نوسانات مواضع ماکرون در قبال غرب آسیا

رویکردهای متناقض رئیس‌جمهور فرانسه در قبال اسرائیل و مسئله غزه، سیاست وی با محوریت غرب آسیا را تضعیف می‌کند.

به گزارش مشرق، موضع امانوئل ماکرون در قبال خاورمیانه چندان مشخص نیست. در شرایطی که او خود را برای میزبانی کنفرانس بین‌المللی در مورد رسیدگی به بحران لبنان آماده می‌سازد، رویکرد نامشخص وی در قبال جنگ اسرائیل علیه فلسطین موجب شده است تا برخی توان وی برای میانجیگری در بحران‌های کنونی منطقه را زیر سوال ببرند.

به گزارش پولیتیکو، یک دیپلمات سابق فرانسوی عنوان کرده است: برخی از اطرافیان رئیس‌جمهور به شدت حامی اسرائیل هستند و برخی دیگر از فلسطین حمایت می‌کنند.

تاریخ روابط میان فرانسه و اسرائیل از زمان جنگ جهانی دوم بسیار پیچیده بوده است و به گفته مقامات و دیپلمات‌های سابق و فعلی فرانسه، طی سال‌های اخیر به ویژه پس از حمله اسرائیل به غزه در سال گذشته، سیاست این کشور در قبال منطقه بیشتر شبیه یک مسابقه طناب‌کشی بوده است.

یک سوی این مسابقه افرادی هستند که خود را حامیان سرسخت اسرائیل معرفی می کنند و در گروه محافظه‌کاران فرانسوی قرار دارند و طرف دیگر کسانی هستند که بیشتر نسبت به موضوع فلسطین احساس نگرانی می‌کنند. رئیس‌جمهور فرانسه در بین این دو گروه قرار گرفته است.

اگرچه واکنس اولیه ماکرون به جنگ هفتم اکتبر حماس علیه اسرائیل، حمایت بی‌ قید و شرط از آن بود، این ماجرا تا جایی پیش رفت که حتی ماکرون، پیشنهاد تشکیل ائتلافی جهت مبارزه جنبش مقاومت اسلامی حماس را مطرح کرد که بلافاصله ایده مطرح شده از سوی جامعه بین‌المللی رد شد.

با گذشت یک سال از زمان جنگ غزه و هم‌زمان با افزایش شمار عداد قربانیان این جنگ، مواضع ماکرون هم تغییرات قابل توجهی کرده است، تغییراتی که هیچ‌یک پایدار و دائمی نبوده است.

یک دیپلمات سابق فرانسوی در برابر تغییرات موضع ماکرون عنوان کرده است که دیدگاه‌ها و نظرات وی دائما در نوسان است و هنوز مشخص نیست که رئیس‌جمهور فرانسه چه فکری در سر دارد.

طی هفته‌های اخیر، مواضغ ماکرون در قبال اسرائیل سخت‌تر شده است و وی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر سر آمار بالای جان‌بختگان غیرنظامی و همچنین حملات ارتش اسرائیل علیه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به اختلاف خورده است.

این روند تا جایی پیش رفت که حتی ماکرون دو روز پیش از سالگرد ۷ اکتبر از کشورهای غربی خواست تا روند تحویل سلاح به اسرائیل را متوقف کنند. با این حال، خشم نتانیاهو از چنین درخواستی، موجب شد که ماکرون بار دیگر در جریان یک بیانیه مطبوعاتی حمایت تزلزل‌ناپذیرش از اسرائیل را اعلام کند.

ماکرون باز هم هفته گذشته موضع خود را غییر داده و به اسرائیل هشدار داد که نباید تصمیمات سازمان ملل را نادیده بگیرد.

با این حال، او خیلی زود، اظهارات ضد اسرائیلی‌اش را پس گرفت و وزرا و مطبوعات فرانسوی را به تحریف نظراتش در مورد اسرائیل متهم کرد. اکنون مقامات فرانسه، نوسان شدید در رفتارهای ماکرون را به نداشتن یک سیاست مشخص و ثابت در قبال اسرائیل مرتبط دانسته و او را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

یکی دیگر از مقامات سابق فرانسوی نیز سیاست‌های متغیر ماکرون را در مورد موضوع جنگ غزه مورد انتقاد قرار داده و گفته است: همه چیز به این بستگی دارد که او با چه کسی صحبت کند. وقتی با قدرت‌های نوظهور صحبت می‌کند، حامی فلسطین است و هر زمان با نتانیاهو حرف می‌زند، از امنیت اسرائیل حمایت می‌کند.

با این حال، ماکرون ضمن دفاع از مواضع نامشخص خود در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی عنوان کرد: شرایط منطقه به قدری پیچیده است که او پیش از طرح اظهاراتش به خوبی در مورد مواضع اعلامی خود فکر می‌کند.

پولیتکو در این رابطه می‌نویسد: دیدگاه‌های متزلزل رئیس‌جمهور فرانسه نشان‌دهنده اختلاف نظرات شدید میان مقامات وزارت امور خارجه این کشور و کاخ الیزه است. جایی که ماکرون سیاست‌های بین‌المللی نهایی این کشور را تعیین می‌کند.

فرانسه بیشتر جمعیت مسلمان و یهودی اروپا را در خود جای داده است و این موضوع نقش مهمی در تعیین سیاست‌های داخلی این کشور دارد. با این حال در سال‌های اخیر، شاهد اوج‌گیری نئوکان‌های فرانسوی در دوره ریاست‌جمهوری نیکلاس سارکوزی، فرانسوا اولاند و امانوئل ماکرون بوده‌ایم. از این رو به گفته کارشناسان، موضع اصلی فرانسه به سمت موضع حمایت از اسرائیل تغییرپیدا کرده است.

با این حال، به نظر می‌رسد سیاست فرانسه از زمان آغاز جنگ غزه نسبت به مواضع اسرائیل انتقادی‌تر شده است و بدون شک، آمار بالای جان‌باختگان فلسطینی در غزه به همراه عدم ناتوانی اسرائیل در نجات گروگان‌ها و شکست آن در دستیابی به یک توافق برای برقراری آتش‌بس در اتخاذ چنین سیاست‌ انتقادآمیزی بی‌تاثیر نبوده است.

این تغییر موضع پس از آغاز حملات جدید اسرائیل در لبنان به عنوان مستعمره پیشین فرانسه ابعاد جدیدتری به خود گرفته است. از این نظر، حمله اسرائیل به لبنان، نوعی شکست برای ماکرون محسوب می‌شود که تلاش می‌کرد، تنش‌ها در غرب آسیا را کاهش دهد.

نخست‌وزیر اسرائیل، حمله به غزه را درست زمانی آغاز کرد که پاریس فکر می‌کرد، در آستانه برقراری آتش‌بس ۲۱ روزه میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل است.

به نظر می‌رسد، نوسانات شدید در سیاست‌خارجی ماکرون در قبال اسرائیل همچنان ادامه داشته باشد به خصوص آنکه فشارهای زیادی از سوی حامیان فلسطینی و اسرائیلی در وزرات خارجه و کاخ الیزه فرانسه به ماکرون وارد می شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس