تاثیرات گسترده بحران لغو پروازها بر اقتصاد رژیم صهیونیستی

لغو گسترده پروازهای هوایی به مقصد رژیم صهیونیستی که در اثر شرایط جنگی و حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی شدت گرفته، خسارت‌های کلانی به اقتصاد این رژیم وارد کرده است.

به گزارش مشرق، مرکز فلسطینی مدار که به طور تخصصی در زمینه مطالعات رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کند، در گزارشی به ارزیابی پیامدهای ناشی از لغو گسترده پروازهای هوایی به مقصد رژیم صهیونیستی و خودداری شرکت‌های بزرگ و بین المللی هواپیمایی از سفر به سرزمین‌های اشغالی نوشت.

در این گزارش آمده است: آمارهای اقتصادی طی روزهای اخیر نشان دهنده حجم بالای بحران حمل و نقل هوایی در سرزمین‌های اشغالی در زمینه انتقال کالا و مسافران است.

این گزارش همچنین به افزایش بسیار زیاد هزینه‌های حمل و نقل در نتیجه خودداری شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی و سو استفاده شرکت‌های داخلی اسرائیل برای افزایش قیمت در شرایط کنونی اشاره و تاکید کرد که در حال حاضر بسیاری از اسرائیلی‌ها که خواستار ورود به سرزمین‌های اشغالی هستند، در فرودگاه‌های مختلف دنیا معطل شده‌اند و بسیاری از آنها که به دنبال خروج از سرزمین‌های اشغالی هستند نیز بلیطی برای خروج پیدا نمی‌کنند.

مدار می‌افزاید که در سایه گسترش دامنه جنگ در لبنان و جنایت‌ها و ترورهای صورت گرفته و همچنین حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی، تعداد شرکت‌هایی که سفرهای هوایی خود به سرزمین‌های اشغالی را متوقف کرده‌اند، روز به روز بیشتر می‌شود. اتحادیه هواپیمایی اروپا نیز نسبت به سفر هوایی به اسرائیل هشدار داده و همین موضوع شرکت‌های بین‌المللی را ترغیب کرده که سفرهای خود به سرزمین‌های اشغالی را به حالت تعلیق درآورند و این تعلیق‌های یک هفته‌ای یا دو هفته‌ای به صورت مکرر تکرار شده است.

کاهش شدید سفرها و مسافران

از سوی دیگر حملات موشکی به فرودگاه بین المللی بن گوریون در تل آویو که هر از چند گاهی انجام می‌شود، به خودی خود به عامل مهمی برای توقف فعالیت‌های این فرودگاه تبدیل شده است. بر اساس گزارش‌های رسمی که هفته گذشته در سرزمین‌های اشغالی منتشر شد، سفرهای هوایی به داخل و خارج اسرائیل در ۹ ماهه اول سال جاری حدود ۳۹ درصد کاهش پیدا کرده و از ۱۲۸ هزار سفر به ۷۸ هزار سفر رسیده است. تعداد مسافرین نیز در این مدت بیش از ۴۳ درصد کاهش یافته است.

گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که روزانه ۵۵ هزار اسرائیلی در فرودگاه‌های خارج از سرزمین‌های اشغالی معطل مانده و بلیط‌های آنها برای سفر به سرزمین‌های اشغالی لغو می‌شود یا مجبور می‌شوند از کشورهای سوم یا چهارم برای انجام سفر خود استفاده کنند.

شرکت‌های هواپیمایی داخلی رژیم صهیونیستی در این شرایط قیمت بلیط‌های خود را بسیار افزایش داده‌اند، اما در عین حال برای جذب نیروی نظامی برای ارتش، این افزایش قیمت شامل نیروهای ذخیره ارتش که خواستار حضور در جنگ هستند نمی‌شود و آنها با نرخ‌های قبلی می‌توانند از پروازها استفاده کنند!

تاثیرات گسترده بحران لغو پروازها بر اقتصاد رژیم صهیونیستی

گزارش‌های مطبوعاتی نشان می‌دهد بسیاری از تورهای گردشگری که ماه‌ها قبل خریداری شده در نتیجه شرایط بحرانی کنونی تعلیق یا لغو شده است.

گزارش وزارت گردشگری رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که تعداد گردشگرانی که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده‌اند، با عدد یک میلیون مسافر در سال، کمترین تعداد طی ده‌ها سال گذشته است و این رکود حتی در بحران کرونا و سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نیز مشاهده نشده است و در آن سال‌ها حدود ۱.۸ تا ۲ میلیون مسافر به سرزمین‌های اشغالی مسافرت کردند که البته همین تعداد نیز بیشتر مربوط به یهودیانی است که برای دید و بازدیدهای خانوادگی یا سفرهای جهت حضور در مراسمات تلمودی به داخل سرزمین‌های اشغالی می‌روند.

افزایش ۳۰ درصدی هزینه‌های حمل و نقل کالا

گزارش‌های جدید که اواخر هفته گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که هزینه حمل و نقل کالا و محموله‌های مختلف به داخل یا خارج از سرزمین‌های اشغالی حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، این افزایش در برخی مناطق دنیا از جمله خاور دور در نتیجه بسته بودن دریای سرخ به روی صهیونیست‌ها رقم بالاتری را نشان می‌دهد و تا ۳ یا ۴ برابر نرخ گذشته رسیده است.

شرکت چالینگ ایرلاین اسرائیل یکی از شرکت‌هایی است که نرخ حمل و نقل کالا و مسافر را ۳۰ درصد افزایش داده است. این شرکت ۳۲ درصد از محموله‌های هوایی را در سرزمین‌های اشغالی جابجا می‌کند. حدود ۳۳ درصد از صادرات رژیم صهیونیستی از طریق محموله‌های هوایی جابجا می‌شود، این در حالی است که در نتیجه شرایط جنگی و محدود شدن حمل و نقل دریایی، قیمت حمل و نقل هوایی به ویژه به سمت خاور دور افزایش چشمگیری داشته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس