپ زیر بار پذیرش شکست در انتخابات نخواهد رفت. گویا پافشاری ترامپ بر حقانیت خود و حضور تئوریسین‌های توطئه نظیر لائورا لومر در کمپین ترامپ این قضیه را تشدید کرده است. با مقایسه نظرسنجی‌های ملی از مجموع رأی‌دهندگان دو حزب از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴، میزان تعداد افرادی که آمادۀ پذیرش نتایج انتخابات نیستند از ۲۸٪ به ۳۴٪ افزایش یافته است.

در مقایسه با فاصله ترامپ و بایدن در نظرسنجی‌های ۲۰۲۰، فاصله ترامپ و هریس به یکدیگر بسیار نزدیک‌تر است. فاصله بایدن و ترامپ تنها در سه ایالت چرخشی آریزونا، جورجیا و ویسکانسین، بشدت نزدیک بود. در نهایت در آریزونا و جورجیا بود که مسئله دخالت ترامپ در انتخابات پررنگ شد. هم‌اکنون هریس در همه ایالت‌ها به جز میشیگان رقابت تنگاتنگی با ترامپ دارد و اگر همین رویه تا روز انتخابات حفظ شود، مسائل جدی پیش خواهد آمد. اگر به این موضوع، عدم حمایت احتمالی مسلمانان از هریس در میشیگان و پنسیلوانیا را اضافه کنیم، موضوع حادتر خواهد شد.

موضوع پرونده‌های حقوقی ترامپ عامل جدیدی است که در ۲۰۲۱ وجود نداشت. با وجود اینکه ترامپ در متوقف‌کردن یکی از پرونده‌ها (نگهداری اسناد محرمانه) و تعویق سه پرونده دیگر موفق بوده است؛ اما این به معنای بسته‌شدن پرونده‌ها مخصوصاً پرونده دخالت در انتخابات فدرال نیست. به نظر می‌رسد با وجود اینکه رسیدگی به این پرونده به بعد از انتخابات نوامبر موکول شده، اما بازپرس ویژه، جک اسمیت به امید اینکه ترامپ در انتخابات شکست بخورد همچنان پرونده را زنده نگه داشته است. ترامپ می‌داند که انتخابات برای او حکم مرگ و زندگی را دارد.

با این‌حال چشم‌اندازهای مثبتی هم برای نظام انتخاباتی آمریکا برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت وجود دارد. نخست، سوای مرزبندی‌های سیاسی، این اجماع میان سیاستمداران آمریکا وجود دارد که نباید امنیت ملی و دموکراسی را بخاطر رقابت‌های حزبی به خطر انداخت. یکی از دلایل همراه‌نشدن مایک پنس، بسیاری از جمهوری‌خواهان در کنگره و دولت ایالتی جمهوری‌خواه جورجیا با درخواست‌های ترامپ در ۲۰۲۱ همین بود. دوم، نظرسنجی مشترک ای بی سی نیوز و ایپسوس نشان می‌دهد که در سطح ملی، ۷۸٪ از طرفداران ترامپ گفته‌اند که آمادگی پذیرش نتایج انتخابات را دارند. اگرچه وجود ۲۲٪ از آنان که هنوز چنین آمادگی را ندارند زنگ خطر است؛ اما باز هم آمریکا می‌تواند به چنین رقمی امیدوار باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس