FATF با درخواست ایران موافقت کرد

با گذشت زمان اجماع نظری در بین گروه‌های مختلف شکل گرفته است که تا زمانی که تحریم‌های یکجانبه حداکثری آمریکا علیه ایران وجود دارد، موضوع اف ‌ای تی اف اهمیتی نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: مسعود براتی کارشناس اقتصاد بین‌الملل و تحریم در گفت‌وگو با رجانیوز اظهار کرد: تا زمانی که تحریم‌های یکجانبه حداکثری آمریکا علیه ایران وجود دارد که محدودیت‌های فراوانی را ایجاد کرده و سبب قطع روابط بانکی رسمی ما شده است، موضوع اف ‌ای تی اف اهمیتی نخواهد داشت. این جمع‌بندی به طور مشخص در مجمع تشخیص مصلحت نظام حاصل شد. برخی مدیران دولتی تمایل دارند که این موضوع را در رسانه‌ها ضریب بدهد و به نظر می‌رسد این اقدام ناشی از یک تصمیم سیاسی است. هدف این است که چالشی در فضای سیاسی ایجاد شود تا توجه‌ها به سمت آن معطوف گردد.

وی در پاسخ این سؤال که آیا ایراداتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام به FATF وارد کرده بود اکنون رفع شده؟، گفت: مجمع در دو دوره بررسی معاهدات اف ‌ای تی اف به جمع‌بندی نرسید و این به دلیل ابهاماتی بود که به ادله دولت وقت وارد بود. دولت نتوانست به این ابهامات پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه دهد. از جمله این ابهامات این بود که آیا مشکلات روابط بانکی واقعاً ناشی از این موضوعات است و با حل آن‌ها، مشکلات بانکی رفع می‌شود یا خیر؟ ابهام بعدی این بود که مسئله ایران در تعامل با FATF که قرار داشتن در لیست سیاه است با تصویب این دو معاهده رفع می‌شود یا خیر؟ با توجه به ۳۹ مورد دیگر برنامه اقدام که تنها ۱۵ مورد آن تأیید شده است و ۲۴ مورد هنوز پذیرفته نشده است.

همچنین، نگرانی‌هایی درباره هم‌افزایی اجرای مطالبات اف ‌ای تی اف و عضویت در کنوانسیون‌ها با تحریم‌های مالی آمریکا وجود داشت که پاسخی برای آن ارائه نشده بود. این سه دسته سؤالات مهم، پاسخی نداشت و به همین دلیل مجمع نتوانست به جمع‌بندی برسد. البته واقعیت این است که جمع‌بندی هم وجود داشت؛ دو کمیسیون تخصصی مجمع، یعنی کمیسیون حقوقی قضائی و کمیسیون سیاسی دفاعی امنیتی، به رد نظرات دولت رأی دادند و پیوستن به دو معاهده را به صلاح کشور ندانستند. اما در صحن اصلی مجمع، به درخواست دولت، این بررسی انجام نشد و تصمیم گرفته نشد تا اثرات منفی نداشته باشد.

باتوجه به ادعاهای همتی مبنی بر رفع محدودیت‌های تبادل مالی بانکی بین‌المللی در صورت تصویب FATF، آیا تحریم‌های ثانویه مانعی برای این تبادلات ایجاد نمی‌کند؟

براتی در پاسخ به سؤال فوق می‌گوید: درخصوص ادعاهای آقای همتی درباره رفع محدودیت‌های تبادل مالی بانکی بین‌المللی در صورت تصویب اف ‌ای تی اف، باید گفت که اصلی‌ترین مانع، تحریم‌های آمریکا هستند. بنابراین، آقای همتی باید ادله و اسناد خود را منتشر کند تا قابلیت بررسی وجود داشته باشد. منطقی نیست بانکی در شرایط تحریمی حاضر به همکاری با ایران باشد اما به دلیل حساسیت‌های اف ‌ای تی اف از همکاری دوری کند.

براتی درباره این سؤال که باتوجه به گذشت چندساله از پیگیری FATF، آیا قابلیت طرح دوباره در مجمع تشخیص مصلحت نظام ممکن است و یا طبق اظهارات برخی نمایندگان برای تصویب باید به صحن مجلس برود؟، اظهار کرد: طبق آخرین ویرایش آیین‌نامه رسمی مجمع تشخیص، بعد از گذشت شش‌ماه از طرح هر مسئله‌ای دیگر امکان پیگیری توسط مجمع وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس