کد خبر 1663137
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
تهران

به‌زودی خطوط ویژه‌ای تحت عنوان HOV (High Occupancy Vehicle) در تهران راه‌اندازی خواهد شد تا به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کند. در این گزارش، جزئیات نحوه اجرا و عملکرد این خطوط تشریح شده است.

به گزارش مشرق، کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و افزایش تمایل مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی یا وسایل نقلیه مشترک، دغدغه بسیاری از شهرهای جهان است و برای رسیدن به این اهداف، این شهرها از سیاست‌ها و اقدامات متعددی بهره می‌برند.

یکی از این سیاست‌ها، ایجاد خطوط HOV (High Occupancy Vehicle) یا "خطوط وسیله نقلیه با تعداد سرنشین بالا" است. خطوط HOV به خطوط ویژه‌ای در بزرگراه‌ها اطلاق می‌شود که تنها برای وسایل نقلیه‌ای با تعداد مشخصی سرنشین (معمولاً دو یا سه نفر) قابل استفاده است.

هدف اصلی این خطوط، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و تشویق به استفاده از وسایل نقلیه مشترک است.

مزایای خطوط HOV

یکی از مزایای اصلی خطوط HOV، کاهش تراکم ترافیکی است. استفاده از این خطوط باعث کاهش تعداد خودروهای تک‌سرنشین در بزرگراه‌ها می‌شود و به تبع آن، جریان ترافیکی روان‌تر می‌گردد.

علاوه بر این، با کاهش تعداد خودروهای تک‌سرنشین و افزایش استفاده از وسایل نقلیه با سرنشین بیشتر، میزان انتشار آلاینده‌ها کاهش می‌یابد و به این ترتیب می‌توان به کاهش آلودگی هوا نیز کمک کرد.

خطوط HOV همچنین به افرادی که از اتومبیل‌های مشترک یا حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، انگیزه می‌دهد و از آنجا که تعداد خودروهای در حال حرکت کاهش می‌یابد، هزینه‌های مرتبط با نگهداری و تعمیرات نیز کاهش خواهد یافت.

با این حال، این خطوط نیازمند نظارت و اجرای قوانین دقیق هستند. برای جلوگیری از سوءاستفاده و تخلف، لازم است که نظارت مستمر و اجرای قوانین به‌طور مؤثر انجام شود. علاوه بر این، در مناطقی که جمعیت و ترافیک کمتری دارند، استفاده از خطوط HOV ممکن است از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد.

در بسیاری از شهرهای دنیا مانند سیدنی، ملبورن، توکیو، تورنتو و نیویورک، از خطوط HOV به عنوان بخشی از استراتژی‌های کاهش ترافیک و آلودگی استفاده می‌شود.

اجرای خطوط HOV در تهران

در تهران نیز اخیراً، بحث راه‌اندازی خطوط HOV مطرح شده است.

پوریا علیمردانی؛ مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در این خصوص گفت: در بسیاری از شهرهای دنیا، تاکسی‌ها و خودروهای پرسرنشین می‌توانند به‌صورت رایگان از خطوط HOV (خودروهای چندسرنشین) استفاده کنند.

وی افزود: شبکه‌ای از خطوط HOV در تهران طراحی شده است که بزرگراه شهید همت نخستین مرحله از اجرای آن خواهد بود. این شبکه مشابه سیستم خطوط BRT عمل می‌کند و به این ترتیب، خودروهایی که بیش از دو سرنشین دارند، می‌توانند از این مسیرها عبور کنند.

علیمردانی تأکید کرد: این طرح مصوبه شورای عالی ترافیک کشور و شورای ترافیک تهران را دارد و به‌زودی اجرایی خواهد شد.

محسن هرمزی؛ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، پیش از این اعلام کرده بود که این خطوط ویژه در بزرگراه‌ها تفکیک فیزیکی نخواهند داشت. بلکه از طریق علائم هشداردهنده، به مردم اطلاع داده می‌شود که در ساعات خاص، یعنی پیک صبحگاهی و عصرگاهی، تردد فقط برای خودروهای پرسرنشین مانند ون‌ها، اتوبوس‌ها و سرویس‌های ادارات امکان‌پذیر خواهد بود تا این خودروها بتوانند سریع‌تر حرکت کنند.

هرمزی همچنین گفت: اگر خودروهای شخصی و تک‌سرنشین در ساعات اعلامی وارد این مسیرها شوند، تحت نظارت تصویری جریمه خواهند شد.

اگرچه حل معضلات دیرینه آلودگی هوا و ترافیک در تهران یک چالش پیچیده است و نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات مانند توسعه حمل‌ونقل عمومی و ارتقاء کیفیت سوخت است، اما به نظر می‌رسد اجرای این طرح می‌تواند به عنوان نقش مکمل، راه را برای کاهش معضلات مذکور هموارتر کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۸
    6 1
    فقط توسعه حمل و نقل عمومی
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
      2 0
      چرا نمیفهمید تاکسی اینترنتی پدر سوخت کشور رو درآورده کرایهای مفت هر کسی رو ترغیب میکنه که از تاکسی اینترنتی استفاده میکنه باید بری در خونه یارو یه ربع وایسی تا یارو بیاد آخرشم بگه دم یه دستگاه وایسا پول بگیرم شندر قاز بزاره کف دست راننده مقامات بفهمید
  • ناشناس IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۸
    1 0
    حتما میخواهید با یه هزینه نرده کشی و... بزارین رو دست بیت المال و فقط نیروهای انتظامی و... راحت تردد کنن.
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۸
    1 0
    به جز ایجاد نا رضایتی هیچ نتیجه‌ای ندارد
  • DE ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۸
    1 0
    چرت و پرت
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۸
    1 0
    نقشه جدید برای سرکیسه کردن مردم. شک نکنید این طرح هیچ چیزش به نفع مردم نیست فقط سهم بعضی بچه ها کم شده براخودشون منبع درآمد جدید نیاز داشتن...
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۸
    1 0
    نظارت تصویری؟ یارو دو تا عروسک می ذاره روی صندلی عقب بعد میره تو خط.
  • علیرضا IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۸
    2 0
    مترو را گسترش دهید . یاد شهید رییسی به خیر
  • بهرام IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۸
    2 0
    فکر خوبی نیست. گسترش با کیفیت حمل و نقل عمومی بهترین راهه.
  • احمدشاطر IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
    2 0
    مسئولان فکری به حال خودروهای فرسوده ،رها شده کنار کوچه،خیابان های شهرتهران کنند.جای پارک موقت را بطور دائم اشغال کرده اند،بدون پرداخت عوارض ،حق دیگرشهروندان را ضایع می کنند با رضایت کامل.
  • حسام IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
    2 0
    خب ما که کارمون خدمات هست و ابزار داریم و نمی توانیم از حمل و نقل عمومی برای رفت آمد بهره بگیریم چه کنیم باید در ترافیک بمانیم تا شما به بهانه واهی خط ویژه برای یگان ویژه داشته باشید .
  • شایان US ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
    1 0
    اگر می خاستید الودکی کم بشه ماشین برقی که اختراع کرد نمی کفتی خوب نیست وان ماشیکه با اب کار میکرد وبرای ماشین بازی جرم و جرمه نمی زاستید و یا اتوبان ازاد درست می کردید چرا اینارو رد کردید جون پولش میره تو جیب خودتون نمی خاد که کار مردم راه بیفته وسلامتی مردم براتون محم نیست
  • محمد رضا فاطمی IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
    1 0
    عزیزان ترافیک شهرداری و وزارت کشور اونیکه شما رفتید خارج دیدید برای این اتوبانهای باریک تهران و این حجم مسافرکش نیست قربان یه خط که بی آر تی یک خط که امداد مکه دیگه اتوباناتون جا داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس