عکس/ جدال مستقیم ترامپ و هریس در نخستین مناظره

کامالا هریس طی هفته ها و خصوصا روزهای اخیر، تلاش کرده است ژست یکی از مخالفان نتانیاهو در کاخ سفید را به خود گرفته و بر لزوم انعقاد پیمان آتش بس در غزه تاکید کند.

سرویس جهان مشرق - موسسات نظرسنجی در آمریکا، تمرکز خود را از سنجش محبوبیت ترامپ و هریس در سطح عمومی و سراسری برداشته و بر روی هفت ایالت پنسیلوانیا، میشیگان، ویسیکانسین، نوادا، آریزونا، کارولینای شمالی و جورجیا متمرکز شده اند. در صورتی که کامالا هریس نتواند پیروزی های نزدیک و بعضا میلیمتری بایدن در این ایالات کلیدی را تکرار کند، احتمال شکست نهایی وی در انتخابات ریاست جمهوری پنجم نوامبر امسال افزایش خواهد یافت.

در میان هفت ایالت کلیدی ذکر شده، سه ایالت موسوم به غرب میانه (که فعلا به دلیل حمایت از دموکراتها در سال ۲۰۲۰ به کمربند آبی مشهور هستند) از اهمیت به سزایی برخوردار هستند:میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین. این سه ایالت، در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ میلادی الگوی رای دهی واحدی داشته اند:در سال ۲۰۱۶، هر سه ایالت به نامزد جمهوریخواهان و در سال ۲۰۲۰ به بایدن نامزد دموکراتها رای داده اند.

یک نظرسنجی تکان دهنده علیه هریس

نظرسنجی اخیر موسسه کوئینیپیاک نشان می دهد که ترامپ در دو ایالت کلیدی میشیگان و ویسکانسین از رقیب خود هریس به ترتیب ۳ و ۲ درصد پیشی گرفته است. محبوبیت هریس در اکثر این ایالات ثابت مانده یا کاهش یافته و در مقابل، شاهد رشد خزنده آرای ترامپ هستیم. ارزش آرای الکترال این سه ایالت به صورت تجمیع شده، ۴۶ عدد می باشد که تعلق آن به هر یک از دونامزد انتخاباتی می تواند پیروزی آنها در رقابت ماه نوامبر ۲۰۲۴ را تضمین کند. نظرسنجی موسسه کوئینیپیاک نشان می دهد برتری پنج درصدی ماه گذشته هریس در میشیگان به برتری سه درصدی ترامپ ( ۵۰ به ۴۷ درصد) تبدیل شده است. در ویسکانسین نیز برتری یک امتیازی هریس در ماه گذشته به برتری ۲ درصدی ترامپ تبدیل شده است. حتی در ایالت پنسیلوانیا که خود دارای ۲۰ رای الکترال می باشد نیز اوضاع چندان به سود دموکراتها مساعد نیست. در نظرسنجی کوئینیپیاک تصریح شده که برتری هریس در این ایالت به ۳ درصد کاهش پیدا کرده که نسبت به ماه گذشته (که برتری شش درصدی هریس را نشان می داد)، به نصف کاهش یافته است.

آیا جنگ غزه به پاشنه آشیل دموکراتها تبدیل می شود؟

حمایت مطلق و مستمر آمریکا از نسل کشی رژیم اشغالگر قدس در غزه و تسری جنگ به جنوب لبنان، منتج به خشم و نارضایتی شدید رای دهندگان مسلمان در ایالات سه گانه از کاخ سفید و دموکراتها شده است. گاردین در این خصوص تاکید می کند:

"یکی از موضوعاتی که بر کمپین انتخاباتی کامالا هریس سایه افکنده، تشدید درگیری در خاورمیانه است. با حمله اسرئیل به حزب‌الله، بخش مهمی از رای دهندگان عرب تبار و مسلمان در میشیگان، نسبت به عدم حمایت خود از دموکراتها از طریق عدم شرکت در انتخابات، مصمم تر شده اند. پس از وقوع جنگ غزه نیز این روند کم و بیش وجود داشت اما اکنون، در فاصله کمتر از یکماه تا برگزاری انتخابات به نقطه اوج خود رسیده است. "

رمزگشایی از آنچه گاردین گزارش داده، چندان دشوار و پیچیده نیست: در ایالت میشیگان مسلمانان حدود ۲۵۰ هزار رای فعال داشته اند که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ به ضرر ترامپ و به سود بایدن به گردش در آمد. اکنون بخش اعظمی از این آرا دیگر به سبد رای دموکراتها واریز نمی شود. به عبارتی بهتر، ترامپ پایگاه رای خود را در سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین ثابت نگاه داشته و در مقابل، هریس به واسطه همراهی کاخ سفید به جنایات ددمنشانه رژیم کودک کش صهیونیستی در نوار غزه و لبنان هر روزه شاهد کاهش سبد رای خود است. در صورتی که رویکرد آمریکا در قبال جنگ غزه با تحولی اساسی و نتیجه ای عینی(در خصوص آتش بس دائم و عقب نشینی صهیونیستها) منتج نشود، قطعا مناقشات جاری در منطقه تبدیل به پاشنه آشیل هریس و همراهانش در انتخابات ماه آینده تبدیل خواهد شد. گاردین در بخش دیگری از گزارش خود، تاکید کرده است که ضعف کاخ سفید در ایالات سه گانه حساس در غرب میانه به اندازه ای مشهود است که ترامپ در کمپین انتخاباتی خود، از اکنون مشغول تدارک اعلام پیروزی در میشیگان، پنسیلوانیا و ویسیکانسین و متعاقبا، پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی است. کار به جایی رسیده که جمهوریخواهان تمرکز خود را از سه ایالت مذکور تا اندازه ای برداشته اند و تبلیغات خود را در ایالاتی مانند کالیفرنیا و ایلنوی(که اساسا به ایالات دموکرات و آبی مشهورهستند) معطوف نموده اند.

شکست گفتاردرمانی هریس

کامالا هریس طی هفته ها و خصوصا روزهای اخیر، تلاش کرده است ژست یکی از مخالفان نتانیاهو در کاخ سفید را به خود گرفته و بر لزوم انعقاد پیمان آتش بس در غزه تاکید کند. با این حال، رای دهندگان مسلمان نسبت به این گفتاردرمانی تصنعی هریس دید مثبتی نداشته و آن را صرفا اقدامی تاکتیکی برای جلب مجدد آرای شهروندان عرب تبار آمریکایی در ایالات سه گانه می دانند. این تحلیل، کاملا صحیح است!

هریس نه تنها در جریان رقابتهای انتخاباتی، بلکه در طول حضور خود در کاخ سفید به عنوان معاون جوبایدن نشان داه است که تعلق خاطر مطلقی به لابی های صهیونیستی داشته و از هیچ گونه اقدامی در راستای تقویت مواضع دشمن اشغالگر و کودک کش صهیونیستی در نوار غزه و لبنان دریغ نمی کند. تفاوت رویکرد اعلامی و علنی هریس در این آوردگاه، نتوانسته منتج به مجاب نمودن رای دهندگان مسلمان و حتی شهروندان رنگین پوست و غیررنگین پوست مخالف جنگ غزه در این ایالات شود. نباید فراموش کرد که رقابت ترامپ و بایدن در سال ۲۰۲۰ در این ایالات بسیار نزدیک بود و اگر گردش آرای مسلمانان و رنگین پوستان در سبد رای دموکراتها رخ نمی داد، جمهوریخواهان بار دیگر به مانند سال ۲۰۱۶ میلادی در انتخابات پیروز می شدند.

حذف حدود ۲۰۰ هزار رای مسلمانان میشیگان و صدها هزار رای مسلمانان، دانشجویان، رنگین پوستان و سفید پوستان مخالف رویکرد کاخ سفید در جنگ غزه از سبد رای دموکراتها در ماه آینده، شکست نهایی هریس را در مصاف با ترامپ رقم خواهد زد. کاخ سفید علاوه بر هزینه های شکست در مقابل جبهه مقاومت در معادلات راهبردی و میدانی منطقه، اکنون نتیجه حمایتهای وقیحانه و ضد انسانی خود از تل آویو و نتانیاهو در جنگ غزه را در آینه نظرسنجی های ایالتی در غرب میانه مشاهده می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس