سید حسن نصرالله - نمایه

آسوشیتدپرس می‌نویسد هواداران حزب‌الله لبنان، نصرالله را می‌پرستیدند و میلیون‌ها نفر دیگر در سراسر جهان عرب و جهان اسلام به خاطر مبارزه با اسرائیل و دفاع از غزه او را ستایش می‌کردند.

سرویس جهان مشرق - ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه (۶ مهر ۱۴۰۳) با حمله‌ی هوایی سنگین به مقر حزب‌الله در ضاحیه‌ی جنوبی در بیروت، سید حسن نصرالله، دبیرکل این حزب، را به شهادت رساند. با این حال، روز بعد، حزب‌الله ضمن صدور بیانیه‌ای در تأیید شهادت نصرالله، متعهد شد به مقاومت در برابر اسرائیل و حمایت از غزه و فلسطین ادامه دهد. چنان‌که شهادت «سید عباس الموسوی» دبیرکل سابق حزب‌الله، به دست رژیم صهیونیستی با روی کار آمدن سید حسن نصرالله و تقویت بی‌سابقه‌ی حزب‌الله همراه شد، به خواست خداوند شهادت سید حسن نصرالله نیز آغازگر دوره‌ی جدیدی از رشد و تقویت حزب‌الله تحت رهبری دبیرکل جدید این حزب خواهد بود. در گزارش پیش رو به معرفی شهید نصرالله می‌پردازیم.

شهید سید حسن نصرالله؛ «سید مقاومت» و اسطوره جهان عرب/ روایت جالب از حقوق ماهیانه دبیرکل حزب‌الله +عکس و فیلم

شهید «سید حسن نصرالله» به خاطر مبارزه‌ی موفق با رژیم صهیونیستی و دفاع از آرمان فلسطین، میان ملت‌های عربی فوق‌العاده محبوب بود. روزنامه‌ی آمریکایی نیویورک‌تایمز سال ۲۰۰۶ طی گزارشی تحت عنوان «جهان عرب اسطوره‌ی خود را در رهبر حزب‌الله پیدا کرده» (لینک) به نقل از معاون نخست‌وزیر یک کشور عربی (که نامی از او برده نشده) شهید نصرالله را «قوی‌ترین فرد خاورمیانه» توصیف می‌کند و می‌نویسد: «او تنها رهبر عربی‌ای است که واقعاً به حرفی که می‌زند، عمل می‌کند.» (+)

شهید سید حسن نصرالله؛ «سید مقاومت» و اسطوره جهان عرب/ روایت جالب از حقوق ماهیانه دبیرکل حزب‌الله +عکس و فیلم

یکی از اعضای دفاع مدنی لبنان، جمعه، ۶ مهر ۱۴۰۳، در محل اصابت موشک‌های رژیم صهیونیستی در حومه‌ی جنوبی بیروت، موسوم به ضاحیه‌ی جنوبی، مشغول امدادرسانی است. رژیم صهیونیستی با ده‌ها بمب سنگرشکن ۹۰۰ کیلوگرمی آمریکایی مقر حزب‌الله را بمباران کرد. (+)

«سیدِ مقاومت»

سید حسن نصرالله، سومین دبیرکل حزب‌الله لبنان، سال ۱۹۶۰ به دنیا آمد، و ۱۶ فوریه‌ی ۱۹۹۲، پس از ترور «سید عباس الموسوی» در یکی از حملات موشکی اسرائیل، رهبری این حزب را به عهده گرفت. نصرالله که به «سیدِ مقاومت» معروف است[۱]، تحصیلات دینی را در حوزه‌های علمیه‌ی شیعه در لبنان، عراق، و ایران پشت سر گذاشته بود. حزب‌الله لبنان، تحت رهبری نصرالله، دست به عملیات‌های نظامی چشم‌گیری علیه اسرائیل زد. این عملیات‌ها سال ۲۰۰۰ به نقطه‌ی اوج خود رسیدند و اسرائیل را پس از ۱۸ سال اشغالگری، از جنوب لبنان بیرون کردند. دبیرکل فقید حزب‌الله همچنین نقش کلیدی‌ای در تبادل اسرا با اسرائیل در سال ۲۰۰۴ داشت. مبادله‌ای که آن را یکی از بزرگ‌ترین موارد تبادل زندانیان و اجساد، شامل زندانیانی از دیگر کشورهای عربی، توصیف می‌کنند. شهرت نصرالله در طول جنگ ۳۳ روزه با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ به‌شدت افزایش یافت؛ جنگی که با عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان پس از متحمل شدن خسارات سنگین به پایان رسید. در نتیجه‌ی این تحولات، نصرالله به نماد مقاومت در برابر اسرائیل و شخصیتی برجسته در مخالفت با نفوذ غرب در خاورمیانه تبدیل شد. طیف گسترده‌ای از مخاطبان در سراسر جهان عرب، سخنرانی‌های نصرالله را که مشخصه‌یشان شور و جذابیت بود، دنبال می‌کردند. بلافاصله پس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی توسط مقاومت فلسطین در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، نصرالله حمایت و همبستگی خود را با فلسطینیان اعلام کرد. حزب‌الله روز بعد، ۸ اکتبر، در همبستگی با غزه جبهه‌ای را در جنوب لبنان علیه رژیم صهیونیستی باز کرد.

ریاست‌جمهوری رئیسی و خون تازه در رگ‌های محور مقاومت/ عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

تعدادی از لبنانی‌ها به سخنرانی تلویزیونی ماه جولای سال ۲۰۲۱ شهید «سید حسن نصرالله» دبیرکل وقت حزب‌الله، در حمایت از مردم فلسطین گوش می‌دهند. علاوه بر شیعیان لبنان و هواداران حزب‌الله، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان عرب، سخنرانی‌های شورانگیز شهید نصرالله را دنبال می‌کردند. (+)

سخنرانی شهید «سید حسن نصرالله» به زبان فارسی [دانلود]

از امل تا حزب‌الله

سید حسن نصرالله ۳۱ آگوست ۱۹۶۰ (۹ شهریور ۱۳۳۹) در روستای «البزوریه» در نزدیکی شهر «صور» در جنوب لبنان به دنیا آمد. سید حسن و همسرش «فاطمه یاسین» صاحب پنج فرزند به نام‌های محمدهادی، زینب، محمدجواد، محمدمهدی، و محمدعلی بودند. محمدهادی، پسر ارشد نصرالله، سال ۱۹۹۷ در جریان درگیری‌ها در جنوب لبنان توسط ارتش اسرائیل به شهادت رسید و پیکرش هفت سال بعد، سال ۲۰۰۴، در مبادله‌ی اسرا با این رژیم، تحویل گرفته شد. نصرالله تحصیلات اولیه را در مدرسه‌ی «الکفاح» در محله‌ی فقیرنشین «کرنتینا» در بیروت سپری کرد و سپس در یکی از مدارس مقطع متوسطه در محله‌ی «سن الفیل» در شرق بیروت ادامه‌ی تحصیل داد. پس از آغاز جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۷۵، خانواده‌ی نصرالله دوباره به الزوریه، زادگاه سید حسن، نقل‌مکان کردند و او تحصیلات متوسطه‌ی خود را در آن‌جا به پایان رساند. نصرالله در ۱۶ سالگی در حوزه‌ی علمیه‌ی نجف در عراق ثبت نام کرد و آن‌جا تحت تعلیم سید عباس الموسوی (که بعدها دبیرکل حزب‌الله شد) قرار گرفت. نصرالله سپس، سال ۱۹۷۸، عراق را ترک کرد؛ مدت کوتاهی در شهر قم، در ایران، تحصیل کرد؛ و بالأخره به لبنان بازگشت و تحصیل علوم دینی را در مدرسه‌ی علمیه «امام المنتظَر» در بعلبک ادامه داد؛ مدرسه‌ای که توسط الموسوی تأسیس شده بود.

شهید سید حسن نصرالله؛ «سید مقاومت» و اسطوره جهان عرب/ روایت جالب از حقوق ماهیانه دبیرکل حزب‌الله +عکس و فیلم

شهید «سید حسن نصرالله» دبیرکل فقید حزب‌الله لبنان، اوایل آوریل ۱۹۹۸ در بیروت با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کند. شهید نصرالله پس از شهادت پسر ارشدش «محمدهادی» (که هجده سال داشت) گفت افتخار می‌کند که او هم «پدر شهید» شده است. وقتی اسرائیلی‌ها تصاویر پیکر محمدهادی را منتشر کردند و به حزب‌الله پیشنهاد دادند این پیکر را با اجساد سربازان اسرائیلی مبادله کند، نصرالله جواب داد: «نگهش دارید. ما مردان بسیار زیادی مانند هادی داریم که حاضرند خودشان را وقف این مبارزه کنند.» (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اعزام «مارشال بیلینگزلی» به لبنان برای مقابله با کنفرانس ایرانی «افق نو»

نصرالله در دوران دبیرستان با جنبش امل آشنا و وارد حوزه‌ی فعالیت‌های سیاسی شد. وی در نهایت به عنوان رهبر سازمانی این جنبش در البزوریه منصوب شد. سال ۱۹۷۹، رئیس دفتر سیاسی امل در منطقه‌ی بقاع شد. با این حال، سال ۱۹۸۲، در نتیجه‌ی اختلاف با رهبری امل بر سر راهبردهای مبارزه با اسرائیل، به سازمان تازه‌تأسیس حزب‌الله پیوست و به عنوان رهبر این سازمان در منطقه‌ی بقاع منصوب شد. در این سِمت، عهده‌دار بسیج نیرو و تشکیل تیم‌های نظامی بود. سید حسن به مرور زمان در سلسله‌مراتب حزب‌الله صعود کرد و به عنوان مسئول اجرایی ارشد این سازمان مسئولیت اجرای تصمیمات اتخاذشده توسط شورای حزب را به عهده گرفت. در نهایت، سال ۱۹۹۲، پس از ترور الموسوی، نصرالله به‌رغم این‌که جوان‌ترین عضو شورا بود، به اتفاق آرا به عنوان دبیرکل جدید حزب‌الله انتخاب شد.

شهید سید حسن نصرالله؛ «سید مقاومت» و اسطوره جهان عرب/ روایت جالب از حقوق ماهیانه دبیرکل حزب‌الله +عکس و فیلم

شهید «سید حسن نصرالله» دبیرکل فقید حزب‌الله لبنان، اواخر جولای ۱۹۹۶ طی یک کنفرانس خبری در بیروت سخنرانی می‌کند. شهید نصرالله پس از ترور شهید «سید عباس الموسوی» دبیرکل سابق حزب‌الله، در حالی به اتفاق آرا به عنوان دبیرکل بعدی این حزب انتخاب شد که جوان‌ترین عضو شورای حزب‌الله بود. چنان‌که ترور شهید الموسوی راه به جایی نبرد، ان‌شاءالله، ترور شهید نصرالله نیز موجب تضعیف حزب‌الله لبنان نخواهد شد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «برونو کال»؛ افسری که تحریم حزب‌الله به او ختم می‌شود

درآمد ماهانه‌ی سید حسن نصرالله!

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس می‌نویسد سید حسن نصرالله طی حدود سه دهه رهبری‌اش بر حزب‌الله، این سازمان را به یکی از قدرتمندترین گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه تبدیل کرد[۲]. نصرالله ۶۴ ساله استراتژیست زیرکی بود که هواداران شیعه‌ی حزب‌الله در لبنان او را می‌پرستیدند و میلیون‌ها نفر دیگر در سراسر جهان عرب و جهان اسلام او را ستایش می‌کردند[۳]. اگرچه این سخنران آتشین در آمریکا و بخش اعظم غرب به عنوان یک افراط‌گرا تلقی می‌شد، اما در عین حال، نسبت به شبه‌نظامیانی که پس از تأسیس حزب‌الله در سال ۱۹۸۲ بر آن مسلط شده بودند، فردی عمل‌گرا به شمار می‌رفت. نصرالله طی سخنرانی‌هایش پس از آغاز جنگ غزه، دائماً تأکید می‌کرد تا زمانی که آتش‌بس در غزه برقرار نشود، حزب‌الله دست از حملاتش علیه اسرائیل برنخواهد داشت. پس از تصمیم نصرالله برای انجام عملیات در دفاع از حماس، محبوبیت حزب‌الله نزد اعراب به‌شدت افزایش پیدا کرد.

شهید سید حسن نصرالله؛ «سید مقاومت» و اسطوره جهان عرب/ روایت جالب از حقوق ماهیانه دبیرکل حزب‌الله +عکس و فیلم

شهید «سید حسن نصرالله» (وسط) دبیرکل وقت حزب‌الله لبنان، اواسط فوریه‌ی ۲۰۰۷، در جمع هزاران حامی این حزب در حومه‌ی جنوبی بیروت سخنرانی می‌کند. پیروزی‌های مکرر حزب‌الله تحت رهبری شهید نصرالله علیه رژیم صهیونیستی و حمایت راسخ او از آرمان فلسطین، دبیرکل حزب‌الله را به اسطوره‌ی ملت‌های عربی تبدیل کرده بود. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

آسوشیتدپرس توضیح می‌دهد که تصویر سید حسن نصرالله با عینک و ریش بلند خاکستری، مانند بسیاری از مردان مذهبی شیعه، هیچ شباهتی به یک فرمانده‌ی شبه‌نظامی با هزاران نیروی تحت امر به‌شدت مسلح، آموزش‌دیده، و جنگ‌دیده نداشت. معمولاً در سخنرانی‌هایش مکث می‌کرد؛ لطیفه تعریف می‌کرد؛ یا جمله‌ای به لهجه‌ی محلی می‌گفت. یک بار در پاسخ به خبرنگاری که طی یک مصاحبه‌ی تلویزیونی درباره‌ی درآمد ماهیانه‌اش پرسیده بود، گفت درآمدش حدود ۱۳۰۰ دلار در ماه است. پس از پایان جنگ داخلی در لبنان، حزب‌الله، تحت رهبری نصرالله، کم‌کم یک شبکه‌ی رفاه اجتماعی پیچیده تشکیل داد؛ از جمله اقدام به ساخت مدرسه، درمانگاه، و مسکن، در بخش‌های فقیرنشین و عمدتاً شیعه‌ی لبنان کرد. پس از عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰، دبیرکل حزب‌الله طی سخنرانی مشهوری گفت: «اسرائیل سلاح هسته‌ای و قوی‌ترین نیروی هوایی در منطقه را دارد، اما در حقیقت، از تار عنکبوت هم ضعیف‌تر است.»

شهید سید حسن نصرالله؛ «سید مقاومت» و اسطوره جهان عرب/ روایت جالب از حقوق ماهیانه دبیرکل حزب‌الله +عکس و فیلم

شهید «سید حسن نصرالله» دبیرکل وقت حزب‌الله، اواسط دسامبر ۲۰۰۰ در بیروت سخنرانی می‌کند. پیروزی حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی و اجبار این رژیم به عقب‌نشینی از جنوب لبنان پس از حدود دو دهه اشغالگری، نصرالله را به یک اسطوره در میان اعراب تبدیل کرد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› گزارش اطلاعاتی محرمانه آمریکا: اسرائیل در جنگ با حزب‌الله پیروز نخواهد شد


[۱] ‘Master of Resistance’ – Life and Legacy of Hezbollah’s Assassinated Leader Hassan Nasrallah Link

[۲] Hezbollah leader Hassan Nasrallah transformed the militant group into a potent regional force Link

[۳] Who was longtime Hezbollah leader Hassan Nasrallah? Link

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سجاد IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۸
    3 0
    سید مقاومت رو کشتن فقط بلدین حرف از انتقام توخالی برنین
  • صادق IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۸
    0 1
    قهرمان جهان اسلام سید شهید است.چه خوب است ما هم با تحریم کالاهای غربی که حامی اسرائیل هستند کمک کرده باشیم
  • محمد IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۸
    0 0
    آیا هنوز وقتش نشده که پرچمهای سیاه را برداریم و حدیث پیامبر اکرم را عملی کنیم منتظر هستیم اسرائیل چه جنایت دیگری بکند تا به این حدیث عمل کنیم
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۸
    2 1
    حالا میفهمم چرا آقا ظهور نمی‌کنه چون جان ایشان هم تهدید شود صبر استراتژیک می‌کنیم
  • mostafa IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۸
    0 0
    خداوند ایشان و شهدای مقاومت و تمام رفتگان خاک اسلام ( غیر معاند) را مورد مغفرت خاصه خود قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ص
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۸
    0 1
    اسلام ناب محمدی اینگونه تربیت می‌کند اگر چند نفر از این شخصیت ها را داشتیم امروز مشکلی سرطانی بنام صهیون نداشتیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس