کد خبر 1653782
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی افق ایران منتشر کرد:

ارتش رژیم صهیونسیتی مدعی شد یحیی سنوار رهبر حماس و معمار عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر به شهادت رسیده است.

اگرچه حماس تاکنون به صورت رسمی این خبر را تایید نکرده، اما تصاویر منتشر شده از محل حادثه نیز تا حدود زیادی شهادت یحیی سنوار را تایید می کند.

شهادت سنوار، ۶ معادله مهم در پی خواهد داشت:

۱. معادله اسرا
احتمالا فقط سنوار و جمع محدودی از فرماندهان قسام از مکان و سرنوشت اسرای صهیونسیتی نزد حماس اطلاع دارند. اینکه پس از سنوار، سرنوشت اسرا چه خواهد شد معادله مهمی برای نتانیاهو و آینده جنگ در جبهه غزه است.

دو سناریو قابل تصور است: اول اینکه، اگر ارتش اسرائیل بتواند پس از هدف قرار دادن سنوار، اسرا را زنده پیدا کند، می تواند برای نتانیاهو یک دستاورد تاکتیکی به حساب آید و جایگاه او در صحنه سیاسی و اجتماعی اسرائیل تقویت کند.

دوم: در صورتی که پس از سنوار، هیچ اسیری سالم به دست اسرائیل نرسد، می تواند وضعیت را برای نتانیاهو در داخل اسرائیل وخیم کند و فشار بر دولت و ارتش رژیم را بالا ببرد.

۲. معادله جنگ غزه

شهادت سنوار بر آینده جنگ در غزه اثرگذار خواهد بود. پس از سنوار، احتمالا رژیم خود را برای اعلام پیروزی در غزه آماده می کند. از سوی دیگر، ممکن است فشارهای بین المللی بیشتری نیز برای پایان دادن به جنگ ایجاد شود. در این میان، معادله اسرا و سرنوشت آن ها می تواند بر این معادله اثر زیادی داشته باشد.

۳. معادله جنگ لبنان

پس از سنوار، معادله جنگ در لبنان ممکن است وارد فاز جدیدی شود و احتمالا باید شاهد افزایش تنش در جبهه لبنان باشیم. بدین معنا که، نتانیاهو که از نبود سنوار سرمست است، به دنبال آن باشد که الگوی جنگ در غزه را در لبنان پیاده سازی کند و تمرکز بیشتری بر این جبهه معطوف کند.


البته او به خوبی می داند که جبهه لبنان کشنده تر، پیچیده تر و غیرقابل پیش بینی تر از جبهه غزه است.

۴. معادله رهبری حماس

یحیی سنوار در آگوست ۲۰۲۴ جایگزین شهید اسماعیل هنیه شده بود که در تهران توسط رژیم صهیونیستی ترور شد. او همچنین از سال ۲۰۱۷ رهبر حماس در نوار غزه بود.

حال پس از شهادت او، معادله آینده رهبری حماس بار دیگر به معادله ای مهم تبدیل می شود. اینکه چه کسی پس از سنوار رهبر حماس می شود یک مسئله بسیار مهم است. رهبر آینده از داخل تونل های غزه انتخاب می شود یا از میان بخش سیاسی حماس در خارج از غزه؟ انتخاب هر کدام از آن ها می تواند منجر به نتایج متفاوتی شود.

۵. معادله رهبری غزه و قسام

معادله مهم دیگر نیز سرنوشت رهبری نوار غزه و گردان های قسام است. آیا آنچنان که سازمان حزب الله در لبنان توانست پس از شهادت سید حسن نصرالله، کادر رهبری آن و فرماندهان ارشد حزب الله خود را بازیابی کند، شاخه نظامی حماس نیز از عهده این ماموریت دشوار برمی آید و همچنان به مقاومت در برابر اشغالگران ادامه خواهد داد؟

۶. معادله جنگ در منطقه

بی تردید، همه این معادلات پسا سنوار، بر معادله بزرگتر جنگ میان ایران و جبهه مقاومت با اسرائیل و آمریکا تاثیر خواهد گذاشت. آیا اسرائیل پس از رهایی از کابوس سنوار، به سمت تشدید تنش خواهد رفت یا کاهش تنش؟ آیا با شهادت سنوار، نتانیاهو در غزه احساس پیروزی خواهد کرد و از آن سرمست می شود و به ماجراجویی ها در منطقه ادامه خواهد داد یا از کشتارها ارضا شده و فیتیله جنگ را پایین می کشد؟

تصور من این است که باید شاهد تنش آفرینی بیشتر رژیم در منطقه و تصعید منازعه باشیم. در یک تصویر کلان، منازعه کنونی در منطقه، متوقف نخواهد شد و توسعه پیدا می کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس