‌

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از همان دقایق اولیه شنیده شدن صدا انفجار به مخاطبان خود و دیگر کاربران گوشزد کردند که مراقب شایعات و اخبار جعلی فضای مجازی باشند.

سرویس سیاست مشرق- حوالی ساعت ۲ بامداد روز شنبه، پنجم آبان ماه چند صدای قوی و بلند شبیه صدای انفجار بویژه در غرب تهران شنیده شد. پیگیری خبرنگار مشرق از مراجع رسمی برای مشخص شدن علت صدا در همان ساعات اولیه آغاز شد.

پیرو پیگیری خبرنگار ما وضعیت در فرودگاه‌های امام خمینی(ره) و مهرآباد تهران برخلاف آنچه که در شبکه‌های اجتماعی گفته شده بود، عادی بود و اتفاقی در این فرودگاه‌ها رخ نداده است. این درحالی است که خبرنگاران ضدانقلاب در خارج از کشور جزئیات ساختگی و جعلی از نقاط مورد هدف منتشر کرده و بازتاب دادند.

تلاش رسانه‌های معاند بر این بود که با تصاویر قدیمی، به این اخبار جعلی اعتبار ببخشد که آنقدر با شتاب‌زدگی صورت گرفت، پای این تصاویر جعلی به تلویزیون رژیم صهیونیستی هم باز شد!

عکسی که در ساعات اولیه شنیده شدن انفجار در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد، مربوط به خرداد ماه ۱۴۰۰ است! کانال ۱۲ عبری نیز از این تصویر به عنوان حمله اسرائیل به ایران منتشر کرد و مزدوران ساکن خارج از کشور نیز آن را منعکس کردند.

همه تصاویر و ویدیوهای جعلی با عنوان حمله رژیم صهیونیستی/ فرار خودروهای پلاک عبری از تهران!+ فیلم و عکس

این تصویر در واقع مربوط به حملات رژیم به لبنان بود که برخی رسانه‌های دیگر نظیر العربیه و الشرق الاخبار نیز آن را به تهران نسبت دادند.

همه تصاویر و ویدیوهای جعلی با عنوان حمله رژیم صهیونیستی/ فرار خودروهای پلاک عبری از تهران!+ فیلم و عکس

همه تصاویر و ویدیوهای جعلی با عنوان حمله رژیم صهیونیستی/ فرار خودروهای پلاک عبری از تهران!+ فیلم و عکس

سکوهای انتشار وابسته به رژیم صهیونیستی، به این تصاویر جعلی اکتفا نکردند و بر روی برخی فیلم‌ها از مناطق مسکونی تهران، صوت آژیر حمله هوایی در پایتخت ایران را صداگزاری کردند! این درحالی است که هیچ گزارشی از به صدا درآمدن آژیر خطر یا حمله هوایی از سوی مردم مخابره نشده است. این ویدیوها آنقدر عجولانه تولید شده که حتی خودروها پلاک عبری دارند و به مناطق مسکونی ایران نسبت داده شدند!

ویدیوهای جعلی از به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی

برخی از چهره‌های برجسته اپوزیسیون نیز به صورت رگباری، اخباری ساختگی با دوز توهم بالا و عحیب منتشر کردند. درحالی که صدای انفجارها تمام شده بود و کلیه مناطق ایران در سکوت به سر می‌برد، این افراد دقیقه به دقیقه خبر می‌دادند که نقاط حساس ایران به خصوص تهران در حال هدف قرار گرفتن است. علی جوانمردی و امیرعباس فخرآور از جمله این چهره‌ها بودند که با تحلیل‌های آخرالزمانی، سعی داشتند این حادثه را گسترده جلوه دهند.

همه تصاویر و ویدیوهای جعلی با عنوان حمله رژیم صهیونیستی/ فرار خودروهای پلاک عبری از تهران!+ فیلم و عکس

همه تصاویر و ویدیوهای جعلی با عنوان حمله رژیم صهیونیستی/ فرار خودروهای پلاک عبری از تهران!+ فیلم و عکس

همه تصاویر و ویدیوهای جعلی با عنوان حمله رژیم صهیونیستی/ فرار خودروهای پلاک عبری از تهران!+ فیلم و عکس

این جوسازی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که برخی از شهروندان تهرانی پس از شنیده شدن صدای انفجار به پشت بام منزل خود مراجعه کرده و آسمان منطقه مسکونی خود را خانوادگی تماشا می‌کردند! ویدیوهای منتشر شده از این اقدام شهروندان ایرانی، در رسانه‌های عبری نیز بازتاب یافت و با فرار شهرک‌نشینان صهیونیست هنگام عملیات‌های وعده صادق ۱ و ۲ و اسکان چند روزه در پناهگاه، مقایسه و طنزپردازی شد. برخی کانال‌های عبری در این رابطه نوشتند: ایرانی ها پاسخ اسرائیل را جست و جو می کنند!

حضور شهروندان ایرانی در پشت‌بام برای مشاهد وضعیت آسمان محل سکونت خود

همه تصاویر و ویدیوهای جعلی با عنوان حمله رژیم صهیونیستی/ فرار خودروهای پلاک عبری از تهران!+ فیلم و عکس

بازتاب در شبکه‌های اجتماعی عبری‌زبان

اما آنچه که تاکنون به صورت رسمی اعلام شده، این است که برخی از صداهای شنیده شده ناشی از فعالیت پدافند در تهران بوده است و در جریان این اتفاق پدافند هوایی موفق عمل کرده است. برخی دیگر هم ناشی از انفجار بوده که جزئیات آن همچنان در حال بررسی است.

علاوه بر این موارد، منابع امدادی تهران خبر دادند که هیچ حادثه‌ای در پایتخت و اطراف آن که نیاز به امداد رسانی داشته باشد تا ساعت ۳ بامداد شنبه اعلام نشده است.

حجت نظری، عضو سابق شورای شهر هم در شبکه اجتماعی خود ویدیویی از حضور در فردوگاه امام خمینی(ره) در ساعات شنیده شدن صدای انفجار، منتشر کرد که نشان ‌می‌داد هیچ حمله و حادثه‌ای در این محل رخ نداده است.

توئیت حجت نظری

همچنین تصاویری از تابلو برنامه پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره) منتشر شد که مشخص است هیچ اخلالی در پروازها و آسیبی در باند فرودگاه ایجاد نشده است.

همه تصاویر و ویدیوهای جعلی با عنوان حمله رژیم صهیونیستی/ فرار خودروهای پلاک عبری از تهران!+ فیلم و عکس

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در رابطه با حوادث شب گذشته نوشت: ‏دقایقی قبل از طریق فرودگاه مهرآباد وارد تهران شدم و از تعدادی از خیابان‌ها عبور کردم، هیچ چیز غیرعادی مشاهده نکردم

همه تصاویر و ویدیوهای جعلی با عنوان حمله رژیم صهیونیستی/ فرار خودروهای پلاک عبری از تهران!+ فیلم و عکس

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از همان دقایق اولیه شنیده شدن صدا انفجار به مخاطبان خود و دیگر کاربران گوشزد کردند که در این لحظات مراقب انتشار شایعه و اخبار ساختگی در فضای مجازی، به خصوص رسانه‌های بدسابقه و روسیاه ضدانقلاب فارسی زبان باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • یه نظامی GB ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    20 7
    مگر این که اینها با حمله هوایی بتونن کاری کنن یا با ضعیف کشی و ترور ناجوانمردانه و زن و بچه کشتن وگرنه سربازاشون جرات رویایی با مردان ایرانی روو ندارند سربازای ما آرزو و افتخارشون شهادت هست ولی سربازای مرد اینها تا گیر بیفتن مانند یه کودک تو لباس سربازیشون ادرار یا بدتر میکنند به تازگی فیلمش هم دیدیم خیلی زشته و عیبه مرد گنده بچه که نیستی
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      17 2
      بدون حمایت امریکا اسراییل وجود خارجی ندارد. فقط پدیرش آتش بس و خروج از غزه و مناطق مرزی لبنان باید پیش شرط عدم پاسخ ایران به شرارت رژیم کودک کش باشد.
    • ناصر IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      6 3
      در جواب 9:05 این رفتار مشترک بین سربازای امریکایی و انگلیسی و اسراییلی هست که مقابل شیرمردان تو خودشون دستشویی میکنن تا به مرد مقابلشون ثابت کنن که مرد نیستند فقط یه بچه یا کودک هستند که لباس سربازی پوشیدند
    • آبادانی DE ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      1 0
      ولک مسخره تر از همه اونی که میگه بنازم صدایی که باش آشنایی داریم با لحجه ی عبری فارسی حرف میزنه و تازه اعتراف میکنه صدای آژیری که باهاش توی اسراییل آشنایی داریم وگرنه بچه ی جنوب که هشت سال تو بمب و موشک زندگی کردیم فقط رادیو آژیر قرمز و زرد میزد بعد هم تمام می‌شد. سیستم کاپیتالیسم و صهیونیزم بر اساس دروغ و فریب و نیرنگ و قتل و کشتار بنا شده ولی این ترقه بازی ها کار به جایی نمی‌برد راه خودمون را میریم. خدا قوت به همه ی پاسداران و نگهبانان ایران زمین. ❤️❤️
    • بیدار IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      0 0
      کی آمدند؟کی زدند؟کی رفتند ؟ما با چی و کی میجنگیم ؟
  • حمید IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    12 22
    از ساعت ۳ شب تا حالا مقامات هنوز اعلام نکردن صدای انفجارها و لرزش زمین برای چی بوده و خسارت چقدر است؟ واقعا سرعت عمل دارن مقامات
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      20 5
      لرزش زمین!!! تو تهران فقط صدای در حد ترقه بازی چهارشنبه سوری شنیده شد! خیلیا صبح اصلا خبر نداشتن دیشب چی شده چون اینقدر صدا ضعیف بود اصلا از خواب بیدار نشده بودن صبح بهشون میگفتی حمله شده باور نمیکردن
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      15 5
      حمید آقا لرزش ناشی از ترس بیهوده شما بوده وگرنه زمین لرزشی نداشته است و استوار و محکم مثل مردم ایران بوده است !
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      7 6
      ولی سرعت عمل آشغالهایی مثل تو که دنباله روی کانالهایی مثل عنترنشنال هستی واقعا خیلی بالاست وطن فروس بی غیرت
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      9 3
      سرعت عمل را در پدافند نشان دادند نه در خبررسانی .
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      1 1
      اون زمین نبود که ارزید، کوچولو دلت بود که لرزید.
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      0 0
      تو کوری نمیبینی به ما چه
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    25 3
    آخه یکی به این اسقاطیل بگه بدبخت تو اندازه یکی از کوچکترین استان های نا هستی ، چرا مثل مگس ویز ویز میکنی؟؟؟ بدبخت تر از اسقاطیل کارشناسان منقلی و وافوری عنترنشنال و دنباله های داخلی شون هستن
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    12 3
    باید پایگاه امریکا رو در عراق بزنیم
  • رضا IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    13 2
    اینجاست که اعتبار رسانه ملی به کار میاد..
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    13 2
    باید پدافند هواییشون رو بزنیم
  • نامدار IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    8 2
    برای قدرت نمایی پایگاه ها امریکایی تو عراق رو ابتدا با از بین بردن سامانه پدافندی یا با اشباع سامانه ها از کار بیاندازید بعد با انواعی از جنگنده پایگاه ها رو تار و مار کنید. به طرز وحشتناکی از نظر رسانه ای و میدانی قدرتمند عمل می کنه.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    21 2
    ههههه. کوه موش رایید. بلینکن خره (وزیرخارجه آشغال آمریکای کثافت) گفته بود اسرائیل یه حمله ای خواهد کرد که در 100 سال گذشته بیسابقه باشه!!!!!! خالی بندای دوزاری.
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      1 0
      آبروی خودشون رو بردن با این حمله اشون
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    11 2
    اینا رد دادن از دیوانگی
  • جواد IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    19 3
    واقعا خاک بر سر اسرائیل با این افتضاحش، اون همه تکنولوژی و پول آمریکایی همین بود؟ دم خودمون گرم.
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      7 2
      دقیقا و این از واقعیتهاست
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    10 2
    برای پاسخ نیازی به سپاه نیست ، همین کلانتری سرکوچه جواب ترقه بازی شون میده
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      0 0
      ایول. دمت گرمممممم.
  • kia IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    10 1
    خاک تو سرتون آبروی انتر نشنال و اسقاطیل به فنا رفت که....بدبخت های ملعون
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    8 1
    مرگ بر اسرائیل
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    8 1
    این بدبخت های کارشناس عنترنشنال انگار عروسی ننه شون بود با اون منشه امیر عجوزه کم مونده بود برقصن. بیچاره ها در حد یک ترقه بازی نا موفق بود. همون برین توالن ناتانیاهو رو بشورین
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    7 1
    ما می زنیم ، سران اسقاطیل میرن پناهگاه - اونا میزنن ، چرا سرانشون میرن پناهگاه؟؟؟ خخخخ خاک بر سر بزدل ترسوتون بیاد با این آبروریزی که کردین. پول دلارهای امریکا را دادن ترقه خریدن بدبخت ها
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    7 1
    یعنی امروز کاملآ مشخص شد بدبخت تر مفلوک تر تو سری خور تر ضایع تر مشنگ تر ..... خل تر از اسقاطیل وجود نداره. واقعآ رد دادن و همه چی شون تعطیل
  • TR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    6 2
    چند ریز پرنده بوده و ترقه
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    7 1
    صدای انفجار و لرزش زمین کجا بود داداش؟ معلوم نیست کجا ترقه انداختن.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    8 2
    احتمالا یک سری خاینین داخلی و وتوالت شور ناتانیاهو خواستن چهارشنبه سوری امسال رو زودتر برگزار کنن . خخخخخخ
  • سعید IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    10 1
    اخه الاغ خارج نشین اون فیلم آژیر قرمزی که گذاشتی رو حداقل چک میکردی پلاک خودرو داخل فیلم خارجی هست نه ایرانی. خیلی خری.
  • محسن IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    1 0
    توقع این بود که کله سحر اسرائیل موشک باران بشه اگر نزنیم فردا دوباره می زنند این قاعده درگیری است
  • محمدصادق IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    0 0
    سلام بگذارید در فضای مجازی وفیلم های فیک دل رژیم صهیونی ووابستگانشان خوش باشد
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    0 0
    لاف زنی دشمن
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    0 0
    این رفتار گربه وموش بازی کردن ایران واسراییل تا کی ادامه دارد؟!
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    1 0
    خوب شما از دشمن چه انتظاری دارید؟ دشمن کارش دشمنی کردنه ما باید قوی باشیم و با اتحاد پدر حرومزاده های صهیونیستی رو دربیاریم. "لطفا منتشر کنید حرف زشتی ننوشتم خودم رو کنترل کردم"
  • تربتی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    1 0
    حداقل یکی از جنگنده هاشون رو می انداختید.
  • محمد IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    0 0
    کم کم ساعت شنی نابودی صهیونیست خودشو نشان میده یاحسین یا علی سلامتی اما زمان صلوات
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    0 0
    اسقاطیل(اسرائیل کوچک) و امریکا (اسرائیل گنده) هیچ غلطی نمی توانند. بکنند. ایران و مردمانش خیلی بزرگتر از اینهاست، که آنها تصور می کنند./ لطفا یکی برای جلوگیری از خرابکاری نتانیاهههههووووو و گالانت و... تعدادی پوشاک تهیه کرده، و در زبر زمیتهای اسقاطیل به دست شان برساند، تا بتوانند، در مقابل خبرنگاران اعتراف کنند، حملات امروز بامداد آنها فقط برای نمایش و راضی کردن مردم صهیون بوده، و ارزش نظامی و... دهن پرکنی در بر نداشته.!!!!
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    1 0
    حالا زده یا نزده بالاخره مملکت الحمدالله نیروی نظامی با غیرت داره خودشون تحلیل می کنن و اگر لازم بود اقدام میکنن. توی کار تخصصی دیگران دخالت نکنیم همونطور که دوست نداریم توی تخصصمون کسی دخالت کنه!
  • امید IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    1 0
    به خط تمسخر حمله رژیم نامشروع صهیونیستی به ايران پایان دهيد آنچه مهم است جرأت جسارت اسرائیل در حمله نظامی به ایران است. تمام فرماندهان ارشد نظامی ما اسرائیل را تهديد کردند اگر غلطی از شما سر بزند پاسخ ما ویرانگر خواهد بود و امروز رژیم نامشروع صهیونیستی آن غلط را کرده است و باید با پاسخ دردناک ایران مواجه شود.
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
    1 0
    اسراییل صهیونی که هیچ اقدام خاصی نکرد ولی من موندم این روسیه چرا سوخو های ایران که فروخته نمی دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس