معمای پیجرها؛ چگونه موساد پیچیده‌ترین ترور تکنولوژیک را رقم زد؟

انفجار پیجرها در لبنان این زنگ خطر را برای تمام کشورهای جهان به صدا درمی‌آورد که فناوری‌های جدید می توانند توسط سرویس های اطلاعاتی آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی علیه بشریت به کار گرفته شوند.

به گزارش مشرق، «جنگ سوم لبنان» در حالی وارد مرحله نبرد زمینی در جنوب لبنان شده است که از هشتم اکتبر ۲۰۲۳، حزب الله به عنوان گروه فرودولتی اما مسلح توانسته بود بین ۶۰ الی ۱۲۰ هزار صهیونیست را از شمال فلسطین اشغالی آواره و آنها را مجبور به کوچ اجباری به سمت سرزمین‌های مرکزی و جنوبی کند. تداوم این روند که باعث بلند شدن صدای نیروهای اپوزیسیون و خدشه دار شدن اعتبار سیاسی نتانیاهو شده بود، سبب شد تا کابینه جنگ «چرخه تداوم جنگ» را این بار نه در غزه، بلکه در «جبهه شمالی» دنبال کند. برهمین اساس نتانیاهو و اعضای کابینه وی به اتفاق آراء هدف «بازگردان آوارگان به خانه‌هایشان در شمال فلسطین اشغالی» را در زمره اهداف جنگ قرار دادند.

معمای پیجرها؛ چگونه موساد پیچیده‌ترین ترور تکنولوژیک را رقم زد؟

در این میان علاوه بر تاثیر قابل توجه کمپین ترور موساد برای حذف شخصیت‌هایی همچون فواد شکر، ابراهیم عقیل، علی کرکی و در نهایت سید حسن نصرالله، واقعه انفجار پیچرها و دستگاه‌‍‌های الکترونیکی تاثیر شگرفی بر میزان آمادگی مقاومت لبنان برای مقابله با اشغالگران صهیونیست برجای گذاشت. در ساعات ابتدایی این رخداد تروریستی برخی تحلیلگران از قدرت فزاینده رژیم صهیونیستی در استفاده از فناورهای نوظهور مانند «هوش مصنوعی» سخن می‌گفتند. با گذشت زمان اما گزارش‌های منتشر شده در نیویورک تایمز و واشنگتن پست نشان از یک برنامه ریزی عمیق برای نفوذ در چرخه تامین پیجرهای حزب الله و استفاده از آن در بزنگاه جنگ داشت. در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا به معمای پیجرها پاسخ داده و به ابعاد پیدا و پنهان آن بیشتر بپردازیم.

چه اتفاقی افتاد؟

روز سه‌شنبه هفدهم سپتامبر باتری تعداد زیادی از پیجرهای تایوانی «گولد آپولو» منفجر شدند. در این عملیات تروریستی قریب به ۱۱ نفر، ازجمله ۱۰ نفر از اعضای مقاومت لبنان به شهادت رسیده و بیش از ۲۷۵۰ هزار نفر زخمی شدند که حال ۲۰۰ نفر آنها وخیم گزارش شد. در جریان این حمله مجتبی امانی سفر ایران در لبنان به دلیل انفجار پیجر محافظ خود، از ناحیه صورت آسیب دید. پس از این حمله رسانه‌های عبری سعی کردند تا میان انفجار پیجرها در لبنان و خنثی سازی عملیات مقاومت علیه یکی از مقامات سابق امنیتی اسرائیل یعنی موشه یعالون، رئیس سابق ستاد کل ارتش اسرائیل ارتباط برقرار کنند.

معمای پیجرها؛ چگونه موساد پیچیده‌ترین ترور تکنولوژیک را رقم زد؟

تنها به فاصله یک روز پس از انفجار پیجرها، سرویس موساد با همکاری «واحد ۸۲۰۰» موج دوم عملیات خرابکارانه علیه همسایه شمالی را آغاز کرد. در جریان این حمله سایبری بی‌سیم‌های ژاپنی «آیکام»، موبایل و رایانه‎های شخصی، دستگاه‌های ساعت زنی و غیره هدف عملیات خرابکارانه سرویس جاسوسی اسرائیل قرار گرفتند. شرکت ژاپنی اعلام کرده است که سیستم‌های رادیویی در اختیار حزب الله، مدلی قدیمی بود که تولید آن ۱۰ سال پیش متوقف شده است. ذکر این نکته سبب تقویت سناریو هک و تزریق مواد انفجاری در وسایل ارتباطی حزب الله می‌شود. مجموعا در جریان این دو حمله تروریستی ۴ هزار لبنانی شهید و زخمی شدند. پس از حملات هفدهم و هجدهم سپتامبر نتانیاهو، گالانت و هلوی از استقرار نیروهای ارتش رژیم در جبهه شمالی با هدف تغییر وضعیت امنیتی و فراهم شدن شرایط برای بازگشت شهرک نشین‌ها سخن گفتند.

نفوذ در چرخه تامین پیجرها

با گذشت زمان اطلاعات جدیدی در خصوص عملیات پیجرها در فضای رسانه‌ای غرب منتشر شد. به عنوان مثال روزنامه واشنگتن پست با انتشار اطلاعاتی جدید، از برنامه ریزی ۹ ساله سازمان موساد برای نفوذ به سیستم‌های ارتباطی حزب الله و تلاش برای تبدیل این دستگاه‌ها به وسایل انفجاری پرده برداشت. ظاهرا در جریان تنظیم این گزارش تیم تحقیقاتی واشنگتن پست با برخی منابع آگاه اسرائیلی، لبنانی و آمریکایی مصاحبه کرده است. ایده «اسب تروآ» نخستین بار در سال ۲۰۱۵ توسط سرویس موساد طرح گردید. با روی آوردن نیروهای حزب الله به سیستم‌های رادیویی با برد کوتاه، به تدریج موساد زمینه ورود انواع سیستم‌های رادیویی آلوده به لبنان را فراهم کرد. این روزنامه مدعی است تل‌آویو به مدت ۹ سال با استفاده از این سیستم‌های رادیویی اقدام به شنود تحرکات حزب‌الله کرده است.

معمای پیجرها؛ چگونه موساد پیچیده‌ترین ترور تکنولوژیک را رقم زد؟

از اکتبر ۲۰۲۳ حزب الله تصمیم گرفت تا از سیستم‌های ارتباطی استفاده کند که قابل رهگیری نبوده و با استفاده از آن بتوان پیام‌های رمزگذاری شده را میان سطوح مختلف نیروها منتقل کرد. نکته کلیدی آن است که در آن دوران نه شرکت تایوانی و نه حزب الله اطلاعی از مونتاژ این سیستم‌های ارتباطی توسط موساد نداشتند. کارشناسان معتقدند این مواد انفجاری با چنان مهارتی در پیجرها به کار رفته بود که امکان تشخیص خطر آنها بسیار سخت شده بود.

این پیجرهای ۸۰ گرمی به گونه‌ای طراحی شده بودند که افراد برای دسترسی به پیام‌های رمزگذاری شده چاره‌ای جز فشار دادن هر دو دکمه دستگاه نداشتند! در اواخر تابستان ۲۰۲۴ دستگاه اطلاعاتی اسرائیل به این نتیجه رسید که به زودی عملیات آنها لو رفته و حزب الله از وجود مواد منجره در این پیجرها آگاه خواهد شد. برهمین اساس نتانیاهو، افسران امنیتی و کابینه وی تصمیم گرفتند تا دستور آغاز عملیات پیجرها را صادر کنند.

ران پروسور کیست؟

ران پروسور سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل و سفیر فعلی این رژیم در آلمان یکی از چهره‌های کلیدی در روند مونتاژ و آلوده کردن پیجرهای حزب الله بود. این فرد سابقه فعالیت به عنوان سفیر رژیم صهیونیستی در انگلیس را نیز در کارنامه کاری خود دارد. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی گروه هکری حنظله شخص نام برده به همراه شرکت «Israel Industrial Batteries- IIB» وابسته به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در روند آلوده کردن باتری پیجرهای نیروهای حزب الله نقش داشته است. این شرکت باتری سازی بسیار از زیرساخت‌ها و تجهیزات ذخیره ساز انرژی را برای سیستم‌های راداری، تجهیزات مخابراتی و تسلیحات اسرائیلی فراهم می‌کند. در واکنش به این اقدام تروریستی، گروه هکری حنظله قریب به ۶ هزار ترابایت از ایمیل‌ها، اسناد مالی- اداری، مدارک طراحی- تولید، مشتریان، نیروی انسانی و غیره شرکت نام برده را هک کرده و قرار است تا آن این اسناد را در فضای عمومی منتشر کند.

بهره سخن

انفجار پیجرها و وسایل الکترونیکی در سراسر لبنان این زنگ خطر را برای تمام کشورهای جهان به صدا درمی‌آورد که فناوری‌های جدید تنها وسیله‌ای برای بهبود زندگی بشر نیستند بلکه می توانند توسط سرویس های اطلاعاتی آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی علیه بشریت به کار گرفته شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عباسم IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    2 1
    باور کنید پیچیده نبود الکی دشمن رو بزرگ نکنید این کم کاری و ضعف ما بود که همچنین تجهیزاتی تولید نمیکنیم و یا حداقل قبل از استفاده خوب بررسی نشدن
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    1 0
    یکیش هم سهل انگاری خود ماهاست
  • BE ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 1
    حادثه هسته ای فوکوشیما را به یاد بیاورید، بپرسید چه کسی و چرا این کار را انجام داده است....مثل بقیه حوادث طبیعی نبود!
  • DE ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    جبهه مقاومت لازمه یک دستگاه اطلاعاتی ضد جاسوسی بعنوان سپر دفاعی تشکیل بده که کارش شکار جاسوسان و خنثی کردن عملیات جاسوسی خرابکارانه و زدن ضربه متقابل باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس