کد خبر 1654953
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰

پروژه راه آهن تبریز به چشمه ثریا

منطقه آزاد ماکو در آذربایجان غربی، می تواند شاهد پیشرفتی به مراتب بالاتر و بهتر از امروز باشد. با اتصال خط راه آهن ایران به ترکیه می‌توان انتظار داشت که سازمان منطقه آزاد ماکو و بالطبع شمال غربی کشور به مکانی اقتصادی برای صادرات و واردات کالا تبدیل شود. البته هم اکنون نیز از طریق مرز بازرگان در این ناحیه، فعالیت‌های اقتصادی صورت می‌گیرد اما وجود یک راه آهن می‌تواند حجم مبادلات بین ایران و ترکیه و اروپا را چندین برابر رشد دهد.

با شروع پروژه راه آهن تبریز به چشمه ثریا این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. این طرح در کشور، جزء 4 طرح اولویت دار راه آهن و توسعه خطوط ریلی است. اگر دوست دارید پیرامون این خط راه آهن و زمان اجرایی و کلنگ زنی و یا تاثیرات آن در اقتصاد کشور بدانید، همراه ما باشید.

احداث راه آهن تبریز به چشمه ثریا، یکی از 4 پروژه ریلی دارای اولویت در کشور

پروژه راه آهن تبریز به چشمه ثریا

کشور ما با توجه به موقعیت بسیار استراتژیکی که در خاورمیانه دارد، می‌تواند مسیری برای اتصال شرق و آسیا به غرب و اروپا باشد. گذشته از حمل و نقل هوایی و زمینی، باید راه اتصال خطوط ریلی را هم در هر کدام از استان‌های مرزی مورد توجه قرار داد و سعی کرد مسیرهای تازه‌ای در این خصوص به روی تجار و حتی مسافران و گردشگران باز کرد.

احداث خط راه آهن تبریز به چشمه ثریا در منطقه ماکو، از پروژه‌های بسیار ویژه در کشور است که این روزها از گوشه و کنار در مورد آن می‌شنویم. بسیاری از بازرگانان و حتی گردشگران به راه اندازی هر چه زودتر این خط راه آهن چشم دوخته‌اند تا بتوانند رفت و آمد و مبادلات خود را راحت‌تر از قبل انجام دهند.

در حال حاضر این پروژه، یکی از 4 پروژه اصلی راه آهن کشوری است که نقشه‌های آن با دقت تهیه و در دست بررسی هستند تا هرچه زودتر شاهد احداث و راه اندازی آن باشیم. مدیر عامل منطقه آزاد ماکو در این خصوص اعلام کرده است که با تهیه نقشه‌های این پروژه، در صدد انتخاب پیمانکار مورد نظر هستیم تا احداث این خط آهن زودتر به انجام برسد.

تاریخ کلنگ زنی پروژه اتصال راه آهن چشمه ثریا به خطوط ریلی گارس

پروژه راه آهن تبریز به چشمه ثریا

برای شروع پروژه احداث خط راه آهن تبریز به چشمه ثریا، فعلا هیچ اقدام عملی و به قول معروف کلنگ زنی صورت نگرفته است. کلنگ زنی و احداث این پروژه کمی زمان بر خواهد بود اما از آنجا که این اقدام از نظر اقتصادی بسیار با اهمیت بوده و تا حد زیادی جزئی از مطالبات مردم از دولت است، بزودی شاهد کلنگ زنی پروژه خواهیم بود.

اعلام تاریخ افتتاح یا شروع و ساخت این خط راه آهن، نیازمند بررسی‌های بسیار دقیق در این زمینه است. در این که این خطوط ریلی می‌توانند راهی برای اتصال ایران و خاورمیانه به ترکیه و اروپا باشند، شکی نیست اما نمی‌توان بدون برآورد هزینه دقیق و مشخص، اقدام به راه اندازی پروژه کرد. مطمئنا در خصوص تخصیص بودجه و اعتبار به این پروژه، تصمیمات مهمی اتخاذ شده است و اگر قرار به سپردن این کار به بخش خصوصی باشد، اطلاعات مزایده و واگذاری آن بزودی مطرح خواهد شد. در غیر این صورت باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه زمانی را برای این کار در نظر گرفته اند.

منطقه آزاد ماکو نقطه ای بسیار استراتژیک بوده و این راه آهن می تواند تاثیر بسیار زیادی روی رونق تجاری این منطقه داشته باشد. پس به احتمال بسیار زیاد، باید خیلی زودتر از آنچه گفته می شود منتظر شروع و راه اندازی آن باشیم.

مزایای اتصال راه آهن ایران به اروپا از طریق تبریز و چشمه ثریا

پروژه راه آهن تبریز به چشمه ثریا

ایران در منطقه آذربایجان غربی، چیزی در حدود 900 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور همسایه دارد. لذا پتانسیل این مرز مشترک برای اتصال و گره زدن اقتصاد ایران به ترکیه و اروپا، بسیار حائز اهمیت است. البته علاوه بر صادرات و واردات،‌ حمل مسافر و گردشگر را هم باید یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی دانست که با احداث این خط ریلی به وقوع می‌پیوندد.

برخی از مزایای راه اندازی این خط ریلی شامل موارد زیر است:

  1. اتصال راه آهن تبریز به ماکو و کشور ترکیه
  2. حمل و نقل مسافر به ترکیه و اروپا
  3. تسهیل در صادرات و واردات کالا
  4. کاسته شدن از حجم ترافیک جاده‌ای
  5. افزایش سرعت حمل و نقل
  6. اتصال بندر شانگهای چین به ترکیه و اروپا از طریق ایران
  7. کاهش هزینه‌های ترانزیتی در چشمه ثریا

کشور ایران و ترکیه، ظرفیت صنعتی و تجاری و اقتصادی بسیار زیادی با هم دارند که تا کنون توجه ویژه‌ای به آن نشده است. در واقع این ظرفیت تا به امروز دست نخورده باقی مانده است. راه آهن تبریز به چشمه ثریا و اتصال خطوط ریلی کشور به ترکیه می‌تواند علاوه بر رونق اقتصادی، بستری فراهم کند تا بتوان از ظرفیت‌های ویژه تجاری و اقتصادی میان دو کشور تا حد زیادی بهره برداری شود.

پروژه راه آهن تبریز به چشمه ثریا و اهمیت منطقه آزاد ماکو

پروژه راه آهن تبریز به چشمه ثریا

مناطق آزاد تجاری در کشور ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. چند سالی است به همت و تلاش دولت‌های مختلف در گوشه و کنار این مرز و بوم، شهرها و مناطقی را که مرز مشترک با کشورهای همسایه دارند، به عنوان منطقه آزاد در نظر گرفته‌اند. واردات و صادرات اغلب کالاها از این شهرها صورت می‌گیرد.

منطقه آزاد ماکو نیز یکی از مهم‌ترین مناطق آزاد تجاری است که نزدیک مرز بازرگان واقع شده است. وجود یک راه آهن بین المللی در این منطقه و اتصال آن به خطوط ریلی داخل کشور، می‌تواند موقعیت بسیار خوبی را فراهم کند تا امور تجاری و اقتصادی خیلی بیشتری بین تجار ایرانی و سایر کشورهای اروپایی انجام شود.

خرید از منطقه آزاد ماکو برای بسیاری از افراد، یک اولویت بوده و برخی دوست دارند اجناس خارجی اما غیر قاچاق، خریداری کنند. حالا در صورتی که راه آهن تبریز به چشمه ثریا راه اندازی شود، خرید برای همه آسان‌تر خواهد شد. به علاوه این که این منطقه آزاد می‌تواند مسیر مهمی برای صادرات کالا به کشور ترکیه باشد.

کلام آخر

در آخر باید این نکته را مجددا متذکر شد که راه ارتباطی ریلی بین کشور ایران و ترکیه، نه تنها میان این دو کشور، بلکه می‌تواند راهی برای اتصال کشورهای شرق آسیا به اروپا باشد. کشور ایران در این بین می‌تواند از واردات و صادرات بین اروپا و چین، بهره بسیار زیادی ببرد. لذا احداث و راه اندازی خط راه آهن تبریز به چشمه ثریا، یک اولویت استراتژیک به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس