کد خبر 1656041
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی خیابان انقلاب نوشت:

سایه روشن بریکس

۱. بریکس حتماً طلیعه یک دوره جدید نظم نوین جهانی است اما اگر بخواهیم نقش کنشگری برای آن قائل شویم به طرز واضحی تنها بخش کوچکی از این تغییرات را بر عهده خواهد داشت.

۲. بررسی اعضای بریکس نشان می‌دهد که اگرچه خاستگاه اولیه این گروه اقتصادی بوده اما اعضای کنونی هر یک اهداف و مطامع متفاوتی در سر دارند و مقایسه آینده بریکس با ناتو یا اتحادیه اروپا اساساً یک رویای محال است.

۳. بخش بزرگی از اعضای بریکس قطعاً به دنبال تقابل با هژمونی دلار و تغییر نظم امروزی جهان هستند، اما تضاد میان اعضای بریکس به عنوان رقبای منطقه‌ای یا رقبای هژمونیک جهانی تقارب آنان را تا اندازه‌ ی خاصی ممکن می کند نه بیشتر.

۴. حتماً اعضای بریکس در صورت انعطاف بیشتر در آینده جهانی نقش بزرگی ایفا خواهند کرد. از منابع عظیم انرژی گرفته (حدودا ۵۰% منابع کشف شده) تا بخش بزرگی از جمعیت جهان (نزدیک به ۴۰%) از اقتصادهای رو به رشد که درصد بزرگی از سهم کیک جهانی را هم اکنون در اختیار دارند (و در آینده این سهم بیشتر هم خواهد شد) تا قدرت نظامی موثر برخی از اعضا و همچنین تسلط بر اکثریت مناطق سوق الجیشی جهان (تنگه هرمز تنگه مالاگا و کانال سوئز ) اما این به معنای رنگ باختن نهادهای کنونی اقتصاد از قبیل بانک جهانی سازمان تجارت جهانی یا صندوق بین المللی پول نیست.

۵. عضویت ایران در بریکس حتماً ارزشمند است اما باز هم به معنای بی‌نیازی ایران به نقش داشتن در سایر ساختارها نیست؛ ضمن اینکه اساساً بخش بزرگی از اصلاحات مورد نیاز ایران اگرچه با ارتباطات موثر تا حدودی تسهیل می‌شود اما نیازمند اراده همدلی و اعتماد متقابل مسئولین و مردم خود کشورمان دارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس