کد خبر 1651483
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶
بلینکن اقدامات پکن در دریای جنوبی چین را محکوم کرد

وزیر امورخارجه آمریکا امروز (جمعه) در جریان نشست سران کشورهای آسیا-اقیانوسیه که در حاشیه اجلاس «اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا»  (آ. سه. آن) برگزار شد، اقدامات  پکن در دریای جنوبی چین را محکوم کرد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر افزود: وزیر امورخارجه آمریکا امروز (جمعه) در جریان نشست رهبران کشورهای عضو آ. سه. آن اقدامات «به طور فزاینده خطرناک» پکن در دریای جنوی چین را محکوم کرد.

بنابراین گزارش بیلنکن در «وینتیان» پایتخت لائوس که اجلاس سران آ. سه. آن در آنجا در حال برگزاری است، گفت: ما درمورد اقدامات نامشروع و به طور فزاینده خطرناک چین در دریاهای جنوب و شرق چین همچنان نگران هستیم، امری که به مجروح شدن افراد، خسارت دیدن کشتی‌های متعلق به کشورهای عضو آ. سه. آن منجر شده و در تضاد با تعهدات برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات است.

وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست مدعی شد: آمریکا از آزادی دریانوردی و پرواز بر فراز منطقه هند و اقیانوسیه حمایت می کند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش داد: یک منبع آگاه به این خبرگزاری گفت که بلینکن اعلام کرد که آمریکا امیدوار است با رهبران کشورهای عضو آ. سه. آن بر حفاظت از ثبات در سراسر تنگه تایوان همکاری کند.

رهبران ۱۸ کشور آسیا-اقیانوسیه، در حاشیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا موسوم به آ. سه. آن، در لائوس گردهم آمدند و درباره موضوعاتی از جمله افزایش تنش‌ها در دریای جنوبی چین، جایی که پکن درگیر مناقشات ارضی با همسایگان خود است، برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی و جنگ طولانی‌مدت روسیه در اوکراین گفت‌وگو کردند.

نشست سران شرق آسیا (EAS) شامل ۱۰ عضو آ. سه. آن یعنی برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام به همراه استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزیلند، روسیه، کره جنوبی و آمریکا است.

از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست در وینتیان لائوس می‌توان به شیگرو ایشیبا نخست‌وزیر جدید ژاپن، لی چیانگ نخست‌وزیر چین، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اشاره کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در این نشست از چین برای تحت فشار قرار دادن کشورهای کوچک‌تر با ادعاهای ارضی در دریای جنوبی چین انتقاد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس