اصغر جهانگیر

اصغر جهانگیر با تأکید بر حق حاکمیت ایران به جزایر سه گانه ایران، نسبت به طرح ادعاهای واهی برخی کشورها درباره جزایر سه‌گانه بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک هشدار داد.

به گزارش مشرق، اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضائیه در سیزدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز یکم آبان‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوعی که این روزها جهان بشریت را به خود مشغول کرده و انسانیت و اخلاق را زیر پا گذاشته، حوادثی است که در فلسطین و لبنان و یمن شاهد آن هستیم. شهادت یحیی السنوار را تسلیت و تبریک عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: این شهید بزرگوار از جوانی به اسارت درآمد و بیش از ۲۰ سال از دوران جوانی خود را در زندان‌های مخوف صهیونیستی مقاومت کرد و چه در زمانی که با تلاش حماس و حزب‌الله مجبور به مبادله اسرا شد و ایشان قهرمانه از چنگال رژیم صهیونیستی آزاد شد و راه غرورآفرین خود را ادامه داد و به آنچه حق او بود رسید و در آخرین لحظه در مبارزه با این رژیم خونخوار درنگ نکرد.

جهانگیر افزود: مقاومت جانانه شهید سنوار و مردم فلسطین و لبنان نشان داد که مردان حق در حق‌طلبی و حق‌گویی و حق‌شناسی، لحظه و زمان نمی‌شناسند و آن را تا زمان نیل به وصال حق ادامه می‌دهند. خط سرخ شهادت در راستای آرمان‌های الهی با خون سنوارها و فؤاد شکرها و عماد مغنیه‌ها و احمد آل‌یاسین‌ها و هنیه‌ها و نیلفروشان‌ها و حاج‌قاسم سلیمانی‌ها هر روز پررنگ‌تر است و دشمنان خوار خواهند شد و ان‌شاءالله با زودی وعده الهی پیروزی حق بر باطل محقق می‌شود و شاهد پیروزی مظلومین اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان خواهیم بود.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: همچنین امروز هم‌زمان با شهادت آیت‌الله شهید مصطفی خمینی است که به دست رژیم طاغوت مرموزانه و مظلومانه‌ای به شهادت رسید.‌این شهادت را امام خمینی (ره) را از الطاف خفیفه الهی دانست. گرامیداشت یاد فرزندان امام تکلیف ماست که در حقیقت پاسداشت خوبی‌ها و نیکی‌هاست. امیدواریم راه شهید مصطفی خمینی و سید احمد خمینی که تلاش‌های وافری برای کمک به مردم و آرمان‌های اسلام انجام دادند ادامه یابد.

آب به آسیاب رژیم کودک‌کش صهیونیستی نریزید

این مقام قضائی همچنین گفت: امروز ایران اسلامی در شرایط خاصی قرار دارد، ار یک طرف در اوج انسجام و وحدت ملی و اقتدار دینی و صلابت علوی قرار داریم که اوج اقتدار را رزمندگان سپاه و ارتش در عملیات وعده صادق ۱ و ۲ به جهانیان نشان دادند و اعلام شد که ایران بر دفاع مشروع استوار است. تلاش جوانان غیور در عرصه‌های دفاعی و علمی و خدمت به ارزش‌های انقلاب اسلامی، نشان داد جمهوری اسلامی در آرمان‌های خود ثابت‌قدم است. اما باید توجه کنیم که دشمن که در جبهه‌های نبرد ذلیلانه تلاش می‌کند تا با کودک‌کشی و ترور کور جریان مقاومت را به نفع خود تغییر دهد و علی‌رغم ناتوانی در شکست جریان مقاومت، تلاش می‌کند در جنگ رسانه‌ای سیاه‌نمایی کند و باید مراقبت کنیم که با قلم و قدم خود آب به آسیاب دشمن‌ نریزیم و رسانه‌ها دراین‌خصوص وظیفه خطیری دارند.

وی افزود: امیدواریم که تمام کسانی که دستی بر رسانه‌ها و افکار عمومی دارند، با برملاکردن جنایات رژیم صهیونیستی به جهانیان فرصت‌های جدیدی برای بیداری و ملل مرحوم خلق کنیم و از طریق رسانه نشان دهیم که این جنایات محکوم است و مردم آزاده جهان درس خوبی جنایت‌کاران تاریخ خواهند داد.

جهانگیر تأکید کرد: باتوجه‌به جسارت برخی کشورها در طرح ادعاهای واهی در خصوص جزایر سه‌گانه بوموسی، تنب‌بزرگ و تنب‌کوچک، هشدار می‌دهیم که هیچ کشوری از حق حاکمیت سرزمینی خود کوتاه نمی‌آید و ایران با ادعاهای مطروحه برخورد لازم و قانونی را خواهد داشت.

توصیه و هشدار سخنگوی قوه قضائیه به کشورهای مدعی برای جزایر سه‌گانه ایران

سخنگوی قوه قضائیه با تأکید بر حق حاکمیت ایران به جزایر سه‌گانه ایران گفت: با توجه ادعاهای واهی برخی از کشورها دراین‌خصوص، لازم است یادآور شویم طرح این موضوعات در شرایطی که لازم است دنیا به شناسایی جنایات رژیم صهیونیستی هم قدم شود، برای منحرف‌کردن افکار عمومی است و نتیجه دیگری نخواهد داشت.

جهانگیر گفت: از همین رو به کشورهای همسایه توصیه می‌کنیم همان‌طور که جمهوری اسلامی ایران در طول ۸ سال جنگ نابرابر نشان داد که حاضر نیست وجبی از خاک خود را به دشمن بدهد و در آینده هم اجازه نخواهد داد کسانی طمع به حاکمیت ملی داشته باشند.

آخرین وضعیت پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ادعاهای مطرح شده در خصوص پرونده داریوش مهرجویی گفت: این نکات از سوی وکیل پرونده مطرح شده اما هنوز مدارک محکمه پسندی ارائه نشده و برای محرز نشده که پای شخص دیگری در میان است. بر اساس تحقیقات و مستندات و اقاریر متهمان، ابعاد پرونده روشن است و اگر در این پرونده و دیگر پرونده‌ها اسناد و مدارک جدیدی پیدا شود و نیاز به بررسی بیشتر باشد، راه‌های قانونی وجود دارد و اگر وکیل این مدارک را ارائه دهد حتماً رسیدگی انجام خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده پسران معاون اول سابق قوه قضاییه

جهانگیر در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده پسران معاون اول سابق قوه قضاییه گفت: در پرونده‌هایی که انتصاب افراد به دستگاه قضایی باشد، خط قرمزی نداریم. در ابتدا برای ۲۸ نفر متهمین پرونده کیفرخواست صادر شد. پس از ارسال کیفرخواست به دادگاه و همچنین ارجاع امر به کارشناس و اخذ نظر کارشناسی، تعدادی از متهمین مجرم شناخته شدند.

وی افزود: از ۲۸ متهم پرونده، ۲۴ نفر از جمله افرادی که نام‌بردید، جز محکومین هستند؛ باتوجه‌به اینکه رأی بدوی است از اعلام جزئیات خودداری می‌کنیم.

جهانگیر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سالانه حدود ۳۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند دراین‌رابطه مدعی‌العموم چه اقدامی انجام داده است، گفت: آلودگی هوا یک بحث ترکیبی و چندوجهی است. دستگاه‌های متولی دراین‌خصوص وظایفی دارند همچنین نقش مردم در این موضوع بسیار مهم است. دررابطه‌با هوای پاک فرهنگ‌سازی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی به‌جای وسایل نقلی شخصی و همچنین تعمیرات به‌موقع خودرو... باید فرهنگ‌سازی شود و مردم به جریان کاهش آلودگی هوا کمک کنند.

هشدار به ۱۵ دستگاه در خصوص آلودگی هوا

وی افزود: در هفته گذشته ریاست قوه قضاییه در این رابطه تاکید کردند که دستگاه به وظایف خود عمل کنند و اگر ترک فعلی دراین‌رابطه صورت‌گرفته باید برخورد لازم صورت گیرد تا دیگر شاهد این امور نباشیم. دراین‌رابطه دادستان کل کشور و سازمان بازرسی وظایفی بر عهده دارند. تاکنون سازمان بازرسی بیش از ۱۰۰ جلسه دراین‌رابطه برگزار کرده و به ۱۵ دستگاهی که وظایف خود را انجام ندادند هشدار داده شده است.

جهانگیر گفت: در خصوص اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده و همچنین خودروهای فرسوده برای کاهش آلودگی هوا تذکرات لازم به دستگاه‌های ذی‌ربط داده شده است. بسیاری از دستگاه‌ها به دلایل مختلف تکالیف خود اجرا نکرده‌اند.

خبر خوب سخنگوی قوه قضائیه در خصوص استرداد متهم پرونده کوروش کمپانی

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی گفت: اقدامات بین‌المللی برای دستگیری فرد موردنظر و استرداد متهم به کشور را دنبال می‌کنیم در داخل کشور اموال و خودروهایی که داشته شناسایی شده و برخی از این اموال در حال مزایده است.

وی افزود: نکته‌ای که باید تذکر دهم این است که برخی از شکات پرونده تاکنون اسناد و مدارک خود را جهت صحت سنجی به پلیس امنیت اقتصادی ارائه نکردند امیدواریم دراین‌رابطه اقدام کنند. گفتنی است در خصوص استرداد متهم اقدامات خوبی صورت‌گرفته اما پس از ورود او به کشور اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

درباره آخرین وضعیت پرونده سیف و عراقچی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده آقایان سیف و عراقچی گفت: برای این افراد و هشت متهم دیگر در پرونده‌ای به اتهام اخلال در نظام ارزی محکومیت صادر شده بود که پس از اعاده دادرسی و پذیرش آن در دیوان عالی کشور، پرونده به شعبه هم عرض ارجاع شد.

جهانگیر افزود: پرونده در شعبه پنج دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در دست رسیدگی قرار دارد و تاکنون یک جلسه دادگاه برگزار شده و روند رسیدگی ادامه دارد.

جزئیات آیین نامه‌ پرونده‌های مربوط به حوادث رانندگی

جهانگیر در مورد اعلام جزئیات آیین‌نامه‌ای در مورد اینکه ازاین‌پس پرونده‌های مربوط به حوادث رانندگی به قوه قضاییه ارجاع نمی‌شود، گفت: در موضوع پرونده‌هایی که در مورد تصادفات رانندگی تشکیل می‌شود در اجرای قانون برنامه هفتم مقرر شد که آیین‌نامه‌ای توسط وزارت دادگستری ظرف مدت سه ماه نوشته و جریان ابلاغ آن صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این زمینه وزارت دادگستری آیین‌نامه‌ای را تهیه کرد و به معاونت حقوقی قوه قضاییه ارجاع و پس از بررسی‌های لازم در شرف نهایی‌شدن است که به‌محض نهایی‌شدن این آیین‌نامه تقدیم ریاست قوه قضاییه خواهد شد و پس از تأیید آیین‌نامه مربوطه برای تصویب نهایی به هیئت دولت ارسال خواهد شد.

جهانگیر گفت: امیدواریم با تصویب این آیین‌نامه باتوجه‌به اینکه موضوع مربوط به مواد ۷۱۶ و ۷۱۷ قانون تعزیرات دررابطه‌با صدمات بدنی است چنانچه طرفین اعتراضی به جریان نداشته باشند پرونده مستقیم به شرکت بیمه یا صندوق خسارت‌های بدنی حسب مورد ارسال و دیه مربوطه به‌صورت فوری پرداخت شود که این موضوع به کاهش اطاله دادرسی و تسریع رسیدگی‌ها کمک می‌کند.

جهانگیر در مورد موضوع مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ قانون تعزیرات که دررابطه‌با بحث قتل غیرعمد یا مرض‌های غیرقابل‌علاج دررابطه‌با تصادفات مطرح می‌شود، گفت: ازآنجایی‌که این پرونده‌ها ابتدا باید در مرجع قضایی مطرح شود، چنانچه طرفین پرونده اعتراضی نسبت به روند رسیدگی نداشته باشند برای پرداخت بیمه دیه بلافاصله این پرونده‌ها می‌توانند به مرجع مربوطه ارسال شوند. امیدواریم با تصویب به‌موقع این آیین‌نامه شاهد این باشیم که تعداد قابل‌توجهی از پرونده‌های مربوط به حوادث رانندگی به قوه قضاییه وارد نشود.

نتایج دیدار برخی از مقامات قضایی با مقامات ترکیه و ازبکستان

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد دیدار برخی از مقامات قضایی کشورمان با مقامات ترکیه و ازبکستان و همکاری‌های مشترک در این زمینه، گفت: دو دستور کار در این زمینه مطرح شده است؛ اولین موضوع پیگیری مذاکرات و امضای موافقت‌نامه‌های انتقال و استرداد مجرمین کشورهای فی‌مابین و همچنین معاضدت قضایی در امور مدنی و کیفری در مواردی که هنوز اسناد لازم امضا نشده است.

جهانگیر گفت: درباره مواردی که قبلاً توافق‌نامه‌هایی داشته و تفاهم‌نامه‌هایی بین کشورهای ذی ربط تنظیم و امضا شده بود در این موارد پیگیری لازم برای رفع موانع استرداد مجرمینی که فراری هستند و اتباع کشورها بوده و در کشورهای دیگر هستند دنبال شده است.

وی ادامه داد: همچنین تسهیل انتقال زندانیان اتباع کشورهای موردنظر برای مبادله از دیگر موضوعاتی بوده که در سلسله مذاکرات به‌صورت طرفینی موردبحث قرار گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه دودسته بحث وجود دارد، اظهار کرد: یک بحث آنجایی که نیاز است اسناد جدیدی امضا شود، موضوع بعدی در مورد موافقت‌نامه‌هایی که امضا شده و برطرف‌شدن موانعی که ایجاد شده موردنظر است تا بتوانیم نتایج آن را که استرداد مجرمین و تسهیل انتقال زندانیان است را برای کشورهای متبوع فراهم کنیم.

دستگیری ۲ نفر در پرونده آتش‌سوزی بازار آهن شادآباد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقدامات پیشگیرانه دادستانی در خصوص جلوگیری از وقوع حادثه آتش‌سوزی در بازار آهن شادآباد چه بوده و چرا با توجه به این اقدامات، شاهد آتش‌سوزی مهیب بودیم، گفت: آتش‌سوزی در بازار آهن شادآباد در هفته گذشته متأسفانه منجر به فوت سه نفر در حین حادثه و یک نفر در بیمارستان شد. دادستان تهران بلافاصله با دو تن از معاون خود در صحنه حاضر شد و با مشخص شدن وجود فوتی در حادثه، بازپرس ویژه قتل در صحنه حاضر شد.

وی افزود: بلافاصله پرونده تشکیل شد و دو نفر هم در این رابطه دستگیر شدند و شعبه ویژه برای رسیدگی به این پرونده تعیین شده است. ۱۳ کارشناس رسمی در رشته‌های مختلف برای تعیین علت حادثه و سهم مقصرین در حال فعالیت هستند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در خصوص بررسی عدم ایمنی لازم در بازار آهن، مسأله به کارشناسی ارجاع شده تا میزان ناایمن بودن این بازار مشخص شود که پس از تکمیل گزارش، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

استخراج رمزارز با اخذ مجوزها اشکالی ندارد

سخنگوی قوه قضاییه سپس درباره فعالیت‌ها در حوزه رمزارزها و نظر قوه قضاییه درباره ان گفت: درباره رمزارزها قبلاً هم بارها اعلام کردیم که سیاست قوه‌ قضاییه در این خصوص بر اساس سیاست‌های حاکمیتی تنظیم شده و بانک مرکزی و دولت موظف به تعیین و اعلام سیاست‌ها هستند. اما قوه قضاییه در خصوص جرایم احتمالی هم هشدار داده و هم پیشگیری را در دستور کار دارد.

وی افزود: استخراج رمزارز بعد از اخذ مجوزهای قانونی اشکالی ندارد و قوه‌ قضاییه بر اساس قوانین موجود از آن حمایت می‌کند. اما مردم بر اساس قوانین کشور مانند مبارزه با پولشویی، از هرگونه خرید و فروش رمزارزهای بدون پشتوانه خودداری کنند.

متهم پرونده مرحومه فکور صبور، تحت تعقیب قرار گرفت

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده زهره فکور بازیگر سینما گفت: متهم پرونده مرحومه فکور صبور، تحت تعقیب قرار گرفت و در این رابطه پرونده تشکیل شد. در این پرونده بحث کلاهبرداری علیه مرحومه مطرح بوده است. متهم پس از رسیدگی، به تحمل ۴ سال حبس محکوم شد.

وی افزود: همچنین متهم علاوه بر ۴ سال حبس به جزای نقدی و رد مال محکوم شد که در حال حاضر در زندان بسر می‌برد.

آخرین وضعیت پرونده سارقان مسلح از منازل شهروندان تهرانی

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سارقان مسلحی که از منازل شهروندان تهرانی سرقت می‌کردند، بیان کرد: قوه قضاییه در راستای تامین امنیت پایدار در جامعه و احقاق حقوق مردم هیچ مسامحه‌ای با متجاوزین به حقوق آن‌ها از جمله سارقان مسلح نخواهد داشت. مردم مطمئن باشند با اینگونه مجرمان با اشد مجازات‌های عبرت‌آموز و بازدارنده برخورد خواهد شد.

جهانگیر با تشکر از زحمات مجموعه فراجا و پلیس آگاهی فراجا که با اقدامات شبانه روزی برای شناسایی این باند خطرناک اقدام کردند، گفت: این زحمات منجر به دستگیری سه تن از سارقان مسلح شد، البته ۲ تن از سارقان مسلح همچنان متواری هستند و با دستور قضایی انشالله اسامی و عکس آن‌ها منتشر می‌شود و از مردم می‌خواهیم که با شناسایی آن‌ها به ضابطان و مرجع قضایی برای رسیدگی فوری پرونده کمک کنند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در این پرونده پس از دستگیری سه نفر از عوامل اصلی که سارقان مسلح بودند، کیفرخواست به اتهام محاربه صادر شد و اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شان در روز گذشته با حضور تعدادی از خانواده شکات و وکلای ان‌ها در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد و جلسه بعدی امروز برگزار می‌شود. این سارقان با سلاح‌های سرد و گرم و به صورت رعب آور و خوف انگیز به منزل شهروندان هجوم برده و پس از سرقت از خانواده ها، ضرب و جرح و حبس آن‌ها نسبت به تهیه فیلم از اقدامات خود و بعضا انتشار این فیلم‌ها در فضای مجازی هم استفاده می‌کردند که این مسئله علاوه بر ایجاد رعب و وحشت برای خانواده‌های مالباخته، برای سایر مردم هم ایجاد رعب و وحشت می‌کرده است.

وی تصریح کرد: همه خانواده‌هایی که مورد سرقت قرار گرفتند دچار مشکلات روحی و روانی و بعضا جسمی شدند و سرکرده این باند که سوابق متعدد کیفری دارد، در بین بازداشت شدگان است و امیدواریم با پیگیری‌های متعددی که دادگاه صورت خواهد داد، نحوه مجازات این‌ها بنحوی باشد که مردم آرامش روانی را در خانه‌های خود پیدا کنند و اجازه نمی‌دهیم فرد و یا افرادی به این نحو بخواهند به حریم خصوصی مردم تجاوز کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس