عطوان: السنوار باید بر کرسی فلسطین تکیه می‌زد

تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه ایران از نتانیاهو به عنوان هیتلر زمان نام برد که به دنبال کشاندن آمریکا به جنگ جهانی سوم است.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در رای الیوم با اشاره به زمزمه های مربوط به پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به عملیات «وعده صادق۲» ایران در موشک باران اراضی اشغالی، آورده است: چند نکته وجود دارد که درباره حمله اسرائیل و امکان موفقیت و شکست آن و تبعات ناشی از آن باید به آن توجه کنیم؛ اولا، هر حمله اسرائیل خواه هوایی یا موشکی باشد، بدون چراغ سبز آمریکا و مشارکت مستقیم آمریکا نخواهد بود. آیا حضور «مایکل کولا» فرمانده سنتکام در تل آویو در این راستاست؟

دوم، ایران پهناور و بیشتر تاسیسات هسته ای آن در قعر کوهها و بسیار مستحکم است و بمب های دو هزار تنی که آمریکا به اسرائیل طی ماههای اخیر داده است نمی تواند گزندی به آن وارد کند و از این رو این حمله شانس چندانی ندارد.

سوم، ایران ممکن است که از دفاع هوایی لازم و مناسب برای سرنگونی جنگنده های رادارگریز اسرائیل و مجهز به مخازن سوخت اضافی که آنها را قادر می سازد که مسافت ۲۱۰۰ کیلومتری را بدون توقف یا سوخت گیری در هوا، طی کنند نداشته باشد مگر اینکه با توجه به همکاری نظامی فزاینده روسی-ایرانی اس ۴۰۰ یا ۵۰۰ در اختیار داشته باشد؛ اما آنچه ایران در اختیار دارد خطرناکتر است یعنی احتمال واکنش فوری ایران با هدف قرار دادن پایگاههای هوایی اسرائیل و فرودگاههای آن دقایقی پس از تجاوز و با موشک های «فاتح» و هایپرسونیک است به طوری که جنگنده های حمله کننده اسرائیلی پایگاه و مکانی برای فرود پس از مشارکت در حمله احتمالی نداشته باشند مگر اینکه برخی کشورهای عربی فرودگاه‌های خود را بگشایند.

چهارم، مقامات اسرائیلی از همکاری کشورهای منطقه دم می‌زنند و احتمال مقصود اجازه این کشورها برای عبور جنگنده های اسرائیلی از حریم هوایی خود برای حمله به ایران است کشورهایی مانند اردن و عربستان. علاوه بر اینکه کشورهای دیگری مانند امارات، بحرین و قطر که پایگاههای هوایی آمریکا در آن قرار دارد، آیا این کشورها در حمله اسرائیل به ایران کمک خواهند کرد؟

پنجم، حمله جنگنده های اسرائیلی به تاسیسات نفتی و گازی ایران به بحران انرژی جهانی در آستانه فصل سرمای سخت اروپا منجر خواهد شد و کمبود انرژی را به دنبال خواهد داشت و قیمت ها سربه فلک خواهد کشید. روی آوردن به روسیه و منابع انرژی آن تنها گزینه است که این موجب سرازیر شدن صدها میلیارد به خزانه روسیه خواهد شد و تسهیل کننده مالی جنگ اوکراین خواهد بود.

ششم، اگر مشارکت آمریکا در این حمله قطعی شود که هم اکنون تقریبا قطعی است، این یعنی اینکه ایران پایگاههای آمریکا در عراق، اردن و شرق سوریه و منطقه خلیج فارس و ترکیه را هدف قرار خواهد داد جایی که بیش از ۴۰ هزار نظامی آمریکایی با تابوت به کشورشان بر می گردند.

عطوان در ادامه نوشت: اسرائیل در جبهه های مختلف متحمل ضربات سنگین از مقاومت شده است. مقاومت اسلامی لبنان تحرکات این رژیم برای ورود به اراضی لبنان را ناکام گذاشته است و این رژیم به حملات هوایی نمایشی و کشتن غیرنظامیان بی گناه روی آورده است. اگر اسرائیل به ایران حمله کند درهای جهنم به روی رژیم اشغالگر گشوده خواهد شد. آمریکا نخواهد توانست مانع حملات موشکی از سمت ایران، لبنان و یمن و عراق شود و همه زیرساخت های برق، آب، فرودگاهها و سکوهای گازی اسرائیل در دریای مدیترانه هدف قرار خواهند گرفت. حمله پهپاد مقاومت عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی و هلاکت دو نظامی و زخمی شدن ۲۴ نفر دیگر پیش درآمدی از حملات روزهای آتی در همه میادین است.

وی نوشت: نتانیاهو به دنبال کشاندن آمریکا به جنگ جهانی سوم است و او بایدن و ضعف و تسلیم شدن او در برابر لابی صهیونیستی را به مثابه فرصت طلایی می‌داند. نتانیاهو هم اکنون نقش هیتلر را بازی می‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۵
    2 0
    اسرائیل هر جنایتی دلش بخواد تو غزه و لبنان و سوریه می کنه چون ضدهوایی ندارن.
  • ZA ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۵
    1 0
    اسرائیل اصلا وجود نداره، همش امریکا و انگلیس هست که در حال جنگ هستن.
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۵
    0 0
    خنده داره دیگه صحبت از اسراییل بشه. آمریکا. فقط آمریکا. تمام آمریکاست. هر فسادی در این دنیا واقع میشه شک نکنید دست این شیطان بزرگ در کاره. چقدر حکیمانه فرمود مرحوم امام ره: آمریکا شیطان اکبر ست.
  • ساسان IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۵
    0 0
    تحلیلهای اینرو نذارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس