طراحی ۸ دستورالعمل جامع در حوزه‌های مختلف توسط پدافند غیرعامل

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از طراحی ۸ دستورالعمل جامع با نام شهدای شاخص در حوزه‌های مختلف خبر داد.

به گزارش مشرق، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، ۲ آبان‌ماه) در نشست خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل برگزار شد، گفت: شرایط امسال ما شرایط درگیرشدن محور مقاومت با رژیم صهیونیستی و اذناب او هست.

وی افزود: جهانیان شاهد هستند که جنایت‌های ضد بشری و نسل کشی که توسط رژیم صهیونیستی در منطقه غزه و لبنان چشم هیتلر را روشن و از او نیز عبور کرده‌اند. همه جنایت در مقابل دیدگان افکار عمومی و رسانه‌ها رخ می‌دهد و افکار عمومی جهان دچار یک بهت و حیرت شده‌اند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: این سطح از نسل کشی و جنایت که در حال رخ دادن است و حامیان حقوق بشر از این جنایت حمایت می‌کنند و در بدترین شکل این جنایت برای مردم غزه و لبنان شکل می‌گیرد. به نحوی که برای ترور یک نفر ۵ برج مسکونی را تخریب می‌کنند در حالی که هیتلر نیست چنین اقدامی انجام نمی‌داد ولی باند جنایتکار صحیح این کار را انجام می‌دهند.

وی گفت: نوع شهادت فرماندهان ما و حضور کاملاً حماسی آن‌ها در سنگرها و صحنه‌ها نشان دهنده این است که مقاومت زنده است و اگر شهید به شهادت برسد مبارزان دیگر جای او را خواهند گرفت.

سردار جلالی ادامه داد: تجربه پیروزی خون بر شمشیر امام حسین علیه السلام اثبات کرد که خون شهیدان نصرالله، زاهدی، نیلفروشان و دیگر شهدا نیز بر جنایات دشمنان فائق خواهد شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل عنوان کرد: رژیم صهیونیستی هم از درون دچار فروپاشی شده و هم از نظر افکار بین‌الملل که نشان دهنده این است که آنچه رژیم صهیونیستی به عنوان نظم نوین در شهادت سید حسن نصرالله تعریف و دنبال می‌کرد اعتبار خود را از دست داده و رزمندگان مقاومت نظم جدیدی را شکل داده و دنبال کرده‌اند.

وی ادامه داد: این حتماً طلایه‌دار حرکت جدید مقاومت خواهد بود و ان‌شاءالله شاهد سقوط رژیم صهیونیستی و پیروزی محور مقاومت خواهیم بود.

سردار جلالی مقاومت را یک تفکر و اندیشه دانست که با شهادت رهبران آن از حرکت باز نمی‌ایستد و افزود: جنایات صهیونیستی در غزه و لبنان موضوعی است که افکار عمومی و حقوق بین الملل باید به آن بپردازد.

وی، مقاومت را مشروع‌ترین نوع دفاع برای فلسطینیان دانست و گفت: تجربه پیروزی خون بر شمشیر امام حسین (ع) اثبات می‌کند که اون شهید نصر الله و شهید نیلفروشان و سنوار موجب پیروزی مقاومت می‌شود و رژیم صهیونیستی آن چیزی که با شهادت سید حسن نصرالله دنبال می‌کرد محقق نخواهد شد و پیروزی از آن مقاومت است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تهدیدات دشمنان علیه کشورمان اظهار کرد: ما در شرایط فعلی کشور هنگامی که توسط دشمنان تهدید می‌شویم و آن‌ها دنبال توسعه ناامنی و شرارت هستند ما محکوم به مقاومت در برابر تهدید هستیم هرچند که بخش دفاعی ما پاسخ قاطعی نیز در برخی اوقات به دشمنان داده است.

وی افزود: امسال هفته پدافند غیرعامل را به علت شرایط خاص خود با رویکرد دیگری دنبال می‌کنیم و رویکرد امسال طراحی و اجرای برنامه‌های عملیاتی است. تحلیل اقدامات دشمن و سناریوهای محتمل اقدامات آن‌ها در حوزه دفاع و نقش پدافند غیرعامل یک موضوع کلیدی و اساسی است که طراحی و انجام شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از طراحی ۸ طرح با نام شهدای شاخص در حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: ما تمامی سناریوها را بررسی و همه تهدیدات را در قالب ۸ دستور به عنوان مصوبه شورای عالی امنیت ملی را دارد تهیه و ابلاغ کرده ایم تا از این طریق آمادگی کشور برای مقابله با دشمن را ارتقا دهیم. در این راستا، همه جریان‌ها و گروه‌ها باید در برابر دشمن منسجم باشند.

وی با اشاره به دستورالعمل‌های ابلاغی این سازمان برای ارتقای آمادگی سازمان‌ها گفت: جلسات توجیهی و اقدامات اجرایی در قالب این دستور العمل ها مبتنی بر حفاظت از زیر ساخت‌ها و عملیات جایگزین سازی را جزو محورهای این دستورالعمل‌ها قرار داده ایم تا با استفاده از این طرح‌ها روند خدمت رسانی به مردم ادامه داشته باشد.

سردار جلالی گفت: ما معتقدیم این ۸ دستورالعمل‌ها می‌تواند تمامی تهدیدات در حوزه‌های نظامی، سایبری، خرابکاری و … را پوشش دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: وقتی در شرایط تهدید قرار می‌گیریم انسجام ملی حرف اول را می‌زند و همه جرایان‌ها باید دفاع از منافع ملی را دنبال کنند. دستور العملی به نام شهید زاهدی ‌در حوزه دفاع سایبری تدوین شده است و دستورالعمل اقدامات عمومی دستگاه‌های اجرایی به نام شهید نیلفروشان نامگذاری شده است.

جلالی خاطرنشان کرد: دستورالعمل شهید کاظمی برای اقدامات استانی تدوین شده است. درحوزه حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور دستورالعمل شهید باکری برای پایش تهدید و مدیریت مخاطرات ‌تداوم کارکردهای ضروری جزو این دستور العمل است تا اگر در شرایطی برخی زیر ساخت‌ها آسیب دید بتوانیم به فعالیت ادامه دهیم.

به گفته سردار جلالی، در حوزه پرتوی و الکترومغناطیس و خرابکاری‌هایی که در این حوزه متصور است نیز دستورالعمل‌های شهید فخری زاده و شهید چمران تدوین شده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور خاطرنشان کرد: کارکردهای متشکل از نیروهای مسلح و نمایندگان دولت در این کار گروه‌ها حضور دارند تا از این طریق به اهداف خود برسیم و اگر دستگاهی تعلل کند بر اساس قانون با آن برخورد می‌شود.

وی، تعیین تکلیف مسئولیت اجرای برنامه پدافند غیر عامل را یکی از اولویت‌های اصلی دانست و گفت: بر اساس قانون مسئول هر دستگاه مسئول اجرای برنامه پدافند غیر عامل است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین اظهار کرد: قانون، استنکاف از اجرای مصوبات کمیته دائمی پدافند غیرعامل را جرم انگاری کرده‌ است و عالیترین مسئول در هر دستگاه اجرایی وظیفه اجرای مصوبات پدافند غیرعامل را دارد. وظیفه سازمان پدافند غیرعامل سیاستگذاری و راهبری مسائل پدافند غیرعامل است.

وی ادامه داد: اساسنامه پدافند غیرعامل به تصویب فرمانده کل قوا رسیده است و در معماری جدید سازمان پدافند غیرعامل به عنوان هسته اصلی راهبری اقدامات پدافند غیرعامل مشخص شده و سایر دستگاه‌های دولتی و دانش بنیان به عنوان لایه دوم اجرا پیش بینی شده‌اند.

سردار جلالی همچنین تاکید کرد: در دولت‌های گذشته مقداری چالش داشتیم دلیل آن‌هم این بود که ما یک سازمان بین بخشی بودیم اما در اساسنامه رابطه ما با دولت مشخص شده است و آقای پزشکیان هم با یک دید بلند به آن نگاه داشتند و مقرر شد رئیس سازمان پدفاند غیرعامل به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در حوزه پدافند غیرعامل تعیین شود که حکم آن دیروز صادر شد و این موضوع به پیشبرد مسائل پدافند غیرعامل کمک شایانی می‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به موضوع انفجار پیجرها در لبنان گفت: در حوادث اخیر لبنان شاهد خرابکاری بر اساس فناوری‌ها نو بودیم که باید به آن توجه می‌کردند. از سال گذشته بر استفاده از هوش مصنوعی مسر بودیم تا حوادثی مانند انفجار پیجرها داخل کشور نداشته باشیم. خوشبختانه در شرکت‌های دانش بنیان کشور با حمایت سازمان پدافند غیرعامل شاهد به ثمر رسیدن دستاوردهای خوبی در این زمینه بوده‌ایم.

وی افزود: امروز بیش از ۹۰ درصد سرورهای کشور ساخت یک شرکت خارجی است اما شرکتهای دانش بنیان موفق به تولید سرور شده‌اند و امروز سرور بومی امن تولید شده است. انتظار ما این است که دیگر سرور خارجی خریداری نشود و از سرورهای بومی استفاده شود.

سردار جلالی عنوان کرد: در حوزه دیوارهای آتش یا فایروال‌ها محصولات داخلی خوبی تولید شده است و در حوزه سامانه‌های مقابله با نشت داده هم به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم. علاوه بر این در حوزه اتوماسیون‌های اداری و صنعتی هم دستاوردها و محصولات خوب داریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: امروز ۷ نوع سامانه اسکادا بومی داریم که به نوعی خط مقدم مقابله با جنگ سایبری در حوزه زیرساخت‌های حیاتی کشور است. تحربه انفجار پیجرها در لبنان اثبات کرد نمی‌توانیم به فناوری‌های حساس خارجی متکی باشیم و بهترین راه حل هم استفاده از سامانه‌های بومی است.

وی درباره احتمال حملات سایبری دشمن نیز افزود: در عملیات طوفان الاقصی واحدهای آفندی دشمن ‌و واحد ۸۲۰۰ آن در حوزه جنگ سایبری آسیب جدی خورده است و آمادگی کشور در این زمینه بسیار مناسب است و در یکسال گذشته تهدید جدی نداشته‌ایم. به هر حال احتمال حمله جدی است اما امیدواریم با آمادگی دستگاه‌های اجرایی شاهد موضوع خاصی نباشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: امروز هفت نوع سامانه اسکادا بومی داریم که به نوعی خط مقدم مقابله با جنگ سایبری در حوزه زیرساخت‌های حیاتی کشور است. تحربه انفجار پیجرها در لبنان اثبات کرد نمی‌توانیم به فناوری‌های حساس خارجی متکی باشیم و بهترین راه حل هم استفاده از سامانه‌های بومی است.

وی درباره احتمال حملات سایبری دشمن نیز گفت: در عملیات طوفان الاقصی واحدهای آفندی دشمن ‌و واحد ۸۲۰۰ آن در حوزه جنگ سایبری آسیب جدی خورده است و آمادگی کشور در این زمینه بسیار مناسب است و در یکسال گذشته تهدید جدی نداشته‌ایم. بهرحال احتمال حمله جدی است اما امیدواریم با آمادگی دستگاه‌های اجرایی شاهد موضوع خاصی نباشیم.

سردار جلالی، دوران کرونا را دارای تجارب بسیار مهم و خون‌باری برای جهان دانست و گفت: ما نظام عملیات پدافند زیستی را با استفاده از تجارب کرونا تدوین کردیم و امسال نیز با استفاده از این دستورالعمل‌ها در مقابل بیماری دِنگی با آن مقابله کردیم و اطلاعات نشان داد که موفقیتهای بسیار خوبی در مقابله با گسترش پشه و بیماری دانگی به دست آمده است. برای رصد و کنترل بیماری‌های واگیردار نیز با همکاری وزارت بهداشت دستورالعمل‌های خوبی تهیه شده است.

در پایان این نشست خبری از پوستر گرامیداشت هفته پدافند غیر عامل با شعار تدبیر امروز، امنیت فردا نیز رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عباسم ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۲
    0 0
    خطرناک ترین تهدید وجود ده میلیون اتباع بیگانه در کشور هستش که امکان داره خیلی هاشون از قبل در افغانستان اموزش دیده باشن و در چنین روزهای داخل کشور خرابکاری انجام بدن وقتی این همه ادم راحت وارد شدن قطعا تونستن سلاح و دیگر تحهیزات رو هم وارد کنن و متاسفانه میتونن به مراکز حساس حمله کنن راه رو برای حملات دیگر باز کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس