کد خبر 1647807
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۷
پایان دوران دبیرکلی استولتنبرگ در ناتو

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دوران مسئولیت ینس استولتنبرگ در سمت دبیرکلی ناتو روز گذشته به پایان رسید و از سه‌شنبه (۱۰ مهر) مارک روته نخست‌وزیر سابق هلند جانشین وی می‌شود.

به گزارش مشرق، اندرو رولینگ معاون رئیس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در مراسم خداحافظی رسمی کمیته نظامی ناتو با استولتنبرگ با تمجید از رهبری دموکراتیک وی و روحیه قدرت و وحدتی که او در اعضای این پیمان نظامی القا کرده است، گفت: شما یک رهبر واقعی برای ناتو بودید که مسیر سیاسی ما را ترسیم کردید.

رولینگ با اشاره به دوران پرتلاطم سال‌های مسئولیت استولتنبرگ در ناتو، اظهار کرد: شما شرایطی فراهم آوردید که جنبه‌های سیاسی و نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به هم نزدیک‌تر شدند و به همین دلیل است که ارتباط بین کمیته نظامی و شورای آتلانتیک شمالی بسیار مهم است.

استولتنبرگ نیز در این مراسم با بیان اینکه کناره‌گیری از ناتو برای وی ناراحت‌ کننده است، گفت: با این وجود انعطاف‌پذیری و قدرت ناتو وابسته به افراد نیست بلکه به جمع بستگی دارد.

متحدان عضو ناتو ششم تیر ماه و در بحبوحه جنگ در اوکراین که در نزدیک مرزهای این اتحادیه شدت گرفته و تردیدها درباره رویکرد آمریکا به ائتلاف ترانس آتلانتیک در آینده، «مارک روته» نخست‌وزیر هلند را به عنوان رئیس جدید ناتو برگزیدند.

رویتر نوشت که انتصاب روته پس از آن که کلاوس یوهانیس رئیس جمهور رومانی، تنها رقیب وی برای تصدی این پست، هفته گذشته اعلام کرد که رقابت را ترک کرده است، رسمی شد.

پیش تر خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات ها اعلام کرده بود انتظار می رود سفیران ۳۲ کشور عضو ناتو روته را در نشست شورای آتلانتیک شمالی مهم ترین نهاد تصمیم گیرنده ناتو به عنوان جانشین ینس استولتنبرگ دبیر کل کنونی ناتو انتخاب کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس