به گزارش مشرق، خودروساز چینی چری برای مجوز فروش شاسیبلند لوکس ۷ نفره خود، یعنی اکسید VX C-DM با پیشرانه PHEV درخواست داد. این شاسیبلند هماکنون با نام اکستریم VX در بازار ایران حضور دارد و لقب گرانترین خودروی مونتاژی کشور را یدک میکشد.
اکسید یک برند سطح بالا تحت گروه چری است که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد. این شرکت، کراساوورهای خانوادگی تولید میکند و بیشتر تمرکز خود را روی صادرات گذاشته است.
به گزارش carnewschina، اکسید VX برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ و در چین به عنوان یک خودروی بنزینی معرفی شد. فروش آن در سال ۲۰۲۱ آغاز و در چین به Lanyue تغییر نام داد، اما نام بینالمللی آن اکسید VX است. این کراساوور برای سه سال فقط به عنوان یک خودروی بنزینی در دسترس بود.
در نمایشگاه خودروی شانگهای در آوریل ۲۰۲۳، نسخه EREV یا برد طولانی این خودرو رونمایی شد و اکنون، چری، VX را به یک SUV پلاگین هیبریدی با سه موتور برقی تبدیل کرده است.
ابعاد اکسید VX C-DM حدود ۵۰۱۰/۱۹۴۰/۱۸۰۰ میلیمتر با فاصله بین محورهای ۲۹۰۰ میلیمتر است. نمای بیرونی اکسید VX C-DM در مقایسه با مدل قبلی تغییراتی داشته است. در نمای عقب، چراغهای L مانند بزرگی جایگزین چراغ خطی متصل شده و ظاهری قابل توجه را ایجاد کرده است. در داخل، اکسید VX دارای شش یا هفت صندلی بوده و کنسول وسط آن دارای یک صفحه نمایش سه گانه است.
نسخه پلاگینهیبریدی اکسید VX دارای پیشرانه C-DM است. این پیشرانه شامل یک موتور ۱٫۵ لیتری بنزینی برای تولید ۱۵۴ اسب بخار و سه موتور برقی برای تولید ۴۵۶ اسب بخار قدرت است. دو موتور الکتریکی بخشی از گیربکس ۳ سرعته DHT هستند و موتور سوم برقی در محور عقب قرار دارد. خروجی ترکیبی اکسید VX به ۶۱۰ اسب بخار قدرت میرسد. این خودرو دارای یک باتری NMC سه تایی ساخت CATL با ظرفیت ۳۴٫۴۶ کیلووات ساعت و وزن ۲۲۸ کیلوگرم است. برد برقی اکسید به ۱۴۳ کیلومتر میرسد.
اکسید VX C-DM احتمالاً امسال وارد بازار خواهد شد و با بسیاری از کراساوورها مانند بیوایدی تانگ DM-i، آیتو M۷، Li Auto L۶، لینکاند کو ۰۸ EM-P و غیره رقابت خواهد کرد.