رسانه هندی: شهادت سنوار، پیروزی اسرائیل نیست

رسانه هندی ایندین اکسپرس، در گزارشی با اشاره به شهادت «یحیی سنوار» نوشت: این مساله به معنی پیروزی (رژیم) اسرائیل نیست اما می‌تواند مهم‌ترین تحول در جنگ یکساله غزه باشد.

به گزارش مشرق، شهادت یحیی سنوار، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در بسیاری از رسانه‌های جهان بازتاب یافت. تارنمای خبری روزنامه ایندین اکسپرس هند نیز در گزارشی آورد: شهادت او توسط (رژیم) اسرائیل ممکن است مهم‌ترین تحول در جنگ یک ساله غزه باشد.

این رسانه هندی نوشت: سنوار از سال ۲۰۱۷ عملاً رهبر حماس و مرد اول آن در غزه و در میدان جنگ بود، او همچنین مسئول عملیات نظامی حماس و طراح اصلی حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (طوفان الاقصی) به شمار می آمد. به همین دلیل هدف اصلی اسرائیل بود.

چرا سنوار برای حماس مهم بود؟

این رسانه با اشاره به این که سنوار در زمان شهادت، قدرتمندترین شخصیت حماس بود، نوشت: پس از اینکه (رژیم) اسرائیل مراکز قدرت حماس را هدف قرار داد، سنوار تنها تصمیم‌گیرنده این گروه شد و قدرت بیشتری یافت.

ایندین اکسپرس اضافه کرد: سنوار به رغم اینکه در صدر فهرست اهداف (رژیم) اسرائیل قرار داشت، در غزه مانده بود و شخصاً عملیات نظامی را هماهنگ می کرد و در نهایت در نبردهای زمینی به شهادت رسید، نه در تونل هایی که تل‌آویو مدعی پنهان شدن سران حماس در آن بود.

این رسانه هندی نوشت: سنوار در سال ۲۰۱۱ پس از تحمل بیش از ۲۲ سال حبس، به عنوان بخشی از یک معامله بزرگ مبادله زندانیان از زندان (رژیم) اسرائیل آزاد شد. وی که به حبس ابد محکوم شده بود برجسته ترین چهره حماس محسوب می‌شد که آزاد شد.

رسانه هندی: شهادت سنوار، پیروزی اسرائیل نیست

این گزارش در ادامه شهادت سنوار را به دلیل شجاعتی که از خود بروز می‌داد، خلائی عظیم برای حماس خواند و اضافه کرد: با این حال، آن طور که بنیامین نتانیاهو، وعده داده است، حماس «از روی زمین» محو نخواهد شد. برخی کارشناسان معتقدند که مرحله آتی درگیری در غزه ممکن است در واقع برای (رژیم) اسرائیل دشوارتر هم باشد.

این رسانه به نقل از حسین ایبیش، محقق ارشد موسسه کشورهای خلیج فارس، آورده است که شهادت سنوار مسلماً به معنای پایان حماس نیست. حتی به معنای پایان درگیری هایی که از زمان پایان کارزار رفح در غزه رخ داده هم نیست.

وی افزود: به اعتقاد من، این جنگی است که حماس در واقع می خواست مانع از وقوع آن شود.

این رسانه شهادت سنوار را یکی از مهمترین اهداف (رژیم) اسرائیل دانست و این احتمال را مطرح کرد که این اقدام «شاید راه را برای توافق آتش بس و بازگشت اسرای دو طرف که هنوز زنده هستند، هموار کند» و افزود: بازگرداندن اسرا از نظر سیاسی برای نتانیاهو بسیار مهم است زیرا او همواره با اعتراضات و تظاهرات روبرو بوده است. بیشتر کارشناسان بر این باورند که اسرائیل از این رخ داد برای مذاکره درباره آزادی اسرا استفاده خواهد کرد.

نتانیاهو روز پنجشنبه اعلام کرد که «جنگ، هنوز تمام نشده است».

ایندین اکسپرس نوشت: بسیاری بر این باورند که حتی اگر حماس با تبادل اسرا موافقت کند او می‌خواهد فقط برای تضمین بقای سیاسی خود به جنگ ادامه دهد. او ممکن است از هدف مبهم «پیروزی کامل» برای ادامه کار استفاده کند و متحدان راست افراطی او از این سیاست حمایت خواهند کرد. نتانیاهو ممکن است تصمیم بگیرد که دست‌کم تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مسیر جنگ باقی بماند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس