کد خبر 1648652
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
تقویت معیشت مهمترین مطالبه کارگران است

رصد اخبار این هفته تعاون وکار حاکی از این است که بخش زیادی از اخبار پیرامون معیشت, دستمزد و حق مسکن کارگران بوده است. بنابراین می توان گفت مانند سنوات گذشته معیشت و دستمزد سرلیست مطالبات کارگران است.

به گزارش مشرق، تعاون و کار در هفته ای که گذشت با اخبارهای متعددی همراه بود. یکی از آنها درخواست نمایندگان کارگری برای برگزاری جلسه شورای عالی کار بود.

محمد رضا تاجیک ,رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران با اشاره به اینکه ۷ماه از سال بدون برگزاری یک جلسه شورای‌عالی کار گذشت،گفت: درخواست برگزاری هرچه زودتر جلسه شورای‌عالی کار با محوریت افزایش حق مسکن و بازنگری در دستمزد را داریم.

یکی دیگر از مسائل مهم در این حوزه بحث ایمنی معاون بود که در شورای حفاظت فنی بررسی شد و احمید میدری,وزیرکار پیشنهاد تعطیلی ۳ماهه معادن پرخطر با پرداخت حقوق از سمت تأمین اجتماعی را مطرح کرده که برخی فعالان معدنی معتقدند، امکان تعطیلی معادن زغال سنگ به مدت سه ماه وجود ندارد و می شود اقدامات ایمنی را همزمان با فعالیت معدن انجام داد.

از دیگر موضوعات مهم در این هفته پیشنهاد احمد بیگلدلی,عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بود که با اعلام اینکه اصلاح ماده ۴۱ قانون کار برای افزایش مزد کارگران به‌اندازه تورم در کمیسیون در حال بررسی است، گفت: پیشنهاد توزیع سبد کالا شامل مرغ, گوشت، روغن و برنج کنار افزایش حقوق را مطرح خواهیم کرد.

فتح الله بیات,یک فعال کارگری هم در این هفته هزینه ماهانه سبد معیشت خانوار کارگری را ۲۵ میلیون تومان عنوان کرد و گفت:وقتی یک کارگر ۱۲ تا ۱۳میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرد، چگونه می‌خواهیم برای او مزد منطقه‌ای درنظر بگیریم و دستمزدها را منطقه‌ای کنیم؟

بیات گفت: امروز با هزینه‌هایی که در جامعه وجود دارد و حقوق و دستمزدی که کارگر می‌گیرد، امرار معاش او دشوار شده است بنابراین به جای آنکه دستمزد را به حاشیه ببریم، باید به اصل موضوع که تامین معاش و جبران هزینه‌های زندگی کارگر است، بپردازیم.

با توجه به اینکه بخشی از درآمد کارگران هر ماه صرف اجاره بها می شود, بحث مسکن همواره برای کارگران حائز اهمیت است, خبرهایی مبنی بر اینکه حق مسکن هنوز بعد از ۷ماه تصویب نشده است در رسانه ها منتشر شده بود که علی حسین رعیتی فرد, معاون روابط کار در این زمینه گفت: در زمان تعیین حداقل مزد کارگران برای سال ۱۴۰۳که در اسفند پارسال در شورای عالی کار، چون حق مسکن کارگران نسبت به سال قبل چون بدون تغییر مصوب شد،‌ بنابر این نیازی به تصویب در هیات دولت ندارد و از ابتدای سال توسط کارفرمایان به کارگران پرداخت می‌شود.

معاون وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی گفت: حق مسکن کارگران چون امسال نسبت به سال قبل تغییری نکرد،‌ نیازی هم به مصوبه دولت ندارد و از اول سال پرداخت می‌شود.حق مسکن کارگران مانند سال قبل نفری ماهانه ۹۰۰هزار تومان است و از اول سال پرداخت می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
    5 0
    بستگی داره کارگر کجا باشی ؟؟!! ..... کارگر شرکت نفت ؟! ... کارگر بانکها ؟!! .... پتروکارت و کارتهای خرید و اعتبری و کارت ویژه داشته باشی یا نه ؟!! ..... مثل شرکت نفتیها ، سهمیه مجانی دریافت غذا از باشگاه شرکت نفت داشته باشی یا نه ؟!! ... مثل بانکها و فولاد مبارکه ، بن خرید داشته باشی ؟!! ... رستوران طرف قرارداد با شرکت برای گرفتن غذای مجانی و تخفیف ۹۰ درصد داشته باشی یا نه ؟؟!! ...... ای بابا ... بن و سهمیه لباس و کت شلوار فصلی و سالانه داشته باشی یا نه ؟!! ....
  • امینی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
    2 0
    شناخت ریشه مشکلات و تلفات معادن >>> یکی از خیانتهای بزرگ سازمان دولتی توسعه معادن - ایمیدرو این است که اکثر معادن سخت زغالسنگ را به بخش خصوصی قالب کرده است !! .... اما معادن ثروتساز دارای ماده معدنی گران قیمت و عالی را برای خود نگه داشته است !! .... بخش خصوصی هم معدن زغالسنگ را میگیرد و جنایت میکند و حاضر نیست برای ایمنی آنها هزینه کند !! .... و هزینه تلفات و انفجارها را هم از بیمه ( از جیب کل مردم ایران ) میگیرد !! .... اینکه مسنولان این چرخه های مخرب و هزینه زا را درک نمیکنند ، جای تعجب دارد !! .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس